Het is nu za dec 15, 2018 7:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Maskers en rollen
Geplaatst: ma sep 23, 2013 12:47 am 

Het is heel simpel... ik weet niet wie ik ben.

Voor elke gelegenheid een ander masker, voor iedere situatie een andere rol... het verschilt zelfs per persoon. Dan ben ik weer Puppy: de stille, afwezige, "arrogant" aandoende sologitarist.. die zijn hele gevoel in zijn solo's gooit, wanneer hij eenmaal op het podium staat.. Bij mijn band en maten die ik via de band ken, doe ik mij een stuk brutaler voor dan ik eigenlijk ben.. al heb ik ook wel mijn stille momenten. De stille, maar vrolijke zuiplap, die graag zijn vrienden voor de gek houdt of hen vriendschappelijke beledigingen toewerpt.

Thuis en bij familie speel ik óf de verantwoordelijke oudste zoon.. óf de luiaard die de hele dag achter zijn pc zit en niets uitvoert.

Bij mijn vrienden die ik via het boogschuttersgilde heb ontmoet (waaronder mijn soort-van-tweede-moeder en haar zoontje), ben ik de vrolijke, oversekste zuiper.. al komen daar ook wel zeer filosofische gesprekken en discussies voor.

Bij dames die ik wel zie zitten probeer ik te doen alsof ik de perfecte match voor hen ben.. Gedeelde interesses, normen en waarden (ogenschijnlijk.. ik kan hele andere dingen vinden/denken, maar dat laat ik niet weten/merken).

In Modern Satanistische kringen speel ik de duistere, keiharde filosoof, die vooral veel van Friedrich Nietzsche en Niccolò Machiavelli citeert.

Op forums als ben ik de gevoelige dichter, of de keiharde materialist.. ligt puur aan mijn buien.

Voor vreemden en op scholen/opleidingen speel ik de zwijgzame, kettingrokende, duister uitziende, arrogante gozer die het allemaal geen ene reet kan schelen.. of de vrolijke zuiplap.

Op chats ben ik hyperactief, en ratel ik aan één stuk door..

En talloze combi's tussen deze rollen zijn ook nog eens mogelijk..

Maar wie.. o wie.. ben ik nu eigenlijk?

Ik weet het niet meer. Tussen al deze rollen ben ik mijn ware zelf verloren. Heb ik zin om mezelf te gaan zoeken, of vind ik het wel best zo? Geen idee.. Is er überhaupt wel iemand op deze wereld die mij wérkelijk kent, als ik zelf nog niet eens weet wie ik ben? Ik bedoel.. ik speel zelfs bij mijn familie een rol, en heb dat ook altijd al gedaan. Nog nooit heb ik mijn ware zelf getoond, aan niemand, simpelweg omdat ik die basispersoonlijkheid tot nog toe niet heb kunnen vinden. Velen dénken mij te kennen, maar staan dan ineens stomverbaasd als ik toevallig eens één van de vele andere rollen aanneem in hun bijzijn... Ze zijn teleurgesteld als ze merken dat ze mij dus eigenlijk totaal niet kennen.. ook al dachten ze van wel.. terwijl dat niet hun schuld is, maar de mijne.. en dát vind ik wel een rotgevoel. Is er wel een ware ik?

Of is de enige ware persoonlijkheid die van de acteur?... Of ben ik een waar kind van de herfst, zo onvoorspelbaar en wisselvallig als de oceaan? Of ben ik al deze persoonlijkheden bij elkaar? Of ben ik gewoon een arrogante gast die enkel over zijn eigen interesses wil spreken, die (als dat niet lukt) alles en iedereen naar de mond probeert te praten.. en die zwijgt als de twee voorgaande opties geen kans krijgen, of als hij niets weet te zeggen? Ik vermoed dat deze laatste beschrijving wel eens de juiste kan zijn.

Desondanks heb ik óók het gekke idee dat de kern van mijn persoon verscholen ligt in mijn mateloze ambitie; in de weigering om in de geschiedenis te verdwijnen als het zoveelste nutteloze, nietszeggende, alledaagse mensje. Ik wil vooral aandacht, en ook graag hysterische fans.. maar het liefst wil ik duizenden mensen die mij nog generaties na mijn dood zullen herinneren. Wie weet.. misschien moet ik vanuit deze basis gaan zoeken.. als ik daar de zin voor op kan brengen.

Let wel, dit is niet bedoeld als geklaag, smeekbede, of wat dan ook.. Het is tevens geen verzoek om hulp.. Reacties mogen altijd natuurlijk, maar het is vooral bedoeld om alles voor mezelf op een rijtje te zetten.. en dat doe ik het liefst in het openbaar. Ik heb geen geheimen.. wat mijzelf betreft.

HS

Berichttitel: Re: Maskers en rollen
Geplaatst: ma sep 23, 2013 10:11 am 

Openhartig, en het klinkt zelfs bekend. Niet alleen voor mezelf, maar ook heb ik dit al vaker van mijn vrienden gehoord. Hoeveel mensen kan men zijn? Maar wellicht is het zelf kennen wel de illusie. Wellicht is het wel heel normaal dat mensen rollen spelen afhankelijk van met wie ze omgaan. Ik heb veel geobserveerd en geanalyseerd en inderdaad. Maar de meesten hebben daar geen probleem mee en beseffen het zelfs niet als je ze er op aanspreekt. Ik ben geen psycholoog, al ben ik extreem geinteresseerd in het functioneren van mensen in hun sociale samenhang. Ik probeer zo goed en kwaad als het gaat ook mijzelf als zodanig te observeren. Maar als het om analyseren gaat wordt het al snel lastiger. Tja, ik heb er geen probleem meer mee, het is zoals het is en eigenlijk maakt het het allemaal een stuk spannender en interessanter. Waarbij ik wel moet zeggen dat de acceptatie kwam toen ik de drank en drugs wel zo'n beetje had gehad en bewust koos voor een wat rustigere levenstijl.

Geplaatst: ma sep 23, 2013 10:48 am 

Stel je de vraag: hoe wil ik leven?
Wil je je eigenlijk niet klem zuipen? Doe dat dan niet.
Irriteer je jezelf als je niets uitvoert achter de pc? Sleep jezelf er dan achter vandaan.
En wees eerlijk: zijn er maskers die simpelweg authentieke onderdelen van jezelf zijn?
Ik ben ook wel eens moe of ziek, maar dan zet ik toch het masker van liefhebbende moeder op. Ik voel mezelf dan misschien even niet zo en wil het liefst bankhangen, maar zal toch dat deel van mezelf moeten oproepen om voor mijn kinderen te zorgen.

Ik heb wellicht een goed ritueel voor je, van Raven Digitalis. Dat gaat specifiek over de maskers die je opdoet voor iedereen, maar die jezelf in de weg zitten.

Verder zijn er altijd stappen die je direct kunt ondernemen. Maak een lekkere wandeling, of ga mediteren. Voor het geval dat ja dat 'zweverig' vindt, de effectiviteit van meditatie wordt door de wetenschap erkend.

Verder mag je altijd bp'en.

HS

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: ma sep 23, 2013 4:17 pm 

Tja.. ik moet zeggen, als ik mijn verhaal zo herlees, zijn er wel een aantal punten die steeds terugkeren: stil, afstandelijk, *arrogant* overkomend, duister, gevoelig en het drinkgedrag.. Ook kan ik heel fel zijn waar het om mijn principes en idealen gaat.. maar aan de andere kant verkwansel ik die nog wel eens als ik het idee heb dat mijn mening er één is die men niet wil horen (dit is zeer zeker het geval bij dames op wie ik een oogje heb bijvoorbeeld, of bij mensen die ik erg graag mag). Helaas is er ook een probleem dat ik sowieso ongelooflijk wisselvallig ben waar het meningen en idealen betreft.. ik kan binnen een dag wel 3 keer omslaan als een blad aan een boom, met betrekking tot hetzelfde onderwerp/discussiepunt.

Verder zijn er nog een paar dingen die ik nog niet genoemd heb: ik klap altijd dicht in een gezelschap van 3 of meer personen.. 1 op 1 gaat het nog wel, en met 2 lukt ook nog wel, zolang er iemand tegen mij begint met praten.. maar bij een grotere groep zet ik een muur van staal rond me neer.. Ik reageer dan wel (in korte zinnen) als er tegen me gesproken wordt, maar ik neem geen enkel initiatief om het gesprek op gang te houden (een opmerking zo nu en dan daargelaten).

Het is tevens erg opmerkelijk dat ik enkel flink kan praten als er wat alcohol in zit.. dit is zelfs zo bij mijn band en al mijn andere vrienden. Net zoals ik zei: 1 op 1 gaat het wel, maar bij meer mensen (en zelfs vrienden) lukt het me alleen als ik een paar biertjes, wijntjes of sterker spul op heb. Dan kan ik heel spraakzaam zijn, zolang de alcohol zijn werking niet verliest. Ik drink in principe altijd bij al mijn vrienden.. compleet nuchtere situaties komen niet voor.. Enkel wanneer ik bij één van hen op bezoek ga om te babbelen.. of wanneer we met 3 bandleden nummers gaan schrijven bijvoorbeeld (omdat het mensen zijn die ik al jaren ken, gaat dat nog net).

Dat is, denk ik, de sleutelconclusie: zonder alcohol kan ik gewoon absoluut niet sociaal zijn. Dat kan ik enkel in 1-op-1-situaties, heel soms in het gezelschap van 2 mensen (als ik al jaren met hen optrek), of online.

Het probleem is ook dat er bepaalde situaties zijn waarin ik geen flauw idee heb hoe ik me moet gedragen, welk masker ik op moet zetten.. en dan val ik terug op de standaardrol van zwijgzame, duistere vreemdeling.

Ik stoor me in principe aan geen enkel onderdeel van mijn vele maskers en rollen.. deze multi-facetale persoonlijkheid.. Het enige waar ik mee zit, is dat ik waarschijnlijk dierbare mensen kwets als ik niet blijk te zijn wie ze dachten dat ik was, en dat vind ik rot voor hen. Nu kan ik het natuurlijk ook heel simpel stellen: als één van mijn maskers hen niet bevalt, dan is dat pech voor hen.. maar dat vind ik ook weer zo hard, en zo denk ik dus absoluut niet.

Helaas is een oplossing hiervoor niet zo gauw te vinden.. De enige mogelijkheid zou zijn om uit al deze maskers en rollen een ware ik te destilleren, en dan is het aan hen om die te verwerpen of te accepteren. En anders moeten ze maar accepteren dat ik een kind van de herfst ben.. een acteur met vele gezichten.. een zee van rollen en een toonbeeld van onvoorspelbaarheid...... of van voorspelbaarheid, het is maar net hoe je het ziet.

HS

Geplaatst: ma sep 23, 2013 4:49 pm 

Telkens opnieuw besluiten: hoe ga ik met deze situatie om?
Wees minder rigide in je denkbeelden. Onaardig tegen mensen doen die je denkbeelden afschieten is natuurlijk prima, maar uiterst belachelijk als jijzelf net zo gemakkelijk denkbeelden aan de kant zet.

Take a chill pill.

En sociaal? Ik klap zelf ook snel dicht in grote groepen (heb extreme podiumvrees, dus een gesprek op gang brengen/houden doe ik ook niet snel in grote groepen). Tja, met alcohol was dat altijd anders. Maar weet je? Ik hoef niet supersociaal te zijn. Ik zit gewoon alcoholvrij naar gesprekken te luisteren en dat is ook prima.

Ik vind ook dat je niet altijd maar iemands emoties op een ander af kan schuiven. Wanneer je niet eerlijk tegen iemand bent die jou 100% vertrouwt en je kwetst ze ontzettend, dan heb je iets heel gemeens gedaan. Ik ben zelf een heel eerlijk mens. Dat betekent niet dat je altijd alles van jezelf laat zien, maar dat iemand weet wat hij aan je heeft.
Ik heb meer dan eens het deksel op de neus gekregen omdat ik iemand vertrouwde die niet te vertrouwen was. Dat is heel oneerlijk, zo wil ik zelf niet zijn.

Zoals Susan Smit eens zei: "Ik wil niet aardig gevonden worden, ik wil aardig zijn."

Geplaatst: ma sep 23, 2013 8:11 pm 

Ben je niet gewoon veelzijdig, van alle markten thuis?

Geplaatst: do sep 26, 2013 10:27 pm 

Diana Ferona schreef:
Telkens opnieuw besluiten: hoe ga ik met deze situatie om?
Wees minder rigide in je denkbeelden. Onaardig tegen mensen doen die je denkbeelden afschieten is natuurlijk prima, maar uiterst belachelijk als jijzelf net zo gemakkelijk denkbeelden aan de kant zet.

Take a chill pill.

En sociaal? Ik klap zelf ook snel dicht in grote groepen (heb extreme podiumvrees, dus een gesprek op gang brengen/houden doe ik ook niet snel in grote groepen). Tja, met alcohol was dat altijd anders. Maar weet je? Ik hoef niet supersociaal te zijn. Ik zit gewoon alcoholvrij naar gesprekken te luisteren en dat is ook prima.

Ik vind ook dat je niet altijd maar iemands emoties op een ander af kan schuiven. Wanneer je niet eerlijk tegen iemand bent die jou 100% vertrouwt en je kwetst ze ontzettend, dan heb je iets heel gemeens gedaan. Ik ben zelf een heel eerlijk mens. Dat betekent niet dat je altijd alles van jezelf laat zien, maar dat iemand weet wat hij aan je heeft.
Ik heb meer dan eens het deksel op de neus gekregen omdat ik iemand vertrouwde die niet te vertrouwen was. Dat is heel oneerlijk, zo wil ik zelf niet zijn.

Zoals Susan Smit eens zei: "Ik wil niet aardig gevonden worden, ik wil aardig zijn."

Onaardig ben ik in principe zo min mogelijk.. ik vecht alleen heel hard voor mijn wisselvallige idealen en meningen.. erg dubbel, ik weet het, en enigszins hypocriet ook waarschijnlijk, maarja..

Heel apart dat ik juist op het podium totaal geen zenuwen heb, en gewoon lekker mijn ding doe.. en dan in gezelschap compleet dichtsla, tenzij er alcohol in zit.. Maar idd, alcoholvrij luisteren is ook prima :)

En tja.. niet eerlijk zijn.. Het is bij mij meer een kwestie van enorme wisselvalligheid, vele rollen en een hoop maskers.. waardoor mensen niet weten wie ik werkelijk ben.. en dus ook niet weten wat ze aan me hebben. Dat ligt aan mij, niet aan hen. Wat discretie en persoonlijke geheimen betreft ben ik zeer zeker wel te vertrouwen, maar in andere opzichten.. tja.. het ligt er maar net aan wat voor masker ik opzet.

Als mensen bijvoorbeeld verwachten dat ik in het echt hetzelfde ben als online, dan komen ze van een koude kermis thuis.. Online babbel ik aan één stuk door.. zeg alles wat er in me opkomt, vertel iedereen alles over mijn gevoelens en wat ik denk.. maak opmerkingen, stel vragen, etc. etc... best gezellig dus. Dan zien ze me in real life, en dan sta ik daar maar een beetje, meestal met een zonnebril op.. ik groet wel, maar er zou bij mij nooit het initiatief zijn om een gesprek te starten/op gang te houden. Ik zwijg als het graf, zit een beetje in mijn eigen gedachten op te gaan, en that's it..

Op het podium doe ik knettergek en zo wild mogelijk, en ik ga helemaal op in m'n gitaarsolo's.. terwijl ik ervóór en erná tussen het publiek erg stil en gereserveerd ben.. ik kom nogal afstandelijk en kil over.

En tja.. ik wil blijkbaar aardig gevonden worden, terwijl ik het in bepaalde opzichten toch écht niet ben.. Zolang mensen maar de indruk hebben

Zo heb ik een vriendengroep, allemaal wakkere mensen, die ik ken via het boogschuttersgilde waar ik bij zat (een paar van hen heb ik echter al op de middelbare school leren kennen). Onder hen is een goede vriendin van mij.. die lacht als ik eens een redelijk extreme opmerking maak.. of een redelijk extreme mening uit over een bepaald onderwerp.. Ze zegt dan "Lieverd, je weet toch dat ik daar doorheen kan kijken? Je bent helemaal niet zo duister."..
Het rottige is, in die gevallen spreek ik wel degelijk uit wat ik op dat moment écht vind.. en als dat dan een beetje lacherig afgedaan wordt, voel ik me nogal onbegrepen door de mensen die mij menen te begrijpen en te kennen.. en dat gebeurt me heeeeel vaak.. Aan de andere kant vind ik het fijn dat ze zo reageren, omdat ze waarschijnlijk best nijdig zouden worden als ze wisten dat de woorden die ik op die momenten spreek wel degelijk 'waar' zijn.. en niet bedoeld om duister over te komen.
En ook zouden ze pissig worden als ze erachter komen dat de goede, lichte, vrolijke woorden die ik spreek, vaak enkel zijn om hen gerust te stellen..

*zucht*.. Wat ingewikkeld allemaal. Het blijkt wel.. ik wil aardig gevonden worden.. niet per se aardig zijn. Mijn hele leven is één grote façade......
Waar ben ik?.....

Geplaatst: do sep 26, 2013 10:52 pm 

Tja, als jij al niet weet wie je bent en waar je staat, hoe moeten anderen dat dan weten?
Het enige dat ik je kan meegeven is bewust te leven. Je afvragen waarom je iets doet/zegt. Als je frustratie voelt tegenover iemand die gewoon aardig tegen je is, waar komt dat dan vandaan? Dat soort dingen.
Ik heb daar veel ervaring mee en ik moet zeggen dat een bewuste opstelling niet altijd de makkelijkste is, maar uiteindelijk wel de meeste rust geeft.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur