Het is nu ma apr 23, 2018 10:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ->Bericht: toevallige plantenontdekkingen
Geplaatst: ma aug 23, 2010 12:01 pm 

Omdat ik het heel erg leuk vind dat ik steeds meer kruiden en planten in de tuin ontdek die je kan gebruiken als medicijn, in de thee of als zalf of wierrook, vroeg ik mij af wat jullie laatste ontdekkingen zijn?

Ik bedoel in je tuin, in het parkje in de buurt dat er planten groeien waarvan je ontdekt dat je ze zou kunnen gebruiken.

Bij mij was dit het geval bij het driekleurig viooltje, die eigenlijk als onkruid in de tuin 'woekerd'. Vorig jaar netjes weggehaald om de tuin netjes te krijgen, en dit jaar kwamen er meer terug! Omdat ik niet wist wat voor viooltje het eigenlijk was heb ik het opgezocht, en dan blijkt dat het driekleurig viooltje dus bruikbaar is voor verschillende toepassingen.
Nu staan ze netjes in een grote pot zodat ze niet per ongeluk verdwijnen op de composthoop.

Berichttitel: re: toevallige plantenontdekkingen
Geplaatst: wo sep 29, 2010 2:23 pm 

De kruiden die het hardst nodig zijn, kom je als "vanzelf" tegen.
Kijk maar eens goed.
Op plaatsen waar veel en fanatiek gewandeld wordt, groeit brede weegbree. ( Werkt uitstekent bij kleine wondjes en blaren.)
Medicijn tegen griep en verkoudheid.
Persoonlijk oogst ik in de zomer altijd en voorraad voor de winter.

Wilgenbast, kamille, rode klaver en smalle weegbree.
Hier een mengseltje van maken en je kunt er de hele winter tegen.

BB

Geplaatst: wo sep 29, 2010 6:20 pm 

het is misschien niet zo'n fantastische ontdekking maar ik wist niet dat je paardenbloemen kon gebruiken in een sla. Al mijn andere kruiden op mijn balcon zijn allemaal afgestorven door het slecht weer, veel regen en kou dan opeens warmte en dan terug naar kou maar de paardenbloemen houden het vol. Volgens het kruidenboek van mijn moeder kan je zelfs een soort koffie maken van paardenbloem maar heb ik nog niet geprobeerd.

Nog een ontdekkig is lavendel en kamille thee 's avonds drinken om rustig te worden voor het slapen. Ik vind dat als ik lavendel bij mijn thee doet werkt het beter dan gewoon kamille thee.

Geplaatst: zo jan 30, 2011 1:55 pm 

Ik heb laatst bijvoet ontdekt, bij mijn ouders in de tuin. Ook weegbree, vlierbes, zuring, brandnetels,jeneverbes en braam zijn bij ons in de buurt volop te vinden

[ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur