Het is nu ma nov 19, 2018 7:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: ->Bericht: makkelijke rituelen
Geplaatst: ma feb 06, 2012 9:36 pm 

@ Aphro: mbt de brokstukken waarover ik sprak, wil ik best wel met jou onder 4 ogen spreken.

Het is geen kwestie van esoterische kennis die ik elitair voor mezelf wil houden, maar privezaken die in de cirkel hebben plaatsgevonden.

Geplaatst: di feb 07, 2012 8:28 pm 

Autumn schreef:
ik vind beginners die hier komen en meteen om een spreuk vragen ook niet echt serieus te noemen. Ze hebben mijns inziens een verkeerd beeld van hekserij en halen het een beetje door de war met Ti-ta-tovenaar :)

Helemaal mee eens. Ik vind het ook erg jammer dat veel mensen denken dat wicca of hekserij voornamelijk uit het beoefenen van magie bestaat: Ik vind magie zeker een belangrijk onderdeel van wicca, maar voor mij betekend wicca veel meer dan alleen maar magie.

Geplaatst: do feb 09, 2012 5:13 pm 
Site Admin

Dat is wel zo, maar het is ook het meest zichtbare 'anders' aan wicca/hekserij, datgene waar mensen (zeker jongeren) die op zoek zijn naar resonantie met hun eigen anders-zijn op reageren. Dat occulte, dat trekt wel, en klinkt veel spannender (en dus aantrekkelijker) dan kruidenthee maken of een boom knuffelen (om 't even lekker kort door de bocht te benoemen :P). Dus ik begrijp wel waar ze vandaan komen. En dan kun je, na over de eerste schok heen te zijn (wajo, een ritueel? Met een cirkel? Met elementen? Met godheden? Met symbolen? Priesters en priesteressen, boeken der schaduwen, staven bekers tarotkaarten runen SKYCLAD?) er altijd uit filteren wat het eerst te proberen is. Gelukkig zijn dat meestal niet uitgebreide magische rituelen :)

Liefs,

Kyra

Geplaatst: do feb 09, 2012 8:39 pm 

kyra schreef:
Dat occulte, dat trekt wel, en klinkt veel spannender (en dus aantrekkelijker) dan kruidenthee maken of een boom knuffelen (om 't even lekker kort door de bocht te benoemen :P). Dus ik begrijp wel waar ze vandaan komen. En dan kun je, na over de eerste schok heen te zijn (wajo, een ritueel? Met een cirkel? Met elementen? Met godheden? Met symbolen? Priesters en priesteressen, boeken der schaduwen, staven bekers tarotkaarten runen SKYCLAD?) er altijd uit filteren wat het eerst te proberen is. Gelukkig zijn dat meestal niet uitgebreide magische rituelen :)

Skyclad met zweepjes in de bossen, dat is cool!
En anders...lekker Gothic vampier-look, babes in corsetten en heren met slagtanden, sexy!

Ik snap de aantrekkingskracht, zeker weten, dat voelde ik ook in mijn studententijd!
Tja, Vrijmetselarij klonk toen ook wel lekker geheimzinnig, maar ook ietwat stoffigs voor oudere heren...

Geplaatst: do feb 09, 2012 9:44 pm 

whitecrane schreef:
Skyclad met zweepjes in de bossen, dat is cool!
En anders...lekker Gothic vampier-look, babes in corsetten en heren met slagtanden, sexy!

Dat soort sexy dingen kun je ook doen zonder hekserij hoor ;)

Geplaatst: do feb 09, 2012 10:28 pm 

gebruiker voor de verhuizing schreef:
ik ben nogal een beginner
dus kent iemand makkelijk rituelen?

Kijk eens goed naar de folklore in je omgeving, 'bijgeloof', allerlei eenvoudige rituelen die vele mensen gebruiken zonder over na te denken: bijvoorbeeld een konijnenpootje, een klavertje vier, een hoefijzer voor geluk.
Kijk ook naar bestaande oude godsdienstige rituelen: Kaarsjes branden in de kerk, wierook branden in de tempel.

Al die rituelen hebben niet voor niets de toets van de eeuwen doorstaan.

En als je verder wilt gaan dan pure observatie, ga je in gesprek met iemand die dat soort rituelen bewust doet vanuit professie en overtuiging: een priester, een medicijnman, een wisiman of bonuman.

Oh ja, je kan ook empirisch te werk gaan, experimenteren met rituelen. Goede empirische onderzoekers hebben echter altijd een gedegen basis van waaruit ze experimenteren

Geplaatst: do feb 09, 2012 10:38 pm 
Site Admin

Of lees deze discussie ;) Hier, zoals ook op andere plaatsen op dit forum, en de rest van de grote internetoceaan, vind je allerlei uiteenlopende visies m.b.t. spiritualiteit, hekserij, paganistische stromingen van allerlei bodem, en overige onderwerpen. We zijn allemaal mens immers... Van iedereen kun je wat leren. De gemene deler die ik zie in de meningen hier geuit, is: denk na bij wat je doet. Gebruik ook niet 'zo maar' magie. Dat is iets wat ik fijn vindt op dit forum: mensen hebben zelf een groot verantwoordelijkheidsgevoel maar spreken dat ook aan bij anderen (de visie dat hier 'over alles luchtig gedaan wordt' onderschrijf ik dan ook niet, wel dat mensen lage drempels leggen voor beginners/nieuwelingen. Maar zoals ook eerder benoemd: daarbij wel de opmerking dat het niet 'zo maar' is. Vaak als iemand een vaag verhaal heeft, of zonder enige toelichting een ritueel vraagt, wordt er doorgevraagd, en benoemd dat er ook andere opties zijn.).

Verder, als ik bedenk hoe ik zelf was aan het begin van mijn heksenpad, dan had ik niet geweten wat een medicijnman, wisiman of bonuman (of andere wijsgeren) waren, laat staan waar ik ze kan vinden. Er is zo ontzettend veel te vinden binnen het paganisme, ik kan me voorstellen dat het moeilijk beginnen is. Een forum als dit of 'live' heksencafe's bijvoorbeeld (moet je ook weten waar die plaatsvinden) is dan een goed startpunt.

De folklore in je eigen omgeving opzoeken vind ik een mooie. Het kan heel leuk zijn om in de stad bijvoorbeeld op zoek te gaan naar 'vreemde' symbolen of beelden op oude gebouwen, of bij het lokale historisch museum langs te gaan.

Liefs,

Kyra

Geplaatst: do feb 09, 2012 10:42 pm 

Dat, en natuurlijk *pief paf poef* :zenn:

:mrgreen:

@ Whitecrane
Whitecrane schreef:
@ Aphro: mbt de brokstukken waarover ik sprak, wil ik best wel met jou onder 4 ogen spreken.

Lijkt mij prettig, maar ik merk ook het ietwat jammer te vinden juist in het kader van leringen doorgeven: kun je ook geen algemene terugkoppeling vinden aan wat voor dingen we aan moeten denken? Fout lopende liefdesrelaties? Geestelijke instabiliteit? Ik noem nu maar even wat hoor.

Ben benieuwd. :)

Liefs, :roosje: Aphro

Geplaatst: vr feb 10, 2012 8:42 pm 

Brokstukken:
Glaasje draaien, en vervolgens weken last hebben van poltergeist-verschijnselen.
Een love-spell voor mezelf doen, om vervolgens te lang blijven hangen in een relatie die niet meer past.

Need I say more?

;)

Geplaatst: vr feb 10, 2012 9:34 pm 
Site Admin

Dit zijn voorbeelden waarvan ik me voor kan stellen dat anderen ze ook hebben meegemaakt (ikzelf gelukkig niet, maar ik ben ook niet zo van de spreuken, ieder z'n ding). En ik snap dat het heftige ervaringen zijn, die je misschien liever niet had meegemaakt. Alleen vraag ik me dan af, of het zin heeft iemand die dit echt zelf op gaat zoeken (ook beginners) te vertellen, "Oh maar dat heb ik ook gedaan, nou dat had ik beter niet kunnen doen, want -insert heftige ervaring hier-, dus doe maar niet hoor"... lijkt me een beetje hetzelfde als tegen tieners die voor het eerst drinken, zeggen: "Oh maar niet teveel want dan wordt je dronken en moet je overgeven etc." That's all fine and dandy, maar veel van hen zullen je pas 'geloven' als ze een paar nachten brakend boven het toilet hebben gehangen. En dan na een aantal jaar denken "Misschien moet ik toch minder gaan drinken".
Je kunt het als oudere/wijzere/meer ervarene nog zo goed bedoelen, vaak heeft het gewoon niet het beoogde effect. Het enige wat je in zo'n geval kunt doen (imho) is vertellen hoe het bij jou was, en de keuze aan die persoon laten. En als ze het doen, en het gaat inderdaad verkeerd, er voor ze zijn en mogelijkheden bieden om de problemen op te lossen. Cause that's what growing up's all about, isn't it? Cleaning up your own mess.
Dit vanuit een standpunt dat (voor zover ik weet) nog nooit bezoek heeft gehad van entiteiten en andere narigheid (?) door toedoen van (onervaren) (on)bekenden.

Liefs,

Kyra

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur