Het is nu zo dec 16, 2018 5:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: alwetend en almachtig
Geplaatst: za mei 07, 2016 8:46 am 

Ik kreeg van de week van iemand een stapeltje Wiccan Redes, een tijdschrift dat niet meer in druk verschijnt, maar het zijn exemplaren uit 2004-2008.

Iemand schreef daarin het volgende, uit een langer artikel afkomstig, het gaat over een aanname dat goden alwetend en almachtig zijn en deze schrijver redeneert als volgt dat dit niet zou kunnen:

Maar stel nou dat je alwetend bent? Dat je niet op persoonlijk of subjectief niveau maar op absoluut niveau zou weten welke keus correct is? Dan vervalt de vrije wil. Je bent niet meer vrij om een keuze te maken want je weet van te voren met absolute zekerheid welke keuze de juiste is. Is alwetendheid dan niet synoniem met geen vrije wil meer hebben? Met onmacht? Want als je niet zelf kunt bepalen welke keus je maakt, dan heb je dus geen macht over je eigen leven. Is alwetendheid dan niet automatisch de tegenpool van almachtig zijn? In plaats van dat het samen gaat?

Ik denk dat deze schrijver een denkfout maakt in zijn definitie van 'alwetendheid'. Want volgens mij betekent alwetendheid niet dat je kunt zien welke keus 'correct' is, maar dat je kunt overzien welke keuzes tot welke gevolgen zullen leiden. Er is denk ik zeer zelden, wellicht nooit, maar één 'correcte' keus, één keus die 'het beste' zou zijn. Want het beste voor wie? Bij iedere keus die je maakt spelen conflicterende belangen een rol, anders zou er wellicht niet eens sprake zijn van een 'keus'. Dat wat de doorslag geeft over welke keus je maakt, is afhankelijk van je normen en waarden, van de mate van belang die je hecht aan bepaalde aspecten van bepaalde gevolgen.

Ik praat nogal in algemeenheden nu, ik hoop dat ik nog te volgen ben.

Maar in elk geval... als we aannemen dat de goden alwetend zijn (en niet iedereen gelooft dit, maar stel), kun je volgens mij niet redeneren richting 'dan hebben ze geen vrije wil'. Althans, niet zo makkelijk als de schrijver van dit artikel gedaan heeft.

Trouwens, de schrijver neemt ook nog eens aan dat wie alwetend is met betrekking tot wat 'correct' is, ook de wil heeft om het correcte te doen. Dat lijkt me niet per definitie het geval.

Berichttitel: Re: alwetend en almachtig
Geplaatst: ma mei 09, 2016 4:06 pm 

de schrijver van het artikel heeft duidelijk een dualistisch wereldbeeld.
Ten eerste worden goden daarin als personale wezens aanzien.
En ten tweede wordt de wereld in goed en kwaad als onverenigbare tegengestelden opgedeeld.

Wat goed en wat kwaad is is steeds een persoonlijk (subjective) bepaling. Dus alwetenheid zou alleen tot gevolg hebben dat je wetenschap daarover hebt wat je keuze tot gevolg heeft.
En laten we eerlijk zijn, ook wij mensen weten dat bepaalde keuzes voor ons niet van voordeel zijn, maar toch maken we soms precies zulke onvoordelige keuzes omdat het op korte termijn gewoon weg gemakelijker is.

Atlantis

Geplaatst: di aug 09, 2016 9:07 pm 

Ik denk dat wij niet kunnen inzien wat alwetend en almachtig betekend. Ook met het vrije wil hebben, daar twijfel ik over, want hebben wij überhaupt een vrije wil? Ik zal je garanderen dat je zult sterven, vroeg of laat, of je wilt of niet. Dan rest er nog een vraag, hoe zit het met goden die oneindig zijn en almachtig? Hoe zit het met goden die eindig zijn en ook almachtig? Of zal dat laatst onmogelijk zijn, want als je almachtig bent, heb je dan ook geen macht over de dood? Er ligt een scheidingslijn tussen ons mensen die macht hebben of denken te hebben, en tussen het/een zekere Opperwezen(s) dat oneindige macht heeft/hebben en "vrije wil" daarbij geen onderwerp van toepassing is.

Vrije wil is iets voor mensen, iets wat wij denken te hebben. Religies schrijven dat ook vaak voor. Hebben dieren een vrije wil? Is instinctief of intuïtief handelen uit vrije wil? Wij zijn universum, dat is zeker. En dat wij denken en vinden is universum dat denkt en vind. En laat ik eerlijk zijn (naar mijn mening misschien) het universum is alwetend en almachtig (is er buiten het universum wat meer weet?), en het heeft zowel en vrije wil als geen wil, net zoals dat wij moeten sterven, maar toch bestaan, nu.

Geplaatst: vr nov 18, 2016 12:16 pm 

Cecilia schreef:
Maar in elk geval... als we aannemen dat de goden alwetend zijn (en niet iedereen gelooft dit, maar stel), kun je volgens mij niet redeneren richting 'dan hebben ze geen vrije wil'. Althans, niet zo makkelijk als de schrijver van dit artikel gedaan heeft.

Ik denk dat mensen überhaupt niet zover kunnen komen in denken omdat we simpelweg hier geen ervaring en geestelijke ruimte in hebben. Ik heb een nogal afwijkende theorie waar veel mensen het vast niet mee eens zullen zijn, maar goed...dit is daarom ook mijn idee en niet die van hen!

Ik denk dat, zolang je hier op Aarde bent en aan je menselijke lichaam verbonden bent, je niet de geestelijke capaciteit hebt, die je in werkelijkheid hebt. Ik ben ervan overtuigd dat wat je meekrijgt aan talenten, wijsheid etcetera je meekrijgt om je levenslessen te volbrengen. Dus wanneer je overlijd en je Aardse ik weer één is met je "in-de-hemel-achtergebleven-ik", heb je toegang tot veel meer kennis. Wellicht ben je dan zelf zelfs alwetend. Tenslotte zijn we allemaal onderdeel van het grotere geheel. Op het moment dat je opgaat in het geheel heb je toegang tot "het Al!" De vraag is of je dan nog dat alles wilt weten, want uiteindelijk komen al deze vragen uit je ego en die is dan niet meer nodig.
Nouja...dat is mijn idee. ;)

Warme groet, Maartje

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur