Het is nu vr dec 14, 2018 9:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zeven hermetische principes
Geplaatst: vr nov 29, 2013 12:05 am 

Hermes Trismegistus wordt beschouwd als de grondlegger van astrologie en alchemie en vader van occulte wijsheid. Door een aantal anonieme geleerden is in de 19de eeuw een boek opgesteld dat ingaat op een aantal principes, zoals geopperd door Hermes. Dit boek heet 'De Kybalion' en men noemt het de zeven hermetische principes.

Naast mijn persoonlijke geloofsovertuiging, zijn deze zeven hermetische principes de basis van waaruit ik werk en geloof. Ik vond hierover nog niets terug op dit forum, dus ik deel ze graag met jullie.
Het is véél uitgebreider dan hoe ik het hier zal beschrijven, maar dit is wat ik belangrijk vind en wat ik op andere sites heb gevonden. Ik heb het boek dus niet zelf helemaal gelezen, enkel delen ervan. Dit is daarom dan ook een persoonlijke interpretatie gebaseerd op flarden die ik hier en daar heb opgevangen. Ik heb dus niet alle waarheid in pacht ;)

Schuingedrukt staat steeds de tekst uit het boek en daaronder mijn interpretatie + informatie van verschillende bronnen.

1. Principe van het Geestelijke
"Alles is Energie, Het Universum is Geestelijk."
Ik geloof in een 'Grote Geest'. Een Alles dat overal en altijd aanwezig is. Ik werk persoonlijk dus niet met goden en godinnen maar met één algemene grote energie, die tegelijkertijd zowel mannelijk als vrouwelijk is.
Ik geloof tevens in de energie in alles en iedereen. Dieren, andere mensen, maar ook objecten zoals kaarsen etc.

2. Principe van Overeenstemming
"Zoals boven, zo beneden. Zoals beneden, zo boven."
Door het toepassen van dit principe kunnen wij een voorstelling maken van hoe wij iets ervaren. We leggen verbanden tussen bijvoorbeeld een gouden kaars en de zon. We kennen deze kaars dan dezelfde krachten toe als de zon.
Alle energie beweegt zich tevens circulair: in het Universum, in mijn cirkel, maar ook mijn bloedcirculatie, etc.

3. Principe van Trilling
"Niets rust, alles beweegt, alles trilt."
Alles is continu in beweging. De verschillen tussen de diverse manifestaties van materie, energie en denkvermogen, hangen af van de manier waarop iets trilt (of beweegt). Dit varieert dus van intellectueel denkvermogen tot het zwaarste metaal. De zetel waarop we zetten, de tafel waaraan we eten, ... bewegen op het niveau van moleculen en atomen.

4. Principe van Polariteit
"Alles is tweeledig, alles heeft polen alles heeft zijn paar tegenstellingen. Gelijk en ongelijk zijn hetzelfde, tegenstellingen zijn gelijk in aard, maar verschillende in graad. Alle waarheden zijn slecht halve waarheden, alle paradoxen kunnen met zichzelf worden verzoend."
Alles is duaal. Hoog laag, warm koud, donker licht, haat liefde, oorlog vrede, ... De polen zijn de uitersten en tussen deze polen bevindt zich een wereld aan mogelijkheden die alles behalve zwart-wit is. Niets kan bestaan zonder zijn tegenpool. De tegengestelden geven elkaar dus bestaansrecht. De polariteit zorgt voor een evenwicht.

5. Discipline van Ritme
"Alles stroomt, uit en in, alles heeft zijn getijden, alle dingen rijzen en dalen. De slinger van de pendel toont zich in alles, de maat van de slingering naar rechts is de maat van slingering naar links."
Alles is in beweging, zo ook het ritme tussen twee polen. Dit is zichtbaar op het gebied van materie en geest. Dit is dus eb en vloed, optimisme en pessimisme, verdriet en plezier, ... Alles heeft een ritme en dit ritme houdt de beweging gaande. Er is dus een constante schommeling tussen de polen zodat er een evenwicht ontstaat.
Alles heeft een ritme kan ook breder toegepast worden dan enkel bij deze polen. Denk maar aan het jaarwiel dat telkens opnieuw start.

6. Principe van Oorzaak en Gevolg
"Ieder oorzaak heeft zijn gevolg, ieder gevolg heeft zijn oorzaak. Alles gebeurt volgens deze wet."
Niets gebeurt zo maar. Er bestaat geen toeval, enkel verschillende vlakken of dimensies van oorzaak en gevolg. Wees je dus steeds bewust van de gevolgen. Niet enkel voor jou en jouw omgeving, maar ook wereldwijd en zelfs voor het Universum.
(beetje het principe van Karma en de drievoudige wet).

7. Principe van het Geslacht
"Geslacht is alles, alles heeft zijn mannelijke en vrouwelijke grondslagen. Geslacht manifesteert zichzelf op alle vlakken."
Mannelijk en vrouwelijk manifesteert zich niet enkel op fysiek vlak, maar ook op mentaal vlak. Er is geen creatie mogelijk zonder dit principe, beiden hebben elkaar dus nodig en complementeren elkaar daardoor.

Zo, kort, maar krachtig hoop ik :)
Laat maar weten wat je ervan vindt. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Berichttitel: Re: Zeven hermetische principes
Geplaatst: vr nov 29, 2013 5:48 pm 

Bedankt voor het delen!
Ik ben zeker bekend met deze principes, ik heb er alleen nog niet heel veel aandacht aan besteed :)
Maar nu ik het weer zo lees merk ik het heel erg interessant vindt en het ook helemaal eens bent met de principes.

Hoe komen deze principes bij jou tot uiting in je dagelijks leven?

Liefs!

Geplaatst: vr nov 29, 2013 8:23 pm 

Een makkelijk voorbeeld (hoop ik :) ):
Vaak zal ik me gefrustreerd voelen om iets wat ik denk, om iets wat niet wil lukken (oorzaak-gevolg). De trilling binnen mijn denkvermogen heeft dan dus een eerder negatieve lading waardoor mijn rustige houding (of gewone 'normale' houding) omslaat in een gefrustreerde houding.
Ik weet dat die polariteit constant in beweging is, een ritme heeft. Ik weet dus ook dat na een bepaalde periode die frustraties sowieso gaat afzwakken. Ik kan echter dit ritme zelf beïnvloeden door de energie van iets anders te gebruiken om te kalmeren. Zo associeer ik water met rust. Wanneer ik dan bijvoorbeeld mijn handen onder stromend water hou, zal dit me kalmeren (overeenstemming). Ik gebruik op dat moment de trilling en de energie van het water om mijn eigen energie en negatief denken te veranderen.
Zo ook met andere mensen. Wanneer ik verdrietig ben, weet ik welke mensen ik rond me wil hebben. Deze mensen zullen door middel van hun energie mijn gemoedstoestand kunnen beïnvloeden.

Dit voorbeeld is echter vaak vanzelfsprekend, iets wat we automatisch doen. Door middel van de principes sta ik echter vaker stil bij zulke dingen. Als je je dag gaat bekijken en 'analyseren' zal je veel principes kunnen toepassen op dingen die je meemaakt en doet. Ik hoop dat dit wat een antwoord op jouw vraag is.

Geplaatst: vr nov 29, 2013 10:11 pm 

Interessant! Dankjewel!

Geplaatst: za nov 30, 2013 7:48 am 

Hihi, bekent stukje. Nu weet ik ook gelijk uit welk boek dit komt. Dank je wel :)

Groetjes, Spider

Geplaatst: za nov 30, 2013 10:17 am 

Dit is zeer interessant. :) En grotendeels ook wel waar, zeker hoe jij het interpreteert.

How could someone love butterflies but hate moths? That's like appreciating the sun with no regards to the moon.

Having a low opinion of yourself is not modesty. It's self-destrution. - Bobby Sommer

Geplaatst: ma mei 12, 2014 12:40 pm 

De Hermetische School staat aan de basis van wat bij ons in het Westen als magie wordt gezien. Er zijn veel meer geschriften rondom deze zelfde kernteksten. Mijn eigen favoriet is de Tabula Smaragdina, toegeschreven aan dezelfde mythische schrijver. Ergens anders had iemand de sacredtexts site al gevonden. www.sacred-texts.com daar vind je stapels van dit soort werk.

Geplaatst: ma mei 12, 2014 4:08 pm 

Toen ik voor het eerst las over de Hermetische Wetten (dat was ook in Wicca verband), ontdekte ik dat ik eigenlijk altijd al (onbewust) van deze dingen overtuigd was. Ook heb ik een aantal dingen ooit eens gebruikt in een fantasyverhaal, ook nog ver voor ik überhaupt van het bestaan van deze wetten wist. Dat vond ik enerzijds heel raar, anderzijds heel geruststellend om te ontdekken :)

Geplaatst: di mei 13, 2014 12:18 am 

Ja is toch fijn, om erachter te komen dat je zo denkt. Blijkt maar weer dat dit gewoon een feit is, de waarheid :p hoe half hij ook is

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur