Het is nu ma okt 22, 2018 4:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Hoe bepaal je de waarde van je leven?
Geplaatst: vr okt 12, 2012 8:38 am 

Waarde aan je leven wordt enkel gegeven door jezelf. En dat wordt dan weer bepaald door de dingen waar je zelf waarde aan schenkt. Zo zijn er mensen die bepaald kunnen leven zonder werkelijk vrienden, een partner, … te hebben; kortom: gewoon iemand waar ze om kunnen geven en op kunnen steunen. Die waarde wordt namelijk door verschillende peilers bepaald: of je jezelf nuttig voelt, of je hoop hebt voor de toekomst, de ‘zin’ die je geeft aan je leven, de doelen die je hebt. Dat hoeft daarom niet meteen te maken hebben met de relaties die je aangaat. Je werk kan ook een belangrijke factor zijn om je leven waarde te geven. Denk aan mensen bij de politie die functies bekleden die beslag leggen op hun leven, of artsen/verpleegsters op spoed.

Laat ik nu natuurlijk ook niet de gehele waarheid gaan ontkennen: menselijk contact IS een belangrijke factor in een leven. Ook die mensen die zoveel waarde geven aan hun leven door hun werk gaan relaties aan, al zijn het maar vluchtige relaties met collega’s, cliënten, slachtoffers, … En voor je uiteindelijk sterft heb je in je leven heel wat relaties gehad al is het maar met familie e.d. Mensen definiëren zichzelf uiteindelijk wel in interactie met anderen, maar daarom hoeven dat ook niet altijd diepgaande relaties te zijn. Er zijn tenslotte al heel wat diepgaande relaties aanwezig bij je geboorte, of je dat nu wilt of niet...
Die mensen in het rusthuis kunnen vaak nog ‘overleven’ omdat ze contact hebben met hun verzorgers. Maar volgens mij zijn het niet puur de menselijke relaties en hoe mensen jou inschatten die voor iedereen (dus universeel) de waarde van je leven bepalen. Er zijn veel meer factoren waar iemand zich aan kan optrekken, zonder daarbij afhankelijk te zijn van de relaties die hij/zij aangaat.

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Berichttitel: Re: Hoe bepaal je de waarde van je leven?
Geplaatst: di okt 16, 2012 11:50 am 

Heftig onderwerp.
Voor mij persoonlijk heeft mijn leven waarde gehad als ik anderen heb geholpen, geïnspireerd of een zet de goede kant op heb geholpen(goed of kwaadschiks). En dat ik in ieder geval heb geprobeerd, ondanks de omstandigheden, er het beste van te maken.

Ik heb veel meer mensen om me heen nu dan vroeger maar een echte relatie in mijn leven zie ik niet meer gebeuren. Daar baal ik van(understatement) maar aan de andere kant; ben ik dan meer waard als mens als ik wel een relatie heb? Natuurlijk zou het fijn zijn want zelfs met al die kennissen is het soms verdomde alleen maar het maakt mijn leven niet meer waard IMO. Ik heb dagen dat ik me verrot alleen voel en zwaar depressief ben maar dit heeft niets te maken met het ontbreken van sociale contacten. Die heb ik genoeg maar er zijn er maar drie van die mij echt kennen zoals ik ben. Echt alles van me weten.
Dat is de andere kant van het verhaal, veel mensen met een grote vriendenkring hoeven niet per se nou zo gelukkig te zijn want wie van die hele kliek accepteert ze echt zoals ze zijn als mens? Is dat dan waardevol?

Ik denk niet dat sociale contacten een peilstok zijn voor waarde van een leven. Wel hoe je een ander behandelt.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur