Het is nu vr mei 25, 2018 8:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat als je je eigen leven mocht kiezen?
Geplaatst: do jan 10, 2013 1:10 pm 

stel voordat je word geboren mag je kiezen welk leven je leeft wat voor leven zou je kiezen. aan elk leven zou een voor en nadeel zijn bijvoorbeeld:

Je word geboren met een ziekte maar je bent wel rijk. je moet continu naar het ziekenhuis voor een dialyse en je hebt maar tot je vijftigste te leven mits je geld blijft betalen. Je kinderen zullen veel succes hebben op school en een hoge intelligentie hebben maar jij zal op je vijftigste sterven omdat je ongenezelijke ziekte niet meer te verhelpen is.

Of bijvoorbeeld

Je bent arm. je kent veel liefde. Iedereen houd van jou. Je hebt veel vrienden. maar je kan nauwelijks wat betalen. Je hebt nooit kunnen studeren maar iedereen wilt je graag aannemen voor een baan vanwege je charisma. je verdient wel niet veel maar je bent blij met de baan die je hebt omdat je het een leuke baan vind. Je kinderen zijn ongelukkig en hebben niet veel vriendjes en vriendinnetjes in hun tienerjaren verzorgen ze je veel last. Maar iedereen is kerngezond.

Wat is voor jou de waarde van leven?
Kies nadelen en voordelen. want elk nadeel heeft zijn voordeel toch?

Berichttitel: Re: Wat als je je eigen leven mocht kiezen?
Geplaatst: vr jan 11, 2013 5:21 pm 

Ik zou hier niet kunnen kiezen. Ik zou altijd mijn kinderen op de eerste plaats zetten, maar in beide gevallen krijgen ze het moeilijk.
In de eerste situatie zouden mijn kinderen een moeder hebben die altijd maar ziek is en redelijk vroeg sterft. Dan hebben ze mij niet meer en zijn ze dus gewoon hun moeder kwijt.
In de tweede situatie zijn ze ook niet gelukkig...
Dus ik zou het eerlijk gezegd niet weten.

Geplaatst: wo jan 23, 2013 10:52 am 

Heb ik dan niet dit leven gekozen...?

Geplaatst: wo jan 23, 2013 4:54 pm 

Je bent niet arm en je bent niet rijk, je bent nog jong en je weet dat je niet oud wordt. Als je zulke mensen kent heb je niet veel zin om je met dit soort wat als vragen bezig te houden.

Geplaatst: do jan 24, 2013 11:42 am 

er is geprobeerd uit te leggen dat alles een tegenpool heeft
als je bijvoorbeeld een keuze zou maken of je de tegenpool dan kan accepteren

Geplaatst: do jan 24, 2013 12:41 pm 

Mijn leven is niet zo geweldig dus ik zou inderdaad best een ander leven willen kiezen.
Een leven waarin mijn ouders wel op zijn minst een beetje geld hebben, een leven waarin ik geen gevecht met mijn innerlijke zelf heb, een leven waarin ik wel echte vrienden heb, een leven waarin ik wel gelukkig kan zijn.

Maarja, dat laatste is moeilijk want het is moeilijk te voorspellen of je in een ander leven wel gelukkig zou zijn dus ik denk toch dat ik en anderen niet verder zullen komen dan erover dromen...

Geplaatst: do jan 24, 2013 3:21 pm 

Sorry, voor mijn eerdere bericht, ik liet mij leiden door een impuls. Maar het is soms ook zo verdomd moeilijk.

Geplaatst: zo jan 27, 2013 10:04 am 

Ik wilde al een tijdje reageren op dit topic, omdat het een interessante vraag is, maar naarmate ik er meer over na ben gaan denken moet ik eigenlijk concluderen dat ik het pertinent oneens ben met de onderliggende ideeen. Het voorstel doet namelijk twee aannames waar ik mij absoluut niet in kan vinden!

Ten eerste word er aangenomen dat je voor je geboren word je leven kan kiezen, inclusief de voordelen en de nadelen.

Dat maakt de koers van je leven dus voorbestemd. Immers, als je later je leven nog kan veranderen, dan is de keuze betekenisloos.

En dat betekend weer dat niets wat je doet in het echte leven enige zin zou hebben - de uitkomst is toch al bepaald dus of je nu wel of niet goed of kwaad doet heeft geen enkele consequentie. Alles is immers al bepaald en je enige keuze is het onveranderbare, reeds lang geleden uitgezette pad te volgen.

Een tweede aanname die gedaan word is dat elk nadeel zijn voordeel heeft (en aangenomen vice versa).

Maar dat zou betekenen dat je een bepaalde hoeveelheid geluk te verdelen hebt in je leven en dat je die "op" kunt maken aan bepaalde dingen, ten koste van andere dingen.

Het zou je leven een effectief nul-som spel maken, waarin je nooit kan winnen, omdat elke overwinning gepaard moet gaan met een equivalent verlies.

Dat is niet realistisch.

In de werkelijkheid zijn er mensen die zeer gelukkig zijn in hun leven en daar niet voor hoeven te betalen met vreselijk ongeluk en mensen die vreselijk ongeluk hebben zonder dat ze daarvoor geluk terugkrijgen.

Om naar de voorbeelden te gaan, er zijn rijke mensen met succesvolle kinderen die een lang, gezond en gelukkig leven hebben en mensen met veel armoede die bovendien enige gezondheid, liefde en vriendschap moeten ontberen.

Om in te gaan op de originele vraag, wat als je mag kiezen:

Ik zou niet kiezen. Ik wil welliswaar mijn eigen lot bepalen, maar dat wil ik niet doen nog voordat ik geboren word, en al helemaal niet onder de voorwaarde dat ik voor mijn geluk ook een ongeluk moet kiezen. Waarom zou ik een dergelijke deal maken als ik ook gewoon mijn eigen geluk kan maken zonder de nadelen te hoeven nemen?

Bovendien: is het wel helemaal eerlijk om een beslissing die je hele leven bepaald over te laten aan een ongeborenen, die per definitie nog niet oud en wijs genoeg is?

Geplaatst: zo jan 27, 2013 2:45 pm 

Mijn waarde van leven is, dat ik mij (spiritueel) mag/kan ontwikkelen, groeien.

Nadeel: de harde, maar meestal waardevolle lessen waar je soms mee geconfronteerd word.

Geplaatst: zo jan 27, 2013 3:27 pm 

Mercury schreef:
Bovendien: is het wel helemaal eerlijk om een beslissing die je hele leven bepaald over te laten aan een ongeborenen, die per definitie nog niet oud en wijs genoeg is?

Dat ligt er maar net aan waar je in gelooft.
Hoezo is een ongeborene juist niet wijs en oud? het lichaam dan misschien nog niet, maar de ziel kan dat al wel zijn,
Howabout.... in ieder 'lichamelijk' leven is een les te leren, deze les komt met voor en nadelen (als je het zwartwit wilt zien dan)

Ik ben het trouwens helemaal met je eens over dat er geen equivalent is tussen geluk en ongeluk. Dat wanneer iemand heel veel geluk heeft, er wel veel ongeluk zal 'moeten' komen of dat je voor dat geluk moet betalen. Dus ik geloof ook niet dat je kiest (of kan kiezen) tussen arm en rijk, en dat daar dan weer een ander kaartje aan hangt 'arm maar gelukkig, rijk maar ongelukkig'. Ik vind dat eerlijk gezegd, helemaal nergens op slaan, en ik geloof dan ook niet dat alles een tegenpool heeft of moet hebben.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur