Het is nu za dec 15, 2018 5:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: re: inleven?
Geplaatst: zo maart 28, 2010 11:57 pm 

Ik weet niet waarom dit zo is, je gaat mij niet vertellen dat je dit gevoel zelf nooit ervaren hebt. Het is een natuurlijke reactie, het kudde gedrag, en de groep waarin je leeft gewoon te vinden en andere manieren misschien raar of wat dan ook. Nu zijn wij geen dieren, maar mensen en horen we deze gevoelens onder controle te moeten krijgen inderdaad. Maar het is voor mijzelf echt geen schande als je je af en toe zo voelt hoor.

Ik ben er moe van elke keer een mening over andere culturen te moeten hebben omdat meneer wilders ons dwingt hier over na te denken en een kant te kiezen. ik kan pas een goed oordeel geven over een andere cultuur als ik me er goed in heb verdiept en wat mensen ken uit die cultuur.
Ik neem iedereen zoals hij is, zonder vooroordeel en met een zo neutraal mogelijke houding. Daar heeft iemand recht op vind ik. Ik zou het ook niet leuk vinden als iemand me al meteen in een hokje stopt omdat ik gekke tattooages heb die ze niet begrijpen.

Geplaatst: zo maart 28, 2010 11:58 pm 

@ havik

En eerwraak is onderdeel van een cultuur, toch zeg jij dat geweld niet bestaat in een cultuur. De maffia is ook een soort cultuur, een soort subcultuur eerder, hooligans zijn ook een subcultuur....hoe kijk jij dan tegen een voetbal hooligan aan?

Geplaatst: ma maart 29, 2010 1:15 am 

---Origineel geplaatst door: Diana---
Ik weet niet waarom dit zo is, je gaat mij niet vertellen dat je dit gevoel zelf nooit ervaren hebt. Het is een natuurlijke reactie, het kudde gedrag, en de groep waarin je leeft gewoon te vinden en andere manieren misschien raar of wat dan ook. Nu zijn wij geen dieren, maar mensen en horen we deze gevoelens onder controle te moeten krijgen inderdaad. Maar het is voor mijzelf echt geen schande als je je af en toe zo voelt hoor.

Er zit zoveel veronderstelling in dit stukje tekst dat het niet meer leuk is.

1. Mensen zijn geen dieren: We zijn ontwikkeld uit apen (nee, dat is niet zomaar een aanname, dat is vaker bewezen). Apen zijn dieren, dus mensen ook. Of wil je een grens stellen? Dan wil ik weten wat ons (mensen) zo anders maakt dat we geen dieren meer zijn. Zijn we zo apart dat we "niet-dier" zijn in plaats van "raar dier"?

2. We horen gevoelens van groepsgedrag te onderdrukken: Is dat zo? Is het niet natuurlijk om die gevoelens te hebben, zoals je net zelf opmerkte? Waarom dan onderdrukken/onnatuurlijk doen?

Groet,

Purper

edit: Toevoeging aan het "dieren" onderwerp: Dieren zijn levensvormen met een cel die op een bepaalde manier in elkaar zit.

Als je een cel van een mens en een hond vergelijkt, zul je in opbouw geen verschil zien. Dit is niet het geval bij mens-plant, mens-schimmel, mens-bacterie en mens-virus (hoewel die laatste demografisch weer wel klopt). Conclusie: De mens is een diersoort.

Geplaatst: ma maart 29, 2010 9:43 am 

Daar ben ik het wel mee eens, mensen moeten wel de ruimte krijgen lekker te kunnen doen wat ze willen, en als ze dus Amish willen worden en zonder koelkast en tv willen wonen omdat zij dat vinden, dan moet dat gewoon kunnen.

Ik blijf het hanteren; 'doe wat je wilt zolang het niemand schaadt'
Er is ook geen systeem of manier die voor iedereen prettig is en werkt dus er zullen altijd kleine groepjes zijn die hetzelfde denken en met elkaar leven, dat is heel normaal en ook mooi omdat het onze maatschappij kleurt.

Persoonlijk denk ik ook dat je met een bepaald vermogen om je in te leven bent geboren, dat je je leven door blijft ontwikkelen maar toch.

En ik denk inderdaad dat we het niet over cultuur of ras of wat dan ook moeten hebben, maar over levenswijze inderdaad.

(en ik bedoelde niet dat mensen geen dieren waren, wordt erg letterlijk genomen, ik bedoelde meer dat we ons proberen te distancieren van 't dierenrijk en niet aan onze dierlijke behoeften proberen toe te geven. het is beetje lastig uit te leggen zonder allemaal wetenschappelijk bewijs en pricizie enzo, het is gewoon hoe ik het voel)

Geplaatst: ma maart 29, 2010 3:06 pm 

---Origineel geplaatst door: Diana---
(en ik bedoelde niet dat mensen geen dieren waren, wordt erg letterlijk genomen, ik bedoelde meer dat we ons proberen te distancieren van 't dierenrijk en niet aan onze dierlijke behoeften proberen toe te geven. het is beetje lastig uit te leggen zonder allemaal wetenschappelijk bewijs en pricizie enzo, het is gewoon hoe ik het voel)

Niettemin heb ik niet de behoefte om me te distantiëren van het dierenrijk. Ik zie veel gelijkenissen tussen een groep (samenleving) mensen, een groep mieren en een groep wolven. Ik koester die gelijkenissen, en ze helpen me om te zien hoe wij in elkaar zitten.

Saillant detail voor mensen die wel een lijn willen zetten tussen dier-mens (en ik weet dat dat op dit forum nauwelijks zal voorkomen): er zit maar 2 procent verschil tussen menselijk en chimpansee DNA. Er zit nog meer verschil tussen gorilla-chimpansee dan tussen mens-chimpansee en mens-gorilla.

Groet,

Purper

Geplaatst: ma maart 29, 2010 5:55 pm 

Wat verder kijken als verschillende geloven betreft, denk ik dat er meer mee speelt als alleen 'inleven'
Binnen hekserij zijn we gewoon dat mensen in verschillende goden en godinnen geloven. Voor ons is het al makkelijker aan te nemen dat een andere heks heel wat anders geloofd als jij zelf. Binnen bijvoorbeeld het christendom is er maar 1 god. Daarnaast is het 'de waarheid' van heel veel gelovigen dat hun geloof het enige ware is. Hekserij is zoals ik het meegemaakt heb van het begin af aan heel tolerant, met bijvoorbeeld christelijke heksen. Voor mij is het binnen de hekserij al 'waarheid' dat er meerdere geloven zijn.
(Ik hoop dat ik beetje duidelijke uitleg heb gegeven zo)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur