Het is nu zo okt 21, 2018 7:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Bedacht door mensen
Geplaatst: za jul 28, 2012 6:27 pm 

Citaat:
Even samenvattend: ik redeneer niet van buiten naar binnen, maar van binnen naar buiten.
Dus, als ik even mag speculeren, jij gelooft dat je niet de Godin/de God vraagt om iets (in een ritueel e.d) maar eigenlijk een deel van jezelf aanspreekt, als het ware en daaruit dan kracht haalt om het ook te laten gebeuren? Of zie ik het nu helemaal fout?

Juist! Je spreekt het goddelijke deel in jezelf aan. Het vrouwelijke of mannelijke deel in jezelf dat vrij is van overtuigingen en ervaringen. Immers kun je dat visualiseren. Ook in rituelen, denk ik maar zo ver ben ik nog niet.

Geplaatst: zo jul 29, 2012 10:52 am 

Iemand belangrijk in het verleden(hoewel ik nie meer de naam weet) heeft gezegd. Weet gij niet dat we zelf goddelijk zijn? Nie te verwarren met grootheidswaanzin of dergelijke.

Maar zoals Nemain al zei, we bezitten allemaal de kracht, de gaven om onze wil werkelijkheid te laten worden.

Geplaatst: di jul 31, 2012 10:14 am 

Ik ben er van overtuigd dat het Goddelijke niet is bedacht door mensen. Het Goddelijke IS er gewoon. In ons zelf, maar zeker ook buiten ons zelf. Er is een kracht die het leven zelf is, sommigen zien het als Liefde, anderen als Licht, weer anderen als De Natuur. Het is de bron van alles, het Al.
Overal op de wereld en in alle tijden hebben mensen deze 'aanwezigheid' gevoeld en er zijn duizenden verschillende namen aan gegeven. De essentie van deze kracht is in Haar totaliteit niet te bevatten voor de menselijke geest. Daarom zijn er Goden met meer 'persoonlijkheid' ontstaan, dit zijn deelaspecten van het Al, waar mensen makkelijker persoonlijk contact mee kunnen krijgen.
Deze deelaspecten zijn voor een groot deel wel 'producten' van de menselijke geest, maar de essentie van elke God(in) is een deel van het Al, dat er altijd al was.
Mythologieen zijn verhalen waarin iets over de eigenschappen van de Goden wordt verteld, deze verhalen zijn altijd symbolisch en hebben vele lagen. Georganiseerde religies, als het christendom en de islam hebben er belang bij dat mensen de verhalen letterlijk gaan nemen en er niet allerlei verschillende interpretaties door elkaar heen gaan lopen. Want als iedereen de verhalen op een eigen manier begrijpt, dan blijft er weinig organisatie over (de praktijk is een stuk genuanceerder btw)

Het is mijn persoonlijke ervaring dat Goden kracht en macht hebben, wat ver boven het menselijk kunnen uitgaat.
Maar in het neopaganisme wordt er over het algemeen veel te slordig met Goden omgegaan, om daar echt iets van te kunnen merken. In oude polytheistische tradities staat het als een paal boven water dat de Goden werkelijke Machten zijn. Alleen hier in het Westen zijn mensen zo overtuigd van de menselijke wetenschappelijke superioriteit over alles, dat ze geen grotere kracht dan zichzelf meer kunnen accepteren, met alle desastreuze gevolgen van dien .....

My 2 cents

Geplaatst: di jul 31, 2012 1:32 pm 

Zia schreef:

Het is mijn persoonlijke ervaring dat Goden kracht en macht hebben, wat ver boven het menselijk kunnen uitgaat.
Maar in het neopaganisme wordt er over het algemeen veel te slordig met Goden omgegaan, om daar echt iets van te kunnen merken. In oude polytheistische tradities staat het als een paal boven water dat de Goden werkelijke Machten zijn. Alleen hier in het Westen zijn mensen zo overtuigd van de menselijke wetenschappelijke superioriteit over alles, dat ze geen grotere kracht dan zichzelf meer kunnen accepteren, met alle desastreuze gevolgen van dien .....

My 2 cents

Nu heb ik nog geen idee van de kracht van het Goddelijke wat ver boven het menselijke uitgaat. Tot nu toe heb ik juist geworsteld met het idee dat God (ben christelijk opgevoed) iets buiten mijzelf is. En ik snapte daar niets van. Ik ervaar nu wel mijzelf als de regisseur van mijn leven. Nou, da's al wat. ;-) Ik begrijp wel dat je krachten kunt oproepen, aanwenden die je niet als 'menselijk' kan beschouwen. Omdat je je dan los maakt van (bewustzijns)niveau waarop we veelal leven.

Ik heb net mijn aloude heksenpad herontdekt en de nieuwsgierigheid is groot. Je schrijft dat je vind dat er in het neopaganisme slordig wordt omgegaan met Goden. Kun en wil (immers!) je dat toelichten?

Geplaatst: di jul 31, 2012 4:18 pm 

Zia schreef:
Alleen hier in het Westen zijn mensen zo overtuigd van de menselijke wetenschappelijke superioriteit over alles, dat ze geen grotere kracht dan zichzelf meer kunnen accepteren, met alle desastreuze gevolgen van dien .....

Geloof is dan ook heel persoonlijk en kan je niet even veranderen omdat je dat wilt (bij jezelf bedoel ik ;))
Zo wil ik graag geloven wat jij zegt, omdat het volgens mij geweldig is om daarvan overtuigd te zijn en wss ook je leven een stuk verrijkt, maar ik kan het niet geloven...

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: vr aug 03, 2012 9:14 am 

Leuke discussie en ja natuurlijk is de Bijbel geschreven door een mens maar geïnspireerd door het G-ddelijke. Het mooie maar ook moeilijke ervan is dat het dan ook geschreven is in de taal van die tijd. Dit maakt het allemaal erg begrijpelijk voor de mensen in die tijd maar wat moeilijker voor de moderne mens die bepaalde metaforen gewoon niet (meer) begrijpt.

Daarom is het voor mij zo belangrijk de oorspronkelijke teksten te bestuderen niet de vertaling van een foute vertaling van een stel mannen die dingen toevoegden of eruit haalden omdat het te moeilijk zou zijn of hun eigen gemaakte "nieuwe" teksten zou ontkrachten.

Bij mij gaan wetenschap en geloof overigens hand in hand maar dat is mijn afwijking. De wetenschap holt in mijn ogen soms erg achter de dingen aan die ik al geloof. Iedere nieuwe theorie is voor mij meestal niet echt nieuw, eerder een bevestiging.

Geplaatst: di aug 21, 2012 9:33 pm 

Dit topic zet je wel goed aan het denken en het is leuk om al die verschillende visies eens te lezen.
Ik heb altijd gezegd dat ik geloof in de tweevoudige God en de drievoudige Godin (ook al vind ik dat het misschien viervoudig zou kunnen zijn). Maar zoals Nemain het beschrijft, vind ik echt heel mooi en zo kijk ik ook naar. Wij bezitten zelf de kracht om dingen te veranderen en met onze wil kunnen we dat op meerdere manieren duidelijk maken. Zoals ook al eerder werd gezegd gebruiken we vaak Goden en Godinnen met persoonlijkheden, zodat het voor ons makkelijker wordt om ons er iets bij voor te stellen en ons meer te focussen (denk ik).

"Wat als je nou een keuze hebt gemaakt waar je niet blij mee bent?" - "Dan moet je proberen die keus te herstellen." - "Maar wat als je het niet meer kunt herstellen?" - "Dan zul je er mee moeten leren leven."

Geplaatst: wo aug 22, 2012 9:52 am 

Ik las een keer ergens een verhaaltje over wel of niet geloven in 'iets groters', hetzij een God/god/godin/systeem.

Er werd gesteld: een mug die langs of in een wolk vliegt, die ziet de wolk niet, maar dat maakt de wolk niet minder echt.

Wie weet zitten wij ook wel met onze neus zo dicht op de grote waarheid dat we die niet zien.

Geplaatst: ma okt 08, 2012 4:13 pm 

Dag allen,

Betekenis voor mij is het beschouwen van religieuze handvatten (godheden, dogma's), niet als een statisch en feitelijk gegeven, maar als dynamische en subjectieve materie. Daarnaast kan men ze eerder interpreteren als symbolen en metaforen.
Zij vervullen datgene wat we voelen als ons verstand ontoereikend is, zoals de kloof die er ontstaat wanneer men iets probeert te verklaren en de feiten tekort schieten. Het reguleren van het verlangen dat kan ontstaan, resulteert in halmen die houvast geven en de hunkering draaglijk maken, vanuit een wezenlijke gedachten en gevoelsstroom. Een geloofsovertuiging zou geboren kunnen worden.
Bovendien is het een geruststellende manier zo religies naast elkaar te leggen: er valt een harmonieus verband te ontwaren.

Liefs, Asrai.

Geplaatst: wo okt 10, 2012 3:33 pm 

De vraag is of je moet geloven. Alleen bij iets dat je niet zelf hebt ervaren is er "geloven" nodig. Voor mij is de kern van hekserij/Wicca ook het zelf ervaren van je eigen religie en dat is dan heel persoonlijk. Vervolgens komt er vaak veel getheoretiseer bij, maar dat is niet de kern. Als je van boeken uitgaat heb je geloven nodig om bij die ervaring te komen, maar dan zul je er mee aan de slag moeten en het niet bij lezen moeten houden. En vooral veel zoeken, want voor de een is het een wandeling in het bos, voor de ander een uitgebreid ritueel dat gebaseerd is op oude Egyptische teksten, enz.

Groot probleem hierin is dat we in deze christelijke cultuur (want dat is het nog steeds) opgevoed zijn met het idee dat religie buiten jezelf ligt en door anderen bepaald wordt, maar dat is slechts de machtsstructuur van de (katholieke) kerk: je hebt een dominee/priester nodig om je te vertellen wat God van je wil. En dat betekend dat je moet geloven.

In mijn rituelen en magisch werk, werk ik met verschillende godinnen en goden. Ook kan ik boodschappen krijgen van de Godin. Ik weet dus dat er iets is, maar geen idee of dat is zoals de mythen vertellen, zelfs geen idee of het in mezelf zit of buiten mezelf en als het buiten mezelf zit, hoe dat er dan uit zou zien. Ik ben in het huis van Osiris en de meren van bloed en tranen geweest, twee heel verschillende dodenrijken, maar het werkt wel. Daar denk ik dus ook maar niet over na, want nadenken is rationeel bewustzijn en daar past het niet in.

Over religie als iets evolutionairs om agressie te beperken: veel bloedige oorlogen zijn juist op religies terug te voeren. Een andere theorie over het ontstaan van religies en goden is dat mensen religieuze ervaringen kregen en dat hebben geprobeerd te delen, waaruit dan de oudste vormen van religie en de eerste geschriften ontstaan zijn. Later is er steeds meer waarde gehecht aan de ervaringen van enkelen en aan geschriften, waardoor het minder een eigen ervaring werd en meer buiten de "gewone" mensen kwam te liggen.

Het wel of niet aan je kont krabben heeft volgens mij ook weinig met religie te maken, maar met sociale structuren. En alles waarvan we hier denken "dat doe je toch niet", is ergens op de wereld wel normaal (inclusief seks in het openbaar, oorlog, moord, verkrachting), dus daarin ligt niets vast.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur