Het is nu wo nov 14, 2018 11:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: vriendschap
Geplaatst: zo mei 06, 2012 8:10 pm 

ik weet niet zeker of ik dit hier kan zetten maar ik wil dit toch eventjes kwijt.

vrienden en in het algemeen, relaties, zijn nogal moeilijk voor mij en gaan blijkbaar altijd wel wat mis.
soms wordt er zelfs gezegd dat ikzelf ze kapotmaak maar ik weet zelf niet waarom vanwege mijn dromen en wat ze betekenen.

Mijn sociaal contact ging deze dagen en zelfs maanden gewoon weg.

Het kwam wanneer ik mijn verjaardag had en ik van weinige iets heb gehoord met 'happy birthday' of iets in die richting. Niet erg, ik vergeet sommige verjaardagen ook. Maar het viel me erg op dat ik toen bijna een 2 volle maanden geen enkele contact had met de anderen. Ikzelf nam het initiatief niet want ik had het druk en ik vond het erg triest dat ze zelf geen initiatief namen om zelfs maar iets te zeggen. Want hebben ze mij niet gemist?
Ik kwam dan tot de conclusie dat ik écht altijd degene ben die alle activiteiten op gang moet brengen.

Nou, aan de ene kant, ik wil ze niet kwijt omdat dit gedoe vroeger steeds terugkomt en het vaak eindigt tot een 'dode' relatie. Ik heb er een hekel aan en ik kan er echt niet tegen.

maar aan de andere kant ben ik koppig en ik heb ook eerlijk geen zin om deze vizieuze cirkel opnieuw te starten en zodat ik weer zelf iets moet zeggen voor er iets gedaan wordt en dat zoiets (bjna) nooit visa versa gebeurt.
want waarom contacteren als ze zelf niet hieraan denken? dat wijst toch duidelijk op dat ze mij niet nodig hebben, willen of het gewoon te druk hebben (alleen hebben ze het wel maandenlang erg druk)

Wat moet ik doen?

Berichttitel: Re: vriendschap
Geplaatst: di mei 08, 2012 1:09 pm 

Vriendschappen komen en gaan. En er zijn veel mensen die eenzelfde periode hebben meegemaakt als jij nu, het hoort er denk ik bij. Soms moet je gewoon je plekje vinden, of de juiste mensen waar je echt een klik mee hebt.

Wat brengen deze vriendschappen jou? zijn het echte vrienden waar je je thuis voelt en je jezelf kan zijn of heb je het gevoel dat je jezelf steeds moet aanpassen aan de ander, alles doet wat de ander wil om aardig gevonden te worden?

Ik vind dat vriendschappen een beetje vanzelf moeten gaan ofzo, dat je in elkaars stroom zit, in dezelfde flow ofzo. Je voelt dan een klik met iemand, je groeit naar elkaar toe, je kan jezelf zijn bij de ander. En dan maakt het ook niet uit of je elkaar elke week ziet of 1 keer per drie maanden, je weet dat het toch wel goed zit. Soms zou je mensen vaker willen zien, en kun je daar teleurgesteld over zijn. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om dat met iemand te bespreken en het dan makkelijker lijkt om een vriendschap te laten doodbloeden.

Mijn advies is om het in ieder geval niet op jezelf te betrekken door te denken dat ze je vergeten zijn of je niet nodig hebben. Ook al bellen ze jou niet zo vaak als je zou willen, ze vinden het wel heel leuk als je ze belt dus dat is toch positief? En als je geen voldoening vind in je huidige vriendenkring: er kunnen er toch altijd meer bij? Je hoeft niet stil te blijven zitten en kan toch ook, met behoud van je huidige contacten, gewoon nieuwe mensen gaan ontmoeten?

:roosje:

Geplaatst: di mei 08, 2012 8:43 pm 

Ik heb precies hetzelfde maar dan in mijn familie.
Ik heb namelijk ook het idee dat altijd ikzelf het contact moet onderhouden en bij hun langs moet gaan en moet bellen etc.

Wat mij toen is verteld als tip en ik zal hem dan maar ook hier neerzetten en hoop dat je er wat aan hebt. Ik kon eens in de zoveel tijd gewoon even bellen vertellen hoe het gaat. Dit kan ik dan 1 keer per maand doen. Dit doe ik dan bij mijn familie (eerlijk ik heb ze al een paar maanden niet gesproken) maar bij vrienden zou ik aanraden dat maar een paar keer te doen. Als je dan het gevoel krijgt dat het echt aan jou ligt dat jij alles bij moet houden, dan zou je kunnen overwegen om het met hun erover te hebben. Anders dan zullen deze vrienden geen echte vrienden zijn, want als het echte vrienden zijn dan zullen zij jou ook bellen eens in de zoveel tijd. Dat hoeft niet elke dag te zijn maar misschien wel om de zoveel maanden. Als het dus geen 'echte' vrienden zijn dan kan je misschien gewoon nieuwe mensen gaan ontmoeten en een nieuwe vriendenkring creëren.

hoop dat dit een beetje helpt

Days turn to years, the clock ticks on...

Geplaatst: do mei 10, 2012 3:39 pm 

Mystiek schreef:
Ik heb precies hetzelfde maar dan in mijn familie.
Ik heb namelijk ook het idee dat altijd ikzelf het contact moet onderhouden en bij hun langs moet gaan en moet bellen etc.

Wat mij toen is verteld als tip en ik zal hem dan maar ook hier neerzetten en hoop dat je er wat aan hebt. Ik kon eens in de zoveel tijd gewoon even bellen vertellen hoe het gaat. Dit kan ik dan 1 keer per maand doen. Dit doe ik dan bij mijn familie (eerlijk ik heb ze al een paar maanden niet gesproken) maar bij vrienden zou ik aanraden dat maar een paar keer te doen. Als je dan het gevoel krijgt dat het echt aan jou ligt dat jij alles bij moet houden, dan zou je kunnen overwegen om het met hun erover te hebben. Anders dan zullen deze vrienden geen echte vrienden zijn, want als het echte vrienden zijn dan zullen zij jou ook bellen eens in de zoveel tijd. Dat hoeft niet elke dag te zijn maar misschien wel om de zoveel maanden. Als het dus geen 'echte' vrienden zijn dan kan je misschien gewoon nieuwe mensen gaan ontmoeten en een nieuwe vriendenkring creëren.

hoop dat dit een beetje helpt
Het helpt zeker, elke mening helpt hierover ;)
Ik heb al eens wat gezegd tegen een aantal dat ik dit niet zo leuk vond en dat ik het heeeel leuk vind als ze eens zelf initiatief namen. Een 2 tal vrienden deden wel zoiets 1 of 2 keer en nu moet ik er serieus lang over nadenken.
Ik heb nu wel zin om wel hun een berichtje te sturen met hoe het gaat met hun (of zoals je zei, over mijzelf beginnen? )Maar nu is mijn vraag hoe ik zoiets moet aanpakken via sms ofzo. Ik wil echt niet dat zoiets overkomt als dwingend maar ook niet als 'loop maar over mij heen'. Want dat laatste wil ik nu echt niet (meer?).
Nu wil ik echt niet aan het lijntje gehouden worden met de vraag of er nog een vriendschap is, of ze nog zin hebben om af te spreken,...

En erg bedankt hierover. ;)

Geplaatst: do mei 10, 2012 6:57 pm 

Misschien kan je ze een berichtje via facebook sturen. Is lekker luchtig, gewoon een he hoe gaat het, of zo iets. Of een e-mailtje kan natuurlijk ook. Ik weet dat mijn tante het wel fijn vind als ik gewoon een kaartje stuur of zo'n berichtje op fb. Die kleine dingetjes doen wonderen.

Geplaatst: do mei 10, 2012 8:58 pm 

:P ik heb geen facebook,

ik heb oftewel hun email of gsm nummer ;) maargoed, ik zal hun een luchtige bericht sturen

Geplaatst: do mei 10, 2012 9:05 pm 

ja dan gewoon een luchtig smsje met alleen maar hoe het gaat. Daarna moet het van hun af komen

Geplaatst: vr mei 11, 2012 11:59 am 

oke, maar eens ik daarmee start.
Wat moet ik doen als ze gewoon antwoorden om beleefd te zijn, ik bedoel: ik deed dat soms wel en daarmee krijg ik vaak gewoon het antwoord en heel soms groeit dat wel tot een gesprek,...

Ik krijg bij zo'n berichtjes echt het gevoel dat ik zoiets steeds met aanporren om antwoord te krijgen.

Geplaatst: vr mei 11, 2012 12:31 pm 

Nou je kan bijvoorbeeld neerzetten:
He hoe gaat het, ik heb al een tijdje niks van je gehoord

Je kan ook eventueel vragen of ze het zo druk hebben. En meestal aan het berichtje dat ze terug sturen kan je zien of ze het menen of niet. Bijvoorbeeld dat ze heel kortaf overkomen door echt alleen maar te antwoorden. Beetje goeie vrienden zouden ook aan jou vragen hoe met je gaat. Dit loopt dan vaak uit tot een normaal gesprek. En dan kan je het voor dan even bij je vrienden laten of ze verder contact willen of niet. Ikzelf bel wel vaker of stuur wel vaker een berichtje. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe zij er tegen aan kijken.
Je kan natuurlijk ook gewoon brutaal doen en vragen waarom zij niet een keertje bellen of zo iets.

Als jij er wel een goed gevoel bij hebt dat zij nog steeds echte vrienden zijn kan je ze ook een keertje uitnodigen om ergens wat te gaan drinken. Dit is dan ook een mooie gelegenheid om helemaal bij te kletsen.

En bij berichtjes blijft het inderdaad wel altijd lastig om sowieso te bepalen wat iemand nou echt bedoeld.

Geplaatst: vr mei 11, 2012 4:34 pm 

Hai :)

ik persoonlijk vind het allemaal een beetje omslachtig. Je kan toch duidelijk zijn zonder dwingend? Als ik nu een vriend van me sms : hey,biertje? dan is het duidelijker wat ik wil ipv: hoe is het? En iemand kan toch gewoon nee zeggen. Iemand waar ik wat oppervlakkiger mee omga zou ik ook gewoon vragen: Hey! lang niet gezien! binnenkort weer een keer afspreken?

Elke vriendschap is weer anders. Ik heb mensen die ik vaak vanzelf tegenkom doordat we in dezelfde vriendenkring zitten, dat maakt dat afspreken vanzelf gaat. Maar ook een vriendin van vroeger die het gewoon druk heeft en ja, meestal ben ik dan degene die het initiatief neemt maar ik weet wel dat het gewoon goed zit tussen ons. Sommige perioden hebben we veel contact andere wat minder. Maar we kunnen nog steeds samen lekker een fles wijn wegwerken en bijkletsen. Dan gaat het niet om kwantiteit maar om kwaliteit :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur