Het is nu za jan 20, 2018 2:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ->Bericht: Bloedarmoede
Geplaatst: vr dec 03, 2010 11:38 am 

MM,

Ik heb een vraag ik heb al heel lang last van bloedarmoede nu was het laatst zo erg dat ik 3,4 had (normale waarde van hp ligt rond de 7,5). Ik slik al heel lang ijzer en dat komt eigenlijk mijn neus uit. Ik eet spinazie en tomaten etc etc maar niets helpt. Nu wilt de dokter een beenmerg punctie doen bij me maar dat wil ik absoluut niet! Is er misschien een kruid dat mij kan helpen?
Alvast bedankt.

bb :heksje:

Berichttitel: re: Bloedarmoede
Geplaatst: vr dec 03, 2010 2:14 pm 

Ik weet niet of je openstaat voor deze visie, maar de energetische/psychische achtergrond van bloedarmoede kan zijn dat je jezelf niet thuis voelt op de aarde. Dat je de wereld/maatschappij soms niet begrijpt (vooral in wat mensen doen), en dat je jezelf een vreemdeling voelt in de maatschappij. Het kan te maken hebben met een incarnatie probleem.
Als je jezelf vind in deze omschrijving zou dus kunnen kiezen voor aardende kruiden als cichorei of engelwortel.

Daar vind ik me best wel in. Dus dat ga ik dan ook maar eens probere.

En een hb van 3.4 is echt niet fijn ben echt ontzettend moe.

---Origineel geplaatst door: Eleoflora---
Ik wil daarop als aanvulling geven dat je je voeding en melkproducten moet scheiden. Kalk remt namelijk de opname van ijzer. Dus een haf uur voor of na de maaltijd kan je melkproducten nemen.

Als aanvulling op je voeding kan je ook Floradix nemen. Deze zijn in pillen en in drankjes te krijgen bij de drogisterij.

veel succes hoor!

Ik mag geen melk dus dat is het probleem niet. En inderdaad in weet dat het niet werkt

Ik ga aan de slag met vitamine C en brandnetelthee (dat vind ik erg lekker en heb altijd in huis) wist niet dat dat zou helpen.
En dan zit er niets anders op dan toch de punctie doen.

Nogmaals erg bedankt voor jullie reactie's!

Geplaatst: vr dec 03, 2010 6:23 pm 

Ik heb er wel eens een beetje last van, maar niet zo erg, bij mij werkt het wel wanneer ik gewoon appels eet. Maar heel veel sterkte!

Xxx Aislinn

Geplaatst: vr dec 03, 2010 8:40 pm 

Ik zit altijd op het randje van bloedarmoede en ben ook heel vaak extrreem moe.... Bij mij helpt appelstroop goed. Mijn internist zei trouwens dat spinazie en ijzer een fabeltje is, dat ik beter appelstroop kon nemen. Even een kleine tip die ik mee wil geven.

Ik zou zeker meegaan in de onderzoeken van de arts, want dat kan echt geen kwaad. Kan me voorstellen dat je heet niet zo ziet zitten, maar ik zou de reguliere geneeskunde zeker niet van je afschuiven.

Misschien is het iets in je stofwisseling? Ik heb dus Crohn en als deze actief is, neem ik veel minder vitaminen en mineralen op dan wanneer de Crohn in een rustige fase is.

Heel erg veel sterkte ermee!

Geplaatst: vr dec 03, 2010 9:26 pm 

Dankje, ook ik neem indd appelstroop. Ik heb geen idee wat het kan zijn. Want ik ben pas door "de molen" gehaald voor men darmen toen is er alleen een lactose allergie uit gekomen en meer niet

Geplaatst: za dec 04, 2010 12:02 am 

Ojee, ik dacht dat mijn Hb laag was, met 4,2. Mijn huisarts vertelde me dat er bij een Hb van 4,0 of lager wel bloedtransfusies worden gegeven. Bij mij was wel duidelijk waar het vandaan kwam: mijn ijzer was helemaal op, maar mijn lichaam neemt ijzer wel op nu 'de voorraad' weer is aangevuld. Maar het lijkt me voor jou vooral van belang te weten hoe het komt dat het zo laag is. Dus toch maar een punctie.
Wel heb ik een aantal tips die bij mij hielpen: het slikken van Floradix Vita, een drankje dat je bij de apotheek en de 'groene winkel' (de alternatieve supermarkt, de natuurvoedingswinkel) kunt vinden. Kost wat, maar het helpt wel. Het is gemaakt van groenten en vruchten met een hoog ijzergehalte, en je neemt het makkelijk op. Ook heb ik boekjes over vitaminen en mineralen waar in staat in welke producten ijzer zit, en of dat makkelijk of moeilijk opneembaar ijzer is.
Maar de belangrijkste tip die ik kreeg was wel om te vermijden om bij de maaltijden koffie, thee of melk te gebruiken. Dat breekt namelijk het ijzer af. Combineer je de maaltijden met sinaasappelsap (iets met vitamine C) dan neem je het ijzer juist makkelijk op uit je voedsel.
Ik had ook veel aan tips die ik op internet vond om te begrijpen waardoor bloedarmoede kan komen, en hoe je eraf kan komen. Even zoeken of ik die makkelijk terug kan vinden.

Hier: bloedarmoede.org
Wikipedia
KiesBeter
Er waren er nog twee met goede informatie, maar die kan ik nu niet terugvinden.
Normale waarden voor vrouwen liggen tussen de 7,5 en 10.
Ben je vegetariër, dan loop je meer risico op ijzergebrek.

Aanvulling: Ik zie dat meer mensen vitamine C en Floradix aanraden. Terecht. Ik was heel blij met alle tips, ook voor bietensap, dat ik erg lekker blijk te vinden, misschien juist omdat het goed voor me is. En van iemand die regelmatig bloedtransfusies geeft, hoorde ik dat zij heel snel weer 'op normale sterkte' is door overal appelstroop op te doen, op krentenbollen en croissants. Maar ook donker bier werd genoemd, en natuurlijk peulvruchten, sardines en meer voedingsmiddelen die op die sites staan die ik noem. Grappig is dat het vooral dingen zijn die ik altijd al lekker vind. Dat zal wel niet voor niets zijn, want ijzergebrek is mijn zwakke punt. Het keert regelmatig terug. Maar 3,4 is zo laag, dat je echt moet uitzoeken of er niet iets ernstigs aan de hand is. Huismiddeltjes gebruiken kan altijd nog, net als kruidenmiddelen, maar laat dat onderzoek doen.

En nog een aanvulling. Dat klinkt wel heel dwingend, die zin hierboven, Ik bedoel: het lijkt me slim om het te laten onderzoeken. Ik zou dat doen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur