Het is nu wo aug 15, 2018 2:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dromen
Geplaatst: do aug 23, 2012 6:49 pm 

Ik had een vraagje over dromen, en weet ook eigenlijk niet of ik dan wel in het juiste stukje schrijf, zo niet verplaats het dan maar hoor :)

Juist ik had dus een vraagje. Soms heb ik dromen waarin in mensen tegenkom die ik totaal niet ken, terwijl als je simpel gaat kijken naar dromen, is dat meestal de verwerking van wat je op je dag heb gedaan. Het is dan ook niet zo dat ik die vreemde mensen alleen maar zie, ik praat ook met ze, alsof ik ze al heel lang ken.

Ik heb soms ook wel dromen die uitkomen, maar dat is niet zo heel erg vaak.

Maar wat ik nou laatst had. Ik heb een vriend de wat verder weg woont. Ik weet dat hij mij leuk vind, maar door dingen in mijn verleden en mijn vorige vriendje, durf ik het nu al ongeveer 4 of 5 jaar niet meer aan om een relatie aan te gaan. Ook dat weet die jongen. Nu had ik dus laatst de droom dat ik helemaal gelukkig met hem was. Maar dit klopt niet want ik heb hem nog maar 1x gezien.

Wat houd dat dan in volgens jullie?
En waar zouden al die vreemde mensen vandaan kunnen komen die in mijn dromen komen?

Days turn to years, the clock ticks on...

Berichttitel: Re: Dromen
Geplaatst: do aug 23, 2012 10:02 pm 

Over dromen heb ik meestal een mening die weinig anderen met me delen al ga ik ze toch plaatsen :)

Mijn mening is dat niemand anders jouw dromen kan begrijpen, interpreteren. Het is je onderbewustzijn dat spreekt en enkel jij kan eruit afleiden wat die droom voor je betekent :)
Site's met verklaringen voor bepaalde elementen, daar ben ik dan ook geen fan van. Want elk voorwerp kan voor verschillende mensen een totaal andere betekenis hebben. Neem nou als voorbeeld een clown, de meesten zullen terug denken aan hun kindertijd aan een man die iedereen aan het lachen maaktte. Toch zijn er heel veel mensen die clown's eng vinden, wanneer zij dromen over een clown zal dat nooit positief zijn.
Je dromen interpreteren kan je leren, net zoals je dromen sturen en stoppen.
Sinds enkele jaren heb ik me hierin verdiept, nadat ik eerst leerde al mijn dromen te onthouden (soms wel 8 op 1 nacht) leerde ik ook in een droom te beseffen dat ik droomde. Hierdoor is geen enkele droom meer eng voor me, ook kan ik mezelf wakker maken uit een droom die té eng is. Al doe ik dat liever niet aangezien die droom je ook iets wilt vertellen.

Over vreemde mensen in dromen heb ik erg weinig ervaring, al mijn dromen gaan over mensen die ik ken of waarbij ik een vertrouwd gevoel heb.
Af en toe duiken en natuurlijk wel mensen op die ik niet ken maar daar trek ik me niet zoveel van aan, soms moet een droom een droom blijven en niet helemaal ontleed worden.
Pas wanneer je steeds nachtmerrie's heb dan zou ik wel eens gaan kijken waarom :)

Groetjes Hibou

Geplaatst: vr aug 24, 2012 11:34 am 

Ik droom ook over vreemde mensen hoor. Je geest maakt gewoon een nieuw persoon aan door bestaande personen doorheen te haspelen. Vaak herken je ze dan ook op een of andere manier.
Volgens mij staan vreemde voor een bepaalde relatie en hebben ze een betekenis op zich. Vaak is het afhankelijk van wat ze zeggen, doen, je relatie met hen.

Volgens mij is het inderdaad ook je onderbewuste die spreekt en is het moeilijk voor iemand anders om de droom te verklaren.

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: vr aug 24, 2012 5:46 pm 

Oke dank jullie wel :D

Geplaatst: vr aug 24, 2012 8:34 pm 

Soms droom je over bekenden, maar zien ze er vreemd uit. Misschien kun je het onderwerp van deze droom iets breder zien: het hebben van prettig contact met vreemden. Als je zelf moeilijk contact maakt, of dat juist de laatste tijd steeds beter (of slechter) bent gaan doen, kan deze droom daar heel goed iets mee te maken hebben.

Over de gelukkige relatie: in dromen verwerk je datgene wat in je wakende leven indruk op je heeft gemaakt. Soms komen dingen ook na maanden of jaren nog terug in dromen, dat ben je dan aan het verwerken. Als je iets bijzonders/indrukwekkends hebt meegemaakt op het gebied van relaties, zal dat zeker zijn weg vinden naar je dromen. Mijn ervaring is dat mensen in dromen vaak niet letterlijk diezelfde personen moeten voorstellen als in het echt. Ik heb het idee dat het onderbewuste er een random hoofd uit je geheugen op plakt, in ieder geval in dromen waarin het niet eens zo belangrijk is om wíé het precies gaat.

Geplaatst: vr aug 24, 2012 8:41 pm 

Dank je voor je info sigrdrifa,

Dromen blijven toch lastig...

Geplaatst: vr aug 24, 2012 9:18 pm 

Ik vind dromen fascinerend. Ze kunnen erg veel inzichten geven.
Maar om een droom goed te kunnen duiden gaat er heel wat aan vooraf, veel uitzoekwerk (zowel de droom zelf als het leven) Dus wat zou je kunnen verwerken, hoe past dat in de droom, hoe past de droom in het leven en wat kan het dan betekenen.

Als je vaker van dit soort dromen hebt, helpt het om het op te schrijven. Soms even wat te Googlen of misschien een droom woordenboek aanschaffen. Sommige dingen lijken echt vreemd, maar uiteindelijk (misschien wel na een paar jaar) kan het op zn plek vallen.

Ik ben er nu bij mezelf mee bezig, en het blijft me verbazen hoe druk ik 's nachts bezig ben met de dagen ervoor :p

Geplaatst: za aug 25, 2012 6:37 pm 

Ja het is misschien wel een idee om ze allemaal te proberen te onthouden. Maar dat lukt niet altijd... Soms heb ik naar mijn idee zelfs droomloze slapen. En soms onthoud ik alleen maar kleine stukjes er van.

Geplaatst: vr aug 31, 2012 12:54 pm 

De dromen aan het begin van de nacht blijken meestal de meeste elementen van verwerking van de afgelopen dag(en) te bevatten. De dromen die je je meestal herinnert zijn die van het einde van de nacht en zijn communicatie tussen je bewustzijn en je onderbewustzijn. Het zijn dus symbolen. Ook de mensen die je tegenkomt zijn symbolische weergaven van iets dat je onderbewustzijn je duidelijk probeert te maken.

Hibou schreef:
Mijn mening is dat niemand anders jouw dromen kan begrijpen, interpreteren. Het is je onderbewustzijn dat spreekt en enkel jij kan eruit afleiden wat die droom voor je betekent :)

Mee eens, maar je kunt er wel hulp bij krijgen. Niet een pasklaar antwoord, maar door een vraaggesprek en associatie kunnen dingen wel op hun plek vallen.

Als je boeken of sites met uitleg over droomsymbolen gaat lezen, hou er dan rekening mee dat het interpretaties zijn die vaker bij dat symbool voorkomen, maar niet de enige en zeker niet jouw persoonlijke. Als je daarentegen bereid bent dat een aantal jaar te doen, dan leer je je onderbewustzijn de taal van die symbolen uit dat boek, maar dat moet je er dan wel voor over hebben.

Dat je droomt dat je gelukkig bent met die vriend kan een weerspiegeling zijn van je behoefte om weer een relatie aan te gaan. Dit hoeft dan niet met die vriend te zijn, die vriend kan ook in het algemeen staan voor iemand die jou leuk vindt.

Geplaatst: ma sep 17, 2012 8:35 pm 

Hebben jullie nog tips om dromen te onthouden?
Ik blijf dromen echt heel boeiend vinden. Ik herinner me ook altijd de laatste, maar laatst had ik 3 verschillende dromen. Vaak gebeurt het ook dat ik het nog weet, maar na 2 seconden kwijt ben en dat vind ik wel jammer. Er gebeurt zoveel in m'n leven dat ik moet verwerken (thuissituatie) en ik dacht dat ik het d.m.v. dromen misschien er beter mee om kan gaan.

"Wat als je nou een keuze hebt gemaakt waar je niet blij mee bent?" - "Dan moet je proberen die keus te herstellen." - "Maar wat als je het niet meer kunt herstellen?" - "Dan zul je er mee moeten leren leven."

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur