Het is nu zo dec 16, 2018 5:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: machtsstructuren van geweld en onderdrukking in heidendom
Geplaatst: do apr 12, 2012 4:41 pm 

Naar aanleiding van een discussie elders, plaats ik de stelling:

'machtsstructuren van geweld en onderdrukking zijn overal te ontdekken, ook in paganisme'

Wat denk je ervan?

Berichttitel: Re: machtsstructuren van geweld en onderdrukking in heidendo
Geplaatst: do apr 12, 2012 5:47 pm 

Macht, hoe subtiel ook, geeft altijd een zekere mate van onderdrukking. Geweld hangt van je definitie af.
Dit staat los van alles, heeft met de mens te maken niet met geloofssystemen.

Geplaatst: do apr 12, 2012 6:20 pm 

Onderdrukkende machtsverhoudingen zijn in alle geloofssystemen terug te vinden:
Het kaste systeem van het Hinduisme is een schoolvoorbeeld, maar ook in andere tradities zie je mythes die de onderdrukkende status quo rationaliseren.

Geplaatst: do apr 12, 2012 8:21 pm 

Bart schreef:
Macht, hoe subtiel ook, geeft altijd een zekere mate van onderdrukking. Geweld hangt van je definitie af.
Dit staat los van alles, heeft met de mens te maken niet met geloofssystemen.

Helemaal mee eens: geen enkele religie is gebaseerd op macht en geweld: er zijn mensen die een geloof misbruiken voor hun eigen macht en zo worden sommige geloven door anderen in kwaad daglicht gezet: kijk maar naar het mohammedaans (schrijf ik dat zo goed? :P ).

En ik denk ook zeker dat dit soort dingen voorkomen binnen het paganisme.

Geplaatst: vr apr 13, 2012 5:06 pm 

Macht is per definitie onderdrukking. Hetzelfde als geweld. Het spijt me erg Rose, maar de grote religies hebben vreselijke dingen uitgehaald om de macht te krijgen en te houden. De RK Kerk heeft gemoord (Inquisitie) geplunderd (hun kathedralen en hun rijkdom tot vandaag de dag), verkracht (lees je de krant over het kindermisbruik?) en onderdrukt. Als je ziet hoe vrouwen worden onderdrukt in de islamitische wereld (wat vindt je van steniging wegens "onkuisheid" als vrouwen zijn verkracht?), daar word ik misselijk van. De vreselijkste oorlogen ( Midden Oosten) en burgeroorlogen (bijv. Noord Ierland) worden gevoerd uit naam van religie
Ik vind dat het moet stoppen met organisaties die onder het motto "religie" gewoon zoveel mogelijk wereldlijke macht en geld verwerven en mensen geweldadig onderdrukken.
Contact met het spiritueel leven, met de Godin, met werkelijke liefde, dat kan je alleen in jezelf ervaren. Niemand kan jou vertellen wat je moet voelen, weten, ervaren, als het hierom gaat. Je kan het leren, en het helpt door overal je licht op te steken.
Daarom pleit ik voor een solitair pad, wat niet hetzelfde is als isolatie, waarbij je zelf op zoek gaat naar de weg die voor jou persoonlijk de meeste betekenis heeft

René

Geplaatst: vr apr 13, 2012 7:15 pm 

rene schreef:
de grote religies hebben vreselijke dingen uitgehaald om de macht te krijgen en te houden.

Elke religie die groot wordt, ongeacht signatuur, haalt vreselijke dingen uit om macht te verwerven en te behouden. Paganisme niet uitgezonderd.
Citaat:
Ik vind dat het moet stoppen met organisaties die onder het motto "religie" gewoon zoveel mogelijk wereldlijke macht en geld verwerven en mensen geweldadig onderdrukken.

Hoe zou dit geregeld moeten worden? Elke vorm van (gewelddadige) religie uitbannen? In de Sovjet-Unie hebben ze dat geprobeerd!

Geplaatst: vr apr 13, 2012 7:32 pm 

White Crane

het valt me op dat je het paganisme als machtsstructuur ter discussie wil stellen. Ik kan me daar iets bij voorstellen. Jammer genoeg spreek je niet uit waar je zelf aan denkt. Ik ben erg benieuwd!

Het uitbannen van gevestigde religieuze structuren kan nooit met het machtsmiddel. Gevoel kan je niet onderdrukken. Door machtsgebruik ontstaat nooit een werkelijke overtuiging. En ik zou zelf doen, wat ik een ander verwijt. Een groot voorbeeld hoe het anders kan is de Dalai Lama. Maar er zijn er meerdere voorbeelden van effectief geweldloos verzet.

Voorlopig merk ik dat die structuren in hun eigen mes lopen. Zie de RK Kerk. Zie de oppositie in landen als bijv. Iran, noem maar op.

René

Geplaatst: vr apr 13, 2012 8:37 pm 

rene schreef:
het valt me op dat je het paganisme als machtsstructuur ter discussie wil stellen. Ik kan me daar iets bij voorstellen. Jammer genoeg spreek je niet uit waar je zelf aan denkt. Ik ben erg benieuwd!

Het gaat me niet om perse het paganisme als machtsstructuur ter discussie te stellen, het gaat me om het principe van machtsstructuren breder te trekken dan alleen 'de grote godsdiensten'.

Het is namelijk zo dat de Abrahamistische religies vanuit paganistische zijde vaak beschuldigd worden van onderdrukkende machtsstructuren, terwijl diezelfde onderdrukking ook in de paganistische historie terug te vinden valt!

Voorbeelden: in de Orkney-saga, bedrijven de Noordse heidense heersers bloedige machtspolitiek; in het Indiase cultuurgebied hebben de Hindoes maar ook de Buddhisten de nodige godsdienstoorlogen gevoerd.

Zo kan me niet voorstellen dat de heersers uit de periode van de Godinnencultus allemaal lieverdjes waren.

Geplaatst: vr apr 13, 2012 10:15 pm 

Het is mens eigen om de eigen groep te bevorderen boven elke andere groep. Dit grpe[sdenken kan alleen gebruikt worden als er een gezamelijke tegenstander is. Dus lang leve SETI. Mocht ET aanvallen zullen alle neuzen dezelfde kant uitgaan. Tot die tijd je kopie van "the art of warfare" niet verleizen.

Geplaatst: za apr 14, 2012 11:48 am 

Ik denk dat daar waar veel mensen samen komen (groepsgedrag) ze het fijn vinden om 1 persoon te hebben waarnaar ze kunnen kijken wat ze moeten doen of dat nu een leraar, een wijze, of anders is meestal zijn mensen met macht gekozen door de grote groep!! en 1 persoon die macht geven vergt veel van een mens!! want de ideeën en idealen van die persoon hoeven niet allemaal overeen te komen met wat de groep wil!! en dan krijg je dus het hele "machts' verhaal!!
sommige mensen volgen graag en anderen leiden graag de een maakt daar misbruik van de enkeling niet!!

liefs Ellen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur