Het is nu wo okt 24, 2018 3:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Waar liggen de grenzen van religieuze vrijheid?
Geplaatst: wo jan 25, 2012 9:28 pm 

whitecrane schreef:
Gelukkig is er nog het precedent van de erkenning van ayahuasca-gebruik in de Santo Daime kerk, misschien moeten we maar een Paddo-Wicca kerk gaan oprichten?

Ben bang dat je dan zo'n 'wordt vandaag nog ingewijd!' fenomeen krijgt voor de toeristen in amsterdam.
Kunnen ze zich voor 150 euro laten inwijden voor hun leven en wanneer ze willen terug komen om paddo's te gebruiken.

Maar misschien is er dan wat meer toezicht op die misbruikende toeristen, om niet te spreken van de extra geldstroom vanuit het buitenland. :P

Verder even terugkerend op het topic religieuze vrijheid, wie kent het fenomeen van de lachende sisyphus? Ik geloof niet echt dat regeringen en vrijheid samen gaan, maar vrijheden kun je opzoeken en creëren. Sommige vrijheidsbelemmering zit alleen in je hoofd?
Iets waar de Santo Daime het misschien wel mee eens is xd

Ik ben zelf niet echt benieuwd naar Ayahuasca als meer naar Ibogaïne (voor zover ik weet volkomen legaal in Nederland!). Al zal ik de Iboga waarschijnlijk nooit te zien krijgen, en lijkt het me gezien de toestand van m'n nieren ook niet handig om er wat van in te nemen. :|

Geplaatst: wo jan 25, 2012 10:10 pm 

Klinkt goed: Heilige Kerk van TripTruffel, inwijding in eerstegraad truffelgebruik voor duizend eurie, effectiever dan Reiki!

Geplaatst: ma feb 27, 2012 4:05 am 

whitecrane schreef:
Klinkt goed: Heilige Kerk van TripTruffel, inwijding in eerstegraad truffelgebruik voor duizend eurie, effectiever dan Reiki!

Dat is wel een pakkend slogan, als je ooit nog een bijzondere bron van inkomsten zoekt...?

xD grapje,

Hoe dan ook, ik zag dankzij het geweldige nieuwe tv-programma "Drugs inc." op NGC dat Ibogaïne in de states al illegaal is dus dan zal dat hier ook al wel gelden. Misschien met uitzondering van therapeutisxch gebruik.
Ook zag ik dat het samentrekkingen van spieren kan veroorzaken en zelfs tot hartstilstand kan leiden.

Geplaatst: ma feb 27, 2012 10:10 am 

De fundamentele kwestie waar ik mee blijf zitten, is het spanningsveld tussen religieuze vrijheid, vrijheid van meningsuiting, en algemeen maatschappelijk belang.

Om maar eens voorbeelden te noemen:
Mag een politicus in het kader van vriijheid van meningsuiting oproepen tot het verbranden van heilige boeken?
Mag een godsdienstige autoriteit in het kader van religieuze vrijheid verklaren dat homofilie een ziekte is?
Mag een regering, in de gevormde consensus over maatschappelijk belang, een politicus of een godsdienstige autoriteit gaan berispen bij activiteiten die indruisen tegen algemeen belang?

Geplaatst: ma feb 27, 2012 12:29 pm 

whitecrane schreef:
De fundamentele kwestie waar ik mee blijf zitten, is het spanningsveld tussen religieuze vrijheid, vrijheid van meningsuiting, en algemeen maatschappelijk belang.

Mag een politicus in het kader van vriijheid van meningsuiting oproepen tot het verbranden van heilige boeken?
Mag een godsdienstige autoriteit in het kader van religieuze vrijheid verklaren dat homofilie een ziekte is?
Mag een regering, in de gevormde consensus over maatschappelijk belang, een politicus of een godsdienstige autoriteit gaan berispen bij activiteiten die indruisen tegen algemeen belang?

Vraag 1: Nee! Of de boeken nu heilig zijn of niet, dat heeft ook te maken met respect hebben voor.
Vraag 2: Nee! Iedereen heeft recht op een eigen mening, maar niet het recht om deze mening te verkondigen als het een ander kwetst. Heeft ook weer te maken met respect hebben voor.
Vraag 3: Puur als het gaat om algemeen belang? Nee, wel als er een grondwet of andere wetten overtreden wordt.

We leven in een maatschappij met z'n allen en in deze maatschappij ben je vrij. Maar dan wel vrij binnen een bepaalde gebondenheid. Deze gebondenheid komt voort uit de wetten en ongeschreven regels die we met elkaar gemaakt hebben. Deze zijn natuurlijk aan te passen, maar dat kost tijd en in een democratie moet de meerderheid er ook mee eens zijn.

Blessed be,
Rowan /|\

Geplaatst: ma feb 27, 2012 12:43 pm 

Rowan HollyOak schreef:
We leven in een maatschappij met z'n allen en in deze maatschappij ben je vrij. Maar dan wel vrij binnen een bepaalde gebondenheid. Deze gebondenheid komt voort uit de wetten en ongeschreven regels die we met elkaar gemaakt hebben. Deze zijn natuurlijk aan te passen, maar dat kost tijd en in een democratie moet de meerderheid er ook mee eens zijn.

Citaat:
Onafhankelijk Kamerlid Geert Wilders zegt in zijn verkiezingsprogramma 'Klare Wijn' dat artikel 1 van de Grondwet, dat discriminatie verbiedt, moet worden vervangen door een artikel waarin staat dat de joods-christelijke en humanistische traditie de dominante cultuur is in Nederland.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Polit ... rappen.htm

Stel nu dat zo'n wetsvoorstel definitief aangenomen zou worden, zouden wij als paganisten daaraan gebonden moeten voelen?

Geplaatst: ma feb 27, 2012 7:35 pm 

Dat hij dit in zijn verkiezingsprogramma heeft staan, moet hij helemaal zelf weten. Een grondwetswijziging gaat niet zomaar.
Het humanistisch gedachtegoed spreekt mij als paganist echt wel aan. Daarnaast is het joods-Christelijke en humanisme volgens mij de basis van deze maatschappij. Het hoeft alleen niet in de grondwet, laat staan dat daarom het verbod op discriminatie uit de grondwet gehaald wordt.

Ik kan mij aan het humanisme wel conformeren, op mijn eigen paganistische wijze. Ik vind het daarin moeilijk om over andere paganisten te spreken. Juist omdat we een eclectische bende bij elkaar zijn. Dat zal een ieder voor zichzelf uit moeten maken.

Blessed be,
Rowan /|\

Geplaatst: ma feb 27, 2012 9:19 pm 

Zelf voel ik me het meest verwant met humanisme, ik vind het echter hypocriet van Wilders om dat woord in zijn mond te nemen, gezien zijn inhumane instelling. Het idee alleen al om het verbod op discriminatie uit de grondwet te willen slopen, knettergek!

De christelijke ondertoon van Nederland neem ik zeer zeker serieus, evenals de latere joodse toevoeging, en de recentere toevoegingen van 'nieuwe nederlanders' . Ik maak dus bezwaar tegen het idee van exclusief christelijk-joods.

Geplaatst: di feb 28, 2012 10:20 am 

Vrijheid van meningsuiting en Religieuze vrijheid kunnen in een adem samen met elkaar worden gezegd. Maar Whitecrane wat ik me afvraag... besef jij je, dat jij Wilders met dezelfde mate beledigt en "haat" als hij dat bij andere mensen doet? Als jij wilt dat zijn vrijheid daarin wordt afgenomen, betekend dat dat dit ook geld voor jou uitlatingen over zijn "xenofobische" instelling en zijn "knettergekke" wetsvoorstellen... Nee ik ben niet pro-wilders, maar een mes snijd aan twee kanten.

whitecrane schreef:

Hij mag zeker zeggen "ik vind dat alle boeken verbrand moeten worden" hij mag echter niet opdragen dit te doen, de "ik vind" is een mening, het opdragen wordt gezien als aanzetten tot haat en mag daarmee niet. Maar waarom zou hij niet mogen zeggen dat alle heilige boeken verbrand moeten worden in zijn mening?
Citaat:

Verklaren? Nee, gelukkig kan en mag dat ook niet. Maar die mening hebben mogen zij zeker, net zoals wij dan vervolgens de mening mogen hebben dat zo'n godsdienstige autoriteit niet goed bij zijn hoofd is en we gerust voor een andere religie kunnen kiezen. (binnen eenzelfde stroming zijn er vaak kerken te vinden die hier anders over denken bijvoorbeeld).
Citaat:

Ja tuurlijk mag dit, berispen mag altijd dat doen wij hier ook in onze meninggevende posts over de huidige economische, politieke en ondersteunende situaties. Mensen hebben dit ook nodig, waar zouden wij zelf allemaal zijn zonder de "zou je dat nou wel doen?" of de "dat kan echt niet hoor" die ook wij horen van vrienden/collega's. Mensen kunnen elkaar een remmende factor bieden en inzichten geven die normaal vergeten zouden worden.
Daarnaast blijf ik vinden dat Wetten Wetten zijn, en dat Wetten er niet voor niets zijn, en dat als jij besluit je er niet aan te houden, je dan ook de volledige verantwoordelijkheid moet nemen (indien met "maatschappelijk belang" een wet zou worden bedoeld")

You're setting me free with one more kick in the teeth

Geplaatst: di feb 28, 2012 7:49 pm 

havik schreef:
Vrijheid van meningsuiting en Religieuze vrijheid kunnen in een adem samen met elkaar worden gezegd. Maar Whitecrane wat ik me afvraag... besef jij je, dat jij Wilders met dezelfde mate beledigt en "haat" als hij dat bij andere mensen doet? Als jij wilt dat zijn vrijheid daarin wordt afgenomen, betekend dat dat dit ook geld voor jou uitlatingen over zijn "xenofobische" instelling en zijn "knettergekke" wetsvoorstellen... Nee ik ben niet pro-wilders, maar een mes snijd aan twee kanten.

Eigenlijk is het niet Wilders als persoon die ik haat, maar het xenofobische populisme wat hij verkondigt.

'Meldpunt overlast Polen'... Hoe zou het zijn als iemand 'Melpunt overlast Joden' zou scheppen?
Moet dat allemaal mogen in het kader van vrijheid van meningsuiting?
havik schreef:
Daarnaast blijf ik vinden dat Wetten Wetten zijn, en dat Wetten er niet voor niets zijn, en dat als jij besluit je er niet aan te houden, je dan ook de volledige verantwoordelijkheid moet nemen (indien met "maatschappelijk belang" een wet zou worden bedoeld")

En wat als die wetten niet humaan zijn?
Tijdens de apartheid was het de wet, dat een kleurling niet met een blanke mocht trouwen, en wie dat wel deed had dan maar de consequentie te dragen...

'we mogen gerust voor een andere religie kiezen'
Is dat nog wel zo in Nederland? Wordt het je niet moeilijk gemaakt als je moslim bent of wordt?
Tja, formeel is er een wet die dat soort 'onderscheid op basis van godsdienst' nog verbiedt.
Maar kijk eens hoe een moslima-politica al bij voorhand wordt afgeserveerd op het moslim zijn.

Er zitten dus behoorlijke grenzen aan de religieuze vrijheid in Nederland.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur