Het is nu zo dec 16, 2018 8:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ->Bericht: Zesde zintuig als naverwerking
Geplaatst: za jul 04, 2009 11:55 pm 

Of eigenlijk achtste natuurlijk om eigenwijs te doen (evenwicht, proprioceptie) :P

Ik dacht hier het volgende over: kan het zijn dat het zesde zintuig niet zozeer een direct zintuig is (zoals het oog bijvoorbeeld), maar een manier van informatie verwerken?

We nemen een heleboel meer waar dan we ons bewust van zijn. Zou je het zesde zintuig misschien kunnen zien als de onbewuste verwerking van de informatie van de andere zintuigen, gekoppeld met herinneringen en kennis?

De informatie word dan dus niet direct door het bewustzijn verwerkt, maar vanuit het onderbewuste in semi-abstracte vorm aangeboden aan het bewustzijn, waardoor we het als ware als een ander zintuig ervaren.

Hoe denken jullie over dit idee?

Berichttitel: re: Zesde zintuig als naverwerking
Geplaatst: zo jul 05, 2009 10:48 am 

daar kan wel wat inzitten.
ik zag laatst een kort item op TV over de verschillen tussen het zweet van studenten die sporten en het zweet van dezelfde studenten die examen doen.
Proefpersonen konden niet bewust het verschil ruiken, maar in hun hersenen werden wel heel andere gebieden geactiveerd. Op onbewust nivo registreerden ze het verschil dus wel degelijk.

Toen ik dat hoorde dacht ik ook dat het '6e zintuig' misschien niets anders is dan beter in contact staan met je onderbewuste.

Geplaatst: zo jul 05, 2009 6:56 pm 

Ik kan hier ook wel wat mee, dromen zouden dan ook onderdeel van je zesde zintuig zijin.
Denk je dan ook dat er dan andere gebieden van de hersenen gebruikt worden, Mercury? Omdat informatieverwerken door de hersenen geschied, voorzover ik weet in ieder geval

Ikzelf heb het gevoel, dat sommigen bepaalde delen van hun hersenen gebruiken, die over het algemeen niet aangesproken worden. En dat daarin bijvoorbeeld paranormale gaven verborgen zitten. Ik weet niet of daar ooit onderzoek naar gedaan is? Ik weet bijvoorbeeld wel dat bij EMDR therapie bepaalde delen van je hersenen geactiviteerd worden, die voorheen niet actief waren. Dat is dus wetenschappelijk bewezen met scans enzo.
Lijkt me wel interessant om te zien, hoe bijvoorbeeld de hersenen van Derek Oglivie werken, als hij een reading houdt!

Geplaatst: ma jul 06, 2009 6:33 pm 

Het is nog niet bekend uit welk deel van de hersenen (of misschien het hele ding wel) het bewustzijn voortkomt. Er zijn ook delen van de hersenen verantwoordelijk voor zicht, gehoor, beweging, etc. Dus het is niet onaannemelijk dat het zesde zintuig ook een eigen hersendeel heeft.

De hersenen zijn natuurlijk wel het meest ingewikkelde object dat we kennen. Dus wie weet wat voor mysteries er nog in verborgen liggen!

Ik ben ook benieuwd naar een MRI of EEG scan van iemand die paranormale gaven gebruikt. Ik kan me eigenlijk bijna niet voorstellen dat het niet al eens gedaan is...

Geplaatst: ma jul 06, 2009 6:47 pm 

Ik eigenlijk ook niet, weet je dat? Maar misschien heeft er nog nooit iemand aan gedacht om dat eens te doen. Laten we Derek eens een mailtje sturen, om te kijken of hij zich als proefkonijn op wil werpen!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur