Het is nu di okt 16, 2018 4:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat als je weer kind was?
Geplaatst: vr dec 16, 2011 12:05 am 
Site Admin

Gisternacht droomde ik, dat ik op de een of andere manier weer een kind van acht jaar oud was. Ik had wel de kennis en ervaringen van nu, maar ik 'begon' weer vanaf het moment dat ik acht was. In mijn droom had ik een gesprek met mijn moeder (die wist het blijkbaar) en die vroeg wat ik anders zou doen. Ik dacht erover na, er kwamen wel wat dingen in me op maar toen werd ik wakker. Het heeft me sindsdien bezig gehouden, ik weet niet zo goed wat het antwoord is. Zoals een goede vriend me eens vroeg: "You experienced things you didn't want to experience. But did you learn things you didn't want to learn?"

Wat denken jullie, stel dat het kan, dat je weer kind bent... zou je dingen anders doen? Anders aanpakken? Of alles juist hetzelfde doen?

Liefs,

Kyra

Berichttitel: Re: Wat als je weer kind was?
Geplaatst: vr dec 16, 2011 8:50 am 

Ik denk niet dat ik dingen anders zou doen dan wat ik heb gedaan.
Ik heb nergens spijt van. Ik heb dingen gedaan die minder leuk waren of beslissingen genomen die minder goed uitvielen dan gehoopt, maar die maakten mij tot wie ik nu ben. Waarom tobben over wat je anders had kunnen doen? Ik steek me energie liever in wat ik nu kan doen :D

Nemo

Geplaatst: vr dec 16, 2011 11:29 am 

Ik ben het met Nemo eens. Toch zijn er dingen die ik anders zou doen. Op de basisschool heb ik een meisje gepest, dat zou ik echt terugnemen als ik het kon. Toch zie ik nu ook dat dat, samen met hoe ik thuis was (ik was niet altijd makkelijk als kind, maar hey, wie wel?) mijn manier was van omgaan met de situatie.
Toen ik 8 was gingen mijn ouders uit elkaar en ik kon daar niet mee omgaan. Ik was niet in staat om te zien wat mijn behoeften waren, en niet in staat die op een gezonde manier te uiten. Ik heb vaak genoeg overdacht hoe mijn leven zou zijn geweest als alles anders was gelopen. Dan had ik nu misschien in Amsterdam gewoond in plaats van in Leeuwarden. Dan had ik de vrienden die ik nu heb, niet gehad. Dan hadden mijn interesses zich ook wel ontwikkeld tot hoe ze nu zijn, zij het misschien anders, en in een ander tempo.
Ik moet het doen met wat ik heb. Roeien met de riemen die ik heb. En ik ben tevreden met mijn leven zoals het nu is. Terug naar mijn kind-tijd wil ik niet. Maar als ik nu mijn 8-jarige zelf zou kunnen adviseren, zou ik mezelf zeggen dat ik meer kind moet zijn, niet zo zwaar en serieus.
Ik heb in een geleide meditatie mijn jonge zelf eens opgezocht. En ik moet zeggen dat het heel fijn was om mijn kleine ik op schoot te nemen en te knuffelen. Het geeft je vrede met jezelf.

Geplaatst: zo dec 18, 2011 12:55 am 

Vanavond stond ik naar schitterend vuurwerk te kijken, ik kan daar enorm van genieten en schoot vol van ontroering. Dat laatste heb ik vaker als mijn innerlijk geraakt wordt. In mijn gedachten ging ik terug naar mijn kind-zijn, ook toen ging ik al naar het stadspark om van het vuurwerk te genieten. Ben ook eens stiekem in de bosjes beland aldaar met een vriendje, zoenen. :mrgreen:

En wat is er tussen die tijd en nu ontzéttend veel gebeurd.
En mijn gedachten (oh 'toeval' ;) ) gingen ook naar de vraag: wat is het verschil tussen het meisje van toen en de vrouw van nu? De ervaringen. Mijn kern is en blijft dezelfde. Zouden mijn keuzes anders zijn geweest als ik toen alles wist wat ik nu allemaal weet? Nee, want dan had ik niet alles geweten wat ik nu wist. En mijn keuze blijft welbewust om de kracht van de het halfvolle glas te blijven zien en te verkiezen.

En tijdens dit schrijven belde mijn moeder, of ze nog even langs zouden komen? Een uurtje en een glas wijn later zijn ze weer weg en het was warm & gezellig! Dat zijn de leuke dingen van het leven. Mmmmm... :D

Liefs,
Aphro

Geplaatst: zo dec 18, 2011 9:33 pm 
Site Admin

Bedankt voor jullie reacties :D Leuk om de verschillende visies/ervaringen te lezen.
Ik weet niet zo goed of ik anders zou handelen dan ik heb gedaan. Ik ben wie ik ben, nu, door de ervaringen en gebeurtenissen uit het verleden. Die hebben me gevormd tot een persoon waar ik eigenlijk best wel blij mee ben, en ook trots op ben, vaak. Toch twijfel ik of ik misschien gelukkiger was geweest als kind, als ik weerbaarder was geweest. Ik weet ook niet hoe ik met de ogen van nu, de gebeurtenissen van toen zou zien, als ik ze 'live' mee zou maken zeg maar :P Ik vind het wel een intrigerende vraag, want er is veel pijn geweest in die tijd. MAAR het heeft me ook gebracht waar ik nu ben, en daar ben ik wel blij mee. Hoogstwaarschijnlijk zou ik me heel anders hebben ontwikkeld als mijn kinderervaringen anders waren geweest.

Of niet? Zijn er bepaalde dingen die je hoe dan ook meemaakt? Wat denken jullie? :)

Liefs,

Kyra

Geplaatst: zo dec 18, 2011 11:15 pm 

kyra schreef:
Ik ben wie ik ben, nu, door de ervaringen en gebeurtenissen uit het verleden. Die hebben me gevormd tot een persoon waar ik eigenlijk best wel blij mee ben, en ook trots op ben, vaak. Toch twijfel ik of ik misschien gelukkiger was geweest als kind, als ik weerbaarder was geweest. Ik weet ook niet hoe ik met de ogen van nu, de gebeurtenissen van toen zou zien, als ik ze 'live' mee zou maken zeg maar :P Ik vind het wel een intrigerende vraag, want er is veel pijn geweest in die tijd. MAAR het heeft me ook gebracht waar ik nu ben, en daar ben ik wel blij mee.

Precies. *kiss*

Geplaatst: ma dec 19, 2011 8:26 am 

kyra schreef:
Zijn er bepaalde dingen die je hoe dan ook meemaakt?

Ja dat denk ik wel. Bepaalde hobby's, interesses en overtuigingen zitten zo sterk in mij, dat ik ze hoe dan ook ontwikkeld zou hebben. Mijn geloof, mijn muzieksmaak, mijn politieke voorkeur, mijn gevoel voor humor, en zo kan ik er nog wel een aantal noemen. Ze zouden zich dan via een ander pad ontwikkeld hebben, maar uiteindelijk zou ik bij hetzelfde (eind?)station uitkomen. De omweg ernaartoe brengt er alleen verschillende nuances in aan.

Geplaatst: ma dec 19, 2011 9:24 am 

Om te beginnen: ik zou bepaalde dingen wel anders gedaan hebben uit mijn kindertijd. Eigenlijk heb ik heel weinig herinneringen uit mijn kindertijd, maar er is een gevoel dat sterk overheerst en dat is het punt waarop ik als kind teveel verantwoordelijkheid op mij heb genomen. De andere dingen die mis zijn gegaan, daar heb ik echter geen invloed op gehad en daar kan ik enkel maar zelf mee leren leven en mee leren verder gaan in het leven.
Als ik echter maar een paar jaar terug zou gaan dan weet ik nu dat ik niet meer zou kiezen om een tweede bachelor te gaan doen, maar om een masterstudie op te nemen. Ik geloofde destijds niet dat ik dat aan zou kunnen. Nu ben ik ervan overtuigd dat bepaalde dingen buiten bereik blijven, omdat ik destijds niet heb geprobeerd om die master te gaan doen. Ik zou em nu nog wel altijd kunnen doen, maar daar sta je dan met twee bachelors en een master... en wat doe je daar dan mee :P

Ik denk wel es: och, als ik dat maar had gedaan, maar dat is maar in 'a blink of an eye' en dan besef ik ten volle dat ik ongelofelijk veel heb gedaan en bereikt net door die verkeerde keuzes. Mensen die fouten durven maken zijn vaak creatiever las ik gisteren. Ja, want ze durven buiten de lijntjes kleuren. Dat geldt volgens mij ook voor het leven. Je doet dingen fout, maar net daardoor leer je het meest en wordt je weer een rijker persoon. Iedereen heeft domme/foute dingen gedaan. Ik denk dat het fijner is om ermee te leven en verder te gaan.
Ik geef toe hoor, soms kriebelt het ook om het eens allemaal anders te gaan doen XD

Wat de vraag betreft 'Zijn er bepaalde dingen die je hoe dan ook meemaakt?': dat vind ik een moeilijke vraag, omdat je hier de discussie zou gaan openen over wat je mee hebt van bij je geboorte en wat je leert door sociale processen. Ik denk dat je leven wordt bepaald door beide en dus geloof ik niet helemaal dat je dingen sowieso meemaakt. Ik denk dat je bijvoorbeeld wel een verantwoordelijk persoon kan zijn bij je geboorte (dat dat je karakter is), maar je moet de situatie krijgen en de triggers krijgen waarin dit zich ontwikkeld. Dus ik zou zeggen: neen, sommige dingen maak je niet sowieso mee. Maar hoe relevant is de vraag wanneer de dingen al gepasseerd zijn? ;)

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: ma dec 19, 2011 3:10 pm 

Ik vind het geen toeval dat je acht jaar was in je droom, wat ik me vooral herinner van mijn achtste jaar en veel van mijn herinneringen stammen uit die tijd, is dat ik met een andere blik de wereld ging bekijken, door de dingen die om mijn heen gebeurde. Ook het besef dat de wereld veel groter was, dan het deel dat je kende, en dat dingen vanuit dat onbekende deel toch jouw leven konden beïnvloeden.
Maar er zijn wel dingen in mijn leven waar ik niet zo content mee was, maar zou ik alles wat ik nu heb wel zo waarderen als ik die nare dingen niet meegemaakt had. Zeker weten dat mijn leven er heel anders zou uit zien als ik andere beslissingen had genomen. Zeker weten dat het leuke leven dat ik nu heb aan mij voorbij zou zijn gegaan. We moeten allemaal ons eigen lot dragen en ieder maakt negatieve ervaringen door of het nu het één of het ander is maakt denk ik niet zoveel uit. Of ik zelf heel anders zou zijn geworden betwijfel ik wel, ik denk dat het niet zoveel verschil gemaakt zou hebben.

Geplaatst: di dec 20, 2011 3:45 pm 

Dit is absoluut een interessante vraag. Na wat overdenken meen ik dan ook dat ik wellicht andere keuzes gemaakt zou hebben als ik het over mocht doen.
Maar dan zou ik wel de ervaring nodig hebben van nu om die andere keuze te maken, aangezien ik geen spijt van mijn keuzes heb.

Ik denk we dat als ik vroeger eens een andere keuze gemaakt had ik mijn kindertijd wat leuker/beter/meer kon beleven dan nu. Rond mijn 13e jaar ben ik weggegaan bij een dansgroepje die geleid werd door iemand die narcistisch was. Zij zette vervolgens iedereen tegen mij op, ook de meisjes die mijn vriendinnetjes waren. Hierdoor ben ik een tijd lang erg bang geweest.
En ja, het heeft me sterker gemaakt. Maar dat had wel op een iets latere leeftijd mogen gebeuren. Op je 13e hoor je niet bezig te zijn met bedreigingen, angsten etc. vind ik.

Je leven staat vol van de keuzes die je maakt. Ik denk dat wij allen een doel/les hebben per ziel-leven, en aan de hand van deze doelen de keuzes maken en daardoor de lessen leren om het doel te bereiken. Hierbij hoort dus ook deze keuze als ziel waar je terecht komt, welke ouders, welke omgeving, welke hobbies je gaat doen etc. Om vervolgens zoveel doelen te bereiken dat je uiteindelijk 'verlicht' bent en weer terug gaat naar de wijze, moeder aarde. Aangezien je dan volleerd bent in het 'voelen' van de aarde en je haar soort van kan helpen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur