Het is nu zo jul 15, 2018 11:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Curses/vloeken en hexes/beheksingen
Geplaatst: za aug 16, 2014 1:18 pm 

Hallo allemaal,

Een vervloeking is over het algemeen iets wat een langere tijd duurt, soms zelfs meerdere generaties. Een beheksing wordt vaak voor kortere duur gebruikt. Sommige heksen gebruiken de termen door elkaar of noemen alles een vervloeking, wat in principe niet zo vee uit. Voor sommige heksen maakt het geen deel uit van hun leven, voor anderen is het de normaalste zaak van de wereld.

Gebruik jij vervloekingen of heb je er wel eens mee te maken gehad?

Berichttitel: Re: Curses/vloeken en hexes/beheksingen
Geplaatst: zo aug 17, 2014 1:48 pm 

Het enige wat bij een vervloeking of beheksing in de buurt komt wat ik ooit gedaan heb is het terugsturen van de pijn die iemand mij aangedaan heeft. Maar dat heb ik alleen gedaan omdat ik hoopte dat de persoon in kwestie ervan zou leren. Niet uit wraak. Er zijn een hele hoop mensen op deze aarde die vrij nare dingen met mij en de mensen van wie ik hou uitgespookt hebben, en ik zou ze niet vervloeken.

Ik zie mezelf niet als een instrument van gerechtigheid, of iets in die trant. Het is niet aan mij om iemand te straffen voor wat ze hebben gedaan. De enige uitzondering daarop is dat ik in extreme gevallen nog wel eens mee wil helpen om iemand onschadelijk te maken, al ben ik daar ook terughoudend in. Maar dan heb ik het niet over iemand die roddels loopt te verspreiden, of je winkel beroofd heeft. We maken allemaal nare dingen mee in ons leven, en daar zitten waardevolle levenslessen in verstopt.

Dat wil niet zeggen dat ik iemand niet zou proberen te stoppen als ze mij of een ander kwaad proberen te doen, maar ik zou daarvoor niet snel naar magie grijpen. Als iemand iets vloek-waardigs heeft gedaan lijkt het me verstandig om gewoon naar de politie te stappen. Er zijn talloze manieren om iets op te lossen, magie is voor mij de laatste op de lijst.

Niet iedereen in mijn omgeving denkt daar zo over, dus in die zin heb ik wel met vervloekingen en beheksingen te maken gehad. Ieder zo zijn eigen overtuigingen.

Geplaatst: do aug 21, 2014 9:23 am 

Vervloekingen hebben altijd een terugslag, bovendien realiseer je de intensiteit van de haat die je moet bezitten voordat je die kunt doorgeven. Dat is sowieso al een zwaktebod. Bovendien is verweer tegen vervloekingen niet eens zo moeilijk, dus ik zou er niet aan beginnen.

Geplaatst: do aug 21, 2014 8:49 pm 

Ik heb er geen ervaring mee en wil dat graag zo houden. Zo simpel is het. ;)

Geplaatst: do aug 21, 2014 9:53 pm 

Phaedrus schreef:
Vervloekingen hebben altijd een terugslag, bovendien realiseer je de intensiteit van de haat die je moet bezitten voordat je die kunt doorgeven. Dat is sowieso al een zwaktebod. Bovendien is verweer tegen vervloekingen niet eens zo moeilijk, dus ik zou er niet aan beginnen.

Je betaalt een prijs voor alles wat je doet of het nou vervloekingen zijn of niet. Verweer is niet moeilijk inderdaad, maar ik heb de ervaring dat er altijd een manier te vinden is om daar doorheen te komen.

Geplaatst: do aug 21, 2014 10:23 pm 

Maar hoe ziek ben je dan?

Geplaatst: vr aug 22, 2014 5:13 pm 

Hoe bedoel je?

Geplaatst: vr aug 22, 2014 11:55 pm 

In mijn ogen houdt iemand die vervloekingen tot deel van zijn/haar beoefening van magie maakt er een ethiek op na die in de lijn ligt van modern satanisme en niet van wicca/paganisme.

Binnen wicca/paganisme is ethiek weliswaar een lastig punt - er zijn op dit gebied weinig/geen doctrines (afhankelijk van je definitie van het woord "doctrines") en de voorschriften die er wel zijn, daar is veel discussie over (law of three), maar over het algemeen hangt men een vergevingsgezinde en niet vergeldingsgezinde ethiek aan.

Ik bedoel met modern satanisme overigens geen "duivelaanbidding" maar de religie die begin van de jaren '60 gestart is door Anton LaVey. Voor mijn studie heb ik delen uit zijn boeken gelezen, helaas heb ik de kopieën momenteel niet anders zou ik eruit geciteerd hebben.

Over het algemeen heb ik respect voor veel verschillende visies/meningen/inzichten en ik vind mezelf een begripvol mens, maar hier trek ik een grens.

Vervloekingen? Ik kan er simpelweg met mijn verstand niet bij...

Geplaatst: za aug 23, 2014 10:25 pm 

Dat bedoel ik dus. Waarbij ik wel de aantekening wil maken dat het af en toe wel eens voorkomt dat er iemand aanklopt met vervloekingsproblemen. Een vervloekt object meestal. Ik neem het dan ruim, waarbij ik objecten bedoel die een bewust geladen negatieve werking op de persoon hebben. In zo´n geval kan je alleen helpen als je er enig verstand van hebt. Dergelijke kennis kan dus nodig zijn, ook al zet je het nooit actief in werking.
Zelf sta ik uitermate skeptisch in deze materie en zie ik het als een, weliswaar zeer efficient en doeltreffend. psychologisch manipulatiespel. Vanuit dat standpunt zie ik iemand die vervloekingen inzet en aanwendt als een uietrmate ziek persoon, maar degene die zich er door laat treffen is misschien wel net zo erg aan hulp toe.

Geplaatst: zo aug 24, 2014 10:27 am 

Het dichstbijzijnde wat hier allemaal is opgenoemd en met mij te maken heeft was dat mijn moeder een keertje vertelt was dat ze vervloekt was. Ze geloofde er nooit in maar ze werd erg ziek. Ze ging naar artsen maar die konden niks vinden, ze lag al op sterven dus haar laatste hoop was een siberische shamaan (ze leefde in siberie dus dat was niet echt ver weg). Die zei dat ze vervloekt was. Ze was erg skeptisch en had zoiets van: nee joh, wat is dat nou weer voor onzin.

Bleek dat mijn vaders jaloerse ex aan voodoo deed. Ze waren net terug uit Nigeria en mijn vader had een impulsieve aankoop gemaakt op een gouden armband. Daar zat die vloek op en toen mijn moeder het aanraakte sloeg die meteen op haar over.

Met dit verhaal denk ik echt niet dat het alleen een mentaal iets is. Zo denk ik ook niet over gewone 'positieve' magie aangezien soms het slachtoffer er niet eens in gelooft. En bij 'aardige' (ik kan even er geen goed woord voor bedenken) magie heeft de omgeving het ook vaak niet door. Ik zelf zou me daar erg veel in willen verdiepen, niet om iemand ook daadwerkelijk te vervloeken maar om daar ook iets tegen te kunnen doen, het voorkomen of het gewoon te herkennen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur