Het is nu vr jul 20, 2018 4:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Favoriete filosoof/filosofie boek
Geplaatst: ma nov 03, 2014 8:58 pm 

Ik ben wel nieuwsgierig naar wat men hier qua filosofie leest. Wat is je favoriete filosoof en/of filosofie boek. Misschien dat we elkaar ermee kunnen inspireren tot lezen en leren.

Van mij is het denk ik The antichrist van Nietzsche en Nietzsche zelf die zeer veel invloed op mij hebben gehad qua vormgeving van mijn denken.

Berichttitel: Re: Favoriete filosoof/filosofie boek
Geplaatst: ma nov 03, 2014 11:16 pm 

Ik heb eigenlijk voornamelijk secundaire literatuur over filosofie gelezen en maar stukjes uit werken van filosofen... dit alles bij de lessen filosofie op de middelbare school, inmiddels ongeveer 4 jaar geleden. Ik heb wel een box met een reeks filosofieboeken, uitgegeven door Trouw (de krant), maar ik heb nog geen van de 12 boeken gelezen...

Ik kan wel wat namen van filosofen roepen die me te binnen schieten maar dat lijkt me weinig inspirerend... :p

Wel een goed idee, dit topic. Ik zal nog eens verder denken en misschien kom ik nog ergens op.

Geplaatst: di nov 04, 2014 3:08 pm 

Hoi Cecilia,

Nou als je nog iets bedenkt is het altijd leuk om het te horen.
En tja, middelbare school filosofie is inderdaad toch vooral secundaire literatuur, maar omdat ik het altijd een fascinerend vak vond heb ik me er later wel meer in verdiept en wat meer gelezen. (ook lang niet genoeg natuurlijk...)

Geplaatst: di nov 04, 2014 9:25 pm 

Voor mij hebben de werken van Robert Pirsig mijn wereld voorgoed veranderd. Als filosoof is hij wat ondergewaardeerd omdat hij zijn boeken in een verhaallijn giet. ´Lila´ is mijn absolute aanrader.

Geplaatst: di nov 18, 2014 5:56 pm 

De wereld van Sofie is echt een superleuk boek! Je leest er zo doorheen en het heeft een mooie verhaallijn. Een leerzaam filosofisch (en absoluut geen saai) boek voor zowel jongeren als ouderen.

Geplaatst: wo nov 19, 2014 12:22 pm 

Pirsig lijkt me inderdaad zeer fascinerend Phaedrus! Ik moet zowel Zen als Lila binnenkort echt eens lezen. En ach, vele grote namen hebben ook romans geschreven waarin ze hun ideeen uiten: Sartre, Nietzsche en in zekere zin Plato zelf natuurlijk om maar een paar voorbeelden te noemen. Daar moeten ze gewoon eens aan wennen in de intelectueele wereld...

De wereld van Sofie is een fantastisch boek om mee te beginnen, omdat het op zo'n simpele maar ook wel aardig diepgaande manier de geschiedenis van de filosofie uitlegt, voor een ieder die (nog) niet zo veel met filosofie heeft zeker een aanrader. Een oud filosofieleraar van me zei altijd dat filosofie lezen te vergelijken is met het klimmen op de schouders van een reus en vandaar de wereld bekijken. Dit soort boeken helpt je te zien welke reuzen het jou leuk lijkt te beklimmen.

Geplaatst: do nov 20, 2014 12:56 am 

De wereld van Sofie heb ik ook met veel plezier gelezen. Daarnaast ben ik al heel lang bezig in "Madness and Civilization: A History of Insanity in the Age of Reason" van Foucault. Erg interessant, moet mezelf er alleen eens toe zetten om er verder mee te gaan want het is geen vrolijke kost.

Ik ga Pirsig ook maar eens opzoeken dan, ik ben benieuwd.

Geplaatst: do nov 20, 2014 1:15 pm 

Ik ben momenteel zo af en toe aan het lezen in een boek dat voor de middelbare school geschreven is als eindexamenonderwerp. Het heet simpelweg "Vrije wil", geschreven door Tjeerd van der Laar en Sander Voerman. Het geeft een mooie inkijk in wat allerlei verschillende filosofen gedacht en geschreven hebben over dit onderwerp. Misschien wat simplistisch of oppervlakkig voor mensen die liever de filosofen zelf lezen, maar ik vind het desalniettemin een erg goed boek. Helder geschreven en het biedt je als het ware extra ruimte om zelf na te denken over je eigen visie op het geheel.

Geplaatst: do nov 20, 2014 9:21 pm 

De boektekst 'Vrije wil' klinkt wel erg aannemelijk :)
Het lijkt me fijn als er ook een goede verhaallijn in een filosofische boek zit, omdat je anders zo`n informatieve boek krijgt waarop het onderwerp wordt uitgelegd ipv dat het over dat onderwerp gaat.

Eens vroegen bekeerders aan mij; wat vind je van de Bijbel? Mijn enthousiaste antwoord was meteen; een filosofisch boek! Waarop zij uiteraard een correctie van het woord 'religie' toevoegde. Maar ja, het is maar in welk licht je van de filosofie dit bekijkt ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur