Het is nu di okt 23, 2018 7:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ->Bericht: Kan een machine een ziel hebben?
Geplaatst: za jul 04, 2009 9:54 pm 

Omdat ik actief ben op gebied van Artificial Intelligence is dat een vraag die wel eens in mij op is gekomen.

Kan een machine, mits ingewikkeld genoeg, beschikken over een ziel? Hoe verhoud zich dat tot bijvoorbeeld mensen of dieren (van een dolfijn, hond of kat tot een eenvoudige spons)?

Wat zijn jullie ideeën? En welke gevolgen moeten we daar aan verbinden?

Berichttitel: re: Kan een machine een ziel hebben?
Geplaatst: zo jul 05, 2009 11:17 am 

Zoals je vast weet zijn computers geprogrammeerd. Dus alles dat in een computer gebeurt, is het gevolg van wat de programmeurs hebben ingetypt.

Ik denk daarom niet dat een machine een ziel kan hebben.

Pas als computers zelf ook codes kunnen schrijven en verbeteren, fouten maken en daar van leren, EN zelf dingen kunnen doen die niet zijn voorgeprogrammeerd(zoals dagdromen bijvoorbeeld), dan pas kun je misschien praten over een ziel.

Maar belangrijkst: Als mensen niet meer de volledige controle over de gangen van een computer hebben (en niet door een bug van de programmeurs of door een virus of andere malware, maar door eigen ingrijpen van de computer), dan is de kans aanwezig dat de computer een ziel heeft.

Dit geldt natuurlijk voor alles dat een processor en geheugen heeft.

Dus een fiets over het algemeen niet, maar wel als er een digitale snelheidsmeter op zit.

Bless,

Purper

Geplaatst: zo jul 05, 2009 2:39 pm 

Ik denk niet dat er een ziel in kan huizen, maar dat wel degelijk gevuld kan zijn met energie.

Geplaatst: zo jul 05, 2009 4:09 pm 

Een ziel? Ik weet het niet, is de ziel niet energie, en bestaat niet alles uit energie? Ik denk hetzelfde als Midna eigenlijk.
Ik heb wel, dat ik mijn knuffels vroeger een zie toebedeelde, ze hadden allemaal hun eigen karakter voor mij. Misshcien dat ik mijn eigen ziel erin gestopt heb, ik weet het niet.
En het is ook zo, dat als mijn cpmputer het niet doet, en ik aai hem een keertje, dat ie het dan wel weer doet. Een computer met gevoel zeg maar, vatbaar voor positieve invloeden.

Geplaatst: vr jul 24, 2009 10:54 am 

Heeft iemand hier zich wel eens serieus afgevraagd of WIJ (biologische wezens in het algemeen) wel een ziel hebben?

Zoals Fulgrim zei, zijn ook wij voorgeprogrammeerd. Als wij in een situatie komen die we totaal niet herkennen, slaan we ofwel dicht, of we gaan over onze opties doordenken, ook al zijn die er niet.

Dat klinkt best als een computer.

Begrijp me niet verkeerd: Ik denk dat de mens wel degelijk een ziel heeft, maar ik heb geen silicone ziel, dus ik pin mijn gedachten niet volledig vast over die dingen.

Bless,

Purper

Geplaatst: zo jul 26, 2009 10:21 am 

Hey, een mede Transhumanist! Leuk!

Het punt dat Fulgrim en Purple aandragen is precies de reden dat ik me deze vraag stel.

Software is tegenwoordig dermate geavanceerd dat het bijna aan de simpele dieren voorbij kan gaan. Toch kennen we hier geen bewustzijn of ziel aan toe.

Als bijvoorbeeld een eenvoudig dier als een kwal of een slak een ziel of bewustzijn heeft, waarom zou een geavanceerde computer dan geen ziel kunnen hebben?

Maar ook: waarom zou een geavanceerde computer ineens wel een ziel of bewustzijn krijgen en een simpele chip niet? En wanneer dan wel of niet?

Geplaatst: zo jul 26, 2009 12:59 pm 

Ligt eraan. Omdat we nog steeds geen wetenschappelijke verklaring hebben voor een 'ziel' maar we wel kunnen aantonen 'dat' het er is, kunnen we niet zeggen hoe het tot oorsprong komt.

Ik geloof zelf, dat als je ergens genoeg energie en tijd en emotie aan besteed, je iets maakt dat in de buurt komt van een ziel. Een band, connectie. Een evolutie.
Kijk maar eens naar servitors of magische stenen. Servitors zijn programma's gemaakt door menselijke wilskracht en discipline - waar het Old-Age Occult om draait. Magische stenen hebben oude wijze krachten, gemaakt door de natuur.
Als ze geen ziel hadden, waarom zouden ze dan werken? Wij geven hun wat ze nodig hebben om te functioneren. (Dualisme? Actie reactie?)

Aan de andere kant, als er binnenkort toch een wetenschappelijke verklaring komt, en men kunt aantonen wat een ziel is en tenminste kunnen aantonen of de ziel aanwezig is, dan kan ik er compleet met mijn gedachten naast zitten.

Bovendien ben ik slechts een verlicht ziel, waarvan theorieën slechts een punt in tijd zijn. Ze veranderen, zodra ik er gevoel achter zet.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur