Het is nu di dec 18, 2018 5:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Transgender, prima of slecht?
Geplaatst: do jun 30, 2016 2:08 am 

dank voor het delen. Vond het een interessant documentaire. Dingen zullen zowel cultureel als biologisch bepaald zijn. Kom er later misschien wel op terug..

Geplaatst: ma jul 11, 2016 8:27 am 

Wickie schreef:
Dingen zullen zowel cultureel als biologisch bepaald zijn. Kom er later misschien wel op terug..

Inderdaad zijn er enkele culturele aspekten bij de rollen van man en vrouw, maar ook die hebben weer hun grondslag in de aangeboren archetypische eigenschappen van man en vrouw.

Zoals het vrouwelijk archetype naar de innerlijke waarneming gericht is en het mannelijk archetype naar de uiterlijk waarneming gericht ist, weerspiegelt zich dit ook in het aardse leven ("zoals boven zo is ook onder"):
Vrouwen vinden hun typische werkomgeving thuis, omdat:
- daar zijn de kleine kinderen (aan wie de moeder geestelijk nauw verbonden is tot het derde levensjaar) verzameld, op wie ze kan letten en verzorgen en vooral de kultuur doorgeven;
- de fijne werkzaamheden (waarvoor haar kleine handen en motorische vaardigheden uitermate geschikt zijn) kan men even zo goed thuis doen, er moet niet noodzakelijk een werkplaats buitenshuis geschapen worden (naaien, handweven, potten bakken enz.);

Mannen daarentegen vinden hun typische werkomgeving buitenshuis, omdat:
- door hun lichamelijk sterkte en grovere lichaamsbouw zijn zij uitermate geschikt om zwaarder en grovere arbeid te verrichten zoals wild jagen en akkerbouw:
- en eveneens de gemeenschap tegen vijanden te verdedigen.

Met de technische ontwikkeling hebben de arbeidsopgaven zich daarnaar gericht.

Interessant is om te zien dat het weven, met de ontwikkeling van de weefstoel zich door de geschiedenis heen, van een typische arbeidsveld van de vrouw, naar die van de man ontwikkeld heeft, en daarbij het weven eveneens steeds minder een huisarbeid, maar meer een buitenshuizelijke arbeid werd.

Eveneens een vaak misverstane uitdrukking is "de vrouw aan de haard". Heden wordt dit als een zeer neerbuigende opvatting van de rol van de vrouw aanzien, terwijl oorspronkelijk deze germaanse uitdrukking gevoet was op de hoge stelling van de vrouw in het huis.
Namelijk in de germaanse woonst was de haard de centrale plaats, waarond belangrijke beslissingen genomen werden.
Het huis werd als domein van de vrouw aanzien, en de huisvrouw had bijvorbeeld dan ook zeggenschap daarover of iemand het huis mocht betreden of niet. De man had zeggenschap over aangelegen die de buitenwereld betroffen.

Met de kulturele ontwikkeling, met name de romeins invloed (waarvan het katholicisme een onderdeel was), werd in europa de rol van de vrouw onderdrukt (met heksenvervolging als ultimum). Toch heeft de oude europese volksgeest gelijdelijk aan de vrouw iets van haar oude stelling kunnen terug geven, maar door de eeuwen lange onderdrukking van het vrouwelijke is toch veel verloren gegaan en in vergetelheid geraakt.

Maar wat vaak niet waargenomen wordt is dat ook het mannelijke onder onderdrukking is komen te staan, vooral met het etableren van de nationaalstaat. Rollen die typisch opgaven van de man waren, werden over genomen door staatelijk of private instellingen (politie, verzekering, sociale uitkering...).

Uiteindelijk worden mensen niet meer als wezens met geest, ziel en lichaam aanzien, maar enkel nog als uitwisselbaar arbeidsvee.

Gendermainstream draagt daar aan bij, dat het koncept van gezin gedemonteerd wordt, met een voorstelling dat het gezinsleven mensen remt om een rol te spelen in het arbeidsleven en men door die onproduktiviteit minderwaardig is.
Alsmede door de volkomen fiktieve voorstelling geslachtelijke predestinatie te ontkennen, zorgt ze ervoor dat mensen die onzeker zijn over hun geslachtelijke identiteit misleid worden.

Men kan mensen die onzeker zijn over hun geslachtelijk identiteit veel beter helpen indien men hen duidelijk maakt dat er die polariteit van vrouwelijke en mannelijke archetypes bestaat. Dat deze archetypes zich in ieder mens (man of vrouw) manifesteren, in verschillende mate zich uitdrukt. Eveneens moeten we ervan bewust zijn dat mannen niet 100 % mannelijk zijn en zich soms zeer vrouwelijk gedragen, en natuurlijk omgekeerd ook bij vrouwen. Dat deze verschillen hun zin hebben en men daarom mensen die een a-typische geslachtelijk gedrag hebben hun waarde dient te erkennen.
Het is een perversie een man niet als man te willen aanzien omdat hij voornamelijk typische vrouwelijke gedragspatronen heeft, of een vrouw niet als vrouw te willen erkennen omdat deze typisch mannelijke gedragspatronen heeft.

Atlantis

Geplaatst: do jul 21, 2016 7:58 pm 

Konrad schreef:
Het is een perversie een man niet als man te willen aanzien omdat hij voornamelijk typische vrouwelijke gedragspatronen heeft, of een vrouw niet als vrouw te willen erkennen omdat deze typisch mannelijke gedragspatronen heeft.

Wanneer een man eruitziet als een vrouw, dan kunnen mensen deze persoon naar eigen blik zo beschouwen. Al lijkt het me wel in diverse situaties, zoals met sport tijdens het omkleden en douchen, dat deze dit wel even subtiel aankondigt. Tot slot is geen mens een uitleg schuldig over zijn/haar uiterlijk en geslacht. Hiermee bedoel ik dat wanneer mensen een persoon onwetend naar ander geslacht dan van oorsprong hebben behandeld/ mee om zijn gegaan, en het andere komt boven water, dat er niet altijd rechten zijn op verwijtingen. Immers hoeft een persoon zich niets over zijn/haar geslacht te verwoorden. De perversie ligt bij de persoon die zich gekrenkt voelt. Persoonlijk lijkt het me wel handig om bij relaties bepaalde waarheden boven daglicht te brengen.

https://www.youtube.com/watch?v=tlJS6rgYJx0

Ook in betrekking tot de paspoort heeft het bijvoorbeeld weinig nut om een geslacht te betitelen aan een persoon.

Geplaatst: do jul 28, 2016 10:32 am 

Veel transseksuelen die een seks-veranderende therapie/operatie hebben ondergaan hebben daar 10 tot 15 jaar later spijt van. (Als ze tot die tijd nog geen zelfmoord gepleegd hebben)

http://www.sexchangeregret.com/

Atlantis

Geplaatst: do jul 28, 2016 10:42 pm 

Konrad schreef:
Gendermainstream is een ideologie die veronderstelt dat de geslachtelijke rollen van man en vrouw door de maatschappij gekreêerd zijn, en niet aangeboren zijn. Bij de laatste regeringsvorming in Belgie is gendermainstream in het regeringsakkoord opgenomen.
In Duitsland heeft zich gendermainstream ook sterk verbreid, dat ze zelfs een Studievak zijn in universiteiten.
Ook in Skandinavie is Gendermainstream sterk verbreid.
In feite vind Gendermainstream haar begin in de "Frankfurter Schule" en de daaraan voorafgaande kommunistische ideologie.
In Duitsland gaat het zelfs zo ver dat er een seksualisering van kinderen mee gepromoot wordt.

In Noorwegen is Gendermainstream echter ten val gebracht nadat een komiek door middel van een luchthartige maar duidelijke dokumentaire het absurde van de Gendermainstream ideologie bloot legde:
https://www.youtube.com/watch?v=p5LRdW8xw70

Ah ja het is duidelijk dat je nooit een boek van Sedgwick of Butler gelezen hebt, zoals velen die deze kritiek uiten tegen Gender Studies.

Ik wil graag iedereen er even op wijzen dat het in de hedendaagse media populair is om de schreeuwende feministische activist op straat te verwarren met de mensen die zich bezig houden met gender studies.
Dat het verder populair is om uitspraken te doen over dingen waar men de ballen verstand van heeft.
En tenslotte zal ik nog even een boek aanraden (welja slechts 1 boek!) dat dit probleem oplost.

"Judith Butler" van Moya Lloyd, uit de reeks Key Contemporary Thinkers.

Het boek legt haarfijn uit hoe dat toch kan dat je een idee uit het marxisme overneemt zonder daadwerkelijk marxist te worden, of poststructuralist, of cultuurrelativist, of nou ja het lijstje gaat door met een hele hoop ismes.

Overigens is het wel een ingewikkeld boek want het is engels en gaat er vanuit dat je een vaag idee hebt van de gedachtes van Hegel, Foucault, Marx en Freud.
Maar toch is het een aanrader want al deze denkers zijn ook stuk voor stuk de moeite waard te lezen.

Bovendien kun jij na het lezen van deze mensen meelachen om de mensen die niet snappen dat het lezen van een boek je nog geen Marxist maakt. Zelfs als je je voor een deel in de ideeën van dat boek kan vinden.

Een gegeven dat bij heksen eerder bekend zal staan als het fenomeen dat van een gif een tegengif of medicijn kan worden gemaakt terwijl zelfs het gezondste eten in de juiste hoeveelheid dodelijk is.

Dan nog over het woord Gendermainstream, als ik jouw definitie daarvan lees Konrad, bestaat het helemaal niet. Jij gebruikt Gendermainstream zoals een 17e eeuwse priester het woord heks zou gebruiken, om iedereen over een kam te scheren die niet toegeeft dat God de mens op manier X geschapen heeft en zich daarbij moet neerleggen.

Dat wordt nog eens extra pijnlijk duidelijk wanneer jij transgenders als pervers omschrijft. Perversie is een beledigend, beschimpend, denigrerend woord dat het slachtoffer buitensluit van de 'normale' samenleving meer nog dan zelfs het woord ziek.

Ik ben het eens met Wickie dat zij met een lichaam geboren zijn en dat het doodzonde is dat zij daar niet van kunnen houden maar ik veroordeel hen niet door hun zelfbeeld 'pervers' te noemen. Wie ben jij om de eerste steen te werpen Konrad, is het niet jou perverse geest die in plaats van compassie een oordeel voortbrengt?

Dat neem ik terug, ik zal het verkeerd begrepen hebben.
Maar lees eens een boek over dingen voordat je claimt dat documentaire's van komieken er een duidelijke uitleg van kunnen geven?

Heel Nederland heeft tenslotte al de kans gehad om te zien hoe erg een komiek er naast kan zitten met z'n vooroordelen op de aflevering van "24 uur met" waarin Ali B en Theo Maassen het o.a. over Ali's geloofopvatting hebben.

Geplaatst: do jul 28, 2016 10:50 pm 

Konrad schreef:
Maar wat vaak niet waargenomen wordt is dat ook het mannelijke onder onderdrukking is komen te staan,

In welk land leef jij? Ik geloof dat je uit Noorwegen komt? Je kan wel wat Hollandse nuchterheid gebruiken namelijk, een man kan gewoon doen wat ie wil, zolang hij het geld en de opleiding heeft.

De vrouw echter moet bijbetalen (of krijgt er gewoon minder voor terug), dat heet hier het 'glazen plafond'. Wat in jouw opvattingen wel een sprookje zal zijn maar goed.

Konrad schreef:
vooral met het etableren van de nationaalstaat. Rollen die typisch opgaven van de man waren, werden over genomen door staatelijk of private instellingen (politie, verzekering, sociale uitkering...).

Begrijp ik het nu goed, in plaats van mannen ging de staat die functie uitvoeren, dus ik neem aan dat mijn ouders als zij voor de overheid werken niet man en vrouw zijn maar staat en staat?
Ook de staat keerde mannen lange tijd meer uit dan vrouwen en doet dat nog steeds sporadisch, verder hebben zij vele functies niet ontmannelijkt maar juist vermannelijkt.

Waar in de Germaanse tijd een vrouw een krijger kon zijn was dit in de Nederlandse krijgsmacht lange tijd niet zo.

Konrad schreef:
Uiteindelijk worden mensen niet meer als wezens met geest, ziel en lichaam aanzien, maar enkel nog als uitwisselbaar arbeidsvee.

Dit geld absoluut niet enkel voor mannen of vrouwen. En staat geheel los van de problemen die feministen aankaarten.

Konrad schreef:
Gendermainstream draagt daar aan bij, dat het koncept van gezin gedemonteerd wordt, met een voorstelling dat het gezinsleven mensen remt om een rol te spelen in het arbeidsleven en men door die onproduktiviteit minderwaardig is.

Nu hebben we al geconstateerd dat gendermainstream niet bestaat,
maar stel dat het bestaat hoe zou het idee dat een vrouw kan werken en een man een huisman mag zijn bijdragen aan het slopen van het gezin? Zou het ouders niet juist meer vrijheid geven om hun leven zelf in te richten naar gelang zij het beste vinden en willen?

Ik gok dat jij ook zou zeggen dat het slecht zou zijn voor mijn kinderen als ik een man zou hebben in plaats van een vrouw?
Iets zegt me dat er ontelbare zaken evenzeer van belang zijn in het opvoeden van een kind, of het verbinden van een gezin, naast de geslachten van de ouders. Iets anders zegt me dat het geslacht van de ouders vaak alleen een probleem is voor outsiders daar een gezin noodzakelijk naarbinnen gericht is.

Konrad schreef:
Alsmede door de volkomen fiktieve voorstelling geslachtelijke predestinatie te ontkennen, zorgt ze ervoor dat mensen die onzeker zijn over hun geslachtelijke identiteit misleid worden.

Kijk je kan natuurlijk zeggen dat iets volkomen fictief is, Trump doet dat ook heel de tijd, maar dan is dat nog niet zo he.
Jouw denkfout word al ontkracht door de eerste zin van dit artikel die ELKE zogenaamde 'gendermainstream' wetenschapper zal bevestigen:
"To say that something is socially constructed is different from claiming it not to be real; social constructs are very real, but only within the cultures where they were created and are upheld."

https://docs.google.com/document/d/1h_x0iG1ZE6Xl6hAsYE7P472n3VMfZm7AXRVi1BQREmQ/edit

Dit is geen fictie, dit is geen gender mainstream, dit is mainstream WETENSCHAP, die glashard ontkend wordt door media, activisten, politici, en het volk.
Deze ideeën zijn rechtstreekse gevolgen van de werken van Hegel en Marx en het ontkennen van deze feiten buiten de wetenschappelijke discussie om is het ontkennen van tweehonderd jaar Europese bijdragen aan de filosofie.

Konrad schreef:

Volgens mij hebben transgenders niet in de eerste plaats het probleem dat zij zich anders gedragen dan wat verwacht wordt van iemand met hun geslacht. De enige vereiste is dat zij zich in het verkeerde lichaam geboren voelen. Ik herhaal het eerste axioom van Sedgwick's baanbrekende werk "Epistemology of the Closet" uit de jaren 80 "People are different from each other" dat betekent dat naast een analytische aanpak een fenomenologische aanpak is die zich richt op de unieke aard van individuën.
Je kan een transgender vrouw hebben die een man wil worden omdat ze van jongs af aan liever voldoet aan de mannelijke verwachtingen van de maatschappij, ze speelt met auto's, draagt blauw, kort haar, etc.
Maar je kan ook een transgender vrouw hebben die gek is op roze en barbies en toch een man wil worden en bovendien een man wil trouwen.

Geplaatst: vr nov 18, 2016 3:07 pm 

Ik denk dat het een levensles is, voor zowel de persoon zelf als voor de mensen om hem/haar heen. Het is een ontzettend groot avontuur waar veel geestelijke kracht voor nodig is. Ik vind het jammer dat zoveel mensen direct een mening hebben over iets waar ze zelf niet het fijne van weten. Kennis over dit soort onderwerpen haal je niet uit boeken, je maakt het mee. Je voelt het diep in je ziel en het zal je altijd, je leven lang, blijven raken.

Ik kan er slecht tegen wanneer mensen iets bestempelen als typisch mannelijk of vrouwelijk. Ik geloof meer in persoonlijke kracht. Als man kun je ontzettend goed zijn in kinderen opvoeden en als vrouw in vrachtwagens besturen.

Toen ik in de voortuin bezig was met m'n man, schoonvader en opa met bomen omhakken en tegels sjouwen werd mij meerdere malen gevraagd waarom ik het "mannenwerk" niet aan de mannen overliet. (dit waren allemaal vragen van vrouwen) Ik zei:"Ik heb toch ook handen en het is MIJN tuin!" - Ik begrijp die bekrompenheid niet.

Warme groet, Maartje

Geplaatst: ma nov 21, 2016 2:49 pm 

Helemaal mee eens Maartje!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur