Het is nu ma okt 15, 2018 2:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: On the edge of sanity.
Geplaatst: di maart 24, 2015 7:44 am 

On the edge of sanity
To all the demons from my past... screw you.

Op de rand van leven en dood. Beneden mij op een speelveldje zie ik drie kinderen gillend achter elkaar aanrennen, hun moeders toekijkend vanaf het bankje aan de zijkant. Geen spoor van spanning of onrust, alles is zoals het zijn moet. Hier sta ik dan, op een torenhoog flatgebouw in hartje Maastricht, gedreven door emoties. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen labiel persoon, ik heb altijd stevig in mijn schoenen gestaan, maar deze laatste klap werd me teveel.

Al vanaf de basisschool ben ik gepest, ik hoorde er toen al niet bij, meisjes wilden me niet in de zandbak, jongens niet bij het voetballen. Zelfs de leerkrachten praatten soms vreemd over me, niet in mijn bijzijn natuurlijk,"Nooit in mijn bijzijn!", "Altijd achter mijn rug om". Destijds waren het mijn boeken en ik. In die boeken was ik altijd de stoere prinses, die zelf uit het kasteel ontsnapte of de knappe jongen die thuis stiekem in een jurk rondliep. De nachtmerrie kreeg een naam toen ik leerde wat ik was. Eén van de grote jongens uit groep acht, schold me ervoor uit. Ik herinner me nog precies het gesprek van die avond: 'Mama, wat is herm- , herme-,herma-, hermafordiet?' Mijn moeder verschoot van kleur, haar nieuwe vriendin lachte en antwoordde: 'Hermafrodiet lieverd, hermafrodiet. Dat zijn diertjes die zowel jongen zijn als meisje.' Ik keek geschokt van de één naar de ander. 'Maar mama, ik ben toch geen dier? Waarom zegt die jongen dan dat ik dat ben?'. Mijn moeder keek me met betraande ogen aan, maar zei niets.

Diezelfde avond begon de stem in mijn hoofd te praten. Eerst heel zachtjes, als was het een radio op de achtergrond, maar het werd al snel luider. Met al mijn wilskracht drukte ik hem weg. Zo viel ik de volgende maanden in slaap, mezelf ervan overtuigend dat ik wel normaal was en dat ik het allemaal niet wilde weten, maar diep van binnen wist ik dat ik anders was.

Drie jaar later gaf mijn psychiater me er de juiste betekenis van: intersekse. Ik had een vrouwelijk geslachtsdeel maar daarbij ook nog teelballen, die onvruchtbaar zaad bevatten. Ze vertelde me dat het niets was om me voor te schamen, dat ik altijd nog een mooi persoon was, maar om eerlijk te zijn, deed het me al niets meer.

Het was de zomervakantie voor de brugklas. Al sinds het maken van de CITO-toets had ik er nachtmerries over. Na het hermafrodiet-incident op school liet ik het allemaal maar varen, niet dat het geen pijn deed zonder vrienden, maar liever de bittere eenzaamheid dan de ontdekking van wat voor monster ik was.

Op de middelbare school werd het erger, natuurlijk was ik weer het pispaaltje, al was ik er inmiddels aan gewend geraakt. De kou die de eenzaamheid met zich meebracht, werd mijn grootste vriend, hoe groter de afstand tussen mij en de rest van de wereld, des te luider de stem. Zo ging het door tot het moment van instorten bij de psychiater.

Daar zat ik dan, snikkend in een grote comfortabele stoel, vertellend over mijn gevoel, over die stem in mijn hoofd, die vreselijke stem, over wat die tegen me zei en hoe gemeen die was, over hoe ik mezelf elke nacht in slaap huilde en over de littekens die mijn armen ontsierden. Ze ondernam meteen stappen en schreef me pillen voor die ervoor zouden zorgen dat ik rustiger werd. En inderdaad, de onrust verdween, maar hiermee ook het kleine beetje positiviteit dat ik soms voelde, zoals wanneer mijn konijn jonkies kreeg of wanneer ik ging wandelen met de hond. De stilte verdrong de blijdschap en de kou nam haar plaats in. Het waren ik, mijn bubbel en de rest van de wereld.

Eén van de drie vrouwen lijkt haar kind te roepen, als het kind met gebogen hoofd naar haar toe loopt, zie ik haar naar de donker kleurende lucht wijzen. Het zal wel snel gaan regenen en gewillig loopt hij met zijn moeder mee het speelveldje af. Ogenblikkelijk volgen de andere twee vrouwen haar met hun kroost, terwijl donkere wolken het laatste beetje zonlicht verdrijven.

Ik stond op het punt van verhuizen, bij het oppakken van de laatste doos, sprongen de tranen in mijn ogen,met het vertrek uit mijn oude kamertje liet ik ook dat koude gevoel, dat mij al die jaren zo vertrouwd was geweest, achter op die plek. Ik was onlangs gestopt met de pillen, mijn psychiater vond dat het wel kon, we hadden de laatste sessie immers alleen maar gelachen over hoeveel stampij men kon maken om een jurk, of het nu wit/goud was of zwart/blauw, het interesseerde ons beide geen zier. Het was gewoon een stomme jurk. "Stomme jurk!", " Stomme stem!", "Stomme pesters!", maar nu was het over, het was goed zo. Ik liet het allemaal achter me. De, nu inmiddels, vrouw van mijn moeder gaf mij een laatste brief mee, met de opdracht deze pas te lezen als ik helemaal gesetteld was. Ik zwaaide ze allebei na toen ik wegreed, weg uit mijn dorp op naar de grote stad Maastricht, om daar te gaan studeren. De volgende dag stond alles op zijn plek en opende ik de brief. De brief was de laatste mail van mijn moeder aan haar vrouw, waarin ze haar vertelde wat er met mij aan de hand was en hoe erg ze van me walgde, mijn lieve mama, ze haatte me. Ze heeft me al die tijd gehaat, mijn wereld stortte in en zo belandde ik hier op dit dak.

Ik denk een tijdje na over alles wat ik heb doorstaan. Ik stel mezelf één simpele vraag: "Ga ik echt mijn leven vergooien, om één vrouw die mij haat om wie ik ben, ook al is zij mijn moeder?" Het antwoord verdrijft de waanzin uit mijn hoofd. Ik stap voorzichtig van de rand en loop terug naar binnen, net op tijd om te schuilen voor de regen.

Dit was mijn ingezonden stuk voor een schrijfwedstrijd, het leek me leuk deze hier te delen! :)

:mrgreen:

Berichttitel: Re: On the edge of sanity.
Geplaatst: di maart 24, 2015 8:40 pm 

wow komt er nog een vervolg?

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Geplaatst: za maart 28, 2015 10:41 am 

Nee, helaas niet. Ik heb het verhaal zo geschreven dat het past in 1000 woorden. Ook in mijn hoofd.

Geplaatst: za maart 28, 2015 2:24 pm 

ik vind het zo mooi geschreven.

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
verborgen door de staat,
verdriet,
een traan,

Geplaatst: za maart 28, 2015 3:07 pm 

Heel mooi geschreven, Anansi!

Hoezo duizend woorden, zijn het precies 1000 woorden? dat heb ik natuurlijk niet nageteld :)

Geplaatst: wo apr 01, 2015 9:51 pm 

Oh 1000 woorden was het maximaal aantal woorden dat er mocht zijn. Als ik het me goed herinner, zijn dit er 993.

Geplaatst: do apr 02, 2015 8:36 pm 

volgend jaar dan een vervolg???

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
verborgen door de staat,
verdriet,
een traan,

Geplaatst: do apr 02, 2015 9:12 pm 

Ik denk dat wij het vervolg er zelf bij mogen fantaseren ;)
Vermoedelijk vind hij een waardevolle partner, die echt van haar houd en alles geeft wat zijn moeder haar niet had kunnen geven, liefde.
En hij zal gelukkig met hoe ze is geboren, een natuurwonder!

Ik ben blij dat hij niet sprong, en haar toekomst bedenk ik mij op een happy end :)

Geplaatst: ma apr 06, 2015 8:55 pm 

'Wickie, waarom denk je dat het een hij is?`

NewWicca, who knows?! :)

Geplaatst: ma apr 06, 2015 10:00 pm 

In eerste instantie denk ik van oorsprong een zij, vanwege de vrouwelijke geslacht. Op tweede instantie zijn teelballen het mannelijke geslacht. Maar dat zijn niet de dingen waar ik bij deze als eerst op let.
Als een persoon zich iets van mannelijkheid zich uit dan kan dat bij mij snel overgaan naar een hij.
Echter zou ik ook vele hij`s als zij`s beschouwen wanneer deze er echt vrouwelijk uitzien.

In mijn kindertijd maakte ik automatisch een hij van alles, wat voor velen verwarrend kan zijn, maar makkelijker voor mij :) Soms doe ik dat nog steeds. Zo zeg ik soms nog automatisch tegen een groep meisjes; kom op, jongens!

Leuk aan je verhaal is dat je ook de geslachtswoorden (hij en zij) niet gebruikt om de personage te identificeren. Immers was deze het alle twee.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur