Het is nu zo jul 22, 2018 2:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Vegetarisch?
Geplaatst: wo nov 26, 2014 10:15 pm 

Nou weet ik dat vegetariërs geen voedsel eten dat (ge)leefd (had). Tot uitzondering soms vis voor de pescatariërs. Redenen kunnen zijn; het welzijn voor de dieren, uit een gevoel voor liefde voor de dieren, soms voor een religieuze of spirituele een overtuiging, uit voorzorg tegen het belasten van het milieu zoals de massale bio industrie, en verder andere overwegingen zoals de gezondheid (waar voornamelijk vleesverminderaars aan doen, die veel vlees aten).

Ik vroeg mij toch af, nadat iets mij te boven kwam. Zijn er toevallig wel vegetariërs onder jullie die wel voor het eten van insecten zouden gaan? Deze belasten niet het milieu als zij massaal gekweekt zouden worden. En niet iedere vegetariër houd zoveel van insecten als voor de schattige dieren? Immers spoel je makkelijker die nare spin door de pot of mep je die vlieg of mug dat jou irriteerd. Of zeg ik dat heel verkeerd? Misschien zit daar wel een tussenweg in en denk je; hee, zo had ik dat toch nog niet bekeken! en wordt je tot je moeders grote schrik een insectariër :mrgreen:

Ik draai er maar niet teveel omheen, vegetariërs, insecten eten, ja of nee? (misschien mag ook).

Geplaatst: do nov 27, 2014 12:04 am 

Ik heb gehoord dat sommige insecten best voedzaam kunnen zijn, en ik heb ook gezien hoe je ze gereedmaakt en/of levend opeet,
Maar neen bedankt ik vind het al een naar idee dat je s'nachts de kans hebt om eender welk insect waaronder veel spinnen zijn...
Naar binnen speelt.
Ik ben dan wel een dierenvriend en ik vind het even goed jammer dat veel prachtige wezens,
Opgegeten worden maar ironisch genoeg ben ik nu eenmaal een omnivoor.
Ik eet fruit, groenten & vlees. Vis vind ik ook heerlijk.
Kwestie van opvoeding en wilskracht is er voor nodig om geen vlees, vis of eieren te eten of koeienmelk te drinken.
Ikzelf kan dit niet omwille dat ik van jongs af aan al vlees eet.
Al weet ik hoe bepaalde vleessoorten worden gemaakt blijf ik het grappig genoeg eten.

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Geplaatst: do nov 27, 2014 11:37 am 

Wickie, ik ben vegetariër om meerdere van de redenen die je noemt (voornamelijk milieu en áls ik een keer vlees eet dan liefst biologisch omdat die andere beesten een slecht leven gehad hebben). Ik zou dan ook principieel niks hebben tegen insecten eten, maar het idee staat me absoluut niet aan. Ik kan niet goed onder woorden brengen waarom... lijkt me gewoon niet prettig, iets eten dat kraakt...

Berichttitel: .
Geplaatst: do nov 27, 2014 12:01 pm 

.

Laatst bijgewerkt door Elora Willow op ma maart 09, 2015 5:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Geplaatst: do nov 27, 2014 7:02 pm 

Ik sta ook een beetje weigerachtig tegenover insecten. Het zou een erg mooie oplossing zijn maar persoonlijk denk ik niet dat ik het binnen krijg. Niet dat ik vies ben van insecten, in tegendeel ik vind ze erg leuk! Maar eten, dat is een ander verhaal ... Ik krijg ook geen vis of schaaldieren binnen dus ik denk dat insecten echt een stap te ver is. Hoewel dat ik het verwerkt (zoals de insectenburger) misschien wel zou proeven.

Groetjes Hibou

Geplaatst: do nov 27, 2014 7:31 pm 

NewWicca schreef:
Ik heb gehoord dat sommige insecten best voedzaam kunnen zijn, en ik heb ook gezien hoe je ze gereedmaakt en/of levend opeet,
Maar neen bedankt ik vind het al een naar idee dat je s'nachts de kans hebt om eender welk insect waaronder veel spinnen zijn...
Naar binnen speelt.

Om als halve arachnoloog maar even te reageren, kan ik je zeggen dat dit een fabeltje is :P Een spin heeft wel degelijk door dat wij levende wezens zijn, ook als we slapen. Ze zullen nooit uit zichzelf de bek van een potentieel roofdier inkruipen. Dat spinnen soms over ons heenlopen komt bijvoorbeeld puur doordat ze zich al ergens bevinden, en wanneer wij hen dan storen (door bijvoorbeeld in bed te gaan liggen) raken ze zo in paniek, dat het hen niets meer uitmaakt waar ze overheen lopen, zolang ze maar weg kunnen komen.

Enfin, wat het eten van insecten betreft: ik ben geen vegetariër, maar desondanks ben ik er een groot voorstander van! Ik eet regelmatig meelwormen (levend met sojasaus en citroensap of gebakken met wat soja), krekels (ook gebakken met soja), sprinkhanen (zelfde verhaal), Pakistaanse kakkerlakken (gewoon gebakken met wat zout, smaken naar nootjes), Argentijnse kakkerlakken (erg smakelijk met wat knoflook, een uitje en ketjap), en wasmotlarven (beetje honing-achtige smaak).

Ik weet uit ervaring dat het kweken van bijna al deze dieren ontzettend makkelijk gaat, en veel minder rommel produceert dan het fokken van varkens, runderen en pluimvee. Zelf heb ik een kolonie Argentijnse kakkerlakken, een kolonie meelwormen, en een kolonie tropische pissebedden.

Als het aan mij lag, zouden insecten gewoon vermalen worden tot een proteïnerijk poeder, dat ze vervolgens weer kunnen verwerken in allerlei andere producten (koekjes, energierepen, frikandellen, kroketten, whatever), zonder aanvankelijk aan het volk te vertellen dat ze het erin stoppen. Al dat sentimentele gedoe, aangeleerd tijdens de opvoeding/vanuit onze "westerse cultuur" (blegh) dat insecten zo vies zijn, vind ik persoonlijk nergens op slaan :P Ik weet uit ervaring dat de meeste insecten ongelooflijk hygiënisch zijn. Het enige gevaar bestaat eruit dat ze bacteriën en virussen mee kunnen dragen, wanneer ze zich in een uitermate vuile omgeving zoals een riool o.i.d. bevinden. Wanneer ze daarentegen op een steriele wijze gehouden worden in een gezonde, schone omgeving, kan er écht niets misgaan :)

Geplaatst: do nov 27, 2014 7:51 pm 

Emielio500 schreef:
NewWicca schreef:
Naar binnen speelt.

Om als halve arachnoloog maar even te reageren, kan ik je zeggen dat dit een fabeltje is :P Een spin heeft wel degelijk door dat wij levende wezens zijn, ook als we slapen. Ze zullen nooit uit zichzelf de bek van een potentieel roofdier inkruipen. Dat spinnen soms over ons heenlopen komt bijvoorbeeld puur doordat ze zich al ergens bevinden, en wanneer wij hen dan storen (door bijvoorbeeld in bed te gaan liggen) raken ze zo in paniek, dat het hen niets meer uitmaakt waar ze overheen lopen, zolang ze maar weg kunnen komen.

Enfin, wat het eten van insecten betreft: ik ben geen vegetariër, maar desondanks ben ik er een groot voorstander van! Ik eet regelmatig meelwormen (levend met sojasaus en citroensap of gebakken met wat soja), krekels (ook gebakken met soja), sprinkhanen (zelfde verhaal), Pakistaanse kakkerlakken (gewoon gebakken met wat zout, smaken naar nootjes), Argentijnse kakkerlakken (erg smakelijk met wat knoflook, een uitje en ketjap), en wasmotlarven (beetje honing-achtige smaak).

Ik weet uit ervaring dat het kweken van bijna al deze dieren ontzettend makkelijk gaat, en veel minder rommel produceert dan het fokken van varkens, runderen en pluimvee. Zelf heb ik een kolonie Argentijnse kakkerlakken, een kolonie meelwormen, en een kolonie tropische pissebedden.

Als het aan mij lag, zouden insecten gewoon vermalen worden tot een proteïnerijk poeder, dat ze vervolgens weer kunnen verwerken in allerlei andere producten (koekjes, energierepen, frikandellen, kroketten, whatever), zonder aanvankelijk aan het volk te vertellen dat ze het erin stoppen. Al dat sentimentele gedoe, aangeleerd tijdens de opvoeding/vanuit onze "westerse cultuur" (blegh) dat insecten zo vies zijn, vind ik persoonlijk nergens op slaan :P Ik weet uit ervaring dat de meeste insecten ongelooflijk hygiënisch zijn. Het enige gevaar bestaat eruit dat ze bacteriën en virussen mee kunnen dragen, wanneer ze zich in een uitermate vuile omgeving zoals een riool o.i.d. bevinden. Wanneer ze daarentegen op een steriele wijze gehouden worden in een gezonde, schone omgeving, kan er écht niets misgaan :)

Ok, klinkt heel gezellig.
Maar dit menu daar zou ik zelf misschien maar pas aan denken,
Moest er oorlog uitbreken of een epidemie en er geen andere voedingsmiddelen meer zijn.
Enkel en alleen om te overleven tot het weer veilig is.

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Geplaatst: vr nov 28, 2014 12:40 pm 

Ik ben ook geen vegetariër, maar ik wil al heel lang een keer insecten proberen, het is er alleen nog nooit van gekomen. Kakkerlakken en (meel)wormen lijken me dan weer niet zo, zeker niet als ze nog leven, maar krekels e.d. lijken me best lekker ;). Volgens mij heb je ook restaurants waar je dit kan eten, daar wil ik nog een keer naar gaan kijken.

if you don't mind, I'll keep on going"

Geplaatst: vr nov 28, 2014 10:48 pm 

Er zijn inderdaad insectenrestaurants. Dat maakt het ook wat exclusiever voor het gevoel. Uiteindelijk zullen insecten in de toekomst minder speciaal worden als je kind in de lunchbox dagelijks een broodje wurmen of kakkerlakken mee krijgt :mrgreen:

Verder ben ik geen ster in de keuken maar wat Emilio schrijft roept een hoop ideeën bij me op. Het lijkt me dan ook geweldig om zulke dingen uit te proberen met lekkere soja(saus) en dergelijken van dat. Ik ga even kijken of er wat in mijn koelkast ligt,
want zo ik krijg trek ;)

Lijkt me leuk als je zo`n taart, gebakje of een hapje maakt (wel voor je eigen feestje), niets zeggen, wel mee eten hé! en dan als zij er achter komen, doordat zij de lichaampjes van de insecten op de lepel of vork zien, :? ..? :shock: AAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHH!!!!! :lol:

Geplaatst: ma dec 01, 2014 7:14 pm 

Nou Emielio, als jij ze een keertje voor me klaarmaakt, durf ik ze wel te proberen. ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur