Het is nu vr sep 21, 2018 9:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Waar liggen de grenzen van religieuze vrijheid?
Geplaatst: wo jan 18, 2012 1:20 pm 

Ik denk juist dat het meer een andere kijk op de situatie is, vandaar ook de "het is maar net waar je gaat kijken" er zijn zoveel kanten aan het verhaal, en jij ziet de ene, terwijl ik een andere zie. Ik zie geen hetze tegen de Islam maar als jij dat wel ziet moet dat kunnen :)

You're setting me free with one more kick in the teeth

Geplaatst: wo jan 18, 2012 1:53 pm 

havik schreef:
En zodra een werkgever je ongegrond niet aanneemt en je vermoed dat dat op racistische/religieuze overwegingen berust, kan je daar verschillende stappen voor ondernemen.

Deze pik ik er even tussenuit.

Je kunt nl. geen stappen ondernemen bij een vermoeden, je moet kunnen bewijzen, of op zijn minst aannemelijk kunnen maken. Daar heb ik inmiddels ervaring mee :?

Leeftijdsdiscriminatie is ook verboden. Daarom kreeg ik regelmatig te horen dat ik niet in het team zou passen,in plaats van dat ik te oud gevonden werd. Maak dan maar eens hard dat het om leeftijdsdiscriminatie gaat... Eenzelfde kul-argument kan een werkgever ook zonder meer inzetten in geval van afkomst/overtuiging. Aan jou dan de taak om te bewijzen dat er iets anders speelt

Elenna

Geplaatst: wo jan 18, 2012 1:58 pm 

Elenna schreef:
havik schreef:
En zodra een werkgever je ongegrond niet aanneemt en je vermoed dat dat op racistische/religieuze overwegingen berust, kan je daar verschillende stappen voor ondernemen.

Leeftijdsdiscriminatie is ook verboden. Daarom kreeg ik regelmatig te horen dat ik niet in het team zou passen,in plaats van dat ik te oud gevonden werd. Maak dan maar eens hard dat het om leeftijdsdiscriminatie gaat... Eenzelfde kul-argument kan een werkgever ook zonder meer inzetten in geval van afkomst/overtuiging. Aan jou dan de taak om te bewijzen dat er iets anders speelt

Elenna

Yep. En er zijn helaas experimenten geweest waarbij dezelfde sollicitatiebrief met identiek CV werden gestuurd, de een met Hollandse naam, de ander met Arabische naam. De "Hollander" kreeg steeds een uitnodiging, de 'Arabier' niet.

Maar zie het maaraan te tonen als je steeds opnieuw een afwijzing krijgt.

Geplaatst: wo jan 18, 2012 7:56 pm 

Als je niet kunt bewijzen dat er sprake van discriminatie is is dat geen bewijs dat er geen sprake is van discriminatie. Dat is elementaire logica. Maar dat is vervolgens ook weer geen bewijs dat er dan dus sprake is van discriminatie. Dat is net zo logisch.

Als ze zeggen dat iemand niet in het team past, kan dat natuurlijk ook echt zo zijn. Of een beleefde manier om te zeggen dat je niet bent wat ze zoeken.

Ik heb zelf recent een ronde sollicitaties voor stages bij ons bedrijf achter de rug. We hebben iedereen afgewezen - de opleiding die ze hadden sloot in het totaal niet aan bij de plek die we hadden. We zochten iemand die kon helpen met het programmeren van bepaalde applicaties en we hadden dringend iemand nodig.

Zes CV's gekregen, allemaal van dezelfde ICT opleiding - blijkbaar was de vacature daar rondgegaan. Sommigen hadden hun huwelijkse staat op het CV gezet (geen idee waarom - ik mag er niet eens naar vragen o_O). Ik heb daar natuurlijk niet op gelet, nog op de naam van de sollicitant. Wel op de opleiding - generieke naam, maar wel met ICT. In de aanname dat iemand die iets met ICT heeft gestudeerd ook wel een beetje kan programmeren hebben we ze alle zes uitgenodigd.

Ze konden dus geen van allen programmeren. En we zochten dus een programmeur. Het was dus al snel duidelijk dat het geen succes ging worden. Ik twijfel er niet aan dat het slimme mensen waren met heel goede bedoelingen, maar ze waren totaal niet wat we zochten. Misschien was onze vacature onduidelijk? Misschien hadden we niet begrepen wat hun opleiding inhield? Hoe dan ook, het sloot totaal niet aan.

Een sollicitant probeert een goede indruk te maken op de werkgever. Maar als interviewer probeer je ook een goede indruk te maken op een mogelijke toekomstige collega. Als je die persoon vervolgens moet afwijzen is dat best moeilijk. Je zegt nee tegen iemand die heel erg zijn best heeft gedaan om je ja te laten zeggen. Je weet zelf hoe het is om afgewezen te worden bij een sollicitatie: dat is geen prettig gevoel.

Daarbij ken ik die sollicitant verder niet. Het is dan ook niet mijn plaats om hen te vertellen wat ze zouden moeten leren om bij ons te komen werken. Vanwege de scheve machtsverhouding is dat zelfs zeer onwenselijk. Een negatieve opmerking van een interviewer die je afwijst kan aankomen als een mokerslag. Daar wil je dus heel voorzichtig mee zijn.

Dus wat moet je dan? Je kan de persoon geen baan aanbieden, maar je wilt hen ook niet kwetsen. Dus blijf je generiek. Je zegt dus iets als "je past helaas niet in ons team (maar wel in een ander team)". Zelf koos ik voor "helaas sluit onze functie niet helemaal aan bij jouw profiel". Zo dat het lijkt alsof het mijn schuld is. Jij bent niet verkeerd, de functie die ik heb is verkeerd. Dat alles om mensen niet te kwetsen in iets dat al moeilijk is.

Dat was geen code voor "we willen geen neger / man / bejaarde". Dat was code voor "je beschikt niet over de vaardigheden die wij zoeken, maar we verpakken het mooi want we willen je niet kwetsen".

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat er nooit sprake is van discriminatie! Maar het is echt niet altijd discriminatie. Meestal is het gewoon beleefdheid.

Geplaatst: wo jan 18, 2012 8:17 pm 

Hoi Mercury,

De banen waarop ik indertijd solliciteerde lagen allemaal ruim binnen mijn kennis/opleiding/ervaring. Inmiddels werk ik met veel plezier een heel stuk daarbuiten.

Elenna

Geplaatst: wo jan 18, 2012 9:21 pm 

Ik geloof jou meteen hoor ^_^ Ik wilde alleen aangeven dat er niet altijd sprake hoeft te zijn van discriminatie. Als dat bij jou wel zo was, dan is dat natuurlijk schandelijk.

Geplaatst: do jan 19, 2012 12:28 am 

Zia schreef:
En er zijn helaas experimenten geweest waarbij dezelfde sollicitatiebrief met identiek CV werden gestuurd, de een met Hollandse naam, de ander met Arabische naam. De "Hollander" kreeg steeds een uitnodiging, de 'Arabier' niet.
Maar zie het maaraan te tonen als je steeds opnieuw een afwijzing krijgt.

Wat mij betreft bewijst het experiment voldoende, maar er zullen altijd mensen zijn die het in twijfel zullen trekken.
Want Nederland is toch zo vreselijk tolerant en verwelkomend voor de multiculti/multireli?

"Nee, ik heb geen enkel probleem met de islam, mijn beste vriend is een moslim...maar ik heb wel een probleem als moslims de banken in handen krijgen"

Ondertussen wordt halal/kosher onder vuur genomen, en is besnijdenis verdacht gemaakt.

Geplaatst: do jan 19, 2012 8:09 am 

Het onderzoek "Liever Mark dan Mohammed"? http://www.scp.nl/dsresource?objectid=24186&type=org

Wel een heel interessant ondezoek trouwens, voor degeen die direct de conclusie willen lezen, zo rond pagina 18 begint het geloof ik.
Het onderzoek zegt in zijn conclusie dat hoewel er discriminatie geconstateerd wordt, dit in zeer geringe mate is en dat de discriminatie tegenover buitenlandse vrouwen juist positief is (als in positieve discriminatie). Dus voor mij bewijst het vrij weinig, ja ik zie ook liever dat er niet gediscrimineerd wordt (ik neem aan dat de meeste mensen dat het liefst zo zien). Maar ik vind geringe discriminatie niet altijd een teken van een "hetze" tegen een bevolkingsgroep, er zit best een verschil in de Nederlandse nukkigheid tegen onbekenden en een hetze tegen een specifieke bevolkingsgroep.

You're setting me free with one more kick in the teeth

Geplaatst: do jan 19, 2012 10:20 am 

whitecrane schreef:
"Nee, ik heb geen enkel probleem met de islam, mijn beste vriend is een moslim...maar ik heb wel een probleem als moslims de banken in handen krijgen"

Nu word er wat van wat ik heb gezegd verkeerd geciteerd / uit context getrokken / verkeerd begrepen.

Ik heb in het geheel niet gezegd dat ik er een probleem mee heb als moslims banken zouden runnen of in de financiële sector zouden werken! Ik zei dat _we_ een probleem hadden gehad als moslims de banken in handen hadden gehad.

Daarmee refereerde ik, zoals ik overigens reeds uitlegde, naar de geschiedenis van Duitsland vlak voor de Tweede Wereldoorlog.

Op dat moment was er in het land een forse hetze (een echte) tegen de Joden. Een deel van de haat kwam echter voort uit het feit dat er aan de ene kant een financiële crisis is Duitsland was en aan de andere kant dat Joden daar een groot deel van de financiële infrastructuur in handen had.

Als mensen financieel in de problemen zaten dan waren het de schuldeisers (ofwel de banken) die hun bedrijf failliet lieten verklaren, die hun huis in de gedwongen verkoop deden, etc. Daarvan gaven mensen de Joden de schuld, omdat die immers groots in het bankwezen zaten.

Daarvan maakte Hitler en consorten dan ook gretig gebruik voor hun propaganda.

Als de Islamitische gemeenschap in 2008 een groot deel van de banken in handen had gehad (in plaats van de olieproductie), dan zou er zeker iemand in een moment van opportunisme de link tussen de financiële crisis en de Islam hebben gelegd, zoals destijds in Duitsland tussen de financiële crisis en het Jodendom.

Daarom stelde ik: "Als de moslims nou de bankensector in handen hadden gehad, DAN hadden we een probleem gehad."

Geplaatst: do jan 19, 2012 6:41 pm 

Mercury schreef:
Als de Islamitische gemeenschap in 2008 een groot deel van de banken in handen had gehad (in plaats van de olieproductie), dan zou er zeker iemand in een moment van opportunisme de link tussen de financiële crisis en de Islam hebben gelegd, zoals destijds in Duitsland tussen de financiële crisis en het Jodendom.
Daarom stelde ik: "Als de moslims nou de bankensector in handen hadden gehad, DAN hadden we een probleem gehad."

Bedankt voor de opheldering ;)

Overigens hebben de moslims in Nederland (nog) geen banken in handen, maar is er wel een zeker iemand van de Partij van VreemdelingenVervolging de schuld van vele problemen graag op het bord van de moslims schuift.

Maar goed, als die partij als secte beschouwd kan worden, valt er misschien te beargumenteren dat hun uitspraken vallen onder religieuze vrijheden :twisted:

[ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur