Het is nu vr dec 14, 2018 9:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 'Levendige fantasie'
Geplaatst: do aug 23, 2012 8:17 pm 

Ik had het er net op de chat al over, maar misschien hebben anderen hier nog wel een andere visie over.

Mijn jongste dochter, net 2,5 jaar, wordt al zeker een half jaar regelmatig geplaagd door een beer. Die beer wil haar steeds kietelen. Na eerst haar proberen te helpen zich tegen die beer te verzetten, heb ik geprobeerd dan maar een vriendschap te smeden tussen haar en de beer. Dat is redelijk gelukt, maar soms laat die beer haar ook op de meest irritante momenten in de steek.
Zo is er sinds een maand of twee ook een draak. En die draak maakt haar bang. Heel bang. Maar bijna altijd als die draak komt, is de beer net even honing pikken uit mijn keukenkastje en die weigert dan te komen. Als de beer wel blijft, dan doet hij niets tegen de draak, maar komt de draak ook niet bij mijn dochter in de buurt.

's Avonds lees ik altijd een verhaaltje voor en ik ben nu begonnen met een bundel verhaaltjes waarin steeds hulp komt. Ik noem die hulp dan de Godin, al heeft het boekje het steevast over engelen. Ik probeer haar zo te leren dat ze om hulp kan vragen, maar tot op heden slaat het bij haar nog niet aan. Logisch, want ze is net 2,5.
Ik ben alleen wel een beetje klaar met steeds midden in de nacht op moeten om die draak de slaapkamer van mijn dochter uit te schoppen. Hij moet dan in bad slapen, omdat dat lijkt op een bed. Maar een bed is brandbaar en een bad niet. Tot zover haar begrip van de wereld om haar heen ;).

Wat denken jullie hier van. Blijf ik die draak weg sturen? Als zij hem weg stuurt luistert hij niet. Maar ja, luisteren naar een bibberende 2,5 jarige... En ze wil hem dus niet het huis uit hebben. Dat is nog het meest rare van alles. Ze wil hem niet kwijt. Terwijl ze er doodsbang voor is.

Berichttitel: Re: 'Levendige fantasie'
Geplaatst: do aug 30, 2012 6:25 pm 

De beer en de draak zijn al bijna een week 'boodschappen aan het doen'. Ze weet niet waar precies, maar ze zijn niet in de winkels waar wij altijd komen.
Ik heb een aantal keren geprobeerd met haar te praten over de beer en de draak, maar verder dan 'ze zijn boodschappen doen' kom ik niet.
Opvallend is wel dat ze sinds die tijd opeens weer bij mij komt om te knuffelen, ze komt zomaar even een kusje brengen, zegt dat ze mij lief vindt. Dat heeft ze al die tijd niet gedaan. Niet zomaar spontaan tenminste, ik moest er steeds om vragen.
Heel apart.

Geplaatst: vr aug 31, 2012 12:26 pm 

Onzichtbare dieren en "vriendjes" (en soms stemmen) zijn een manier voor kleine kinderen om met eigenschappen van zichzelf om te gaan, waarvan ze denken dat de omgeving die afkeurt door negatieve reacties of bestraffing. Het is een manier van omgaan met de verwachtingen van de maatschappij op een manier die voor het magische brein van kleine kinderen logisch is. En waar grote kinderen en volwassenen erover kunnen praten en hun gevoelens onder woorden kunnen brengen, kunnen kleine kinderen dat nog niet.
Op die manier bekeken is het dus niet zo vreemd dat ze ze niet kwijt wil, ook al is ze er bang voor. Het zijn namelijk delen van haarzelf.
Dat ze nu al een week boodschappen zijn doen, zou kunnen betekenen dat ze nu naar haar onderbewustzijn zijn verplaatst en ze dus geen last meer van ze heeft. Dat ze dan knuffeliger wordt is niet zo vreemd, ze heeft een lastige periode achter de rug en is opgelucht en kan zich dus ook weer positiever uitten.

Om te weten wat het was waarvoor de dieren stonden, zou je kunnen kijken welk gedrag in die tijd veranderd is, vooral welk gedrag verdwenen is.
Het kietelen van de beer zou kunnen staan voor automatische reacties, zoals gaan stampen als je boos bent of boos worden als je iets niet mag.
Draken staan vaak voor onze meest primitieve en elementaire emoties en daarmee vaak voor onze meest scheppende en meest destructieve krachten.
De beer kan voor verschillende dingen staan, hangt ook van de beschrijving van de beer af (is het een grote gevaarlijke beer of een knuffelbeer?). In het Sjamanisme staat de beer o.a. voor genezing.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Geplaatst: wo sep 12, 2012 1:36 pm 

Nu ik dit nog een keer lees kan ik het opeens plaatsen.
Ik ben een boek gaan lezen, De 5 talen van de liefde van kinderen, en ben dat toe gaan passen.
Beer is weg, draak is weg. Maar ook de boze buien zijn weg. Ze knuffelt weer, ze is weer vrolijk en gezellig.

We hebben een heftige tijd gehad en door de komst van beer en draak ben ik beter gaan luisteren en kritischer gaan kijken naar haar gedrag. Nu is het een heerlijk kind waar ik mee kan lezen en schrijven, zo lang als dat ik maar blijf doen wat ik ben gaan doen de laatste weken.
Bedankt Eli, je sloeg precies de spijker op zijn kop.

Geplaatst: di sep 18, 2012 6:16 pm 

Graag gedaan!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur