Het is nu di okt 16, 2018 5:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bedacht door mensen
Geplaatst: zo jul 22, 2012 4:59 pm 

Hallo!

Ik weet niet of dit op een goede plaats is, maar als het zo is, voel je vrij om het te verplaatsen!

Ik heb een probleem met geloven. Ongeveer twee jaar geleden kocht ik een Bijbel, met de bedoeling om mijn kennis van het Katholicisme maar eens uit te diepen. Ongeveer twee weken verder kwam ik er achter dat ik er toch écht niet in kan geloven, ook al zou mijn leven ervan afhangen.

Dat was ook niet mijn bedoeling, maar toch. Ik bekijk het op deze manier: De Bijbel zou dan wel het woord van God zijn, maar het is en blijft door ménsen geschreven. Voor mij is het dus niet iets om in te geloven, omdat ik dan ook aanneem dat iemand God heeft bedacht. Waar komt God anders vandaan? Als Hij nou op aarde was verschenen, zo van: "Hallo hier ben ik, geloof in mij!" en ze hadden er bewijs van, oké, dan denk ik dat iedereen er wel in zou geloven.

Maar, toen ik dat besefte, volgde gelijk een aantal vragen over goden en godinnen. De mythes, zijn toch ook bedacht door mensen? Betekent dat dan - voor mij - dat ze óók niet waar zijn? Kan ik geloven in iets, terwijl ik hartstikke sceptisch ben, doe ik dan niet gewoon alsof ik geloof?
Ik zou heel graag willen geloven in de god en godin, met name Diana of Artemis (die eigenlijk één en dezelfde zijn, alleen is de één Grieks en de ander Romeins), maar hou ik mezelf dan niet gewoon voor de gek? Kán ik mezelf voor de gek houden, zolang ik écht wil geloven, of ben ik dan gewoon 'dom' bezig?

Gek genoeg geloof ik wel in (goed onderbouwde!) wetenschappelijke onderzoeken, terwijl ik de uitkomsten ook niet zelf ervaren/gezien heb.

Mijn vraag aan jullie (in de hoop van een discussie die mij misschien helpt) is, kun je in iets geloven dat - volgens jou - bedacht is door de mens en dus mogelijk niet waar is?
Ik zit hier eigenlijk best wel mee, namelijk.

Groetjes,

Bliss

Berichttitel: Re: Bedacht door mensen
Geplaatst: zo jul 22, 2012 7:20 pm 

Ik kan jou het beste een boek aanraden, nl. Het Godsinstinct door Jesse Bering. Ik ben het niet eens met alles wat in het boek staat (zoals het meteen definitief ontkennen van alles wat maar naar iets meer dan wat we zien ruikt), maar het heeft voor mij een heel belangrijke betekenis in mijn eigen zoektocht.

Ik geloof nl. wel heel sterk in 'God' en bv. dat Jezus een profeet was die hier met een reden was. Ik geloof ook in magie en paranormale zaken, maar ik ben ook heel rationeel ingesteld en dat zorgde ervoor dat ik met mijzelf in de knoop lag. Heel erg eigenlijk. Ik begrijp jouw vraag dus wel!

Het komt eigenlijk op het volgende neer: wij mensen hebben in onze hersenen een bepaald onderdeel dat ervoor zorgt dat we geloven. Het is evolutionair ontstaan, want voor zover we weten is dit principe enkel aanwezig bij mensen.
Wij mensen kunnen ons verplaatsen in anderen en 'denken in hun plaats' wat in het boek 'theory of mind' wordt genoemd. We kunnen zelf denken wat andere mensen van ons zouden kunnen denken. Die 'theory of mind' is heel belangrijk in ons mens-zijn, omdat wij in groepen leven en afhankelijk zijn van elkaar. Onze manieren zijn nodig voor onze 'struggle to survive'. Bij bv. doodskopaapjes zie je dit niet (ik noem hier maar een soort, don't shoot me if i'm wrong). Ze gaan gewoon aan hun gat zitten krabben waar iedereen het ziet of hebben in het openbaar seks. Dat doen we niet, omdat we weten dat andere mensen dit niet zullen accepteren. En dat weten we dan enkel maar door onze 'theory of mind' (die uiteraard de knepen van het vak kreeg aangeleerd van onze omgeving).
Nu is het zo dat op een bepaald moment de sociale controle wegviel door het grote aantal mensen die er op de wereld rondliep. Je kon eigenlijk ongestraft sociaal en moreel ongeaccepteerde zaken doen. Omdat dit natuurlijk niet zo goed is voor onze sociale positie (stel dat het toch uitkomt!!) hebben onze hersenen, zeg maar, god uitgevonden. Die ontwikkeling van spiritualiteit en religie begint best al vroeg (in onze tijdsrekening haha, verder niet echt) aangezien we van bv. de homo erectus reeds tekenen terug vinden dat ie gelovig was.

Hier verliest de auteur van het boek mij: Jesse zegt namelijk dat god enkel een uitvinding is van onze hersenen om ons sociaal en moreel in toom te houden. Onze 'oude' (lees: gewelddadige) hersenen moeten nl. in toom worden gehouden voor onze 'nieuwe' (lees: vredelievende en beschaafde) hersenen.
Ik geloof dat hier ook een deel het principe meespeelt dat er gewoon meer is dan we altijd denken dat er is en dat wij in onze ontwikkeling op een bepaald moment hiervoor ontvankelijk werden. Ik geloof ook dat er dieren zijn die dit principe 'theory of mind' ontwikkelt hebben, omdat ook bij vele dieren sociale gedragsregels zijn en er bepaalde zaken niet gebeuren omwille van ... het-niet-geaccepteerd-zijn?

Jawel, geloven is echt, maar tegelijk ook een truc van onze hersenen. Maar dat is onze werkelijkheid ook... De waarheid is relatief...

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: ma jul 23, 2012 6:01 pm 

Hoi Bliss,

Zelf ben ik door de jaren heen op een andere manier naar geloven gaan kijken. Ik geloof niet meer in het geloven zelf. God, de bijbel en de mythe, de Godin; het voelt zo buiten jezelf. Waar ik wel in geloof is wat al deze verhalen, de mythe voor jezelf kunnen betekenen. Dus meer vanuit jou als mens dan iets wat buiten af is. Hetzelfde geldt voor de God en de Godin. Alles is wat mij betreft goddelijk. De God en Godin zijn aspecten in mij, die ik ontdek, gebruik (en soms ontkent :( ). De waarheid is die in jezelf zit. Zelf ontdek ik nu ook de wetenschappelijke kant van de oude religie (metafysica). En kom ik er wel achter dat in al die mythe ook een wetenschappelijk kant zit.

Even samenvattend: ik redeneer niet van buiten naar binnen, maar van binnen naar buiten.

Lastig om zo even op te schrijven. Hoop dat ik het zo duidelijk heb omschreven.

Groetje, Nemain

Geplaatst: ma jul 23, 2012 6:44 pm 

Redeneren van binnen naar buiten, is dat nie wat mensen sowieso doen. Wat "geloven" betreft zie ik dat mensen nie veel hebben dan "geloven". Tenslotte is dat wat mensen op de been houden. Waar ben je nl zonder geloven? Geloven in jezelf, in je medemens, in de liefde, in het kwaad, in het goede, het goddelijke etc.

Als je iets echt gelooft, en wilt dat het waar is, dan is het ook waar. En andersom natuurlijk, geldt dat ook. De waarheid bestaat ook nie, het is altijd een, of althans "jouw" waarheid. Iedereen kijkt tenslotte met een andere bril naar de wereld, of realiteit. Wat dat ook mag zijn:p

FF naar nemain, metafysica is ongelofelijk boeiend, ben je daarmee pas begonne of al een tijdje?

Geplaatst: ma jul 23, 2012 7:09 pm 

xclipse schreef:

FF naar nemain, metafysica is ongelofelijk boeiend, ben je daarmee pas begonne of al een tijdje?

Pas begonnen. Ik ben in de eerste fase van het herontdekken van het heksenpad of de oude religie. Lees nu soms 3 boeken tegelijk. :lol: Er wordt veel verwezen naar metafysica. Eerlijk geschreven; het is soms duizelingwekkend alle informatie. :o

Geplaatst: ma jul 23, 2012 7:46 pm 

Nemain schreef:
xclipse schreef:

Pas begonnen. Ik ben in de eerste fase van het herontdekken van het heksenpad of de oude religie. Lees nu soms 3 boeken tegelijk. :lol: Er wordt veel verwezen naar metafysica. Eerlijk geschreven; het is soms duizelingwekkend alle informatie. :o

ff off
3 boeken tegelijk, das een gave skill die je hebt :p 8-)

miss een ideetje om met 1 boek te beginnen en die af te lezen, voordat je naar een volgend boek gaat? Ik snap dat wel, ik heb dat zelf ook, als ik iets boeiend/ interessant vind stort ik me er ook helemaal in. Ik weet alleen dat ik meer inneem en leer als ik me tijd ervoor neem :zenn:

weer on:

Geplaatst: ma jul 23, 2012 9:00 pm 

xclipse schreef:
miss een ideetje om met 1 boek te beginnen en die af te lezen, voordat je naar een volgend boek gaat? Ik snap dat wel, ik heb dat zelf ook, als ik iets boeiend/ interessant vind stort ik me er ook helemaal in. Ik weet alleen dat ik meer inneem en leer als ik me tijd ervoor neem :zenn:

weer on:

Zeker een goed idee. :D

Geplaatst: wo jul 25, 2012 9:06 pm 

Muireann schreef:
[...]Hier verliest de auteur van het boek mij: Jesse zegt namelijk dat god enkel een uitvinding is van onze hersenen om ons sociaal en moreel in toom te houden. Onze 'oude' (lees: gewelddadige) hersenen moeten nl. in toom worden gehouden voor onze 'nieuwe' (lees: vredelievende en beschaafde) hersenen.
Ik geloof dat hier ook een deel het principe meespeelt dat er gewoon meer is dan we altijd denken dat er is en dat wij in onze ontwikkeling op een bepaald moment hiervoor ontvankelijk werden. Ik geloof ook dat er dieren zijn die dit principe 'theory of mind' ontwikkelt hebben, omdat ook bij vele dieren sociale gedragsregels zijn en er bepaalde zaken niet gebeuren omwille van ... het-niet-geaccepteerd-zijn?

Jawel, geloven is echt, maar tegelijk ook een truc van onze hersenen. Maar dat is onze werkelijkheid ook... De waarheid is relatief...

Hmm... ik denk dat ik het heel misschien wel snap. Alvast sorry voor de heel kinderlijke manier van uitleggen, maar ik vind de eenvoudig manier van uitleggen zelf het best te begrijpen - anders word het te ingewikkeld:

Vroeger waren we veel gewelddadiger dan nu. De mensen sloegen elkaar constant de hersens in. Als dat zo door was gegaan, tja, dan maakt iedereen elkaar af tot er nog maar heel weinig mensen over zijn. Daarom bedachten mensen iets of iemand die het niet goed vond dat ze elkaar de hersens insloegen. Dingen die in die tijd als slecht werden gezien, werden betiteld als zonden, waardoor mensen zich hopelijk schuldig zouden voelen en zich voornamen om hun leven te beteren. Einde!

Ik heb niet de bedoeling om iemand te beledigen hoor! Ik probeer het gewoon te begrijpen en meestal gaat dat beter als ik het op de eenvoudigste manier opschrijf.

Muireann, helaas kan ik het boek op dit moment niet kopen/lenen. Geloof me, je hebt me diep nieuwsgierig gemaakt en ik zou het boek het liefst nú in mijn handen willen hebben, maar helaas. Het is niet te krijgen in de boekwinkels bij mij in de buurt, online bestellen gaat helaas niet (mijn ouders wantrouwen het heel erg, ze zijn bang dat dingen kapot, of helemaal niet aankomen e.d en ze vinden het maar onzin dat ik me met 'dat soort dingen' bezighoud) en ik heb het geld er ook gewoon niet voor. :(

Misschien iets voor later, als ik wat meer werk en geld heb en niet geheel afhankelijk ben van mijn ouders als het gaat om online bestellen. Met mijn bankrekening kan ik namelijk niet online bankieren, ik heb ook geen.. eh.. hoe heet dat ding ook alweer? Randomreader? Dat geval waar je je pinpas in steekt als je iets online moet betalen. :D

Maar deze discussie helpt me sowieso, ik lees een heleboel nuttige dingen.

Nemain schreef:
[...] Ik geloof niet meer in het geloven zelf. God, de bijbel en de mythe, de Godin; het voelt zo buiten jezelf. Waar ik wel in geloof is wat al deze verhalen, de mythe voor jezelf kunnen betekenen. Dus meer vanuit jou als mens dan iets wat buiten af is. Hetzelfde geldt voor de God en de Godin. Alles is wat mij betreft goddelijk. De God en Godin zijn aspecten in mij, die ik ontdek, gebruik (en soms ontkent :( ). De waarheid is die in jezelf zit. Zelf ontdek ik nu ook de wetenschappelijke kant van de oude religie (metafysica). En kom ik er wel achter dat in al die mythe ook een wetenschappelijk kant zit.

Even samenvattend: ik redeneer niet van buiten naar binnen, maar van binnen naar buiten.

Dus, als ik even mag speculeren, jij gelooft dat je niet de Godin/de God vraagt om iets (in een ritueel e.d) maar eigenlijk een deel van jezelf aanspreekt, als het ware en daaruit dan kracht haalt om het ook te laten gebeuren? Of zie ik het nu helemaal fout?

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar metafysica! Op zaterdag maar weer eens naar de bieb voor een boek over dat onderwerp... Ik zou heel graag de wetenschappelijke kant van mythes weten!

xclipse schreef:
[...] Als je iets echt gelooft, en wilt dat het waar is, dan is het ook waar. En andersom natuurlijk, geldt dat ook. De waarheid bestaat ook nie, het is altijd een, of althans "jouw" waarheid. Iedereen kijkt tenslotte met een andere bril naar de wereld, of realiteit. Wat dat ook mag zijn:p

Hier kan ik me ook wel in vinden. Ik geloof inderdaad dat voor mijn Christelijke penvriend, God écht bestaat. Als je in iets gelooft, bestaat het ook voor jou. Dat zou betekenen dat de mensen die roepen: 'God bestaat niet, [vul-maar-in] is de enige God!' hun mond zouden moeten houden. Want dat zou betekenen dat alle Goden en ook de God en de Godin, en Boeddha en alle goddelijke (of minder goddelijke, denk de Duivel, demonen e.d) wezens waar mensen maar in geloven, bestaan. Ik kan me best wel vinden in die denkwijze.

Allemaal bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Het heeft me echt een beetje 'gerustgesteld'! :D

Geplaatst: do jul 26, 2012 9:59 am 

Het is niet zo dat we het bedacht hebben of dat we ervoor elkaar de hersens insloegen, maar het is ontstaan uit de evolutie. Het is net zoals we niet zelf bedacht hebben om op twee benen te gaan lopen ;) En het risico is wel dat we anders die kant zouden zijn opgegaan.
Tenslotte waren we eerst met genoeg en binnen de eigen stam gingen mensen anderen niet vermoorden, maar we hebben een heel ander systeem gekregen op een bepaald moment. Daarnaast zijn er ook wel andere sociale normen: zoals niet peuteren in je neus, geen scheten laten als anderen erbij zijn, je geduld niet zomaar verliezen, anderen niet verkrachten, etc. Al het besef rond goed en kwaad wordt een stuk door o.a. die theory of mind bepaald.

Ik heb het boek gekocht in de Standaard Boekhandel, dus ik denk dat je het daar wel kan bestellen als je centjes hebt. Is iets minder dan 20 euro ;) En het staat daar veel beter uitgelegd dan ik het hier kan doen XD

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: vr jul 27, 2012 8:35 pm 

Ik denk niet dat geloof ´bedacht´ is, in die zin dat ik niet geloof dat iemand eens lekker achter zijn schrijftafel is gaan zitten met het idee ´ik ga me daar eens een verhaal bedenken!´. De verhalen rondom goden, waaronder dus ook de christelijke god, beschrijven gevoelens en ervaringen van mensen. En hoewel een ander zich misschien helemaal niet in die ervaring kan vinden, het ongeloofwaardig vindt of er een andere verklaring voor heeft, heeft die eerste persoon wél iets ervaren. Of dat werkelijk iets goddelijks is laat ik in het midden.
Wat misschien ook interessant is in deze context: archetypen, en dan vooral het concept van verschillende goden als archetypen. Misschien kun je daar iets mee?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur