Het is nu zo jul 22, 2018 2:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Hoe zie je magie?
Geplaatst: ma mei 16, 2016 2:56 pm 

Sommige mensen zouden beweren dat het magie is als iemand een bepaald woord uitspreekt en dat tot gevolg heeft dat iemand ziek wordt, misschien zelf sterft, of juist geneest.

Wie weet welke woord men dient uit te spreken om zulke zaken te bewerkstelligen doet dus bewust aan magie.
Welk woord (meestela meerder woorden, of ideen) daarvoor nodig is is afhankelijk van de ontvanger, maar kan zeer banaal zijn.
En het is dus in princiepe mogelijk dat iemand in een gesprek net dat ene banale woord uitspreekt, met het zelfde resultaat als waneer het doelbewust uitgesproken zou zijn.

Het is zeer moeilijk vast te stellen welke handeling daadwerkelijk tot het gewenste resultaat heeft gevoerd.
Bij voorbeeld de genezing van een zieke. Wat heeft daadwerkelijk de genezing bewerkt?
Als een zieke een week in bed rust, daarbij veel vitamine C tot zich neemt en eveneens anti-biotica tot zich neemt.
Rust is essentieel voor de genezing, maar vaak gaat het ook zonder. Vitamine C helpt ook bij de genezing. Anti-biotica onderdrukt de genezing, maar meestal genezen we toch ondanks de anti-biotica. Maar het is zeer moelijk, bijna onmogelijk, achteraf vast te stellen hoe de ziekte zou verlopen zijn zonder deze elementen.

Ik ken wel Jomanda niet, maar ik weet wel hoe het mogelijk is dat door haar gezegend water helende werking heeft. De Handleing van "het aansteken van een kaars" heeft natuurlijk de enige werking dat een een kaars begint te branden, lift and warmteb en soms rook afgeeft en het was begint te smelten. Om het ansteken van een kaars tot een helende werking om te vormen dient naturlijk iets anders gedaan te worden. de Kaars dient enkels als medium en helpt ons op het doel te concentreren. Niet anders is het met "de toverstaf".

Overigens, magie en wetenschap spreken zich niet tegen. In tegendeel, magie en wetenschap zijn op zich hetzelfde. Wat de huidige moderne wetenschap als "wetenschap" wil voorstellen is een betreurenswaardige waanzin. Indien men een deel van de werkelijk op voorhand ontkent kan men ook niet de volledige werkelijkheid waarnemen. En waanzin is niets anders als een verdraaide (onvolledige) waarneming.

Atlantis

Geplaatst: wo jun 01, 2016 7:04 am 

Voor mij is magie: Energie veranderen. - met een positieve of negatieve intentie. - bewust of onbewust.

Geplaatst: zo jun 12, 2016 12:42 am 

Konrad schreef:
Sommige mensen zouden beweren dat het magie is als iemand een bepaald woord uitspreekt en dat tot gevolg heeft dat iemand ziek wordt, misschien zelf sterft, of juist geneest.

Ik geloof dat we het in de kern van onze berichten niet oneens lijken, in magie is sprake van enigerlei magische handeling, en een gewenst/behaald resultaat van die handeling.

Ik ben het zeer met je eens dat moeilijk is aan te tonen wat het resultaat bewerkstelligt, en dat is geen probleem, dat laat juist ruimte voor magie en dat vind ik schitterend.
Maar in het geval van het water van deze Jomanda bijvoorbeeld, is wel makkelijk aan te tonen dat het effect statistisch niet bestond en dat haar succes enkel berustte op verkooptechnieken en methodes van overtuiging zoals die uitgebreid worden besproken in de psychologie.
(Wat maar weer het belang aantoont van een kritische noot her en der, en het gevaar van sektes als scientology die leden selecteren op hun 'gebrek aan kritische houding' ~ een van de weinige positieve resultaten die men zal behalen in hun persoonlijkheidstests.)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur