Het is nu di nov 13, 2018 5:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kan verkeerd gebruikte magie zorgen voor schadelijke fallout
Geplaatst: zo feb 05, 2012 11:05 am 

Om dit interessante punt even naar voren te halen om wat verder over te kunnen bomen met elkaar dit punt van Whitecrane even uit een andere discussie gelicht: kan verkeerd gebruikte magie zorgen voor schadelijke fallout?

Mijn mening: ja, dat kan.
De vraag die er volgens mij aan ten grondslag ligt: wat is verkeerd gebruikte magie? Is dat magie die door een onwetende wordt gebruikt? Is het magie die met kwaadwillende intentie wordt bedacht & uitgevoerd?

Magie is een kwestie van willen - weten - durven - doen.

Bij magie door een onwetende uitgevoerd, ontbreekt de 2de schakel en deze kan dus per definitie ook niet die intentie in zich dragen en dus niet overdragen op hetzelfde energetische niveau.
Energie genereert zichzelf niet, er ontstaat niet ineens out of the blue een soort zelfdenkende energie die zich gaat vormen en als het ware met een eigen bewustzijn een zogenaamd effect bouwt en zichzelf lanceert richting een object/persoon oid.

Verkeerd gebruikt als in met kwaadwillende intentie is een heel ander verhaal, dit kan wel degelijk schadelijke gevolgen hebben.

Toch?

Liefs, :roosje:
Aphro

Berichttitel: Re: Kan verkeerd gebruikte magie zorgen voor schadelijke fal
Geplaatst: zo feb 05, 2012 2:24 pm 

Ik vind het moeilijk om hierover een beeld te vormen.

Volgens mij heb je om werkelijk schadelijke gevolgen te hebben al werkelijk gebruik van magie nodig. Voor mij is een kaarsje branden, een cirkel trekken om doelen te stellen voor het nieuwe jaar/jaarfeest vieren, een papiertje verbranden in het vuur, etc. niet meteen echt magisch werk. De doelstelling van mensen die dit doen is meestal niet werkelijk 'magisch'. Het gaat veeleer om een soort bezegeling van wat ze eigenlijk al wisten of wilden gaan doen. Kaarsjes branden doen mensen ook vaak gewoon om te denken aan iemand. En denken aan iemand wordt ook maar al te makkelijk onder magie geschoven.
Dit soort dingen kunnen volgens mij niet werkelijk schade berokkenen, omdat ze te klein zijn in de onmetelijkheid van het universum.

Wanneer denk ik dan aan magie? Als je bepaalde 'krachten' gaat gebruiken om je eigen wil/wens te versterken. Het is als een megafoon of een microfoon gebruiken zodat een stadion je zou kunnen horen. Het is dwingender en sterker dan een kaarsje branden of energie zenden (al kan reiki ook weer sterker gemaakt worden). Volgens mij hebben heel weinig mensen de kennis en de kunde om aan dit laatste werkelijk te beginnen. Velen blijven gewoon bij een papiertje verbranden. Magie is meer dan enkele rituele handelingen na elkaar verrichten.

Laat ik het vergelijken met het volgende: wat vele heksen doen als ze aan 'magie' doen is de eucharistie. Er zijn bepaalde handelingen die je achtereenvolgens doet en die je in een bepaalde 'mood' brengen. Velen doen het als de priester. We doen lekker als na elkaar en als het afgehandeld is dan zijn we rond en komt alles wel goed. Er zit weinig bezieling achter, waardoor ze nooit in contact komen met datgene wat je de megafoon zou kunnen noemen. Er zijn echter mensen die dit wel kunnen en die kunnen dan (als ze niet weten waar ze mee bezig zijn) schadelijke gevolgen veroorzaken.
Dit laatste, die bepaalde connectie die je kan maken, is meestal enkel mogelijk als je de kunde hebt en dus al jaren oefent en begeleid wordt door iemand die er wat van kent. En die je dus eigenlijk ook zo begeleidt dat je wel weet waar je mee bezig bent als je ook effectief aan magie gaat doen. Nu kan het echter wel zo zijn dan bepaalde mensen gewoon die mindset al hebben! En dat is gevaarlijk. De kans dat iemand dit heeft is echter wel heel klein.

Kan magie dus schadelijke gevolgen hebben? Ja, maar enkel als je erin slaagt om die connectie te maken. En velen zullen, met mij, er niet in slagen om anderen echt van slag te brengen. Wat ik wel al gehad heb, dat is dat je in een groep of alleen aan het experimenteren slaat en faalt om die connectie te maken. En dat kan voor jezelf heus een boel problemen veroorzaken. Daarom vind ik een kaarsje branden niet schadelijk: je probeert niet die connectie te maken. Als je echter met serieuzere magie aan de slag gaat en het wel probeert dan kan dat voor jezelf wel mis gaan.

Is dit een beetje duidelijk uitgelegd :P

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: zo feb 05, 2012 4:48 pm 

mooi onderwerp!

Ik geloof van wel. Als er mensen zijn,jong of oud, die 'glaasje draaien'en niet goed afsluiten, dan is er een probleem.

ik merk om me heen dat er steeds meer dolende energieen rondhangen, die het niet naar hun zin hebben. Hoe komen die hier? ik denk dat ze geroepen zijn, door mensen die experiementeren.

love lilith

Geplaatst: ma feb 06, 2012 9:08 am 

Muireann schreef:
Voor mij is een kaarsje branden, een cirkel trekken om doelen te stellen voor het nieuwe jaar/jaarfeest vieren, een papiertje verbranden in het vuur, etc. niet meteen echt magisch werk. *knip* Dit soort dingen kunnen volgens mij niet werkelijk schade berokkenen, omdat ze te klein zijn in de onmetelijkheid van het universum. *knip* Wanneer denk ik dan aan magie? Als je bepaalde 'krachten' gaat gebruiken om je eigen wil/wens te versterken.

Maar zijn de voorbeelden die je hier noemt (kaarsje branden, papiertje branden) niet ook voorbeelden van 'megafoongebruik'? Als je gelooft dat ze eigenlijk te klein zijn om werkelijk effect te hebben, waarom zou je ze dan nog doen? Ik geloof dat deze handelingen wel degelijk effect kunnen hebben, en daarom dus wel overdacht moeten worden alvorens te handelen.

Muireann schreef:
Magie is meer dan enkele rituele handelingen na elkaar verrichten.

Deze zou je ook om kunnen draaien: Een ritueel is meer dan enkele magische handelingen na elkaar verrichten.

Ik geloof dat een ritueel effect heeft. Ik geloof dus ook dat een ritueel een ongewenst effect kan hebben. Daarom neem ik ook altijd een aantal regels in acht. Als een ritueel anderen dan mijzelf betreft, vraag ik toestemming. Als ik de situatie zonder magie op kan lossen, probeer ik dat eerst. En denk goed na waar je om vraagt, je zou het wel eens kunnen krijgen. Let dus op hoe je je wens verwoordt.

Geplaatst: ma feb 06, 2012 12:20 pm 

Sigrdrifa schreef:
Muireann schreef:
Voor mij is een kaarsje branden, een cirkel trekken om doelen te stellen voor het nieuwe jaar/jaarfeest vieren, een papiertje verbranden in het vuur, etc. niet meteen echt magisch werk. *knip* Dit soort dingen kunnen volgens mij niet werkelijk schade berokkenen, omdat ze te klein zijn in de onmetelijkheid van het universum. *knip* Wanneer denk ik dan aan magie? Als je bepaalde 'krachten' gaat gebruiken om je eigen wil/wens te versterken.

Maar zijn de voorbeelden die je hier noemt (kaarsje branden, papiertje branden) niet ook voorbeelden van 'megafoongebruik'? Als je gelooft dat ze eigenlijk te klein zijn om werkelijk effect te hebben, waarom zou je ze dan nog doen? Ik geloof dat deze handelingen wel degelijk effect kunnen hebben, en daarom dus wel overdacht moeten worden alvorens te handelen.

Ze hebben uiteraard effect, maar het zijn kleine handelingen die ook een klein effect hebben. In hoeverre kan het misgaan? Tja, minder makkelijk dan als je echt een groot ritueel plant.
Wel vind ik dat je hier ook eraan moet denken dat het verder kan gaan dan jezelf. Deze kleine handelingen zijn ook meestal bedoeld voor jezelf. Een papiertje verbranden doe ik nl. enkel als ik iets wil uitbannen uit mijn leven fzo, maar ik heb nooit tot doel om werkelijk een muur op te werpen om dat object of gedrag uit mijn leven te bannen. Het gaat meer over een intentie die ik voor mezelf neerzet. Wil ik dat laatste wel (die muur dus) dan ga ik een heel ander ritueel gaan uitvoeren dat veel dieper en verder gaat dan het papiertje. Snap je welk verschil ik zie?

Over kaarsjes branden bestaat er trouwens ook een hele discussie ivm ethiek: doe je het met medeweten van iemand of niet? Als je gewijde kaarsen gaat branden, zoals iemand mij ooit vertelde dat ze doet, dan gaat het over een veel krachtiger effect dan als je een kaars brand die je gewoon willekeurig uit de kast pakt. Ik geloof ook dat symboliek bv. enkel werkt als het voor jou die betekenis heeft. Het is niet alsof een zwarte kaars plots al het onheil van de wereld op je afroept...
Maar waarom zou ik niet die ene kaars die ik altijd gebruik om mensen te herdenken/aan mensen te denken mogen aansteken als een ander het niet weet? Ik steek hem vaak aan voor de ongelukkigen in deze wereld. Tja, ik ken die mensen niet, ik kan ze het niet gaan vragen, maar moet ik dan nooit aan ze denken?

Sigrdrifa schreef:
Muireann schreef:
Magie is meer dan enkele rituele handelingen na elkaar verrichten.

Deze zou je ook om kunnen draaien: Een ritueel is meer dan enkele magische handelingen na elkaar verrichten.

Ik ben even niet mee met je statement :) Wat versta je onder een ritueel en onder magische handelingen?

Sigrdrifa schreef:
Ik geloof dat een ritueel effect heeft. Ik geloof dus ook dat een ritueel een ongewenst effect kan hebben. Daarom neem ik ook altijd een aantal regels in acht. Als een ritueel anderen dan mijzelf betreft, vraag ik toestemming. Als ik de situatie zonder magie op kan lossen, probeer ik dat eerst. En denk goed na waar je om vraagt, je zou het wel eens kunnen krijgen. Let dus op hoe je je wens verwoordt.

Ik geloof ook dat een ritueel effect kan hebben, anders zou ik geen rituelen doen. Er is alleen een verschil in effect. Die kleine dingen die ik doe, dat zijn vooral psychologische effecten volgens mij. Zaken die op mij weerslag hebben en hoe ik in de wereld sta. Heel af en toe doe ik er een voor iemand anders, maar dat gaat dan over sterkte of kracht toewensen aan iemand om de komende moeilijkheden te aanvaarden/ermee te kunnen omgaan/... Bij dit soort zaken ben ik ook altijd voorzichtig in wat ik doe.

Ik hou me weg van krachtigere rituelen met grote magische effecten, want ik hou er gewoon niet van om mij in dat ongekende te wagen. Waarom? Nja, ik heb al eens de schrik van mijn leven opgedaan. Gelukkig was het eigenlijk 'niets', maar het had anders kunnen aflopen. En de keren dat ik beroerd ben geweest van gewoon vieringen in een cirkel kan ik ook niet op een hand tellen. Dus ik doe het niet.

Misschien ben ik in vorige topics iets te oppervlakkig over het doen van rituelen gegaan ook, omdat ik net dit in verband breng met gewoon een viering en niet meteen met magie. Ik zie vaak ook het nut van gebruik van magie niet in. Soms moet je de wereld zijn eigen magie laten verrichten. En hoe graag ik ook een baan wil, ik zit niet met magie te knoeien daarvoor.

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: ma feb 06, 2012 12:50 pm 

Ik ben nog aan het 'broeden' op een zinnig antwoord en ondertussen gaan de discussies verder en wordt er nog veel meer gezegd waar ik op wil reageren :D

Geplaatst: di feb 07, 2012 8:43 pm 

Ik snap wat je bedoeld: Er zijn veel dingen geschreven in dit toppic waar ik op wil reageren, maar mijn hoofd tolt er een beetje van (en ook van alle andere dingen die er gebeurd zijn en waar ik mee bezig ben :roll: ). Morgen ga ik alles nog even rustig op mijn gemak lezen en reageren.
Wel een heel leuk en interesant onderwerp trouwens. :D

Geplaatst: vr feb 17, 2012 3:50 pm 

Ik denk kort door de bocht dat dit alleen mogelijk is wanneer iemand erin gelooft.

Geplaatst: za feb 18, 2012 4:08 pm 

Nou, dat is wel een goeie ja, ik geloof dat de zender zeker een energiegolf teweeg kan brengen, net zoals dat de ontvanger deze golven weer kan ver- of afbuigen. Ermee lachen is een goed voorbeeld daarvan met als tegenhanger angst, wat een meer aanzuigende werking kan hebben en dat ligt dan wel weer in het verlengde van er wel of niet in geloven.

Geplaatst: za feb 18, 2012 5:59 pm 

Aphrodite Moira schreef:
Magie is een kwestie van willen - weten - durven - doen.
Bij magie door een onwetende uitgevoerd, ontbreekt de 2de schakel en deze kan dus per definitie ook niet die intentie in zich dragen en dus niet overdragen op hetzelfde energetische niveau.
Energie genereert zichzelf niet, er ontstaat niet ineens out of the blue een soort zelfdenkende energie die zich gaat vormen en als het ware met een eigen bewustzijn een zogenaamd effect bouwt en zichzelf lanceert richting een object/persoon oid.
Verkeerd gebruikt als in met kwaadwillende intentie is een heel ander verhaal, dit kan wel degelijk schadelijke gevolgen hebben.

Laat me een voorbeeld stellen van een beginner (iemand die onvoldoende kennis/vaardigheden in de Magie heeft), en besluit te experimenteren.
Het begint al met het binnenhalen van krachtvoorwerpen (hierover gelezen in de boekjes, maar nog niet wetende wat dat in de praktijk voor consequenties kan hebben) zoals een Kris (cool! een echt magisch wapen!).
Als het een authentieke Kris is, die destijds met specifieke intentie voor de gewapende strijd gesmeedt en geladen werd, en vervolgens in rituelen werd bekrachtigd, vervolgens in gebruik genomen door een adept....
En vervolgens komt het in de handen van deze beginner, die het interessant vindt om die Kris te gebruiken in een Wicca ritueel om cirkels te trekken, de wachttorens op te roepen, etc...
Dan zou het zomaar kunnen gebeuren dat onbedoeld in de cirkel de 'spirit' van de Strijdkris wordt geactiveerd.
Dan moet je niet raar opkijken als er in die cirkel de pleuris uitbreekt: mensen die ruzie met elkaar krijgen of erger nog...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur