Het is nu di aug 14, 2018 11:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Blauw Beestje
Geplaatst: do apr 24, 2014 11:45 am 

Ik ben druk bezig met het maken van een kinderboekje; Blauw Beestje
Het is de bedoeling dat bij dit verhaal een 10-tal illustraties komen.

Afbeelding

Hoe het kleine Blauwe Beestje werd gevonden!

“Hee, wat is dat?” Anne rent naar de boom waarin ze een vreemde vogel hoort fluiten. Nou, fluiten… Het klinkt meer als een soort van hoog getrompetter. “Mama, wat is dat voor vogel?” vraagt ze en ze wijst omhoog. Bovenin de boom zit een klein, blauw beestje. Z’n vleugeltjes flapperen druk heen en weer, maar hij lijkt niet te kunnen vliegen. Mama kijkt eens goed. En nog eens. “Ik weet het niet, Anne,” besluit ze, “het lijkt eigenlijk helemaal niet op een vogeltje!”

Opeens begint het blauwe beestje te springen. Zijn vreemde, ronde vleugeltjes wapperen nog sneller heen en weer… Dan begint hij te vallen. “O lieve hemel!” Mama maakt een kommetje van haar handen door ze snel in elkaar te vouwen en vangt het blauwe beestje op. Dan geeft ze een gilletje; “Ieeeeeh, het is helemaal geen vogeltje!”

Met grote ogen kijken Anne en Mama naar het kleine, blauwe beestje dat nu stilletjes in Mama’s handen ligt. “HET IS EEN OLIFANTJE!” gilt Anne ineens uit. “OEH, MAG IK HEM HEBBEN?”
Mama bestudeert het beestje grondig. “Je hebt helemaal gelijk. Het is een olifantje. Wie had dat gedacht? Zo’n klein olifantje!” Ze zucht. Ze was best wel geschrokken, maar dit beestje is alles behalve eng.
“Wat een schattige oogjes, daar zou je haast verliefd op worden!” Met een vinger aait ze voorzichtig zijn kopje.

“Mama, mag ik ook?! Mag ik hem nu vasthouden?” Anne trekt aan Mama’s jas. Ze wil hem ook vasthouden.
“Ja, natuurlijk, als je voorzichtig bent,” antwoord ze snel. Anne maakt een kommetje van haar handen en mama legt voorzichtig het mini olifantje in haar handen.

Dit is het kleinste olifantje dat ze ooit gezien heeft. Hij is zo klein als een kuikentje en zo blauw als die zee in dat verre land waar ze in de zomer heen gingen. “Mama, mag ik hem houden? Dan maak ik een klein bedje voor hem en zal ik heel goed voor hem zorgen!” Even kijkt Mama Anne bedenkelijk aan.
“Ik weet niet zeker of dat mag, Anne,” zegt ze dan, “Dit is niet zomaar een olifantje. Het is een heel bijzonder diertje en ik ben er zeker van dat eigenlijk niemand zo’n klein olifantje ooit gezien heeft!”

“Bedoel je dat hij helemaal alleen is?” Anne kijkt beteuterd naar het kleine, blauwe, beestje dat zacht begint te trompetteren. “Ja… Nee… Ik weet het niet!” stamelt mama en ze kijkt omhoog naar de grote boom waar het olifantje uit viel. Even krabt ze zich op haar hoofd. “Laten we hem meenemen naar huis en de dierendokter bellen!”

Dat lijkt Anna een goed idee. In haar fietsmandje maakt ze een warm en veilig nestje van de sjaal van mama en legt het olifantje erin. Het olifantje loopt een paar rondjes en gaat dan liggen. Hij trompettert blij en sluit dan zijn oogjes. Hij gaat slapen. Uit de boom vallen was ook wel een heel groot avontuur!

Brightest Blessings* :roosje:

<3 <3

Berichttitel: Re: Blauw Beestje
Geplaatst: do apr 24, 2014 8:19 pm 

Hi hi, leuk.
Ik zou zelf de tekst ietsje anders doen, maar dat hou je altijd natuurlijk.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: vr apr 25, 2014 10:53 am 

Thnx voor je reactie! :) Hoe zou jij het doen? ^^

Brightest Blessings* :roosje:

<3 <3

Geplaatst: vr apr 25, 2014 4:09 pm 

Leuk verhaal. Ik werk zelf momenteel ook aan een kinderboek en heb voorafgaand daaraan me erg verdiept in kindertaal. Ik heb als hulpouder op school helpen lezen en daar veel van geleerd. Je moet erg oppassen voor moeilijke woorden, en de zinnen kort en eenvoudig houden. Het beste werkt het echter als je gewoon kinderen in de doelgroep als proefkonijn gebruikt. Ik heb mijn eigen tekst door mijn dochter en vriendinnetjes laten proef lezen, en daar kwam heel wat kritiek uit die ik zelf nooit had kunnen bedenken :-)

Geplaatst: vr apr 25, 2014 6:35 pm 

Wat Phaedrus zegt.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: di mei 06, 2014 9:03 am 

Schattig beestje :)

Ik denk wel dat er een groot verschil is tussen een verhaal dat kinderen zelf lezen en een voorleesverhaal. Voorleesverhalen kunnen iets ingewikkelder zijn, langere woorden bevatten die qua betekenis niet moeilijk zijn maar wel moeilijk om te lezen voor een jong kind.

Daarnaast is er een heel groot verschil tussen schrijven voor kinderen van 4 en schrijven voor kinderen van 10, bijvoorbeeld.

Wat is precies je doelgroep?

Geplaatst: za maart 14, 2015 2:35 pm 

Geniaal, een klein blauw olifantje!
Ik zou inderdaad de tekst ook wat vergemakkelijken, hoewel het inderdaad veel uitmaakt voor welke leeftijd het bedoeld is. Het woord 'kinderboekje' klinkt mij alleen niet in de oren alsof het voor tienjarigen bedoeld is.
Prachtige tekening ook!!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur