Het is nu ma jul 23, 2018 12:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ->Bericht: Balans
Geplaatst: zo jul 12, 2009 12:56 pm 

In een andere discussie noemde Llewelyne het principe van balans: "Balans tussen goed en kwaad, dag en nacht, man en vrouw maar ook leven en dood."

Ik vind dit een interessant idee en zou dat graag wat uit willen diepen.

Het eerste waar het me aan deed denken is de Mandelbrot Set (ok, dat is misschien een bijzondere gedachtensprong, sue me :P)

Deze is namelijk opgebouwd uit punten welke aangeven of een polynoom wel of niet naar oneindig gaat. Ik zag hierin de parallel dat de niet naar oneindig gaande polynoom niet in balans is en de stabiliserende polynoom dat wel is.

Als we die weer terug doortrekken dan zouden we kunnen bedenken dat dit mogelijk ook in de rest van de natuur het geval is: dat sommige situaties stabiliseren (in balans zijn) en andere naar oneindig gaan (niet in balans zijn).

Voor de mens in het bijzonder is dit een interessant vraagstuk. Llewelyne stelde: "Wat ik tegen de algemene mens van nu heb is dat er geen rekening meer gehouden wordt met de balans."

De vraag is dan, is de mens werkelijk niet in balans of stabiliseert deze zich uiteindelijk. Des te meer interessant omdat het feit dat we er een discussie over hebben van invloed is op het eindresultaat!

Wat denken jullie?

Berichttitel: re: Balans
Geplaatst: zo jul 12, 2009 4:43 pm 

Ik denk zelf niet dat suïcide en de opkomst bij vaccinaties tegen borstkanker onbewuste instincten zijn om de soort te stabiliseren. Ten behoeve van het onderwerp zal ik mijn mening hierover daar bij laten.

Wat ik veel opvallender vind is de lage voortplantingscijfers in westerse landen. Het aantal kinderen is hier veel lager dan in bijvoorbeeld India of Nigeria. Ik heb me zelfs wel eens afgevraagd of we niet meer kinderen moeten krijgen om te voorkomen dat Aziatische of Afrikaanse landen niet de overhand krijgen.

Wij gebruiken als gevolg van onze omstandigheden een K-strategie (http://en.wikipedia.org/wiki/R/K_selection_theory) om ons voort te planten: we hebben minder kinderen maar investeren daar meer in, door middel van goed onderwijs bijvoorbeeld.

In de minder ontwikkelde landen lijkt er meer sprake te zijn van een r-strategie, veel kinderen waarin minder geïnvesteerd word.

Ik zie veel heil in de K-strategie. Het verbeterd de mens als geheel en het staat ons toe om een stabiele populatie te vormen tot we in staat zijn om andere niches aan te spreken (hierbij denk ik aan bijvoorbeeld Mars of zelfs buiten ons zonnestelsel - over een paar eeuwen).

Ook bij de r-strategie stabiliseert het een en ander mogelijk uiteindelijk, mits we niet te veel voedselhulp sturen (dat stelt het probleem vooral uit in plaats van het op te lossen). Dat gaat wel met meer lijden gepaard en dat is natuurlijk heel ongelukkig.

Er zijn hier dus zeker mogelijkheden voor een balans denk ik. Of we die ook voor elkaar krijgen is natuurlijk nog open...

Berichttitel: re: Balans
Geplaatst: zo okt 18, 2009 10:38 pm 

Ik denk dat we altijd wel in balans zijn op de een of andere manier, maar dat we zelf niet altijd snappen hoe. Het denken dat de mens zelf betere balans kan scheppen, vind ik arrogant.
(dat houdt natuurlijk niet in dat ik daar zelf niets in probeer te doen, maar ik ben dan ook arrogant :P)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur