Het is nu zo apr 22, 2018 5:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vegetarisch?
Geplaatst: ma jan 28, 2013 7:05 pm 

Hoihoi!
Ik ben benieuwd hoe jullie denken over het eten van vlees. Het valt me namelijk op dat veel heksen vegetarisch zijn, terwijl ik dit op school bijvoorbeeld nauwelijks tegen kom.
Zelf vind ik dat iedereen moet vinden waar hij of zij zich het beste bij voelt, maar ik zelf vind het niet nodig om vegetarisch te worden.
Aan het menselijk gebit en de darmen is al vast te stellen dat mensen gemaakt zijn om vlees te eten, we zijn namelijk alleseters.
Ik snap wel dat sommige mensen het geen leuk idee vinden om een dier te doden alleen om het zelf op te eten, maar kijk eens wat er in de natuur gebeurt, daar wordt ook gejaagd en worden ook andere dieren gedood en vervolgens opgegeten. Mensen zijn van nature ook jagers, waarom zouden we daar tegenin gaan?
Wat ik al helemaal raar vind is dat sommige mensen zielig doen als ze zien dat iemand een konijntje opeet, maar zodra ze een kip op hun bord hebben liggen genieten ze ervan. Het is voor die kip toch net zo zielig?
Ja natuurlijk voelt het anders wanneer je een kip of een konijn eet, dat heb ik ook, maar om nu te zeggen dat het voor de ene wel zielig is maar voor de andere niet...
Wat ik wel vind is dat als wij mensen vlees eten, we wel beter met de dieren om zouden moeten gaan die we op willen eten. Ze hebben ook genoeg leefruimte en beweging nodig. Helaas zie je dit steeds minder.
Als ik later op mezelf woon ga ik ook zeker overstappen op biologisch vlees, al wil dat niet altijd zeggen dat de dieren goed worden behandeld, maar het is wel een klein verschil.

Hoe denken jullie over het eten van vlees en waarom?

BB
Boireann Elois

Berichttitel: Re: Vegetarisch?
Geplaatst: ma jan 28, 2013 10:06 pm 

Veel vegetariers die tevens heks zijn in mijn omgeving zijn niet per definitie tegen het eten van vlees om het vlees, maar om de manier waarop dit vlees verkregen word. Vroeger werd een dier bedankt voor het voedsel na het met eigen handen doden. Dit waren vaak betere methodes van doden, zoals een pijl recht door het hart. Tegenwoordig zijn de leefomstandigheden heel erg slecht, waardoor mensen vegetarisch worden. Het gaat om het respect voor het dier waar jij je voedsel van krijgt.

Wat je zegt van oh een konijn is wel zielig en een kip niet is inderdaad heel typisch. Ik eet liever geen konijn omdat ik zelf twee konijnen heb (gewoon omdat ik denk dat ze me dan aan zitten kijken alsof zij de volgende zijn, heel kinderachtig eigenlijk haha) en het niet lekker vind (ik vind wild uberhaupt niet lekker)

Ik eet graag vlees, maar heb geleerd dat als iedereen 1 dag geen vlees/vis eet dit al veel beter zal zijn voor de vlees/vis industrie. Dus daar probeer ik me zeker aan te houden. Ik ben dus een 'beetje vegetarisch', met voornamelijk oog op het milieu.

Geplaatst: ma jan 28, 2013 10:20 pm 

Eerst wil ik voorop stellen dat iedereen zijn eigen weg moet gaan en ik vind dat iedereen dus zelf moet weten of hij/zij vlees eet of niet.
Liefst zie ik dat de mensheid vegetariër wordt, dat wel.

Ik ben zelf vegetariër en ik vind het onnodig om dieren voor mijn paar minuten genot te laten slachten. De voedingsstoffen kan ik uit andere zaken halen tenslotte (ik eet overigens amper vleesvervangers en mijn bloedwaarden zijn goed) en het genot haal ik ook uit zat andere zaken.
Daarbij is de vleesindustrie ontzettend vervuilend en zorgt ervoor dat het voedsel op de wereld niet evenwichtig is verdeeld (het westen plant allerlei gewassen in ontwikkelingslanden die vervolgens door ons vee gegeten wordt terwijl ze daar in honger verkeren), er gaat veel meer voeding in een dier dan dat je eruit kunt snijden. Dit principe put de aarde uit.

Ik snap dat mensen zeggen: maar zo gaat het ook in de natuur, daar eet het ene dier het andere dier ook. Een feit is dat we niet meer in de natuur leven en we hersens hebben gekregen om verantwoord met zaken om te kunnen gaan, we hoeven niet slaafs aan onze natuur vast te houden. Een stap in de goede richting is vlees minderen/biologisch vlees eten.

Het verantwoordste vlees vind ik nog steeds wild wat afgeschoten is om de wildstanden op peil te houden. Dit vlees kan je kopen bij Staatsbosbeheer op sommige punten. Dit is het meest natuurlijke vlees, de dieren hebben doorgaans een goed leven gehad en zo komen ze niet om van de honger.

De schattigheidsfactor is voor veel mensen bepalend om het ene vlees wel en het andere vlees niet te eten.

Er zijn bekende mensen die zeggen dat er pas vrede op aarde zal zijn als er geen dode dieren meer in ons lichaam zijn. Hier heb ik nog eens een theorie over gevonden die ik kort zal proberen uit te leggen.
Als je groenten eet dan zet je deze om in de vernieuwing van je fysieke lichaam, dat geldt ook voor koeien als ze gras en bloempjes eten, ze zetten dit om in fysiek lichaam, in vlees. Als ik dan vlees eet van een dier dan eet ik groenvoer dat al is omgezet door het dier tot vlees. De kracht die je in je hebt om groenten om te zetten in vlees (aan je eigen lijf) benut je dan veel minder en die kracht blijft dus over. Deze kracht moet er uit en veel mensen kunnen die kracht niet richting geven en bij hen zal dit tot agressie leiden.
Als men een koe een koe te eten geeft zal hij gek worden, de gekke koeienziekte is ontstaan door hersenen van koeien te voeren aan koeien.

Ik denk dat het natuurlijk is voor de mens om alleen vlees te eten wanneer nodig, dus wanneer er niks op het land groeit en je voorraad ingemaakte groenten op zijn. Daar is je lijf op gebouwd. Tot de jaren zeventig was vlees een welvaartsartikel en werd doorgaans niet vaak gegeten. Sinds we een hogere welvaartsstand hebben eten mensen veel meer vlees en sindsdien komt er ook veel meer darmkanker voor. Je lichaam kan een beetje vlees wel verteren maar veel is gewoon echt slecht.

Er zijn wel resten van mensen gevonden van honderden jaren terug met in hun darmen alleen groenten. Onze hoektanden zijn overigens niet echt zo imposant als van echte vleeseters, we zijn alleseters, geen vleeseters, we verdragen groenten veel beter.
Een vleeseter heeft klauwen, een mens heeft geen klauwen. Vleeseters hebben veel zuurder speeksel dan de mens, dit hebben ze nodig om vlees te kunnen verteren, ons speeksel is alkalisch.
Dat van die darmen klopt niet, een vleesetend dier heeft darmen van 3 keer zijn lichaamslengte zodat rottend vlees zijn lichaam snel kan verlaten, onze darmen zijn 6 maal onze lengte en zo kan het vlees niet zo snel ons lichaam verlaten.
Dat we vlees toevallig verteren wil niet zeggen dat we vleeseters zijn. We zijn alleseters met fysiek gezien een neiging naar planten, die verteren we gewoon veel beter.

Geplaatst: ma jan 28, 2013 11:10 pm 

Ik ben een alles-eter, dus ik eet ook vlees. Maar ik vind wel dat de westerse porties vlees veel te groot zijn. Om aan onze behoefte te voldoen is een portie van 75 gram vlees per dag voldoende, broodbeleg meegerekend. Ik probeer op brood bijna geen vlees te eten en bij de warme maaltijd maar een paar keer per week. Meestal is dat dan scharrelvlees of biologisch vlees. Groenten en eieren eet ik ook biologisch. En ook sommige andere producten ook. Maar alles biologisch zoals ik eerst deed is een te grote belasting op ons budget, daarom houdt ik het haalbaar en doe ik wat ik kan.

Geplaatst: ma jan 28, 2013 11:32 pm 

Ik vind dat heel Nobel Haagje.
Ik koop alles wat van dieren afkomstig is biologisch (of zelfs biologisch-dynamisch), dus melkproducten en eieren, in verband met dierenleed. En ik probeer brood bij de natuurwinkel te halen, gewoon omdat dat lekkerder en voedzamer is voor mij.

Ik heb ook zoiets van: als je elke dag veel vlees eet geniet je er dan nog wel van? Als je kleinere porties hebt en misschien minder vaak geniet je er misschien ook meer van en is het dus ook met meer eerbied naar het gestorven dier toe.

Geplaatst: di jan 29, 2013 8:07 am 

Ik woon nog bij mijn ouders, en zij vinden biologisch onzin, maar als ik later op mezelf woon, zal ik ook zeker proberen (als mijn budget het toelaat) om zo veel mogelijk biologisch te eten.
Ik vind het alleen zo jammer dat zelfs bij biologisch vlees de dieren soms nog slecht behandeld worden. Biologisch wil niet altijd zeggen dat de dieren goed behandeld worden, maar dat ze geen dingen als antibiotica krijgen als ze niet ziek zijn, alleen als ze wel ziek zijn.
(Geleerd met ANW, vak op school dat gaat over het milieu enz.)

Solvej, dat over de darmen, ik probeer niet te zeggen dat we vleeseters zijn, maar dat we alleseters zijn.

Ik vind het echt interessant om alle meningen te horen!

Het klinkt misschien nogal vreemd, maar het liefst zou ik weer in de tijd van de jagers/verzamelaars willen leven. Dat lijkt me soms zo gaaf!
En ook qua jacht enzo. Daar ga je jagen, en inderdaad, daar bedank je het dier als je hem hebt gedood. Ook voor het verzamelen van ander voedsel en groente en fruit, moet je iets doen. Dan doe je tenminste iets voor je eten. Daar jaag je zelf en ga je niet gewoon naar de supermarkt om het vlees te kopen.
Veel mensen die gaan naar de winkel en die denken 'lekker, vlees' maar die zien het al niet meer als een dier. Het besef erbij is gewoon helemaal verdwenen bij veel mensen.
Maar natuurlijk kan de wereld nooit meer terug naar die tijd, en dat is opzich wel jammer. Maar ik vind niet dat ik moet stoppen met het eten van vlees, wel wil ik later als ik op mezelf woon echt goed uit gaan zoeken wat nu het beste biologische vlees is, en dat dan kopen.

Geplaatst: di jan 29, 2013 8:56 am 

Ik heb altijd vlees gegeten. Ben ermee opgegroeid, mijn opa is slager geweest en slachtte tot een aantal jaar geleden zelf nog de konijnen voor ons diner met nieuwjaar. Ik heb het ook nooit zielig gevonden. Onze huisdieren eten we niet en daar bouwen we dus een persoonlijkere band mee op dan met de dieren die we wel eten.
Ik vind dat ieder voor zich moet weten wat ze eten en ik vind het ook niet erg om te horen over waarom mensen geen vlees eten, maar sommige mensen senken dat hun doel in het leven is om zo veel ogelijk mensen om te praten. Dat heb je ook met vleeseters naar vegetariers en vaak is er onbegrip over elkaars eetgewoontes. Dat vind ik jammer.

Geplaatst: di jan 29, 2013 12:04 pm 

Ik ben zelf geen vegetariër, en dit komt denk ik ook deels door mijn opvoeding/gewoonten. Wij krijgen eigenlijk altijd een stukje vlees bij ons avondeten en ik vind het ook heerlijk. Als mijn moeder eens geen vlees gebruikt, komen bij ons de vraagtekens...

Ik begrijp vegetariërs wel en het lijkt mij ook heel goed om biologisch te eten. Misschien dat ik ook net als de anderen misschien later voor biologisch eten ga kiezen.

"Wat als je nou een keuze hebt gemaakt waar je niet blij mee bent?" - "Dan moet je proberen die keus te herstellen." - "Maar wat als je het niet meer kunt herstellen?" - "Dan zul je er mee moeten leren leven."

Geplaatst: di jan 29, 2013 12:18 pm 

Iedereen mag vinden wat hij zelf wil maar ik ben gewend om vlees te eten.

Zoals je zelf al aangeeft zijn mensen gemaakt om zowel planten als dieren te eten en ik behoud dat dus ook zo. Ik ben opgegroeit met altijd vlees bij de maaltijd en heb dit altijd normaal ervaren
Ik denk niet dat ik zo 1 2 3 afstand zou doen van een stukje vlees
wel heb ik iets tegen orgaanvlees: het smaakt vies etc.
Ik denk dat ik ongeveer om de twee dagen wel een stukje vlees eet.
ander vlees wat ik niet eet is vlees van jonge dieren. Ik vind dat babydieren niet geboren worden om rechtstreeks in iemand zijn mond/maag te belanden en zij ook recht hebben op leven
dat ze op latere leeftijd wel gegeten kunnen worden heb ik ietsje minder moeite mee omdat deze dieren teminste een leven hebben gehad. Kalfsvlees loop ik dus ook altijd voorbij in de winkel en koop dan normaal rundsvlees.

Ik zou geen problemen hebben om vegetarische alternatieven te eten zo vind ik falaffel erg lekker
ik ben ook van plan binnenkort zelf eens falaffel te maken.
Helaas zijn sommige vleesalternatieven niet altijd lekker; soyaburgers en dergelijke dus daar ga ik me ook zeker niet nog een keer aan wagen.

Geplaatst: di jan 29, 2013 1:23 pm 

Ikzelf eet geen vlees, maar uit de overweging (en inmiddels ervaring) dat vlees door een mensenlichaam moeilijk te verteren is. Juist omdat mijn lichaam het al zwaarder heeft dan een gemiddeld lichaam (ik heb fibromyalgie) heb ik ongeveer drie jaar geleden besloten om in ieder geval minder vlees te eten. Dit beviel zo goed (ook omdat ik al niet echt een vleesliefhebber ben) dat de enkele vleesloze dagen per week inmiddels een compleet vleesloos menu is geworden.
De overige gezinsleden eten echter gewoon vlees, waarbij ook zij er steeds meer bewust van worden dat sommig vlees niet zo prettig wordt verkregen (plofkippen e.d.). Als het enigszins kan, staat er daarom biologisch of beter leven vlees op tafel.

[ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur