Het is nu ma nov 19, 2018 6:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: ->Bericht: makkelijke rituelen
Geplaatst: za feb 04, 2012 8:54 pm 

Ga gerust je gang, laat je door niemand weerhouden.

Devil takes the consequences

Geplaatst: za feb 04, 2012 11:53 pm 

@Whitecrane, heb je het nou werkelijk over 'the devil'? Als in 'angst inboezemen met een christelijke demon'?
Lijkt mij persoonlijk niet de juiste, maar eerder een machteloos aandoenende benadering van de werkelijke magick met al zijn zuivere universele wetmatigheden. Intentie, en respect voor geldende wetten, daar draait het om. Bangmakerij is in ieder geval geen oplossing, dacht (hoopte?) dat we die dogma's toch wel achter ons hadden gelaten op het pad van de eclectische hekserij.
Wel jammer hoor deze grote verschillen in opvatting. Ik hoopte dat we nog meerdere interessante discussies konden voeren, maar met deze fundamentele verschillen in uitgangspunten lijkt het wat lastiger te worden?
Mocht ik onverhoopt het verkeerde uit je bericht halen, wat zomaar kan: maak me gerust wijzer! :)
Graag zelfs eigenlijk.

Ga eens inhoudelijk in op de post van Sigr bijvoorbeeld?

Liefs, :roosje:
Aphro

Geplaatst: zo feb 05, 2012 12:44 am 

Ik denk dat deze discussie ook grotendeels afhankelijk is van wat je zelf gelooft...

Als je gelooft dat er slechte energieën zijn die je op anderen kan afsturen of spirits zijn die je je op de hals kan halen, tja, dat is magie geen kinderkunstje.
Daarnaast heb je ook de mensen die niet in die zaken geloven en erbij blijven dat goede intenties ook goede gevolgen hebben.
Kan ik een van de twee ongelijk geven? Neen, eigenlijk niet. We weten niet wat er achter de magie schuilt, wat er achter het gordijn aanwezig is zeg maar. Toch denk ik dat je niet te makkelijk moet zeggen tegen mensen: ga maar wat met magie klooien. Ik ben zelf te laatste om te geloven dat het gevolgen heeft voor anderen, maar je kan je er zelf behoorlijk beroerd door voelen! Dus laat ik zeggen: die boekjes zijn op zich niet slecht, omdat ze er zijn, maar wel omdat ze mensen de middelen geven om ondoordacht met magie om te springen. Heks zijn is gewoon meer dan met magie spelen. Ik doe er zelf niet aan mee en ik noem me wel heks. Er is zoveel meer dan een ritueel houden en magische handelingen uitvoeren. En tja, wanneer is iets magie? Zodra je een cirkel trekt?

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: zo feb 05, 2012 1:17 am 

Hmm, het zit 'm ook wat in de woordkeus denk ik. Ik zal niet tegen iemand zeggen dattie maar lekker met magie moet lopen klooien. Ik kan wel zeggen dat iemand er eens een duwtje tegenaan kan geven, voelen, aftasten, proeven. Kijken of het bij hem past, welke aspecten hem aanspreken. Enerzijds wordt hekserij een ervaringsreligie genoemd, anderzijds mogen beginners vooral niet ervaren. Hoe zit dat?

Als een beginner op dit forum komt (waar ik overigens voor mijn plezier zit, niet als openbare vraagbaak voor iedereen, al is dat natuurlijk wel onderdeel van het forum-wezen) zal hij zien dat er vele meningen zijn. Magie is gevaarlijk, magie is niet gevaarlijk, beginnersboekjes zijn prut, beginnersboekjes zijn leuk, etc etc. Ik hoop dat hij daarin ziet dat hekserij niet een statisch, steriel iets is, maar open staat voor interpretatie en dat het zaak is je eigen weg en mening daarin te vinden. Een belangrijke les als je het mij vraagt.

Geplaatst: zo feb 05, 2012 9:57 am 

'Devil takes the consequences' is een samenvoeging van 'to hell with consequences' en 'devil takes the hindmost'.

Woordspeling, vergelijk het maar met de waarschuwingsteksten die je kan lezen in de bijsluiter van bepaalde middelen.
'Dit medicijn is niet aanbevolen voor...' (vul maar in: onder de achttien, zwanger, allergisch, geestelijk labiel)

Voor de goede orde ik geloof niet in de Abrahamistische beeld van de Duivel; ik geloof wel dat verkeerd gebruikte magie kan zorgen voor schadelijke fallout, niet alleen voor de gebruiker maar ook voor de omgeving.

Zelfs goedbedoelde 'eenvoudige' rituelen kunnen onbedoelde schadelijke consequenties hebben:
Kaarsje branden om de healing te zenden, dat klinkt toch erg onschadelijk en goed nietwaar?
Maar wat als je daarmee onbedoeld een terminaal ziekteproces alleen vertraagt, en het lijden verlengd?

Een redelijk stabiel persoon die er open voor staat, stimuleren om te proeven aan magie, dat klinkt inderdaad onschuldig.
Maar met bewustzijnsveranderende technieken (die je in diverse rituelen tegenkomt), kan iemand ook onverwachts aanlopen tegen zwakke plekken in de eigen geest, en wat als dan net een wolkje 'zware energie' aangetrokken door het ritueel gaat liften en plakken op die zwakke plek?
Wat als dit gebeurt in een groepsritueel met meerdere mensen?

Dit is niet hypothetisch, ik heb het zien gebeuren bij een slecht beschermde seance bij een bekend spiritistisch genootschap, toen kwamen allerlei nare entiteiten door het medium heen.

En wie ruimt straks de rotzooi op? De GGZ? Er zijn maar weinig goede psychotherapeuten die ook goed zijn in magisch werk, of goede magiers die ook nog goede counselors zijn.

Ja, ik vind het belangrijk om tegengas te geven als er naar mijn mening te makkelijk wordt gedaan over het experimenteren met magie. Ik heb brokken zien ontstaan, sommige veroorzaakt door mezelf of door anderen in mijn omgeving, en sommige van die brokstukken ben ik nog steeds aan het opruimen bij mezelf en anderen.

En verder maak ik bezwaar tegen het idee van ongelimiteerde individuele vrijheid, koste wat het koste moge, eigenlijk vind ik dat asociaal, als iemand zonder enige consideratie voor de gemeenschap domweg besluit om de traditionele spirituele waarschuwingstekens op het spirituele pad te negeren.

'The right to bear arms' , individualisme tot het uiterste gevoerd, dat kan ook in spirituele zin gebeuren:
'The right to make your own mistakes'. Die fouten kunnen ook anderen schaden.

Als maatschappelijk betrokken wezens hebben wij mensen het recht, en zelfs de plicht om elkaar te waarschuwen voor dit soort fouten.

Hekserij als ervaringsreligie...in traditionele culturen waar nog authentiek heidendom word bedreven, is er een setting waarin je redelijk goed terecht kan bij een wijze oom/tante of medicijnman/vrouw als je een grote fout maakt, maar zie dat maar te vinden in Nederland.

Er zijn genoeg zelfbenoemde goeroes, meesters, hogepriesteressen enzovoorts, maar er zijn er maar weinig waaraan ik mij zou durven toevertrouwen.

Geplaatst: zo feb 05, 2012 10:40 am 

whitecrane schreef:
'Devil takes the consequences' is een samenvoeging van 'to hell with consequences' en 'devil takes the hindmost'.

Woordspeling, vergelijk het maar met de waarschuwingsteksten die je kan lezen in de bijsluiter van bepaalde middelen.
'Dit medicijn is niet aanbevolen voor...' (vul maar in: onder de achttien, zwanger, allergisch, geestelijk labiel)

Voor de goede orde ik geloof niet in de Abrahamistische beeld van de Duivel; ik geloof wel dat verkeerd gebruikte magie kan zorgen voor schadelijke fallout, niet alleen voor de gebruiker maar ook voor de omgeving.

Kiek, dat dacht ik al, voordat je het weet versta je elkaar even niet goed. :)
Kon me dat bij jou eigenlijk ook al niet voorstellen.
Edit: laatste punt even uitgelicht naar nieuw topic.

whitecrane schreef:
Zelfs goedbedoelde 'eenvoudige' rituelen kunnen onbedoelde schadelijke consequenties hebben:
Kaarsje branden om de healing te zenden, dat klinkt toch erg onschadelijk en goed nietwaar?
Maar wat als je daarmee onbedoeld een terminaal ziekteproces alleen vertraagt, en het lijden verlengd?

Goed punt, dat gaat om de bewustwording waarbij je betreffende personen vragen stelt: 'Wil je wel magie aanwenden? Weet je dat zeker? Weet je ook welke gevolgen dat kan hebben?'

Maar dan heb je het over vragen stellen, wat hier ook meer dan eens gebeurt als iemand binnen komt. Dat is wat anders dan het achterhouden van informatie of ietwat bang maken. De persoon kan op basis van verschafte informatie/vragen/opmerkingen besluiten om de actie al dan niet voort te zetten.

whitecrane schreef:
Een redelijk stabiel persoon die er open voor staat, stimuleren om te proeven aan magie, dat klinkt inderdaad onschuldig.
Maar met bewustzijnsveranderende technieken (die je in diverse rituelen tegenkomt), kan iemand ook onverwachts aanlopen tegen zwakke plekken in de eigen geest, en wat als dan net een wolkje 'zware energie' aangetrokken door het ritueel gaat liften en plakken op die zwakke plek?
Wat als dit gebeurt in een groepsritueel met meerdere mensen?

Dit is niet hypothetisch, ik heb het zien gebeuren bij een slecht beschermde seance bij een bekend spiritistisch genootschap, toen kwamen allerlei nare entiteiten door het medium heen.

Geheel eens met het laatste, een seance is voor mij het perfecte voorbeeld van een situatie die sterk te ontraden is. Je bent dan bezig om volkomen ongeleide projectielen en energieën volkomen ongekaderd aan te trekken en toe te laten, met alle mogelijke kwade gevolgen van dien.
Dit staat voor mij echter haaks op de afgekaderde met achtergronden benoemde teksten in jongerenlectuur zoals ik die ken en hier genoemd. Hetzelfde geldt voor groepsrituelen, waarvan tientallen uitgevoerd, deze zijn eveneens volledig intentioneel vastgelegd, ingeleid, afgekaderd, duidelijk universeel afgestemd. Geheel andere orde dan seances, waarbij jezegt: "Kom maar binnen, maakt niet uit wat of wie: kom maar binnen hoor."

whitecrane schreef:
Ja, ik vind het belangrijk om tegengas te geven als er naar mijn mening te makkelijk wordt gedaan over het experimenteren met magie. Ik heb brokken zien ontstaan, sommige veroorzaakt door mezelf of door anderen in mijn omgeving, en sommige van die brokstukken ben ik nog steeds aan het opruimen bij mezelf en anderen.

Mag ik zo vrij zijn om te vragen om wat voor brokstukken dat zijn?

whitecrane schreef:
En verder maak ik bezwaar tegen het idee van ongelimiteerde individuele vrijheid, koste wat het koste moge, eigenlijk vind ik dat asociaal, als iemand zonder enige consideratie voor de gemeenschap domweg besluit om de traditionele spirituele waarschuwingstekens op het spirituele pad te negeren.

Dat wordt hier naar mijn mening ook niet gepredikt, het enige waar verweer tegen is ontstaan, is het feit dat er al dan niet elitair informatie achter wordt gehouden, waarmee je individuele vrijheid ontneemt om eigen keuzes te kunnen maken. En dan wel graag goed onderbouwde keuzes.
En ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik heb echt niet de illusie, dat als je iemand die toch magie wil gaan beoefenen, die hier gelúkkig komt om nog even vragen te stellen, geen informatie geeft, dat deze daarop dan zal besluiten om dan maar niks te doen. Integendeel. Deze jongeling gaat dan toch experimenteren, met wellicht nog veel kwalijker gevolgen.

whitecrane schreef:
'The right to bear arms' , individualisme tot het uiterste gevoerd, dat kan ook in spirituele zin gebeuren:
'The right to make your own mistakes'. Die fouten kunnen ook anderen schaden.

Als maatschappelijk betrokken wezens hebben wij mensen het recht, en zelfs de plicht om elkaar te waarschuwen voor dit soort fouten.

Informatieplicht geeft mijns inziens een betere ondergrond dan enkel een waarschuwingsplicht.

whitecrane schreef:
Hekserij als ervaringsreligie...in traditionele culturen waar nog authentiek heidendom word bedreven, is er een setting waarin je redelijk goed terecht kan bij een wijze oom/tante of medicijnman/vrouw als je een grote fout maakt, maar zie dat maar te vinden in Nederland.

Er zijn genoeg zelfbenoemde goeroes, meesters, hogepriesteressen enzovoorts, maar er zijn er maar weinig waaraan ik mij zou durven toevertrouwen.

Volkomen eens.
Ik vaar liever op mijn eigen opgebouwde kennis en ervaring en geef dat met alle plezier door aan andere varenden. :heks:

Liefs, :roosje:
Aphro

Geplaatst: zo feb 05, 2012 2:13 pm 

Er is een voorbeeld dat mij tegen de borst stoot: een kaarsje branden is schadelijk voor een ander??? Zal ik dan nooit maar een kaars meer aansteken omdat het wel eens een probleem zou kunnen veroorzaken? Dat is bijna hetzelfde als zeggen: ach, wat je ook doet, het gaat toch fout. De wereld is een te complex geheel voor jou om het te begrijpen.

Ik vind absoluut niet dat je mensen moet gaan verbieden kaarsjes te branden voor anderen. Ook vind ik niet dat je mensen moet gaan verbieden om een ritueel te gaan houden, omdat ze te onervaren zijn en het wel eens fout zou kunnen lopen. Dat klinkt bij mij als pure bangmakerij.
Wat wel belangrijk is, en ik denk dat dit het grote verschil maakt, is stellen dat mensen kaarsjes branden en rituelen doen door een vraag te stellen. Dan is er de openheid waarbij het universum zelf kan invullen, zeg maar. Ik geloof nu eerlijk gezegd ook niet dat je door een cirkel te trekken of een kaarsje te branden plots 'the great and evil' op de wereld loslaat. Iemand die net begint, heeft volgens mij daar gewoon de mogelijkheid niet toe.

Laten we dus ook een beetje realistisch blijven en mensen niet beginnen bang maken over kaarsjes branden en cirkels trekken. Stel duidelijk wat de consequenties kunnen zijn. En geef richtlijnen om het 'veiliger' te doen, anders dan zonder nadenken. Maar ga alsjeblieft niet met het vingertje gaan zwaaien naar mensen...

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: zo feb 05, 2012 3:53 pm 

Met veel genot gelezen dit toppic!

Mooi om te zien dat hier weer het bewijs word geleverd, dat paganisme echt persoonlijk is!

We hebben geen mond-op-mond kennis meer, geen bosdokter die je leert, geen heks in een grot, etc
Internet is wel de opvolger hiervan.
Door films en series krijgen de beginners vaak een vreemd beeld bij magie.
Neem de serie the secret circel http://www.imdb.com/title/tt1837654/
Gewoon lachwekkend! maaaaaar als je het oculte interesant vind, dan neem je dit misschien als uitgangspunt.
Dat is gevaarlijk!

Ik geloof in 'het goede'en dus ook in 'het kwade'. Zonder het een bestaat de ander niet.

Op dit moment zijn er veel mensen die bezig zijn met magie, en gelijk de hoogste krachten aanroepen, voor onzin!
'De wet van 3' is iets dat je wel kunt lezen,maar pas wanneer je het voelt, er echt bewust van bent, zul je hier rekening mee houden.

Als een beginner gelijk vraagt naar een makkelijke spreuk, krijg ik vraagtekens. Waarom een spreuk? er werd geen vraag gesteld over hetgeen dat er mee 'bereikt'moet worden.

misschien ligt het ook aan de manier hoe je zelf met magie omgaat, wat je zelf doet.
kruiden thee maken, en een spreuk toevoegen hoefd niet gevaarlijk te zijn,maar gebruik een de foute woorden! oeps!!!

Zo ook met het branden van kaarsen, wat als je met samhein je zwarte kaarsen brand, en ipv het eren van overledenen, vreemde gedachte patronen in de lucht gooit? Heeft zeker gevolgen!

als je eenmaal in de wereld van magie zit, zal je nooit kunnen terugkeren....

En nee, ik zie het niet als een elite groep, maar het is al eeuwen (hekserij dan, niet wicca) bestemd voor bepaalde mensen, en niet iedereen.
van wicca weet ik te weinig, kan alleen wat van hekserij en magie zeggen

love lilith

Geplaatst: zo feb 05, 2012 4:12 pm 

ik vind beginners die hier komen en meteen om een spreuk vragen ook niet echt serieus te noemen. Ze hebben mijns inziens een verkeerd beeld van hekserij en halen het een beetje door de war met Ti-ta-tovenaar :)

Geplaatst: zo feb 05, 2012 4:36 pm 

Autumn schreef:
ik vind beginners die hier komen en meteen om een spreuk vragen ook niet echt serieus te noemen. Ze hebben mijns inziens een verkeerd beeld van hekserij en halen het een beetje door de war met Ti-ta-tovenaar :)

:lol:

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur