Het is nu za jul 21, 2018 8:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Waar liggen de grenzen van religieuze vrijheid?
Geplaatst: zo jan 15, 2012 10:54 pm 

Mercury schreef:
De wet is er slechts tegen het soort figuren die hun volgelingen op grote schaal zelfmoord laten plegen, die mensen onderdrukken en desnoods met geweld voorkomen dat ze weggaan en die zichzelf neerzetten als een Messias die de enige redding zijn voor de komende apocalyps en die daarvoor in ruil alleen al je bezit en je totale gehoorzaamheid willen.

Het lijkt mij zeer sterk dat een normale coven van Wiccan's of een paganistische bijeenkomt op basis van een dergelijke wet aangepakt kan worden. Zoals je stelt heeft het Europese Hof al een kanttekening geplaatst, dus zal de Franse justitie daar wel 2x over nadenken - ze maken immers geen schijn van kans als men door procedeert en het Europese Hof heeft uiteindelijk het eindoordeel.

Dit soort wetten kunnen en zullen misbruikt worden om alternatieve groeperingen te criminaliseren.

Iets dergelijks gebeurde in Nederland al in de tachtiger jaren, zie eerdere citaten van gedocumenteerde ontvoeringszaken waarbij vermeende secteleden door knokploegen werden afgevoerd onder oogluikend 'toezicht' van de wet.
Zie: http://www.mijnontvoering.nl/

Geplaatst: zo jan 15, 2012 11:12 pm 

Even een reactie op een zijspoortje in deze discussie:

Lang niet alle sjamanen gebruiken hallucinogenen! En de sjamanen die dat wel doen, gebruiken ze soms, maar niet altijd

Geplaatst: zo jan 15, 2012 11:31 pm 

Zia schreef:
Lang niet alle sjamanen gebruiken hallucinogenen! En de sjamanen die dat wel doen, gebruiken ze soms, maar niet altijd

Juist! En aangezien de paddo verboden is, kunnen we nog altijd overstappen op de triptruffel...totdat die verboden wordt!

Eigenlijk is het een rare vorm van overheidsbemoeienis, dat verbod op paddo's omdat een paar labiele toeristen zonodig dom moesten mixen met alcohol en medicijnen, terwijl Nederland te klein was toen roken in kroegen werd verboden, en toen stadsdeel centrum moeilijk deed over zuipen buiten de bar. Hoor ik iemand nog iets roepen over 'betutteling' in de paddo-kwestie?

Gelukkig is er nog het precedent van de erkenning van ayahuasca-gebruik in de Santo Daime kerk, misschien moeten we maar een Paddo-Wicca kerk gaan oprichten?

De mate waarop de overheid al dan niet ingrijpt in religieuze zaken komen bij mij nogal willekeurig over.
Staphorst is een gevaar voor de volksgezondheid, maar wordt gedoogd om de CDA-achterban maar te behouden.
http://www.geschiedenis24.nl/andere-tij ... horst.html

Geplaatst: ma jan 16, 2012 9:50 pm 

whitecrane schreef:
Dit soort wetten kunnen en zullen misbruikt worden om alternatieve groeperingen te criminaliseren.

Dat klinkt enigszins paranoïde en ongefundeerd.

Ik zie niet helemaal hoe een wet in Frankrijk uit 2001 invloed gehad kan hebben op een ontvoering in de jaren tachtig.

Welke wet in Nederland is equivalent aan de wet in Frankrijk en werd volgens jou misbruikt in dit geval?

Overigens vind ik het paddoverbod ook betutteling ten top, maar dat heeft weer niets met religie te maken.

Ik zie geen discriminatie van religieuze minderheden door de overheid goedgekeurd worden. Bovendien is het recht op vrijheid van Godsdienst vrij diep in de Nederlandse grondwet (Artikel 6) en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (Artikel 9). Zelfs als er enige discriminatie plaatsvind door de overheid zal de rechter daar dus een stokje voor steken. Onafhankelijke rechtelijke macht enzo.

Geplaatst: ma jan 16, 2012 10:21 pm 

Mercury schreef:
Dat klinkt heel erg paranoïde en ongefundeerd.
Bovendien is je verhaal nu onsamenhangend. Ik zie niet helemaal hoe een wet in Frankrijk uit 2001 invloed gehad kan hebben op een ontvoering in de jaren tachtig.

De wet in Frankrijk is uitvloeisel van de tijdgeest van eind jaren zeventig/begin jaren tachtig,
Ik verwees reeds naar 'the War on Cults' zoals die vanuit Amerika overwaaide.
Als je de hyperlinks en het betoog van mijn voorgaande postings hierover doorploegt, kom je ook op de gedocumenteerde casussen uit. Gewoon een kwestie van goed lezen op niveau.
Mercury schreef:
Welke wet in Nederland is equivalent aan de wet in Frankrijk en werd volgens jou misbruikt in dit geval?

In het geciteerde 'incident' van de tachtiger jaren, werden aantijgingen over kinderverwaarlozingen gebruikt om buitenproportioneel politie-optreden te rechtvaardigen.
Als je de links goed doorleest, kom je ook uit op kritische opmerkingen van de Ombudsman over het politieoptreden.
Mercury schreef:

Ik zie geen discriminatie van religieuze minderheden door de overheid goedgekeurd worden. Bovendien is het recht op vrijheid van Godsdienst vrij diep in de Nederlandse grondwet (Artikel 6) en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (Artikel 9). Zelfs als er enige discriminatie plaatsvind door de overheid zal de rechter daar dus een stokje voor steken. Onafhankelijke rechtelijke macht enzo.

In het geciteerde 'incident' bleek O.M. toch wel een dubieuze rol te spelen.

In de negentiger jaren meerdere 'incidenten'
http://www.skepsis.nl/job.html
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... ekte.dhtml

Geplaatst: ma jan 16, 2012 10:34 pm 

Dezelfde wetten die in de jaren '80 zijn misbruikt voor 'secten jacht" kunnen in deze tijd net zo goed weer misbruikt worden. Ondertussen zijn er in het kader van de "war on terrorism" alleen maar nieuwe wetten bijgekomen die dat makkelijker zullen maken.

Op dit moment is elke orthodoxe moslim verdacht, dat kan over een paar jaar weer omslaan naar een andere groep. Ligt er maar net aan waar de waan van de dag de aandacht op richt. Het is een mechanisme dat je door de hele geschiedenis van de mensheid heen steeds weer in werking ziet treden. Mensen leren niet van gemaakte fouten. Elke generatie denkt weer opnieuw dat zoiets in hun tijd toch zeker niet meer kan voor komen.....

Geplaatst: ma jan 16, 2012 10:35 pm 

Clarificatie: ik heb mijn post aangepast om wat subtieler te zijn, voor de post van whitecrane, maar nadat hij op Quote drukte, vandaar de discrepantie daar. Excuus voor de verwarring.

Geplaatst: ma jan 16, 2012 10:43 pm 

Als er sprake is van kinderverwaarlozing lijkt het me terecht dat er opgetreden word. Wat zei de rechter over de zaak? Ik vind de websites waar je naar linkt niet allemaal bepaald betrouwbaar overkomen. Sommige proberen gewoon boeken te verkopen! Natuurlijk dat ze hun verhaal dan opleuken en aandikken - "er was eigenlijk niks aan de hand" verkoopt immers niet.

Bovendien, als de Ombudsman er al kantekeningen bij heeft geplaatst, dan is de zaak toch opgelost? Het systeem heeft gezegevierd en het OM is gecorrigeerd. Ik zie het probleem niet.

Ook ik vind dat er bepaalde wetten tegen terrorisme zwaar overdreven zijn. Maar ik zie geen hetse tegen moslims. Wat haat hier en daar - dat is slecht - maar er zijn niet bepaald razia's aan de gang. Laten we de boel niet overdrijven, er is op dit ogenblik niets aan de hand. Als de moslims nou de bankensector in handen hadden gehad, DAN hadden we een probleem gehad.

Geplaatst: ma jan 16, 2012 10:54 pm 

Mercury schreef:
Als er sprake is van kinderverwaarlozing lijkt het me terecht dat er opgetreden word. Wat zei de rechter over de zaak? Ik vind de websites waar je naar linkt niet allemaal bepaald betrouwbaar overkomen. Sommige proberen gewoon boeken te verkopen! Natuurlijk dat ze hun verhaal dan opleuken en aandikken - "er was eigenlijk niks aan de hand" verkoopt immers niet.

Bovendien, als de Ombudsman er al kantekeningen bij heeft geplaatst, dan is de zaak toch opgelost? Het systeem heeft gezegevierd en het OM is gecorrigeerd. Ik zie het probleem niet.

Ook ik vind dat er bepaalde wetten tegen terrorisme zwaar overdreven zijn. Maar ik zie geen hetse tegen moslims. Wat haat hier en daar, maar er zijn niet bepaald razia's aan de gang. Laten we de boel niet overdrijven, er is op dit ogenblik niets aan de hand. Als de moslims nou de bankensector in handen hadden gehad, DAN hadden we een probleem gehad.

De aantijging van kinderverwaarlozing moest maanden later (!) gerectificeerd worden. De lakse houding van de politie inzake de ontvoeringen door 'sectejagers' is uiteindelijk in de doofpot gegooid, ondergesneeuwd door de Heineken-affaire.

'Er is op het ogenblik niets aan de hand' ....Vernielingen van godshuizen (moskee), doodsbedreigingen, het afschieten van multicultureel georienteerde mensen in Noorwegen door een Wilders-fan (komt dat niet dichtbij genoeg?).

En wat mij betreft mag halal-bankieren een eerlijke kans krijgen! Ik vind het nogal vreemd om te stellen dat je een probleem hebt wanneer moslims de banken in handen hebben. De 'reguliere' banken hebben tot nog toe de meeste problemen veroorzaakt.

Geplaatst: ma jan 16, 2012 11:30 pm 

Ik refereerde naar het feit dat de Joden de vorige keer impopulair waren en dat zij bovendien verantwoordelijk gehouden werden voor de toenmalige financiële crisis omdat ze in het bankwezen zaten. Dat leverde destijds problemen op in o.a. Duitsland.

En nee, ik vind dat er op het ogenblik niets aan de hand is. Een klein incidentje hier en daar met iemand die een ruit ingooit. Een paar dreig-tweets waar iedereen een drama van maakt. Een enkele gek in Noorwegen, waar Wilders direct afstand van deed.

Moslims kunnen gewoon over straat, je mag gewoon op alle partijen stemmen, het recht viert (soms met vertraging) gewoon zege. Laten we niet net doen of de wereld vergaat. Als jij dat anders ziet, even goede vrienden hoor, maar ik ben echt niet overtuigd.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur