Het is nu zo dec 16, 2018 6:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Transgender, prima of slecht?
Geplaatst: vr maart 01, 2013 12:37 pm 

Hallo allemaal!
Ik zag net een geweldig mooie documentaire, over een elfjarig meisje genaamd Jazz, geboren als jongen. Maar in die documentaire, krijg je natuurlijk ook te horen dat er altijd mensen zijn die het niet snappen dat Jazz gewoon een meisje is, al heeft ze (nog) het lichaam van een jongen.
Ik vroeg me af wat jullie van zoiets vinden. Ik weet dat homoseksualtiteit door de meesten wel geaccepteerd wordt, maar ik was dus benieuwd naar jullie ideeën hierover.
In mijn ogen is Jazz gewoon een meisje. En dit geldt ook voor alle andere transgenders over de hele wereld.
BB

ps. Hier is de link van de documentaire.
http://www.youtube.com/watch?v=Bk_YlBM5JAE

Berichttitel: Re: Transgender, prima of slecht?
Geplaatst: vr maart 01, 2013 1:26 pm 

Nou 'slecht' is een woord wat ik sowieso niet zou gebruiken in deze context. :D
Ik ken een aantal mensen die trans zijn, en over het algemeen vind ik het hele bijzondere mensen, die duidelijk het belang van het gender laten zien, man of vrouw, en hoe bepalend dat is in het leven. Niet alleen lichamelijk, maar ook sociaal gezien. Van een vrouw worden van de omgeving ook hele andere dingen verwacht dan van een man.

Spiritueel is het een enorme uitdaging. De zoektocht naar het 'ken uzelve' lijkt door het transzijn heel erg uitvergroot. En om uiteindelijk weer vrede te kunnen hebben met beide geslachten is ook een hele uitdaging. Het zijn wel mensen die persoonlijke transformatie tot in de uiterste puntjes toepassen. Heel bijzonder. :D

En aangezien we in Wicca beide geslachten als belangrijk en gelijkwaardig beschouwen, lijkt het me vanuit Wicca oogpunt ook geen probleem. De Goden oordelen niet, dat doen mensen. Er zijn ook tweeslachtige dieren en planten. Dus voor de Natuur maakt het weinig uit volgens mij. Er zijn zelfs reptielen die hun geslacht kunnen aanpassen. Dus ik zie het als de wonderen van de Natuur.

Het feit dat tegenwoordig de reguliere geneeskunde zover kan gaan deze veranderingen ook lichamelijk door te voeren (terwijl het in de basis toch vooral een emotioneel/psychische toestand is) geeft weer een hele nieuwe dimensie, en de mogelijkheid onze eigen beperkte zicht weer te vergroten. Jammer dat het wel als een stoornis (een afwijking) wordt gezien. Genderdysforie, dat drukt meteen weer zo'n negatieve stempel.

Geplaatst: vr maart 01, 2013 1:30 pm 

Melchior schreef:
Nou 'slecht' is een woord wat ik sowieso niet zou gebruiken in deze context. :D
Ik ken een aantal mensen die trans zijn, en over het algemeen vind ik het hele bijzondere mensen, die duidelijk het belang van het gender laten zien, man of vrouw, en hoe bepalend dat is in het leven. Niet alleen lichamelijk, maar ook sociaal gezien. Van een vrouw worden van de omgeving ook hele andere dingen verwacht dan van een man.

Spiritueel is het een enorme uitdaging. De zoektocht naar het 'ken uzelve' lijkt door het transzijn heel erg uitvergroot. En om uiteindelijk weer vrede te kunnen hebben met beide geslachten is ook een hele uitdaging. Het zijn wel mensen die persoonlijke transformatie tot in de uiterste puntjes toepassen. Heel bijzonder. :D

En aangezien we in Wicca beide geslachten als belangrijk en gelijkwaardig beschouwen, lijkt het me vanuit Wicca oogpunt ook geen probleem. De Goden oordelen niet, dat doen mensen. Er zijn ook tweeslachtige dieren en planten. Dus voor de Natuur maakt het weinig uit volgens mij. Er zijn zelfs reptielen die hun geslacht kunnen aanpassen. Dus ik zie het als de wonderen van de Natuur.

Het feit dat tegenwoordig de reguliere geneeskunde zover kan gaan deze veranderingen ook lichamelijk door te voeren (terwijl het in de basis toch vooral een emotioneel/psychische toestand is) geeft weer een hele nieuwe dimensie, en de mogelijkheid onze eigen beperkte zicht weer te vergroten. Jammer dat het wel als een stoornis (een afwijking) wordt gezien. Genderdysforie, dat drukt meteen weer zo'n negatieve stempel.

Ik ben het helemaal met je eens :)

Geplaatst: vr maart 01, 2013 2:51 pm 

Ik denk er meestal niet zo over na. Ik ken een aantal jongens die als meisje geboren zijn en een aantal meisjes die als jongen geboren zijn. Van één van hen heb ik (op afstand) het proces meegemaakt waarin hij leerde te accepteren wie hij was. Hij had zijn hele leven geprobeerd om zich te gedragen zoals dat van een vrouw verwacht wordt en kon in eerste instantie zelf ook maar heel moeilijk accepteren dat hij eigenlijk transseksueel was. Een ander had een gigantische afkeer van haar eigen geslachtsdelen. Omdat ik met haar al heel jong contact had en ze me er zo nu en dan over vertelde heb ik het nooit beschouwd als iets was anders of raar was.
Ik ken mensen die zichzelf genderfluid noemen, ik ken androgyne mensen, ik ken mensen die zich otherkin noemen..
Ik ben over het algemeen meer geïnteresseerd in het verhaal achter de persoon en hun persoonlijkheid dan of ze zich identificeren als man, vrouw of anders. Ik zelf ben geboren als vrouw en ik voel me heel goed thuis in mijn lichaam, maar soms wil ik nog wel eens de rol van man aannemen. Ik wil nog steeds heel graag door middel van crossdressing een tijdje als man door het leven gaan, of wellicht androgyn. Gewoon doen wat ik op dat moment voel. Hetzelfde met seksualiteit en verliefdheid. Ik val op wie ik val en slaap met wie ik wil slapen, ongeacht hun sekse of gender.

Behalve dat vind ik ook dat mensen niet zouden moeten oordelen over iets wat een ander gelukkig maakt waar ze niets of niemand mee kwaad doen.

Geplaatst: vr maart 01, 2013 3:19 pm 

Omdat je het woord slecht gebruik, ga ik dat ook gebruiken. Ik vind het een slecht grapje van Moeder Natuur omdat met mensen uit te halen. Ik volg nu al twee jaar de struggle for life van een transgender persoon van dichtbij en het is niet makkelijk. Ik zou nooit in zo'n situatie willen zitten en ik zou het mijn ergste vijand niet toewensen. De familie in de docu is een mooie liefdevolle familie, maar zo is het niet overal. Dat wij onze vriend met betrekking tot haar moeder nog steeds haar noemen en haar meisjes naam gebruiken mag boekdelen spreken omdat we het in real life heel gewoon zijn gaan vinden om hem en zijn jongensnaam te gebruiken. We kunnen de opnames in psychiatrische instellingen niet vergeten, we kunnen niet vergeten dat onze vriend in totaal ontredderde staat onvindbaar was en meer dingen. We accepteren het, maar om te zeggen dat het een goed ding is gaat me te ver. Iets goeds verbetert je leven en wij wachten nog steeds op het moment dat dat gebeurt.

Geplaatst: vr maart 01, 2013 3:31 pm 

Haagje.webweefster schreef:
Omdat je het woord slecht gebruik, ga ik dat ook gebruiken. Ik vind het een slecht grapje van Moeder Natuur omdat met mensen uit te halen. Ik volg nu al twee jaar de struggle for life van een transgender persoon van dichtbij en het is niet makkelijk. Ik zou nooit in zo'n situatie willen zitten en ik zou het mijn ergste vijand niet toewensen. De familie in de docu is een mooie liefdevolle familie, maar zo is het niet overal. Dat wij onze vriend met betrekking tot haar moeder nog steeds haar noemen en haar meisjes naam gebruiken mag boekdelen spreken omdat we het in real life heel gewoon zijn gaan vinden om hem en zijn jongensnaam te gebruiken. We kunnen de opnames in psychiatrische instellingen niet vergeten, we kunnen niet vergeten dat onze vriend in totaal ontredderde staat onvindbaar was en meer dingen. We accepteren het, maar om te zeggen dat het een goed ding is gaat me te ver. Iets goeds verbetert je leven en wij wachten nog steeds op het moment dat dat gebeurt.

Ik zeg ook niet dat ik het goed vind, natuurlijk zou het zo veel fijner zijn als je dit niet mee hoefde te maken. Ik ben meer benieuwd naar wat mensen er van vinden, omdat sommige mensen echt een soort haat hebben voor transgenders, en daar kan ik persoonlijk niet zo goed tegen.
Heel veel sterkte met die vriend... Echt, dat meen ik vanuit het diepste van mijn hart en ik hoop dat hij zich beter zal gaan voelen.

Geplaatst: vr maart 01, 2013 6:42 pm 

Als iemand maar gelukkig is :)

Geplaatst: vr maart 01, 2013 7:04 pm 

Iemand moet doen waar hij/zij zich gelukkig bij voelt, waarvan hij/zij denkt wat bij hem/haar past.
Ik ken geen transgenders, maar het zou me totaal niet dwarszitten, ik zou alleen willen dat het proces dat diegene doormaakt een mooi en hartverwarmend proces is en niet een hartverscheurend proces.

Wel heb ik zo een idee hoe transgender kan komen.
Het komt er soort van op neer dat je met het "verkeerde" geslacht geboren bent.
Ik denk dat je voor je incarneert je al een voornemen maakt voor je nieuwe aardeleven van wat je wilt ontwikkelen in dat leven.
In vele culturen kan je voor bepaalde elementen beter een man of beter een vrouw zijn.
(Dus je neemt je voor bijvoorbeeld zorgzaamheid te oefenen, te willen leren. Je kiest een plek waar je wilt opgroeien, bijvoorbeeld een regio waar duidelijke gescheiden man/vrouw rollen zijn.
Vervolgens incarneer je in de vrucht die in het lichaam van een vrouw zit in een van de eerste weken van de zwangerschap.)
In het begin in een zwangerschap is ieder mens vrouwelijk, de clitoris groeit uit tot penis als na een bepaald aantal weken de geslachtsbepaling naar mannelijk plaats vindt.
Ik denk dat het geslacht bepaald wordt door de incarnerende mens en niet door het lichaam van de moeder of vader (doorgaans). Ik denk namelijk dat in de buik je in een soort sluimertoestand bent, een soort halfslaap en daardoor sta je nog heel erg in contact met je leven van voor je incarneerde.
In een tijd met medicatie en veel invloeden van buitenaf met gifstoffen en hormonen in voeding (zeker in het "ontwikkelde" westen) denk ik dat deze een invloed kunnen uitoefenen, op bijvoorbeeld het wel/niet ontwikkelen van die penis uit de clitoris (en de baarmoeder en ballen/prostaatvorming).
Dus dan heb je je voorgenomen dat voor wat je wilt leren op aarde je beter een manrol kunt aannemen en je lichaam gaat niet mee daarin door externe invloeden (invloeden vanuit de aardewereld en bijv. gebruiken en gedragingen van je moeder).
Tegenwoordig in ons westen vervaagt de rolverdeling iets meer maar ook niet overal, dit maakt het gemakkelijker om te leren wat je wilt leren ookal heb je het "verkeerde" geslacht gekregen.

Een man heeft een buitenlichamelijk geslachtsdeel, daarmee kan hij penetreren (doordringen), in zijn denken is hij juist veel meer naar binnen gericht, in het lichamelijke meer naar buiten.
Een vrouw heeft een naar binnengericht geslachtsdeel, zij is in haar denken meer naar buiten gericht, het lichamelijke is meer naar binnen gericht.
Vrouwen zijn zo ook meer praters en mannen meer doe mensen. Dit is natuurlijk traditioneel bezien, want de rolverdelingen zijn nu totaal anders, maar dit is hoe het lichaam, denk ik, van invloed is (kan zijn) op de vorming van je persoonlijkheid.

De grenzen van man en vrouw zijn aan het vervagen, we zoeken nu naar de eenheid in onszelf en minder in de combinatie met een persoon buiten onszelf, denk ik.

Geplaatst: vr maart 01, 2013 11:09 pm 

Enigma schreef:
Als iemand maar gelukkig is :)

Dat is dus wat ik me afvraag keer op keer, hoe gelukkig kun je worden als trancegender. Met geslachtsdelen die in het beste geval slechts lijken op de real thing (in geval van operatie) Je ziet er dan uit als iemand van het andere geslacht, maar het functioneert niet zoals normale geslachtsorganen. En als je verliefd op iemand wordt dan heb heel wat meer hindernissen te nemen en heb je ook een groter risico om gekwetst en afgewezen te worden. Het is echt niet zo simpel om gelukkig te worden als je in het verkeerde lichaam wordt geboren.

Toevallig zag ik net een bizarre film, die zich afspeelde in het Ierland (natuurlijk) aan het einde van de 19de eeuw. Een vrouw die er voor koos om als man door het leven te gaan, niet omdat zij in een verkeerd lichaam was geboren, maar om aan armoede en eenzaamheid te ontsnappen. Wat voor leven is dat?

Geplaatst: za maart 02, 2013 12:06 am 

@Haagje: Een slecht grapje van Moeder Natuur? Ik vind het erg onrespectvol om het zo te benoemen. Zowel voor de personen die hiermee moeten dealen, als ten opzichte van Moeder Natuur zelf.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur