Het is nu di jun 19, 2018 1:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waar liggen de grenzen van religieuze vrijheid?
Geplaatst: di dec 27, 2011 11:58 am 

Sigrdrifa schreef:
Waar liggen de grenzen van religieuze vrijheid? Die vrijheid wordt op meer plaatsen ingeperkt vanwege de rechten van anderen, zo gaan de weigerambtenaren er bij mijn weten ook helemaal uit. What's next?

Goede fundamentele vraag!

Stel nu dat een specifieke rijksweg/spoorlijn terwille van grote economische belangen, groot algemeen belang, dwars door natuurgebied en/of heilige paganistische plekken moet, zou dan het belang van de paganistische minderheid moeten wijken voor algemeen belang?

Deze vraag is niet puur academisch/hypothetisch, want er is een discussie gaan de over de snelweg door Tara:
Bron: http://www.mythicalireland.com/ancients ... hreat.html

Stel nu dat in het kader van 'War on Cults' alle paganistische groepen gepakt worden door justitie op: drugs (ayahuasca, amanita, peyote), sexuele rituelen (tantra), religieuze symbolen (pentagrammen), wapens (athame), dierenoffers (voudoun), activisme ('eco-terrorisme'), etc....
Wanneer zou je dan zeggen dat je religieuze vrijheid wordt aangetast?

Berichttitel: Re: Waar liggen de grenzen van religieuze vrijheid?
Geplaatst: di dec 27, 2011 4:02 pm 

De praktijk leert helaas dat economische belangen (snelwegen enzo) vrijwel altijd winnen. Hier in Nederland is het begrip 'religie' ook nog eens heel vaag. Er bestaat hier, in tegenstelling tot veel andere landen, geen geen overheid die bepaalt wat wel of niet een religie is. In het buitenland zijn diverse paganistische stromingen officieel erkend als religie (wicca in de VS, Asatru in Denemarken, enz), maar de Nederlandse regering wil zijn vingers niet branden aan dat soort uitspraken. Wijs, maar maakt rechtszaken op dit gebied voor religieuze minderheden ingewikkeld en gevoelig voor corruptie en/of misinterpretatie.

Terug naar vrijheid. De meest gebruikte uitspraak hieromtrent (heb ik ook wel eens voorbij zien vliegen in het doorvraagtopic) is dat je vrijheid ophoudt waar die van een ander begint. In de praktijk komt dat erop neer dat het doorgaans een vreedzaam samenspel is. Maar wanneer de grenzen opgezocht worden, verandert het in een strijd wie zijn eigen grenzen het beste weet te verdedigen, of wie de rechter het beste kan overtuigen van zijn belangen. De moslim of de dierenactivist? De homo of de (christelijke?) weigerambtenaar? De athamedragende heks of de wapenwet?

Ik geloof trouwens dat als wetten veranderen, dat dit dan is voor het grotere goed (ja soms heiligt het doel de middelen. Het lijkt wel alsof je dat niet meer hardop mag zeggen sinds HP6). Het is niet bedoeld als christenpesten, moslimpesten of hekspesten. Het maken van wetten is altijd een afweging tussen verschillende belangen. Economie of natuur? Veiligheid of bescherming van persoonsgegevens? Mensen hebben recht op hun eigen vorm en beleving van religie, maar het moet wel passen binnen de wetten die we hebben (en nog steeds maken) in dit land. Wetten die we samen, in overeenstemming met elkaar hebben gemaakt, met gezond verstand (grapjes over Bleker en Ormel achterwege laten aub). En die we aanpassen als ze niet blijken te kloppen en/of niet (meer) relevant blijken. En ja, er zullen dan altijd groepen zijn voor wie het even slikken is. En soms zijn dat religieuze groepen. Een andere keer zijn dat niet-religieuze groepen.

Religie heeft steeds minder een vinger in de pap in Nederland. Misschien hangt dit samen met de ontkerkelijking, wie weet. Mensen zoeken meer hun eigen weg en sluiten zich minder aan bij de georganiseerde religie. Dat is wat we willen. Dit zijn de gevolgen.

Geplaatst: di dec 27, 2011 7:16 pm 

Sigrdrifa schreef:
Ik geloof trouwens dat als wetten veranderen, dat dit dan is voor het grotere goed ...
Het maken van wetten is altijd een afweging tussen verschillende belangen. Economie of natuur? Veiligheid of bescherming van persoonsgegevens? Mensen hebben recht op hun eigen vorm en beleving van religie, maar het moet wel passen binnen de wetten die we hebben (en nog steeds maken) in dit land. Wetten die we samen, in overeenstemming met elkaar hebben gemaakt, met gezond verstand (grapjes over Bleker en Ormel achterwege laten aub). En die we aanpassen als ze niet blijken te kloppen en/of niet (meer) relevant blijken.

Maar als zo'n wet lijnrecht staat tegenover je innerlijke waarheid?
In Frankrijk zijn er nog steeds wetsartikelen tegen hekserij: ik herinner me een heksen-bijeenkomst, waarbij aan het einde de politie langskwam om te zien wat we deden, toen kregen we van de kampleiding de instructie om te gaan liegen (vooral de term hekserij of wicca niet laten vallen, en gewoon zeggen dat je alleen bezig bent met meditatie). Als ik dat door mijn strot had kunnen krijgen, had ik me gevoeld als Petrus die driemaal verloochende.
Stel je voor dat SGP als gedoogpartij weet te realiseren dat uitingen van hekserij in Nederland verboden wordt, zou je dan je pentakel verbergen?

Geplaatst: wo dec 28, 2011 7:00 pm 

de grens van religieuze vrijheid eindigt bij waar de vrijheid van de overheid begint als je het mij vraagt.
geld gaat altijd voor.

In het geval van weigerambtenaar vs vrijheid van geaardheid ben ik er wel voor dat de weigerambtenaar eruit gaat. Omdat hij de vrijheid van geaardheid in de weg staat. Hij heeft er geen respect voor. Je kan iets afkeuren maar andermans keuze respecteren.

Het zou nog interessant worden als uitingen van hekserij verboden zouden worden want probeer maar eens concreet samen te vatten wat die uitingen dan zijn? Los van of je een pentakel oid in bezit hebt. Maar is een boswandeling bij volle maan dan ook verboden? Of een kaars of wierook branden?

Autumn

ps: o ja , de vraag was wat ik zou doen als uitingen van hekserij verboden zouden worden...tja....ik laat me op dit moment al meer leiden door politieke repressie dan me lief is. Puur omdat ik geen energie heb om te strijden. Ik zou wel doorgaan met het vieren van seizoenen en rituelen uitvoeren etc. maar ik zou het op een manier doen die niet perse voor hekserij hoeft door te gaan. ...ha, een beetje zoals iemand die nog thuis woont en zijn/haar ouders het niet mogen weten.

Geplaatst: wo dec 28, 2011 10:46 pm 

Zou ik mijn pentagram verbergen? Als sieraad wel. Het niet mogen dragen van een pentagram zou meer zeer doen dan het letterlijk niet dragen. Zolang ik zelf mag blijven bepalen welke symbolen ik in mijn eigen huis gebruik.

Geplaatst: wo dec 28, 2011 11:00 pm 

Autumn schreef:
Het zou nog interessant worden als uitingen van hekserij verboden zouden worden want probeer maar eens concreet samen te vatten wat die uitingen dan zijn? Los van of je een pentakel oid in bezit hebt. Maar is een boswandeling bij volle maan dan ook verboden? Of een kaars of wierook branden.

Stel nu dat bijeenkomsten van hekserij, wicca, sjamanisme en overige vormen van paganisme illegaal verklaard zouden worden? De term 'staatsgevaarlijk' is tegenwoordig zeer rekbaar!
In de context van 'the war on cults' zijn ook in Nederland leden van vermeende culten/sectes ontvoerd om 'gedeprogrammeerd te worden, in de veronderstelling dat de vermeende culten/sectes een gevaar zouden zijn.
Bron: http://www.skepsis.nl/job.html

Geplaatst: wo dec 28, 2011 11:02 pm 

Ik zou zeggen kom maar op met die rechtzaak.

Geplaatst: wo dec 28, 2011 11:09 pm 

Sigrdrifa schreef:
Ik zou zeggen kom maar op met die rechtzaak.

Er is sinds kort al een goed gedocumenteerd boek over zo'n rechtszaak, en de manier waarop het in de doofpot is gezet: http://www.mijnontvoering.nl/

Dus bereid je maar voor op een taai gevecht!

Geplaatst: wo dec 28, 2011 11:22 pm 

Ik vraag me nu af of ik naief ben, of dat anderen teveel in conspiracy theories zitten. Ik kan moeilijk geloven dat zoiets nu nog steeds kan gebeuren (de gebeurtenissen in dat boek beginnen in 1983). Ja, ik weet dat het kan, maar eerlijk gezegd zie ik Nederland niet die kant uitgaan betreffende de visie op natuurreligies. Ik heb wel bij extemere groepen rondgehangen (en daar verhalen gehoord), maar niets als dit. Als de AIVD vragen heeft mogen ze hier gerust langskomen vor een kopje thee. Die mensen hebben hopelijk wel wat beters te doen.

Overigens, Isaac Bonewits heeft een interessante sekte-checklist samengesteld: *klik*

Geplaatst: wo dec 28, 2011 11:37 pm 

Sigrdrifa schreef:
Ik vraag me nu af of ik naief ben, of dat anderen teveel in conspiracy theories zitten. Ik kan moeilijk geloven dat zoiets nu nog steeds kan gebeuren (de gebeurtenissen in dat boek beginnen in 1983). Ja, ik weet dat het kan, maar eerlijk gezegd zie ik Nederland niet die kant uitgaan betreffende de visie op natuurreligies. Ik heb wel bij extemere groepen rondgehangen (en daar verhalen gehoord), maar niets als dit.

Het boek is goed gedocumenteerd en citeert verslagen van politie en rechtbankdossiers tot en met de Ombudsman.

Het staat je vrij om dit boek ongelezen niet te geloven en naar de afdeling conspiracy-theorie weg te zetten.

Het kan nu al gebeuren dat iemand op basis van tulband en baard of boerka al gezien wordt als potentieel terrorist, en als dusdanig aangepakt wordt, op vage gronden uitgeleverd aan Amerika, dus waarom kan dit niet gebeuren met paganisten?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur