Het is nu zo jul 15, 2018 11:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Engels of Nederlands?
Geplaatst: vr feb 07, 2014 10:42 am 

Een vraagje voor de mensen die zelf spreuken schrijven of dit wel eens hebben gedaan....
Schrijven jullie deze in het Engels of in het Nederlands? En waarom deze keus?

Berichttitel: Re: Engels of Nederlands?
Geplaatst: vr feb 07, 2014 1:55 pm 

In het Engels vind ik ze het mooist, maar toch doe ik ritueel werk in het Nederlands. Dat is toch meer 'eigen'. Sommige teksten horen in het ceremonieel wel in het Engels, vind ik. Bijvoorbeeld de Witches' Rune.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: vr feb 07, 2014 2:09 pm 

Schrijf je ook veel zelf of gebruik je vaker bestaande teksten? Ik heb tot nog toe namelijk vooral veel al bestaande teksten gebruikt maar wil vanaf nu vooral zelf gaan schrijven... Waarom? Omdat ik denk dat ik daar meer uithaal omdat ik er ook meer instop (nog geen ervaring dus dit hoeft niet zo te zijn, Dit is gewoon mijn gevoel op dit moment). Mijn doel is om uiteindelijk minstens 90% wel zelf te schrijven... Ik vraag me af hoe jullie dit doen?

Geplaatst: vr feb 07, 2014 2:18 pm 

Ik doe weinig met spreuken zoals ze bedoeld zijn: ritmische herhalingen, vaak op rijm, die de gebruiker in staat stellen het bewustzijn te verruimen en zo als brug dienen tussen de gedachte en de manifestatie in de realiteit.

Mijn rituelen, die ik niet vaak doe, zijn doorgaans redelijk spontaan. De tijd dat ik echt ging zitten schrijven is een beetje voorbij. Dat komt ook doordat ik momenteel geen groepswerk doe.
Vaak spreek ik niet op rijm, maar gewoon vanuit het hart. Het komt voor dat er spontaan een spreuk komt bovendrijven, die gebruik ik dan. Of ik kom er tijdens het ritueel achter dat ik beter een spreuk had kunnen schrijven, dan verzin ik er ter plekke één. Nu ik erover nadenk, dat gebeurt eigenlijk meestal wel, hi hi. Zeker bij spontane rituelen tijdens een maanwandeling zie ik het doel van de magie pas voor ogen als ik eraan ben begonnen. Dus dan heb ik helemaal niets voorbereid.

Dus de woorden die echt een verandering moeten bewerkstelligen bedenk ik zelf (of ik moet toevallig een hele goede zien die exact op mij aansluit). Maar Engelse teksten die bijdragen aan de schoonheid of de focus van het ritueel, laat ik lekker Engels. Het belangrijkste vind ik dat je begrijpt wat je zegt.
Ik geloof niet dat woorden op zich betekenis hebben.

Geplaatst: vr feb 07, 2014 2:20 pm 

kom anders even op de chat

Geplaatst: vr feb 07, 2014 3:17 pm 

Las je uitnodiging voor de chat net te laat helaas!

Geplaatst: vr feb 07, 2014 3:59 pm 

Ehm.. ik doe ze het liefst in het Engels, aangezien ik dat makkelijker vind, ik weet niet waarom. Maar ikzelf heb maar 1 of 2 keer een ritueel gedaan en net zo vaak een spreuk. En het was meestal erg spontaan en dus verloor ik mijn spraak, dus besloot ik om gewoon stil te zijn en de woorden in een kleine tekening uit te drukken, of door bepaalde bewegingen. Ik vind simpelere dingen veel fijner, ook eens geprobeerd om in een gewaad daar rond te lopen en met allemaal voorwerpen te zwaaien terwijl ik mijn (zelfgemaakte) latijnse tekst opzei, maar niet dat dat een goed gevoel gaf, maar dit verschilt weer van persoon tot persoon.

Ik blijf dus liever stil, en ik vind dat woorden vaak mijn beelden niet genoeg omschrijven of te veel grenzen hebben.

Geplaatst: vr feb 07, 2014 5:11 pm 

Ja, Mele, ik ken ook veel van dat soort momenten. Maar in elk ritueel is dat moment van voelen en bezinning. Althans, wanneer je rituelen leest die door een ander zijn geschreven zie je doorgaans deze momenten terugkomen.

Geplaatst: vr feb 07, 2014 7:27 pm 

In die uitleg kan ik mij ook goed vinden, maar een ritueel voor mij is niet alleen spontaan... Dat is denk ik ook de aard van het beestje, want in het dagelijks leven Ben ik ook een planner... Ik plan dus van te voren het moment waarop ik dingen spontaan laat gebeuren, klinkt misschien raar, maar dat werkt voor mij... Een ritueel begint volgens een bepaalde planning daarna is er tijd om verder te gaan en dingen spontaan te laten komen... Plannen jullie dan echt helemaal niets van een ritueel? Bv. Hoe je begint, hoe je afsluit welke spullen je wilt gebruiken? Zo plan ik dus ook waar ik tijd heb voor mijn spreuk en waar ik alles loslaat om spontaan dingen te laten gebeuren... Dat gaat bij mij dus ook meestal in die volgorde... Een beetje ruim geschetst ziet dat er als volgt uit

-Zorgen dat mijn spullen klaarliggen
-Cirkel trekken
-Spreuk
-Spontaan
-Afsluiten

Natuurlijk is ieder ritueel anders en is dit wel een heel klein bekrompen uitlegje, maar ik hoop dat jullie zo snappen wat ik bedoel. Een spreuk is voor mij persoonlijk dus wel erg belangrijk omdat dat voor mij zorgt dat ik me volledig concentreer op de rede van het ritueel.

Geplaatst: vr feb 07, 2014 8:01 pm 

Ik voer vrijwel nooit een ritueel uit in de formele vorm. Ik vind die vorm wel heel mooi, maar voor mij persoonlijk is dat niet praktisch. Al dat gesjouw met die spullen.... hi hi

Als ik het wél zo doe, dan bedenk ik uiteraard van tevoren hoe ik dat ga doen. Maar het trekken van de cirkel en aanroepen van alles heeft bij mij wel een vast kader, daarbinnen kan ik wel op intuïtie woorden kiezen bijvoorbeeld.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur