Het is nu za sep 22, 2018 6:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Curses/vloeken en hexes/beheksingen
Geplaatst: di sep 02, 2014 1:44 pm 

Ik zou zelf ook niet echt "goede redenen" kunnen bedenken om iemand te vervloeken...

Geplaatst: za sep 13, 2014 11:15 pm 

Phaedrus schreef:
een dualistische wereldkijk waarbij een indeling in goed en kwaad bijna een eerste vereiste is. Paganisme zou dit los moeten kunnen laten, maar helaas is dit waar velen blijven steken.

Mensen in het algemeen zouden dit los moeten kunnen laten, als ik mensen vertel wat ik oprecht geloof noemen ze mij onethisch, zij weigeren echter in te zien hoe arbitrair en niet pragmatisch hun eigen ethiek vaak is.

Ik denk dat het misschien te maken heeft met dat mensen zich wanhopig vast grijpen aan het laatste gedachtegoed dat verder gaat dan wie er meer geld heeft, een symptoom van de hegemonie van het kapitalisme en nationalisme :P - oeh wat klink ik heerlijk fout ghehehe.

Om dit wat meer on-topic te brengen:
VERVLOEK HET KAPITAAL! VERVLOEK DE KABOUTERS, DE BILDERBERGERS, DE R&B ILLUMINATI, PRESIDENT NIXON, VERDOEM HEN ALLEMAAL TOT HET SLIJK!

In nomine Dis Patris in infernam abyssum demitte! Herpti-derp etcetera!

Geplaatst: zo sep 14, 2014 8:49 pm 

Waarom zou ethiek pragmatisch moeten zijn?

Geplaatst: zo sep 14, 2014 10:36 pm 

Ik zelf ben wel gecharmeerd door de vervloeking die krankzinnig genoeg is om wellicht nog te werken ook. Maar dat is wellicht wat al te pragmatisch gedacht.

Geplaatst: zo sep 28, 2014 1:59 pm 

Phaedrus schreef:
Satan bestaat alleen bij de gratie Gods, oftewel ze zijn twee zijden van dezelfde medaille. Aangezien pagans niet in God geloven impliceert dat logischerwijs dat ze ook niet in de duivel of Satan geloven.
Nu is niet iedereen even logisch ingesteld, maar dan ben je het een noch het ander en wordt het er niet duidelijker op.
Overigens denk ik dat ook het woord vloek van oorsprong een christelijke betekenis heeft.....

Wie zegt dat pagans niet in God geloven? Er zijn genoeg pagans die wel degelijk in God en/of Satan geloven.

Waar het woord vloek vandaan komt lijkt me niet zo belangrijk, het principe bestaat al langer dan de oorsprong van het christendom. Wel interessant natuurlijk om dat uit te zoeken.

Geplaatst: wo okt 01, 2014 10:40 pm 

Cecilia schreef:
Waarom zou ethiek pragmatisch moeten zijn?

Pragmatisch hoeft het ook zeker niet te zijn, maar het lijkt me knap lastig om een ethiek na te leven en uit te dragen die niet uhm pragmatisch is; d.w.z. niet praktisch, misschien zelfs niet uitvoerbaar hm. Hierin zit een soort onvermijdelijke hypocrysie denk ik, het hangt er een beetje van af hoe je met schuld om gaat en verantwoordelijkheid.

Bijvoorbeeld: als ik er niet in slaag om mijn ethiek na te leven, maar het wel geprobeerd heb, telt dat dan?

Om het met vloeken te verbinden: was het onethisch van mij om al dan niet fictieve personen te vervloeken, zelfs al had ik helemaal de intentie niet om daadwerkelijk iemand kwaad te doen?

Ik geloof dat dat ook altijd een fel debat is als het om vervloekingen gaat; zeker voor mensen die uitgaan van magie als het tot stand 'willen' van zaken of gebeurtenissen. De wil die je in magische rituelen richt, hoe scheidt je die van (onbewuste) intenties? Heel lastig en interessant onderwerp hm.

Geplaatst: wo okt 01, 2014 11:37 pm 

hmm... laten we het eens heel erg versimpelen.

Ethiek: de mens moet zorg dragen voor de natuur/het milieu.
Situatie: mijn werkplek is zodanig afgelegen dat ik erheen moet met de auto.
Gevolg: ik neem elke dag de auto.
Maar: dit is in strijd met mijn principe dat een mens zorg moet dragen voor het milieu, aangezien autorijden slecht is voor het milieu (het gaat er nu niet om of autorijden inderdaad slecht is voor het milieu, maar laten we dat voor nu even aannemen, want het gaat om de argumentatie eromheen).

Op basis van het feit dat ik auto rijd en dus het milieu beschadig, kan ik toch niet ineens stellen dat ik DUS mijn ethische waarden daaraan zou moeten aanpassen? Dat ik mijn mening moet bijstellen en dat de mens helemaal geen zorg hoeft te dragen voor het milieu?

Dat is wel wat jij volgens mij impliceert, als je zou stellen dat ethiek uitvoerbaar(/pragmatisch) zou moeten zijn.

Maar ik kán toch niet zomaar mijn ethiek aanpassen aan mijn levensstijl?

Daarnaast zie ik niet helemaal hoe dat werkt: vervloeken zonder de intentie hebben iemand kwaad te doen.... kun je dat uitleggen?

Geplaatst: do okt 02, 2014 1:28 am 

Dat laatste, daar kan ik wel wat over zeggen. Als je heftige emoties ervaart, is het soms mogelijk dat je ter plekke magie beoefent, zonder dat je dat bewust doet, of iemand kwaad wil doen. "iemand wel iets kunnen aandoen" is een gevoel wat we allemaal wel eens ervaren, maar over het algemeen niet op handelen. Maar op zo'n moment kan je dus iets negatiefs op iemand afsturen, en dat zou je een vloek kunnen noemen.

Geplaatst: do okt 02, 2014 7:54 pm 

Dat laatste is net als een belediging uitspreken zonder door te hebben dat het mensen kan kwetsen.

Je kan zeker je ethiek aanpassen (nuanceren?) naar 'zo goed mogelijk zorg dragen voor de natuur en het milieu (als mijn levensstijl dat toelaat)'. (Zo moeilijk is het helemaal niet om je principes te heroverwegen), dan is het al veel meer open voor interpretatie. En - voor mij belangrijk - dan is het veel moeilijker om te zeggen dat andere mensen het verkeerd doen.
Het zou namelijk hypocriet zijn van iemand om mensen aan te vallen op het niet alles doen om het milieu te sparen als de persoon het zelf niet eens doet. :3

Aanpassen aan wat praktisch haalbaar is, dat is bovendien vaak niet hetzelfde als aanpassen aan levensstijl. Om jou voorbeeld aan te houden: Als de persoon uit jou voorbeeld van ethiek gehandicapt is en fysiek (het is praktisch niet haalbaar) niet in staat is dan is dat wat anders dan wanneer hij/zij geen tijd kan maken omdat hij/zij een topfunctie heeft bij BankX (het is niet te combineren met zijn levensstijl), business ethics zijn dan waarschijnlijk een betere optie voor zijn levensstijl.

Tenslotte is ethiek niet te versimpelen , dat blijkt ook wel uit je voorbeeld , zou je niet de vraag kunnen stellen 'waarom werkt de persoon X dan op een plek die zo afgelegen is dat hij/zij het milieu moet vervuilen? Of heel ver doorgedacht, 'waarom neemt hij/zij actief deel aan de maatschappij die zo tegen zijn/haar ethiek in gaat?' . Een logische verklaring zou zijn dat er meer factoren een rol spelen in de ethiek van deze persoon en het dus helemaal niet zo simpel goed/fout is. - zo simpel goed of fout als de hypocrieten met hun ethiek hoog in het vaandel vaak roepen dat het is.

Geplaatst: do okt 02, 2014 9:18 pm 

Ethiek ligt niet vast. Dat men de westers cq christelijke ethiek van lief zijn voor elkaar probeert aan te bieden als de enige ware, en wellicht hypocriete, ethiek vertekent de zaak volledig. Ethiek behelst het geheel van levensregels dat een individu of groep mensen er als richtlijn voor het handelen op na houdt. Dat kan dus werkelijk alles zijn. De ethiek van IS is echt heel anders, en de ethiek van een heiden zou anders behoren te zijn.
Ik denk dat het toverwoord hier consequentie is. Consquent handelen impliceert een zekere evenwichtigheid waardoor je een positie inneemt in het spanningsveld van normen en waarden om je heen. Van iemand die consequent is weet men wat men kan verwachten. Dat is weliswaar een sofistische ethiek, maar het geeft wel duidelijkheid.

[ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur