Het is nu zo okt 21, 2018 3:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ->Bericht: Geloven
Geplaatst: vr apr 15, 2011 12:51 pm 

Dag lieve allemaal,

Ik wilde graag even iets met jullie delen. Misschien vertel ik hier iets wat nieuw is, misschien niet.

Mijn interesse voor hekserij en paganisme is niet zomaar uit de lucht gevallen (geen goddelijke ingave dus), maar ligt veel dieper.
Ik ben katholiek opgevoed. Mijn ouders waren geen strenge katholieken, maar ik ging hier in Vlaanderen naar een katholieke school. In het opvoedingsplan van zo'n school staat ook iets over katholieke waarden en normen. Je groeit dus van je 3e levensjaar op met de wonderlijke verhalen van Jezus Christus, Zijn Vader en Zijn apostelen. Ik was een zeer gelovig kind, voor zover ik mij herinner. Kerst, Pasen, etc. waren voor mij meer dan cadeautjesdagen. Toen ik 12 was, deed ik mijn vormsel met de plechtige overtuiging dat ik geloofde en katholiek zou zijn. Zoals heel vaak gebeurt, veranderde mijn pubertijd dat allemaal. Ik mag er ook wel bijzeggen dat er heel wat dingen zijn gebeurd tussen mijn 11e en 16e lente en dat ik ook heel wat dingen ben gaan zien gedurende die periode. Ik verloor mijn geloof volledig. De wereld was leeg en ik kan mij niet herinneren dat ik veel positieve vooruitzichten zag. Ik wist helemaal niet wie of wat ik was en ik had zeker geen ideeën over hogere doelen.
Maar ik miste iets. Dat merkte ik al gauw toen ik in mijn voorlaatste jaar van het middelbaar onderwijs zat. Ik had toen een redelijk inspirerende godsdienstlerares en we kregen heel wat 'nieuwe' geloven voorgeschoteld. De islam, het jodendom, het boeddhisme, het hindoeïsme en plots ging er een nieuwe wereld voor mij open. We hadden het wel eerder over die religies gehad, maar nooit zo intens als toen. Soit, ik besloot plots dat ik boeddhist was. Ik ging boeken doorspitten en kwam al snel tot de conclusie dat ik de helft van de dingen die in die boeken stonden niet kon accepteren. Maar mijn honger naar zingeving was gewekt. En toen ik ging verder studeren heb ik nooit zoveel de bijbel gelezen. Ondertussen kreeg ik ook bijbelstudie en leerde ik dingen op een andere manier interpreteren. Maar ook wicca en hekserij hadden mijn pad gekruist en ik schuimde internetfora af. Alleen bleek ik weer nergens bij te horen. Mijn fascinatie voor geloof en zingeving bleef echter en dat maakt mij wie ik nu ben. Ik weet teveel over geloof en tegelijk zo weinig.

Een grote vraag blijft hangen. Wat is geloof? Wat houdt geloven in? Deze vraag wil ik even aan jullie stellen. Ik heb mijn eigen antwoord, maar ik hou het lekker voor mij, omdat ik ook graag jullie mening hoor.

In het Licht,
Cleo

Berichttitel: re: Geloven
Geplaatst: vr apr 15, 2011 4:42 pm 

Voor mij is geloven een soort vertrouwen.
Iets wat niet bewezen hoeft te worden, omdat je 'weet' dat het er is.

Geplaatst: ma apr 18, 2011 1:31 pm 

Ik ben zonder geloof opgevoed. Mijn ouders vonden dat je een geloof niet op kunt leggen en als dat wel mijn weg was. Dat ik dan later zelf mijn geloof kon kiezen.
Volgens mijn vader, iets dat je niet kunt zien, bestaat niet...

Op heel jonge leeftijd miste ik wel een geloof, want voor mijn gevoel was er meer..... Ik praatte al op hele jongen leeftijd met God (een andere naam kon ik toen nog niet) en Moedernatuur. Had een hele grote intresse in alles om mij heen. Alles wat leeft. Maar ook de dood van ik heel intressant. Ik praatte met entitëiten.
Op een dag zat ik tv te kijken en ooit had je een serie over robbin hood. En daar kwam het oude geloof aan bod.. Nou toen viel er een kwartje.... Dat was het! Dit was wat ik altijd al gevoeld en bedoeld had. Ik wist het vanuit mijn hart. Ik was toen een jaar of 11.

Geloof is een weten vanuit je eigen ik.
(maar sommige dingen weet je pas, als ze benoemd worden.)

Geplaatst: di apr 19, 2011 7:26 pm 

---Origineel geplaatst door: Ownah---...
Op heel jonge leeftijd miste ik wel een geloof, want voor mijn gevoel was er meer..... Ik praatte al op hele jongen leeftijd met God (een andere naam kon ik toen nog niet) en Moedernatuur. Had een hele grote intresse in alles om mij heen. Alles wat leeft. Maar ook de dood van ik heel intressant. Ik praatte met entitëiten.
Op een dag zat ik tv te kijken en ooit had je een serie over robbin hood. En daar kwam het oude geloof aan bod.. Nou toen viel er een kwartje.... Dat was het! Dit was wat ik altijd al gevoeld en bedoeld had. Ik wist het vanuit mijn hart. Ik was toen een jaar of 11...

Whow ... wat bijzonder om te lezen!

Geplaatst: wo apr 20, 2011 8:33 am 

Dank je wel Klavertje4

Geplaatst: do apr 21, 2011 9:02 pm 

---Origineel geplaatst door: FulgrimAtham---
Het is iets wat vanuit jezelf moet komen, heb je niets met een geloof dan houdt het ook echt op. Als mensen je dan gaan dwingen krijg je er een enorme afkeer van.

Een vriendin van mij is Jehova's opgevoed. Ze is zelf heel lang Jehova's geweest, maar toen ze uit het geloof stapte, is ze het huis uit gezet. Later mocht ze terug naar huis komen, maar toen hoefde het voor haar niet meer.
Ik vind dat een geloof iets is wat je vanuit je hart doet. Ik vind het heel jammer dat er mensen zijn die denken dat hun geloof de enige weg is en dat iedereen die een andere weg volgt fout is.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur