Het is nu wo aug 15, 2018 2:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Aparte meditatie..
Geplaatst: ma jul 15, 2013 4:41 pm 

Ik kwam deze post tegen op het forum van de Modern Church of Satan.. lijkt me wel interessant om hier even te delen en te zien hoe jullie ertegenaan kijken..

"I am actually working on revising an old "Iron Pentacle" meditation that I had from my Wiccan days to reflect what I see as a Satanic position on those points. So, recognizing that this is draft material I am just working on

Spirit: The inspiration of the Black Flame - relentless drive to self improvement - unbreakable will - insight into your own motives and needs - courage to admit, face, and conquer your own weaknesses.

Fire: The flames of Lucifer - passion and energy to move and take action - Satanists are achievers not passive people - drive and motivation to make things happen - extension of that energy to inflame every corner of your life

Air: the Isolate Intelligence (which I symbolize in my meditations by a crystal tetrahedron) - focus on logic and reason - relentless planning and evaluating your progress - sense of purpose in your actions - goals and objectives

Water: the Serpent of the Depths - relatedness and meaning - empathy for others - understanding and management of your own reactions and emotions - ability to create and maintain productive relationships - persuasion and negotiation - openness to love and be loved

Earth: the Black Goat - focus and discipline - stability and "centeredness" - self sufficiency and self reliance - mastery of core life skills - strength and resilience - lack of sentimentality and even "ruthlessness" at times - independence"

Berichttitel: Re: Aparte meditatie..
Geplaatst: ma jul 15, 2013 6:02 pm 

Afgezien van wat terminologie, komt de uitleg van de elementen toch op hetzelfde neer.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: ma jul 15, 2013 7:01 pm 

Diana Ferona schreef:
Afgezien van wat terminologie, komt de uitleg van de elementen toch op hetzelfde neer.

Inderdaad :)

Geplaatst: di jul 16, 2013 5:16 pm 

De uitleg komt zoals Diana Ferona al zei inderdaad ongeveer op hetzelfde neer, al dat ik er de associaties met doelen stellen en behalen zelf nooit bij betrek. Ik ben eerder een 'Come what may'-type :)

How could someone love butterflies but hate moths? That's like appreciating the sun with no regards to the moon.

Having a low opinion of yourself is not modesty. It's self-destrution. - Bobby Sommer

Geplaatst: wo jul 17, 2013 4:03 pm 

Over het algemeen kopieren dat soort genootschappen rituelen van anderen en geven er dan een eigen draai om. Vroeger lazen Satanisten de mis van achter naar voren, maar daar kom je tegenwoordig niet meer mee weg. Dit geeft al blijk van aardig wat meer achterliggend gedachtengoed. Zou het dan toch nog goed komen met die lui? :-)

Geplaatst: wo jul 17, 2013 4:31 pm 

Phaedrus schreef:
Over het algemeen kopieren dat soort genootschappen rituelen van anderen en geven er dan een eigen draai om. Vroeger lazen Satanisten de mis van achter naar voren, maar daar kom je tegenwoordig niet meer mee weg. Dit geeft al blijk van aardig wat meer achterliggend gedachtengoed. Zou het dan toch nog goed komen met die lui? :-)

Daar moet ik toch wel even op reageren. De Black Mass, zoals hij in de Satanic Bible en de Satanic Rituals van Anton Szandor LaVey genoemd wordt, is louter een parodie op de christelijke mis. Die is destijds ook frequent uitgevoerd, en wordt nu nog steeds weleens gedaan (vooral in Amerika, waarna de betrokken Satanisten er weer van genieten als de overwegend christelijke media er een enorme heisa van maakt).

Je zou de Black Mass kunnen zien als een toneelstuk, dat vooral bedoeld is om te schokken en om publiciteit te verkrijgen. De CoS (Church of Satan) is zeer pompeus, met heel veel frivoliteiten en uitbundigheden.. een beetje publiciteitsgeil als je het zo wilt noemen.

Dat is dan ook de reden dat ik mij aansloot bij de Modern Church of Satan.. ten eerste omdat lidmaatschap daar geen 200 dollar kost zoals bij de CoS (éénmalige administratieve kosten), ten tweede omdat hun Libertine-systeem mij erg aansprak.

(Dat is een systeem van rangen, waarbij aan iedere rang een aantal eisen worden gesteld op het gebied van de individuele ontwikkeling.. zoals bijvoorbeeld 3 jaar een hogere opleiding gevolgd moeten hebben.. óf 3 jaar aan een persoonlijk doel besteed.. het uiteenzetten van de eigen normen en waarden en waar deze vandaan komen, en meer van dergelijke dingen)

Maargoed.. wat mijn punt is.. alle Satanisten over één kam te scheren kan niet.. er zijn zeeeer veel verschillende stromingen en groeperingen, die allemaal weer anders doen en zijn. Sommige zijn gek op media-aandacht, anderen blijven het liefst in de schaduwen tot het moment daar is. Weer andere hebben een uitgebreide traditie van rituelen, anderen willen niets met magie te maken hebben en blijven lekker aards. Er zijn er die Satan als een entiteit aanbidden (al noemen wij dat minachtend christenen, omdat ze dat ook zijn, maar dan voor de "andere kant"), en er zijn er die Satan enkel als symbool zien voor de verering van het ego, de "carnal nature of man", de rebellie en het opstaan tegen iedere autoriteit behalve de eigen.

HS!

Geplaatst: do jul 18, 2013 10:42 am 

Je hebt gelijk, er zijn minstens evenveel verschillende soorten Satanisten als er christenen zijn, en sommigen zien Satan als de oude heidense God van voor het Christendom en zouden eigenlijk zeer goed op dit forum kunnen. Wellicht ben jij er daar wel een van.
De afdeling van LaVey in Nederland, de zogenaamde Walburgia Abdij, is tot in details door Karina Schaepman in haar biografie besproken, en was feitelijk een bordeel op de Wallen waar belasting werd ontdoken door het een religieuze tempel te noemen. LaVey heeft wel meer problemen van die aard gehad in de VS en is naar mijn mening daarin niet oprecht bezig geweest. Daarmee doel ik vooral op het commercieel uitbaten van een religieus genootschap wat eigenlijk andere doeleinden zou behoren te hebben (naar mijn mening). Van de moderne tak van de COS weet ik niet meer dan dat ik van een altaar heb vernomen, en het schijnt in ieder geval niet meer om betalende klandizie te gaan. De rest kan je waarschijnlijk zelf beter invullen.

Terug naar de definitie van Satanisme; dat blijft, zoals bij de meeste stromingen, een probleem. Met alle respect, maar het valt mij op dat de meeste volgelingen van dit soort stromingen vaak zelf in de problemen zitten. Dan kan afzetten tegen en shockeren vaak helend werken, zolang het middel niet erger is dan de kwaal. Vandaar mijn oprechte hoop dat het dan toch nog goed zal komen.

Geplaatst: do jul 18, 2013 11:35 am 

Je hebt satanisten die hun duistere zijde omarmen zoals deze is en zeer aards en ethisch van aard zijn (lees: niet iedereen vervloeken die je onaardig aankijkt). Bijzonder aardige en intelligente mensen, respectvol tegenover de meningen van anderen. Het belangrijkste vinden ze vooral dat iedereen elkaar lekker met rust laat.

Dan heb je ook mensen die doen alsof ze zo zijn, maar in feite hun duistere kant niet onder controle hebben. Satanisme kan de duistere kant prima handelen, maar is daardoor niet geschikt voor mensen die dat niet kunnen/willen. Het resultaat: rancuneuze individuen met een ontwrichte moraal, verteerd door haat en bitterheid. Ze voelen zich sterk wanneer ze iedereen vervloeken die zich tegen hen keert, maar tonen juist hiermee hun zwakte. Zelfreflectie ontbreekt vrijwel volledig, het is altijd een ander. Dat de persoon die zich 'tegen hen keer' wel gewoon gelijk zou kunnen hebben, beseffen ze niet.

Haat/woede/pijn worden in het satanisme gekanaliseerd en teruggezonden naar de oorzaak (ook niet ongewoon binnen de hekserij), waardoor het individu geen last meer heeft van deze gevoelens en gezonder door het leven gaat dan voorheen.

Satanisten die wél depressief of iets anders zijn, herkennen en erkennen dit en werken aan zichzelf.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: zo jul 28, 2013 12:56 pm 

Geloven satanisten nou dat er een god en duivel is? Maar zien ze satanals voorbeeld? Zo ja, waarom? Zo nee, watis het Dan wel? En hoe is dit ontstaan. End waarom doen satanisten datgene wat ze doen? Self heb ik er net veel mee, omdat datgene day ik ervan weet heel negatiefis en zegmaar als een soort protest tegen de kerk, end christenen en ik het daarom nooit echt bgreep. Maar k sta open voor zo n beetje alles end daarom wik ik vragenwat het inhoud end wat het is.

Geplaatst: zo jul 28, 2013 1:27 pm 

Mele schreef:
Geloven satanisten nou dat er een god en duivel is? Maar zien ze satanals voorbeeld? Zo ja, waarom? Zo nee, watis het Dan wel? En hoe is dit ontstaan. End waarom doen satanisten datgene wat ze doen? Self heb ik er net veel mee, omdat datgene day ik ervan weet heel negatiefis en zegmaar als een soort protest tegen de kerk, end christenen en ik het daarom nooit echt bgreep. Maar k sta open voor zo n beetje alles end daarom wik ik vragenwat het inhoud end wat het is.

Het ligt eraan welke stroming binnen het Satanisme men volgt.. er zijn er heel veel. De theïstische satanisten, luciferianisten, setianisten, de palladisten en een aantal kleine splintergroeperingen hiervan aanbidden wel letterlijk Satan (of Set in het geval van de setianisten) als een godheid. Nu zijn dat in mijn visie eigenlijk ook gewoon christenen, maar dan christenen die voor de "foute kant" kiezen.

De Modern-Satanisten (waaronder ik :P) en de Symbolische Satanisten geloven echter in geen enkele god buiten zichzelf. Ieder mens is zijn eigen Godheid, en moet zichzelf blijven ontwikkelen en perfectioneren tot hij/zij ook werkelijk aan deze gedachte kan voldoen. Men moet zichzelf constant doelen blijven stellen, en deze hoe dan ook zien te behalen (al is het over de rug van anderen heen). Ook een belangrijk onderdeel is negatieve karaktereigenschappen bij jezelf erkennen en zoveel mogelijk zien te verminderen.
In deze stromingen is Satan enkel een symbool voor het dierlijke in de mens (dat wij dieren zijn en ook zo handelen is en blijft een feit waar we niet omheen kunnen, acceptatie is de enige optie), maar ook voor de Rebel, en daarmee voor de weigering om welke autoriteit dan ook te accepteren, behalve de eigen.

Als aanvulling op de zeer juiste woorden van Diana Ferona, nog even iets over rituelen.

Rituelen kennen al deze groeperingen ook.. Bij de eerste groepen (degenen die letterlijk Satan aanbidden) zijn ze haast verplicht. Bij de groepen die echter niet letterlijk Satan aanbidden, maar die hem enkel als een symbool zien, heeft men de vrije keuze. In deze stromingen is er sprake van eventuele vernietigingsrituelen (waarmee obstakels uit de weg geruimd kunnen worden, ook als deze obstakels bestaan uit mensen die de persoonlijke ontwikkeling in de weg staan), lustrituelen (de naam zegt genoeg.. om te zorgen dat men snel een partner treft waarmee men kan genieten van de vleselijke lusten.. geen liefde, dat is weer iets anders) en compassie-rituelen (om dierbaren of bekenden bij te staan met wat positieve energie).

Deze rituelen zijn heel anders dan binnen de hekserij e.d. Bij ons is het de bedoeling dat men in de juiste "mood" van het ritueel komt (bij vernietiging moet men zich uiterst kwaad zien te maken, bij lust.. dat spreekt vanzelf.. en bij compassie werken diepe ontroering, innige liefde of medelijden erg goed). Nadat men de juiste gemoedstoestand heeft bereikt, spreekt men woorden die óf uit de Satanic Bible komen, óf die men zelf bedacht heeft, met als doel om de eigen Wil sterk te kunnen focussen op het gewenste resultaat. Aan het eind van het ritueel wordt de verzamelde energie met een explosief hoogtepunt naar zijn doel gestuurd, om daar zijn werk te kunnen verrichten en het gewenste resultaat te bereiken.

De theorieën dat Satanisten aan het rituele doden en slachten van mensen en dieren doen, bloed van baby's drinken en graven schenden om aan necrofilie te doen, zijn absurde ideeën van haatdragende, fundamentalistische christenen, die er alles aan doen om de reputatie van satanisten de grond in te boren.

Hopelijk heb ik je zo in ieder geval deels duidelijk kunnen maken waar het om gaat :)

HS

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur