Het is nu ma dec 17, 2018 11:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Het Libertine Systeem
Geplaatst: za jul 20, 2013 9:47 am 

Binnen de Modern Church of Satan bestaat het zogenaamde "Libertine Systeem".. leek mij wel geinig om even te tonen wat het ongeveer inhoudt, door de "eisen" te plaatsen die aan iemand gesteld worden voordat hij Libertine III kan worden (waar ik spoedig een verzoek voor in zal dienen), met daaronder de eisen voor Libertine IV ter vergelijking. Het is de bedoeling dat kandidaten uitgebreid antwoord geven op iedere eis, alles gedetailleerd beschrijven, en het resulterende (levens)verslag in een document naar de MCoS mailen.

Libertine III

1. Must be able to define their values and the source of their values. They can comprehend how they think and why. They can see and describe the patterns and source (parents, family, friends, society) of their current values and morals.

2. Completed an associate degree, a technical degree or educational equivalent or..

3. Three years of life experience towards completion of a personal accomplishment.

4. Participation in a Satanic Ritual recommended such as the Satanic Baptism. If the Libertine chooses not to participate in Ritual then he or she must be able to articulate why (personal choice)

5. Understands the difference between Lesser Magic and Greater Magic. Understands the purpose (or lack of purpose) of Ritual.

6. Have read and understood at least 2 texts each on the subjects of: Religion, philosophy, personal development, classic counter culture literature (written prior to 1930), modern counter culture literature. Total of ten texts.
a. Recommended reading list should be developed and contributed to within the Grotto forum.
b. Texts may be replaced with CD's, DVD's, documentaries or movies of equivalent substance.

7. Have read or studied at least four texts towards the accomplishment of their Will.

8. Have made beginning progress towards the accomplishment of their Will.

9. Is expected to be enjoying life and living with verve and excellence.

- It is assumed that your Will at the degree of Libertine III is not the same Will that will be as fully evolved at later levels. This is fully acceptable and to be expected. It is only though the completion of a life purpose that one discovers a greater deeper yet undiscovered self purpose.

Daar moet ik dus aan voldoen :)

Voor Libertine IV wordt het allemaal nog ietsje ingewikkelder:

Libertine IV

1. Understands how to change their Values to include their core value. Knows how to reprogram their thought patterns to assist in the focus of their Will.
2. Have read and understood at least 2 (additional) texts each on the subjects of: Religion, philosophy, personal development, classic counter culture literature (written prior to 1930), modern counter culture literature and the occult.
3. Thorough study and knowledge of one sub branch of occult: vampires, lycanthropy, demons, exorcism, seduction, personal development, sexual prowess, power, influence, etc
4. Have read or studied at least four (additional) texts towards the accomplishment of their Will.
5. Actively eliminating self destructive thought patterns such as negative self image, self doubt, negative inner dialogue and self loathing.
6. Is able to use affirmations and visualizations to focus their Will and Desire.
7. An Educational degree such as a Bachelors or
a. A technical degree with one years experience
b. Four years experience in a desired/chosen career and or personal path.
8. Should be starting to live a life and lifestyle different from most. Others should be noticing the exciting and interesting life you lead.

Dat is dus zo'n beetje waar het om draait.. de eisen gaan door tot Libertine VIII, en worden steeds lastiger en diepzinniger. Dan is er nog Libertine IX, maar dat is een eretitel die men moet verdienen.

HS!

Berichttitel: Re: Het Libertine Systeem
Geplaatst: do jul 25, 2013 11:36 am 

Wat een bijzonder systeem. Zou je ons wat kunnen vertellen over de ratio die er achter zit?

Waarom bijvoorbeeld uberhaubt een systeem, wat betekend het precies om Libertine 3 te zijn bijvoorbeeld en waarom is dat belangrijk? En wie controlleerd dat eigenlijk allemaal / beslist of je geslaagd bent, etc?

Je hebt het over een verzoek indienen - dat klinkt heel burocratisch, zeker met zo'n waslijstje met check-punten. Is het dat ook?

Kan me goed voorstellen dat een dergelijke structuur heel prettig is voor sommige overigens, hoor, mijn vragen zijn informerend, niet kritisch bedoeld ^_^

Geplaatst: do jul 25, 2013 2:37 pm 

Mercury schreef:
Wat een bijzonder systeem. Zou je ons wat kunnen vertellen over de ratio die er achter zit?

Waarom bijvoorbeeld uberhaubt een systeem, wat betekend het precies om Libertine 3 te zijn bijvoorbeeld en waarom is dat belangrijk? En wie controlleerd dat eigenlijk allemaal / beslist of je geslaagd bent, etc?

Je hebt het over een verzoek indienen - dat klinkt heel burocratisch, zeker met zo'n waslijstje met check-punten. Is het dat ook?

Kan me goed voorstellen dat een dergelijke structuur heel prettig is voor sommige overigens, hoor, mijn vragen zijn informerend, niet kritisch bedoeld ^_^

Het gaat er vooral om dat mensen die ervoor kiezen om dit systeem te volgen (want het is vrijwillig, het hoeft niet), een manier hebben om zichzelf te "belonen" voor alles wat ze in het leven bereiken. Noem het maar een soort uitgebreid "zelfontwikkelingsplan", dat door ieder persoonlijk ingevuld kan worden, daar ieders Wil anders is. Het zorgt ervoor dat de Libertines constant hun leven blijven analyseren om alle negatieve puntjes uiteindelijk zoveel mogelijk weg te kunnen werken, en om uiteindelijk experts te worden op de door hun gekozen gebieden.

Persoonlijk zet het mij ertoe aan om constant actief aan mijzelf te blijven werken, en niet vast te gaan zitten in routines en onwenselijke patronen. Ik weet bijna zeker dat dit voor de andere Libertines net zo is.

Libertine III zijn betekent dat je weer wat meer in het leven bereikt hebt, en daardoor stijgt o.a. je zelfvertrouwen (bij mij althans) en het respect in de ogen van de collega-satanisten. Ik ben dan weer een stapje dichter bij de voltooiing van mijn Wil, weer iets meer ontwikkeld, en dat geeft een zeer goed gevoel.

Degene die bepaalt of je verzoek geldig is ben je zelf. De leiders van de Modern Church of Satan kunnen natuurlijk niet controleren of alles wat je pretendeert de waarheid is. Als ze je verslag gelezen hebben waar alle eisen in verwerkt zijn, krijg je van hen óf een afwijzing (wanneer ze vinden dat je er nog niet aan toe bent), óf een certificaat en een nieuwe ledenpas met daarop je nieuwe rang.

De MCoS is zeker erg bureaucratisch... Men gelooft over het algemeen niet in gelijkheid. Er is absoluut sprake van een zekere hiërarchie. Alle mensen worden gelijk geboren, dat wel, maar daarna ontwikkelen de meeste mensen zich tot schapen.. en een enkeling tot wolf.. Net als bij wolven heeft ook elk roedel zijn eigen hiërarchie, met bovenaan het alfamannetje óf alfavrouwtje. Het Modern Satanisme discrimineert niet, of het nou om geslacht, nationaliteit, ras of seksualiteit gaat. Wij beoordelen mensen puur op het individu en de kracht van iemands Wil. Deze alinea is, heel kort samengevat, de overheersende visie.

Ik hoop dat dit een beetje een goed zicht geeft op wat nu precies de bedoeling van het Libertine systeem is :)

En ik merkte dat je vragen louter informerend waren hoor :) Maakt niets uit, kritisch had ook best gemogen :P Vragen staat iedereen vrij :D

HS!

Geplaatst: do jul 25, 2013 3:38 pm 

Interessant. Zeker ook om te lezen dat een school opleiding verplicht is voor het verkrijgen van een nieuwe titel, dat zie je niet zo vaak volgens mij.

Maar, wat is het belang bij het halen van deze graden? Dat maak ik nog niet helemaal op uit je tweede bericht. Ik snap dat het voor jezelf een soort systeem is voor zelfontplooiing; maar binnen de gemeenschap maakt het dus ook uit welke titel/graad je hebt aangezien er toch wel een hiërarchie is? Geeft een hogere titel je dan ook voordelen op anderen die een lagere titel hebben? In velen stromingen hebben ze graden, ik weet dat velen bijvoorbeeld een Hogepriesteres binnen de wicca zo noemen omdat zij geleerd en ingewijd is en dus geacht wordt meer kennis te hebben dan een ander, en daardoor een ritueel voordraagt. Werkt dat bij jou ook zo?

Je hebt het over de Will; is dat het Ego? Zo niet, wat is het dan? :)

Geplaatst: do jul 25, 2013 3:52 pm 

Elena schreef:
Interessant. Zeker ook om te lezen dat een school opleiding verplicht is voor het verkrijgen van een nieuwe titel, dat zie je niet zo vaak volgens mij.

Maar, wat is het belang bij het halen van deze graden? Dat maak ik nog niet helemaal op uit je tweede bericht. Ik snap dat het voor jezelf een soort systeem is voor zelfontplooiing; maar binnen de gemeenschap maakt het dus ook uit welke titel/graad je hebt aangezien er toch wel een hiërarchie is? Geeft een hogere titel je dan ook voordelen op anderen die een lagere titel hebben? In velen stromingen hebben ze graden, ik weet dat velen bijvoorbeeld een Hogepriesteres binnen de wicca zo noemen omdat zij geleerd en ingewijd is en dus geacht wordt meer kennis te hebben dan een ander, en daardoor een ritueel voordraagt. Werkt dat bij jou ook zo?

Je hebt het over de Will; is dat het Ego? Zo niet, wat is het dan? :)

Ja hea, dat sprak mij ook aan toen ik eraan begon :) Ze willen écht dat je goed onderlegd bent.

Binnen de gemeenschap heeft het ook wel een zekere waarde.. De Libertines van een hogere rang functioneren over het algemeen als mentors, docenten en voorbeelden voor de anderen, personen waar erg naar opgekeken wordt door de lagere Libertines. Hun woorden worden altijd een stuk serieuzer genomen en sneller geaccepteerd dan die van iemand van lagere rang. (Satanisten zijn zeer kritisch op iedereen :P)

Stel dat ik, ik noem maar iets, Libertine IV ben, dan zal ik veel vaker vragen krijgen van de lagere rangen, bij hun zoektocht naar de invulling van hun eigen Left Hand Path. Op een bepaalde manier zou je het inderdaad kunnen bezien zoals in de Wicca, waar de titel van Hogepriesteres staat voor alle kennis die een persoon met de jaren heeft opgebouwd. Zoiets is het ook met de Libertines. Hogere rangen worden verondersteld verder ontwikkeld te zijn dan de lagere.

De Wil is een onderdeel van het Ego. Het Ego is gewoon het "ik": alles wat een persoon is, het hoogste in de "spirituele" beleving van de Modern Satanist. Het Ego wordt "vereerd" als de enige god/godin waarvan men zeker kan zijn. Jijzelf bent dus je eigen hoogste God.

Om het principe van de Wil uit te leggen: mijn huidige Wil (die kan met de jaren nog veranderen, maar ik denk het niet :P) is om de allerbeste rocksologitarist te worden die ik kán zijn, om mensen een geweldige avond te bezorgen, af te leiden van de zorgen van het alledaagse leven, en hen een glimlach of tranen van ontroering te bezorgen met mijn solo's. Om niet verloren te raken in de geschiedenis als één of ander onbeduidend mannetje dat niets heeft bereikt in het leven. Om nog generaties lang herinnerd te worden door zoveel mogelijk mensen.

Dat zijn mijn hoogste doelen, in zekere zin aan elkaar verbonden :).. dat is mijn Wil.

Geplaatst: do jul 25, 2013 6:51 pm 

Ja, dat is inderdaad wel goed.
MAAR; ik heb moeite met het feit dat iemand met een hogere rang direct serieuzer wordt genomen etc. Aangezien daarin veel fout kan gaan; dan is een rang/titel maar een heel leeg iets. Maar dat vind ik ook bij iemand die zich hogepriesteres noemt; omdat diegene een opleiding heeft gevolg en dus is ingewijd mag diegene zich zo noemen. Hierarchie blijft een lastig iets. ;)

Geplaatst: do jul 25, 2013 6:56 pm 

Dank je wel voor jouw uitleg Emielio, ik denk dat ik nu wat beter begrijp wat e.e.a. inhoud.

Geplaatst: do jul 25, 2013 7:46 pm 

Binnen wicca moeten inwijdingen ook aangevraagd worden. Dat heeft ook te maken met het feit dat enige vorm van bekering uit de weg wordt gegaan en je zelf verantwoordelijk wordt gesteld voor je ontwikkeling. Ik denk dat dat bij Satanisme ook wel zo is?

Wat betreft hiërarchie. Het is maar hoe je het ziet. Iemand die zes jaar middelbaar heeft afgerond zal je toch ook eerder au serieux nemen over een bepaald onderwerp dan iemand die er maar twee achter de rug heeft (genomen dat dit onderwerp ook te maken heeft met opleiding natuurlijk). Dat is hetzelfde bij wicca - en ik trek dit ook door naar het Libertinesysteem. Het je een eerste graad behaald, nou, dan weet en kan je gewoon meer dan een neofiet. Waardoor je ook tot andere dingen wordt toegelaten en men ook meer van jou gaat verwachten. En waardoor roedies of neofieten een eerste graad ook anders gaan bekijken.

Het is ook niet dat men dit afdwingt, dat 'luisteren naar'. Of begrijp ik dat verkeerd?

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur