Het is nu di aug 14, 2018 7:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Geloven of denken te weten
Geplaatst: za nov 15, 2014 12:24 pm 

Naar aanleiding van een stukje discussie in het topic "magie", leek het me interessant om eens wat dieper na te denken over kennistheorie in het licht van spiritualiteit.

Wij hebben hier denk ik allemaal onze eigen filosofie over hoe de wereld in elkaar zit, hoe het concept 'goddelijkheid' daarin thuishoort en aan welke leefregels we ons zo ongeveer zouden moeten of zouden moeten willen houden.

Naar de exacte invulling van deze filosofie ben ik hier niet op zoek. Ik vraag me af: in hoeverre ken je waarheid toe aan jouw eigen filosofie? Zijn er dingen die voor jou volledig vaststaan, die onveranderlijk zo zijn, die wáár zijn? Of denk je ondertussen te weten dat jouw theorie ook weleens onwaar zou kunnen zijn, dat je eigenlijk "maar" gelooft, dat je niets zeker weet? En is dat dan iets wat je wel zeker weet?

Berichttitel: Re: Geloven of denken te weten
Geplaatst: za nov 15, 2014 1:35 pm 

Wat ik zeker weet is dat iedereen eenzelfde einddoel heeft.
Sterven en wedergeboren worden om een steentje bij te dragen aan de krachten van moeder aarde.
Wat ik nog zeker weet is dat de gehele mensheid de wereld aan het vernietigen is.
Maar dat er compacte groepen de aarde willen heropbouwen met alles wat ze kunnen.

Waarin ik geloof is de kracht van die compacte groepen.
Ben niet bepaald een boomknuffelaar maar ik steun hun bedoeling om de aarde te beschermen.
Ik geloof ook in geesten/spirrits.
Maar ook dat alles met een reden gebeurt.

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Geplaatst: ma nov 17, 2014 3:44 pm 

Ik denk dat de aarde onze hulp niet nodig heeft, die kan alles prima zelf aan. We vermoorden de mens en alles wat mensen zelf nodig hebben. Ik zie moeder aarde niet als iets wat onze hulp nodig heeft, de aarde deed het prima vele jaren zonder ons, en zal nog steeds voortbestaan wanneer er alleen nog bacterien over zijn.

Ik geloof dat er iets is als een ultieme waarheid, maar ik denk niet dat de mens daar zo makkelijk achter komt. Ik geloof in vele filosofien van het Boeddhisme, en wanneer je de ultieme waarheid kent, dan vertel je het niet aan iemand, maar dan leg je de weg ernaartoe uit, en stop je met reincarneren. Iig dat is mijn beeld op dit alles. Ik werk nu aan mijn weg daarnaartoe, maar ik ben momenteel niet klaar voor het resultaat.

Geplaatst: ma nov 17, 2014 9:55 pm 

Interessante kwestie over of de aarde hulp nodig heeft... ik denk het wel. Niet omdat zij het niet alleen af zou kunnen, wél omdat wij haar aan het verzieken zijn en dit zouden moeten herstellen/neutraliseren.

Los daarvan: Mele, jij denkt dus wel dat het mogelijk is om de ultieme waarheid te achterhalen? En wat leidt volgens jou dan naar het stoppen van reïncarneren... het kennen van de waarheid of het juist handelen? Of leidt dat eerste automatisch tot het tweede?

En die ultieme waarheid, hoe kun je die dan kennen?

Geplaatst: ma nov 17, 2014 10:19 pm 

Cecilia schreef:
Interessante kwestie over of de aarde hulp nodig heeft... ik denk het wel. Niet omdat zij het niet alleen af zou kunnen, wél omdat wij haar aan het verzieken zijn en dit zouden moeten herstellen/neutraliseren.

Dat bedoel ik we kunnen de wereld terug gezonder maken, door een gezondere levenstijl aan te nemen.
in plaats van bomen neerhalen, bomen planten. Waar ik woon is nog vrij veel groen maar wat ik ook heb gemerkt als ik voorbij de bossen ga. Vuilniszakken met vuil echt ziekelijk gewoon. De mense denken tegewoor
Citaat:
dig alleen maar aan een rein huis. En dan zegge ze van in de loop der tijd vergaat dat toch. En die van de ophaaldiensten kijken er ook niet naar.
ik smijt mijn afval in de vuilnisbak en wacht wanneer de ophaaldienst komt ik gooi zelfs geen papiertjes van snoepjes op de grond. Ik steek ze hup in men jaszak en als ik een vuilbak tegekom smijt ik het daarin.
Spuitbussen gebruik ik ook niet meer. Om moeder aarde op die manier toch ook wat te helpen.
En deze gewoonte ga ik aan mijn dochter en toekomstig kind aanleren.

Blessed be
Pandora

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Geplaatst: ma nov 17, 2014 11:22 pm 

Ik denk ook dat je als mens er goed aan doet milieu bewust te zijn, en anderen erop wijs maken dit ook te doen. Gelukkig denken nu de eindbazen en de wereldleiders daar ook zo over. Amerika en China tekende laatst zo`n uitstoot verdrag. Men moet uiteindelijk wel. Verder denk ik ook dat het universum, als zou de mens nalatig zijn, genoeg gelegenheid kan bieden aan toekomstige wezens dat tegenover ons als mensheid velen malen superieur zal zijn, deze ons netjes vervangen, en al onze nietige wijsheden en ontwikkelingen verdwijnen, alsof we nooit bestonden. Maar wat ik wel denk en geloof is dat wij ons best moeten doen als mensheid, dat wij een bijzondere levensvorm zijn in het bestaan. Wij zijn er, en wij zijn uitermate bijzonder, een ware levensvorm van het Universum op een levende planeet dat wonderbaarlijk is.

Wat er na de dood gebeurt dat weet ik niet. Daar houd ik mij op het gebied van geloven dan ook niet specifiek bezig. Ik kan op het gebied van geloven alleen vertrouwen stoppen in datgene wat ik geloof, en dit zal vanuit mijn hart moeten.

Geloven doe ik blind, zoals ik naar dromenland af reis met de ogen dicht.
Geloven kan ik al ziende, zoals ik wakker wordt, dan slaan de ogen open.
Geloof bouw ik in mijn hart, deze bied vaste grond voor de tempelpilaren.
Dan zal deze weer spoedig herrijzen, dreigt een sloopkogel mijn tempel.
Nooit stelt Geloof mij op de proef, op sterk geloof daar bouw ik vertrouwen.
En als ik zal worden beproeft op geloof, dan is Geloof mijn strijd en schuil.

En wat kan ik nog meer stellen. Denken te weten dat ik geloof..? Voor mij gaat dat niet op het verstandelijk denken..,

Laatst bijgewerkt door Wickie op di nov 18, 2014 1:07 am, in totaal 8 keer bewerkt.

Geplaatst: di nov 18, 2014 12:29 am 

Maar hier wel een aanvulling over geloven en denken te weten:
Voordat bestond, wat was er toen? Men zegt vaak dat er niets was. Aarde noch water, sterren noch licht. Er was een grootte leegt, geen bestaan, niets, er was zelfs geen leegte. Waaruit is het begin der tijden ontstaan? Hoe? Wat was er vóór het absolute nulpunt? Als je een vuurtje maakt, wat heb je dan nodig? Je scheikunde leraar vertelde je vast; brandstof, ontsteking en natuurlijk zuurstof (de brandstof der brandstoffen). Wacht, er is nog één ding nodig? namelijk jij! Jij moet de vlam door de ontsteking veroorzaken! Zo is dat vuur vanuit materie, maar vanuit jou werken ontstaan.

Het bestaan is ontstaan, het begin is ooit begonnen, maar door wat? Daar zit de wetenschap met de handen in de haar, met als term: de absolute nulpunt. Of was het begin altijd al geweest? Ik was er niet bij. Of was alles er bij, want wij komen daar vandaan. Zo kan ik uren door blijven gaan.

Iets wat begin noch eind heeft, wat is datgene toch? Sommigen noemen dat onverklaarbaar, anderen beschrijven dat aan een god toe. Dan zijn er de wetenschappelijke theoriën die overblijven zoals de "Ready Steady" theorie. Dat het altijd al was geweest. Hoe dan ook, het universum is oneindig. Wat ik hier zeker over weet, is dat ik er helemaal niets van weet.

Geplaatst: di nov 18, 2014 10:43 am 

Fascinating! Erg leuk onderwerp Cecilia.
Dit is natuurlijk erg lastig te zeggen, ten eerste door de vraag wat is waarheid? Men zegt wel dat het relatief is ons zogenaamd postmoderne tijdperk, maar niemand wil van z'n dokter horen dat het relatief is wat ie heeft, of van de bankier dat het relatief is hoeveel geld hij op de bank heeft staan. Oftewel, de relatieve waarheid wordt eigenlijk alleen tot het filosofische en theologische (in de traditionele zin van het woord, kennis over god/goden) kwesties beperkt. Oftewel kunnen we in dit soort kwesties een absolute waarheid hebben? Ik zou zeggen dat het niet in absolute zin kan, omdat je het object van de vraag niet door en door kunt kennen, maar je kunt er wel waarheden over kennen en die langzaam als stukjes in de puzzel van de 'big picture' passen. Soms zit het stukje op de verkeerde plaats in de puzzel en moet het dus veranderen, maar dat betekent niet dat het stukje fout is maar dat je een duidelijker beeld hebt van het grotere, completere beeld. Oftewel, misschien dat je de complete waarheid (nog) niet kan zien, maar dat betekent niet dat de kleine waarheden daardoor minder waar zijn. Thats my opinion.

Wat ik denk over een religieuze filosofie of wereldsbeeld in dat het een antwoord geeft voor je op de basic vragen van het leven: Waarom is er iets in plaats van niets? Waarom is er kwaad in de wereld en wat is de plaats van goed en kwaad? Hoe moeten we leven in deze wereld? waar gaan we uiteindelijk naar toe? Dat soort vragen. De antwoorden die je daarop binnenschieten zijn je levensfilosofie en waar je ten diepste in gelooft. Nou kunnen die antwoorden fout zijn en weet je dat in hoofd misschien ook wel, maar is het ten diepste nog niet zo, dus zou je eraan moeten werken om daar verandering in te brengen... Ook dit is natuurlijk mijn mening, maar het is hoe ik er mee omga. Hoe ik denk dingen te weten en leren

Geplaatst: di nov 18, 2014 3:05 pm 

In mijn levensvisie, ook met betrekking tot spiritualiteit, staat niets, maar dan ook niéts, onomstotelijk vast. Op het moment ben ik er bijvoorbeeld van overtuigd dat concepten als "goed" en "kwaad" niet werkelijk bestaan. Alles is subjectief. Wat de meerderheid "goed" vindt, hoeft ook niet daadwerkelijk "goed" te zijn, en vice versa. Die visie kan echter zo weer omslaan. Enfin, dat is ingaan op mijn persoonlijke ideeën, en daar ging het hier niet om.

Zoals gezegd... Alles is veranderlijk, en moet ook veranderlijk zijn. De kosmos is één groot schaakbord, opgebouwd uit individuele stukjes, die allemaal hun eigen weg moeten zien te vinden, te midden van de grillen van het "zijn". Volgens de kwantumfysica is het immers zo, dat alles en iedereen puur uit energie bestaat. Energie is veranderlijk, en heeft geen vaste vorm, ondanks hetgeen dat onze bekrompen perceptie ons doorgeeft.

Daarbij is vastroesten in bepaalde overtuigingen nooit goed. Ongeveer dezelfde rode lijn aanhouden kan nog wel, maar er compleet van overtuigd zijn dat iets is zoals het is, kan in mijn optiek nooit goed zijn. Stilstand is achteruitgang, en daarmee dood.

Op spiritueel gebied, binnen welke religie dan ook, bestaat er geen absolute waarheid, en ook geen kleine waarheden die een deel vormen van het geheel. Het enige waarbij ik dat geneigd ben te geloven is de wetenschap. Ik denk dat spirituele waarheid een utopisch concept is, waar wij ons als mensheid massaal aan vastklampen, om niet te verdrinken in de golven van het bestaan. Misschien zouden we eens los moeten laten, zodat we kunnen zien welke ongekende hoogtes wij als soort kunnen bereiken, wanneer we ons louter door de Rede laten leiden.

En wie weet, misschien gooi ik al deze visies morgen alweer overboord. Niets staat vast :)

Geplaatst: wo nov 19, 2014 9:22 pm 

Leuk om alles zo te lezen :).

Cecilia, ik denk het wel ja. De ultieme waarheid zou ook niet kunnen bestaan, en dat zou dat dat zijn. Ik verander en werk mijn mening steeds bij. Ik geloof dat wij reincarneren om steeds iets nieuws te leren, datgeen dat we ooit in een ander leven hebben geleerd, is er nog steeds maar niet in dit leven. Ik zie reincarnatie ook niet als de meeste Wiccans dat zien. Ik zie het eerder als een soort rijtje kaarsen, en met een kaars steek je een ander aan. De vlam komt van dezelfde bron maar is geen kopie, de vlam is dan de ziel. En met die kaars steek je weer een ander aan en ga zo maar door. Dus de kern, de oorsprong is er nog steeds een soort van. Ik geloof ook dat we reincarneren omdat we iets niet hebben geleerd, niet genoeg informatie in de kern is. Op het moment dat alle informatie er is die nodig is voor de ziel, dan weet het fysieke lichaam het ook, en wordt je een Buddha (de ontwaakte). Daarmee stop je met het verlangen naar dingen en jezelf binden, geen verwachtingen. Het is een hele tevrede en gelukkige staat en dat zou dan kunnen worden bereikt.

Wanneer je dan nog steeds leeft, fysiek, zal je waarschijnlijk ook maar een kleine glimps zien van de waarheid, en zul je niet de neiging hebben om het aan ieder ander te vertellen.

Het zou ook kunnen dat iedere ziel een soort klein eigen universum heeft, en we hier op aarde gewoon af en toe bij elkaar komen. Dan zou ieders waarheid er anders uitzien. Het zou ook kunnen dat er helemaal niks is, en dat er niet zoiets bestaat als een ziel. En dus ook geen reincarnatie of afterlife.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur