Het is nu di sep 25, 2018 9:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Magie Zwart/Wit
Geplaatst: wo maart 04, 2015 5:24 pm 

Magie is werken met energieën. Hoe zie jij magie? Is het wit of is het zwart? Wat versta je onder wit of zwart? Of is er misschien een tussenweg en waarom?
Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

Berichttitel: Re: Magie Zwart/Wit
Geplaatst: do maart 05, 2015 6:36 pm 

Wat ik persoonlijk onder magie versta is werken met het spirituele energie en deze vanuit je innerlijke Zelf. Ik ken hierin tot zover geen zwarte of witte variant. Ik denk dat magie vanuit ieders oogpunt verschillend is. Door de geschiedenis heen zijn er van alle kanten diverse verdeelde meningen over magie ontstaan. Daarom is ‘magie’ in het algemeen voor mij nogal een ruim woord van betekenis.

Het enige wat ik weet zijn de dingen die ikzelf ervaar. Dan op tweede plek kom ik erachter of magie in woord daar betrekking op heeft gehad. Magie kan ik dan zien als onderdeel van spirituele kracht uitoefenen. Dat uitoefenen van spirituele kracht kan in allerlei vormen bestaan. En een van de vormen kan op magie lijken, zoals het maken van spirituele voorwerpen; talismannen en dergelijke. Hierbij gebruik je naar mijn idee je geesteskracht en (zo ervaar ik) moet je daar ook in geloven. Dan is er nog het sturen van energie, naar bijvoorbeeld een plek ergens. Dit heb ik ooit samen met anderen gedaan met behulp van een (hoge?)priesteres & priester. Dat bezie ik ook als interne spiritualiteit, alhoewel je stuurt naar buitenaf noem ik het intern omdat het vanuit je Zelf is. Externe spirituele kracht is bijvoorbeeld het in gebed gaan, dat officieel in het woordenboek niet tot magie wordt berekend. Ik ben ook benieuwd hoe anderen dit bezien?

Geplaatst: vr maart 06, 2015 5:15 pm 

Wicky, leuk dat je reageert. Wat jij schrijft heb ik ook zo'n beetje in gedachten, maar weet het moeilijk te omschrijven. Misschien na verschillende reacties weet ik hoe ik kan uitleggen hoe ik magie zie. In ieder geval is het grijs voor mij.

Geplaatst: vr maart 06, 2015 7:48 pm 

maar is het dan lichtgrijs of donkergrijs of zo juist iets tussenin?

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Geplaatst: vr maart 06, 2015 7:56 pm 

Gewoon grijs. Tussen het licht en de duisternis in. Over verdere uitleg over hoe ik magie zie, moet ik lang over na denken. Want het zijn energieën die gebruikt worden en soms is het noodzakelijk om licht met donker te verenigen. Soms kan het ook alleen wit zijn, maar je kan ook de foute kant op gaan door het helemaal zwart te laten. Maar voor mij is het gemiddeld grijs. Voor alsnog is het moeilijk voor mij om het te formuleren.

Geplaatst: zo maart 08, 2015 11:06 pm 

Ik zie het als elektriciteit, het is niet goed en ook niet slecht. Ik zie het als 'chi' uit de oosterse filosofieen. Een energie die overal om je heen is en die de hele tijd beweegt. Magie is dan in mijn ogen, het bewust sturen van die energieen voor een bepaald doel. De elektriciteit laten stromen naar het lampje, magie is dan het aanleggen van de draadjes. Het lampje is het doel, en de elektriciteit zelf is de chi.

Geplaatst: ma maart 09, 2015 7:10 am 

vind ik heel mooi uitgedrukt Mele

Blessed be

Pandora

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Geplaatst: ma maart 09, 2015 4:16 pm 

Dat vind ik ook heel mooi bedacht, Mele. Soms kan het heel lastig zijn om simpel te denken, weet je?
Dat van die elektriciteit is een goed voorbeeld hoe een magisch effect kan werken.

Geplaatst: ma jul 04, 2016 7:32 am 

De voorstelling van Zwarte en Witte Magie en daarnaast dan ook nog eens een grijze magie (zoals ik dat hier begrepen heb uit de wat Esme heeft gesteld) zijn in princiepe twee verschillende koncepten.

Enerzijds heb je dus Zwarte en Witte Magie.
Dit wordt algemeen als een Magie ten dienste van het goede of het kwade gedefinieerd.

Zoals ik meen hoe ik Esme dien te begrijpen, over haar koncept van zwarte, witte en grijze magie, is als volgt:
Witte en zwarte magie hebben op zich niets te maken met goed en kwaad.
Het gaat hier om de werking van twee tegenovergestelde princiepes:

wit - zwart
positief - negatief
mannelijk - vrouwelijk
aktief - passief

En Esme heeft gelijk als ze zegt "soms is het noodzakelijk om licht met donker te verenigen." Dat ze dit dan grijze magie noemt is op zich begrijpelijk. Echter wil ik hier toch even kwijt dat de spanning (of ook verbinding) tussen twee tegengestelden (polariteit) tot uitdrukking komt in de kleur rood.
Niet voor niets geldt rood als kleur van de liefde, het gaat hier namelijk ook om de verbintenis/spanning tussen het mannelijke en vrouwelijke.

Maar ik wil nog even terugkomen op Witte en Zwarte Magie als zijnde goede en kwade magie.
Daar wat goed en wat kwaad is subjektief is, dient men ook hier bij de beoordeling, van wat witte en wat zwarte magie is, die subjektiviteit te beachten.
Dat wil niet alleen zeggen dat een bepaalde magische handeling op zich niet goed of kwaad is, maar evenmin kun je aan het doel op zich bepalen waarvoor die magie gebruikt wordt, of dat goed of kwaad is.
En nu wil ik even thelemitische terminologie gebruiken.
Het gaat erom te begrijpen of de magie wordt ingezet ten voordele of ten nadele van de Ware Wil. Men kan op zich Magie inzetten om zelfzuchtige redenen, zelfs schade aan iemand anders bewerkstelligen, zonder daarbij Zwarte Magie uit te oefenen, zolang je maar niet tegen je eigen Ware Wil of die van iemand anders verstoot.

Atlantis

[ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur