Het is nu do aug 16, 2018 6:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Geloven of denken te weten
Geplaatst: do nov 20, 2014 12:49 pm 

Heel boeiend om al jullie visies te lezen!

Eldrigde, ik ben het met je eens dat deze vraag zich vooral afspeelt op het filosofische en levensbeschouwelijke vlak, en dat een "waarheid" in termen van natuurkunde of in de medische wereld iets anders is: dat zijn waarheden die we allemaal aannemen, die binnen een bepaald kader vallen, een andersoortige waarheid, eigenlijk.

Mooi ook je uitspraak "waar je ten diepste in gelooft"... en dat dan in combinatie met wat Emilio schrijft, dat zelfs dat waar je het diepste in gelooft veranderlijk is...

Ik ben een paar maanden terug naar een lezing over theosofie geweest. De man die daar vertelde beschreef het de beperking van het kunnen kennen van de waarheid aan de hand van ongeveer deze metafoor: wij zijn allemaal blinden en we voelen een olifant. De een voelt zijn staart, de ander zijn slurf. Maar omdat we allemaal een deel van de olifant voelen, komen we maar bij een stukje van het gehele plaatje. Het totaalplaatje zelf is onbereikbaar.

Mele, jouw omschrijving van reïncarnatie als het doorgeven van een vlam vind ik ook heel mooi.

Ik spring een beetje van de hak op de tak nu, wie weet kom ik later nog met een iets beter doordachte post over mijn eigen visie op het geheel. Maar die visie is denk ik een combinatie van wat jullie allemaal zeggen. (:

Geplaatst: za nov 22, 2014 2:30 am 

Ik denk juist dat er op een grotere schaal helemaal geen verschil is tussen de medische/natuurwetenschap en het spirituele/filosofische. Ik ben geen afgestudeerd natuurkundige, maar heb wel wat achtergrond op dat vlak, net als in de medische wetenschap. In die velden bestaan er wel feiten, maar als je het hoe en waarom daarvan gaat onderzoeken kom je er op een zeker punt achter dat we eigenlijk geen idee hebben hoe het allemaal werkt, en in elkaar zit, en dat we dat eigenlijk ook niet kunnen weten. In de quantum fysica komt dat duidelijk naar voren, maar denk bijvoorbeeld ook aan de zoektocht naar een zogenaamde 'grand unifying theory', zoals bijvoorbeeld string theory.

In een lezing over natuurkunde ben ik eens iets interessants tegen gekomen. Helaas kan ik het online niet terug vinden, dus exacte cijfers weet ik niet, maar het ging ongeveer zo: Er zijn theoretisch miljarden verschillende grand unifying theories te bedenken, die allemaal kloppen met de wetenschappelijke bevindingen, maar waarvan we onmogelijk kunnen weten of die ook daadwerkelijk correct zijn. Op zo'n schaal denk ik ook over het bestaan van een ultieme waarheid. Er zijn talloze verklaringen voor wat we ervaren, en we kunnen niet weten of die van ons juist is, of dat er uberhaupt een juiste verklaring is. Misschien scheppen we onze eigen waarheid wel.

Wat ik eigenlijk altijd roep is dat iedereen zijn of haar eigen waarheid heeft. De metafoor van de olifant vind ik daar een hele mooie in. Maar of er dus daadwerkelijk een olifant is waar we allemaal aan staan te voelen, dat betwijfel ik. Ik zie het eerder zo: de olifant heeft geen vaste vorm. Aan de hand van wat de voelers met zijn allen (maar ook individueel) verwachten, vormt de olifant zich. Hoe sterker de ervaringen van de waarnemers overeenkomen met wat ze voelen, hoe vaster de vorm van de olifant. Maar als er een iemand tussen zit die iets heel anders gelooft, zou zijn stuk olifant wel eens vloeibaar kunnen zijn, terwijl het stuk olifant van de rest als olifant voelt.

Uiteindelijk maakt het weinig uit of er al dan niet een waarheid is, en of onze overtuigingen daarmee 'kloppen'. Hoe wij het leven ervaren, dat is alles wat we hebben. Neemt niet weg dat ik het een heel interessant onderwerp vind, ik denk er veel over na en ben voortdurend aan het aanpassen in mijn visie. Toen ik jonger was ben ik veel bezig geweest met het idee dat we in een droom bestaan, en ik heb lang gepeinst of ik wel bestond als ik buiten het bereik van de waarnemer/dromer was, of dat ik alleen maar herinneringen van die momenten had die onstonden op het moment dat ik weer binnen bereik kwam. Of dat het bewustzijn wat droomt omnipresent is, en wij dat bewustzijn ervaren als god/godin. Lijkt ergens een beetje op het vraagstuk of een omvallende boom wel geluid maakt als er niemand is om het te horen.

Zelf denk ik niet dat er een hoger doel is in het bestaan. Daarmee heb ik het niet over individuen, maar het bestaan van het universum en leven op zich. Het is. Daar is geen doel voor nodig. Op die schaal bestaat goed of fout ook niet. Als wij als mensheid de aarde volledig uitputten, en met zijn allen uitsterven, betekent dat helemaal niets. Voor ons mensen is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Goed en kwaad zijn dan ook typisch menselijke begrippen. In het dagelijks leven heb je daar heel weinig aan. Je kan alles wel relativeren, maar dat maakt het niet minder naar of verkeerd als iemand je te lijf gaat. We hebben met ons allen regels opgesteld om te kunnen overleven, en van daaruit komen die begrippen. Zeker bruikbaar dus, en ze hebben op die manier zeker betekenis in spiritualiteit. Maar er is volgens mij dus niet zo iets als absoluut goed of kwaad. Onze opvattingen daarover zijn met de tijd (en cultuur) enorm veranderd, en verschillen ook nog eens behoorlijk per individu. Ik denk ook niet dat het nuttig is om regels te definieren over goed en kwaad, omdat het geen statische begrippen zijn. Er zijn tijden geweest waar slavenij als liefdadigheid gezien werd en armoede als misdaad, om maar even met wat extreme voorbeelden te komen.

Ik geloof in reincarnatie, en dat we als zielen door meerdere levens een ontwikkeling doormaken. Ik geloof niet dat we die levens door gaan met als doel om te groeien, eerder dat ontwikkeling een natuurlijk verloop is, zoals dat in ons leven hier ook zo is. Ook denk ik dat we als zielen keuzes maken, en zo onze eigen doelen hebben in het bestaan, die doorsijpelen in het fysieke bestaan.

Ik vind jouw beeld van een kaars waarme de andere aangestoken wordt erg mooi, Mele, ik ga er eens goed over nadenken. Op die manier had ik er nog niet naar gekeken.

Geplaatst: zo nov 23, 2014 3:50 am 

Goed en kwaad zijn persoonlijke begrippen, voor mij wel zeer belangrijke begrippen. Met goed en kwaad maak je onderscheiding, een hoge noodzaak voor eer en geweten, leven en overleven.
Met goed en kwaad leg ik mijn banen, stuur ik mijn schip en vel ik oordelen uit. Wie ben ik dan wel om dit te zeggen. Ik ben een mens, en ik wil vooruit!

Het maakt voor het universum, zoals ik denk, wel uit hoe de mensheid is, want zoals de mens is, zo het universum is. Wijkt de mens er teveel vanaf, is het de mensheid dat mensheid uitroeit, inderdaad, zoals je zegt, is de mens dan niets. Ik deel net zo hardt universum als naasten die ik lief hebt, als onbekenden die ik niet zie, als vijanden die ik wil doden. Het onderscheid in goed en kwaad zijn menselijke begrippen, maar zeker ook universele begrippen, van waaruit is de mens?

Het eerste wat ik bij de kaars van Mele dacht, was dat leven leven doorgeeft, de levensvlam. Want leven heeft een doel dat ik zeker weet, en dat is leven. Het universum leeft :) maar wanneer ik sterf, leeft het universum door. Zelfs wanneer al het leven op deze planeet sterft, blijft het geheim des universum Al levend, zoals het is, zoals het was. Want alleen een sterveling, neemt dingen mee in de graf. En zelfs al sterven wij dan niet, waar was dan ons begin? Wordt het begin ons goed gekeurd, door het Geheim dat begin nooit had?

Laatst bijgewerkt door Wickie op ma nov 24, 2014 12:46 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Geplaatst: zo nov 23, 2014 12:08 pm 

Maar... wij zijn zeker weten niet de enige intelligente levensvormen in dit universum. Is het dan niet een tikkeltje egoïstisch om te zeggen dat de normen en waarden van de mensheid de normen en waarden van het universum zijn? :)

Geplaatst: zo nov 23, 2014 2:18 pm 

Ik ben het eens met emilio wat de normen en waarden betreft.
Er zijn meerdere inteligente levens, maar naar mijn gedacht zijn er ook meerdere universums.
Want het heelal heeft zijn geheimen en mysteries.
En geeft altijd maar een klein stukje prijs.

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Geplaatst: zo nov 23, 2014 2:34 pm 

Of bedoel je,
dat de normen en waarden van het universum, de normen en waarden van de mensheid zijn? :)

Tot heden heb ik de andere 'intelligentie' nooit ontmoet en kan ik daar weinig over vertellen ;)
Misschien delen wij ons Zijn wel met 'hen' op de een of andere wijze?

Geplaatst: zo nov 23, 2014 10:34 pm 

Dat kan ook... Maar ja.. Wie weet zijn er daar buiten ons stelsel wel beschavingen waarin moorden en martelen als volkomen normaal gezien wordt, waarin dat aan de orde van de dag is... waarin de heersende normen en waarden dit verplichten. We kunnen het nooit met zekerheid stellen :)

Geplaatst: di nov 25, 2014 12:08 am 

Dan hebben ze daar zeker ook moslims? :mrgreen:

Geplaatst: di nov 25, 2014 1:02 am 

Niet alle moslims zijn zo Wickie.
Hoe verschrikkelijk ik het ook vind wat ze daar allemaal doen. Heb dat filmpje met die 20 onthoofdingen gezien. Die vader die zijn dochter liet stenigen. Harde beelden. De Koran is interpreteerbaar en de fanatiekelingen zetten dat naar hun eigen hand.
De meeste moslims die ik ken vinden het ook verschrikkelijk.

:heks:

Geplaatst: di nov 25, 2014 4:09 pm 

Dat geloof ik graag, het was meer een "soort grap" ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur