Het is nu di jun 19, 2018 7:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: .
Geplaatst: wo nov 19, 2014 10:17 pm 

.

Laatst bijgewerkt door Elora Willow op ma maart 09, 2015 5:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichttitel: Re: Vegetarisch?
Geplaatst: do nov 20, 2014 12:52 am 

Elora, let er vooral op dat je voldoende vitamine B (vooral B12) binnenkrijgt als je vleesloos eet. Ikzelf slik vitamine B tabletten (van de Hema) en let er ook op dat ik mijn vleesvervangers afwissel.
Dit zijn bijv allemaal mogelijke vleesvervangers:
- ei
- iets op basis van soja
- iets op basis van kikkererwten
- kaas
- noten

En je kunt hier de "verlanglijst" downloaden met een enorme lijst aan mogelijke vleesvervangers.
http://www.vegetariers.nl/lekker/kookti ... emakslijst

Wat je ouders betreft.... tja, lastig. Ben je afhankelijk van hun medewerking om vegetarisch te kunnen eten? (Doen zij de boodschappen en koken ze?) Leg ze gewoon uit wat jouw redenen zijn en stel ook voor om ze te helpen in de keuken en met boodschappen doen, zodat het makkelijker voor ze is om rekening met je te houden.

Denk je dat ze er bezwaar tegen zullen hebben?

Geplaatst: do nov 20, 2014 1:44 am 

Ik weet niet wat de argumenten van je ouders zijn, dus vind het dan ook lastig om je op dat vlak advies te geven. Als het praktische bezwaren zijn, dan kan je daar wel wat mee. Zelf ben ik op mijn 11e vegetarier geworden, terwijl mijn broertjes wel vlees aten. Mijn ouders zijn knipperlicht vegetariers geweest voor een tijd. We moesten dus eigenlijk altijd dubbel koken, en daar heb ik indertijd zelf aan bijgedragen. Ik kookte 2x in de week. Als je gewend bent groente/vlees/zetmeel gescheiden te bereiden is het weinig moeite.

Met vleesvervangers moet je opletten dat ze ook daadwerkelijk vlees vervangen. Soja bevat bijvoorbeeld geen vitamine B12 van zichzelf, dat moet los toegevoegd worden. Omdat je wel nog zuivel zou eten is supplementatie in principe niet nodig, maar je moet dus wel opletten want een vitamine B tekort kan ernstige (mogelijk blijvende) gevolgen voor je gezondheid hebben, zowel psychisch als lichamelijk. Een ander aandachts puntje bij een vegetarisch dieet is ijzer. Dat kan je prima uit je groenten halen, maar daar moet je meer van eten dan als je wel vlees zou eten.

Zelf heb ik heel lang zonder vleesvervangers een vegetarisch dieet gevolgd, omdat ik niet tegen gluten kan. Je moet je dan wel heel bewust bezig houden met voeding. En als je gekke klachten krijgt, altijd je vitamines en mineralen laten prikken. Klinkt misschien ontmoedigend, zo is het niet bedoeld. Als je gezond en gebalanceerd eet heeft vegetarisme weinig risico's (veganisme is gevaarlijker), maar je moet wel opletten wat je doet als je een volledige voedselgroep weglaat uit je dieet.

Ik weet ook niet hoe streng je hierin wilt zijn, mocht je echt (dode) dierproducten vrij willen eten, moet je alle ingredienten lijsten nagaan op ingredienten als gelatine (snoep, desserts, gebak, etc.), bepaalde kleur- geur- en smaakstoffen, etc. Er zijn lijsten van te vinden. En dan nog is niet alles te vermijden, omdat producenten niet alles op de ingredientenlijst hoeven te zetten.

Ik hoop dat dit helpt :p

Geplaatst: do nov 20, 2014 1:04 pm 

Wat vitamine B betreft... ik slink de supplementen ook omdat ik de pil slik, en die staat erom bekend vitamine B en foliumzuur te eten. En gewoon voor de zekerheid, omdat mijn vleesvervangers niet elke dag vitamine B bevatten.

Geplaatst: do nov 20, 2014 6:30 pm 

.

Laatst bijgewerkt door Elora Willow op ma maart 09, 2015 5:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Geplaatst: do nov 20, 2014 6:31 pm 

.

Geplaatst: do nov 20, 2014 9:45 pm 

Dus... geen vis, maar wel visolie? :P

Wel apart, de meeste vegetariërs die ik ken (en dat zijn er aardig wat) eten allemaal geen dieren, maar wel vis. Ook zelf heb ik nog nooit een zoogdier/vogel/reptiel/amfibie (met opzet) gedood (wel geslacht), maar vissen dood ik ook regelmatig zelf, om daarna op te eten.

Ik vind het dan wel interessant wanneer mensen de scheidslijn tussen zoogdier/gevogelte en vis niet aanbrengen, maar het gewoon allemaal niet eten.

Update wat mijn vleeseterij betreft trouwens:

Ik begin varkentjes toch steeds zieliger te vinden... dus ik ben op zoek naar vlees van varkens die zeker weten een goed leven gehad hebben... Ondertussen eet ik nog steeds wel varkensdingen (spek, etc.) uit de supermarkt, maar daar wil ik dus geleidelijk verandering in gaan brengen.

Ook met betrekking tot rundvlees wil ik eigenlijk enkel nog maar Ierse runderen eten. Ik heb daar de koeien gezien, en ze leken me erg gelukkig. Natuurlijk zal daar ook niet alles perfect zijn, maar de kans is toch iets groter dat de beestjes een mooi leven gehad hebben.

En de kippen.. ik wil eigenlijk geen plofkipjes meer ook. Dan maar even kijken voor de een of andere poelier met kipjes die vrolijk rondgelopen hebben.

Geplaatst: do nov 20, 2014 10:24 pm 

Gho ik heb vegetariers gekend ook beginnende.
Ik heb respect voor hen en ik zou hen dan ook niet kwellen met voor hun neus lekker te genieten van vlees.
Dat zal ik dan wel ergens in een hoekje doen.
Ik heb geen vegetarische opvoeding gehad dus eerlijk ik kan echt niet zonder vlees, vis of andere.
Ik heb 1keer vegetarische gehakt gegeten uit respect voor de beginner toen.
Maar toen dat die persoon van tafel ging heb ik ook gewoon gehakt gekozen.
Ik kon wrl goed overweg met hem maar die had serieus wat vrouwelijke trekjes en neigingen.
Stiefbroer van iemand die ik dacht goed te hebben gekend.

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Geplaatst: za nov 22, 2014 3:00 am 

Als je geen vlees eet maar wel vis ben je geen vegetarier. Dat heet dan pescotarier, alleen kent bijna niemand die term, dus noemt iedereen het vegetarier, waardoor je als vegetarier vaak vis voorgeschoteld krijgt.

Ik ben streng vegetarisch geweest, geen vis, geen vlees, geen gelatine, helemaal niks. In het begin is dat moeilijk, zeker omdat ik vlees wel echt lekker vind. Maar op een gegeven moment denk je er niet eens bij na. Ik zag het ook niet als een beperking. Mijn reden om weer vlees te gaan eten was dan ook voornamelijk noodzaak. Ik kan al nauwelijks wat binnen krijgen momenteel, dus ik kan niet genoeg eten om te kunnen compenseren voor een vlees-loos dieet. Omdat mijn originele beweegreden het welzijn van de dieren was, kies ik er nu voor om uitsluitend biologisch vlees te eten. Als ik daar geen geld voor heb, eet ik geen vlees.

NewWicca, het is lief van je dat je rekening probeert te houden met vegetariers, maar als je bij mij zou eten zou je gewoon vlees kunnen eten hoor! Ook recht voor mijn neus. Ik denk dat dat voor de meeste vega-eters geldt, misschien wel iets om te vragen als je weer eens met zo iemand eet. Vegetarisch eten was mijn keuze, en dat heeft helemaal niets met iemand anders zijn/haar eetgewoonten te maken. Het is weer wat anders natuurlijk als wie dan ook een ander zijn eetgewoonten op probeert te dringen. Dat gebeurt aan beide kanten nogal eens helaas. Ik vind dat net zo vervelend als dat iemand mij probeert te bekeren tot een religie.

Elora, het lijkt me naar, dat je ouders niet open staan voor de manier waarop jij graag wilt leven. Misschien moeten ze gewoon wennen aan het idee. Als het niet beter wordt kan je proberen om met wat meer wetenschappelijke argumenten te komen, het eten van (veel) vlees is namelijk erg ongezond. Je zou ook een compromis kunnen sluiten, bijvoorbeeld aan ze vragen of ze biologisch vlees willen kopen voor je, of dat je afspreekt dat je bijvoorbeeld 1 of 2x in de week vlees eet.

Geplaatst: za nov 22, 2014 10:11 am 

Ik deed het dan ook gewoon om hem te steunen.
Die jongen kracht bij te geven, dat het hem zou lukken.
Hij kreeg geen steun van zijn broers, stiefbroer, vader en stiefmoeder.
Dus had ik die taak op mij genomen.

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur