Het is nu di nov 13, 2018 5:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: ->Bericht: Principe van rituelen
Geplaatst: do dec 01, 2011 12:43 am 

gebruiker voor de verhuizing schreef:
Hallo allemaal,

de laatste tijd ben ik ontzettend veel aan het lezen, want ik wil echt onderzoeken wat alles voor mij nou betekend. Vooral de rituelen en de magie.

Nu ben ik eens aan het denken geweest en bedacht mezelf: Is het dopen en het trouwen wat bij christenen gebeurt in de kerk ook niet een ritueel? De gebeurtenis is niet wat er toe doet, maar de intentie erachter is wat je een fijn gevoel geeft en waar je je goed bij voelt. Is dit ook het idee bij rituelen? Ja toch?

Zelf voel ik me nog wat zweverig bij rituelen, aangezien er veel woorden, kruiden en dat soort dingen bij te pas kunnen komen. Maar zou een wens op een papiertje zetten en die in je broekzak bij je houden, zodat je er aan kan blijven denken en aan kan blijven werken ook werken als ritueel? Wanneer je de intentie die je ermee hebt tenminste goed in je hoofd houdt?

Ik weet ook dat uiteindelijk iedereen zelf moet geloven wat hij gelooft, maar ik ben toch benieuwd hoe anderen denken over de werking van een ritueel. En of voor jou een 'vol' ritueel met woorden en symbolen beter werkt.

Wat in de kerk gebeurd is zeker een ritueel.
Volgens mij zijn rituelen bepaalde handelingen die je uitvoert om iets te bewerkstelligen of te vieren?
Maar ook dingen die je met een bepaalde regelmaat 'gewoon doet' zoals sommige mensen een ochtendritueel hebben.

Op die manier zijn missen rituelen, want ze worden op regelmatige intervallen gehouden, bestaan uit bepaalde voorgeschreven handelingen en dienen om iets te vieren, herdenken of te bewerkstelligen?

Een ritueel is echter niet per sé magie. Zoals het ochtendritueel aantoont. Als ik 's ochtends een vaste volgorde heb van wassen, kleden, eten, tandenpoetsen, dan heeft dat niks met mijn overtuigingen of magie te maken. Eerder met mijn persoonlijke 'cultuur'. Het maakt mij, maar dient verder geen bijzonder nut, als ik het elke dag op een andere volgorde zou doen verander ik alleen mijn gedrag.

Wat jij echter voorstelt te doen, een wens op een blaadje schrijven.
Dat nijgt volgens mij veel meer naar magisch denken dan naar het invoeren van een ritueel in je gedrag. Je doet eenmalig iets anders, en hoopt/wenst/bezweert dat dit een bepaalde invloed gaat hebben. Op die manier gebruik je als we Crowley moeten geloven je 'wil/verlangen' om verandering teweeg te brengen al naar gelang jij wilt/verlangt.

Het is natuurlijk wel weer zo dat als je je leven gaat wijden aan het magisch denken, en structureel bepaalde dingen door je wil probeert te bereiken, dat toch al wel weer naar een regelmatige, bepaalde manier, van handelen wordt.
Je weet wel een ritueel.

En verder raad ik je aan om vanuit min of meer deze info en die van de anderen gewoon verder op ontdekking te gaan.

Maar goed, ik ben er niet helemaal bij nu ik dit typ. Dus kort mijn hoofdpunten:

* ritueel = cultuur-gerelateerd. bepaalde handelingen verbonden aan herhaaldelijk gedrag van mensen.
* wens/spreuk/bezwering = magie-gerelateerd.
Citaat:
~Crowley: the Science and Art of causing Change to occur in conformity with Will

* ga op onderzoek uit, ontdek, ervaar! en lees veel over wat anderen denken maar vorm je eigen wil.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur