Het is nu zo jun 24, 2018 12:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat vraagjes
Geplaatst: zo aug 24, 2014 10:54 am 

Ik heb wat vraagjes die ik denk ik hier het beste kan plaatsen:
Kun je in plaats van wierrook ook zo een oliebrandertje tijdens een ritueel gebruiken?
En als je geen gewaad hebt wat zou je dan eventueel kunnen dragen tijdens een ritueel?

and crown her kerchiefs with mickle rare perfume."
-William Shenstone The School Mistress 1742

Berichttitel: Re: Wat vraagjes
Geplaatst: zo aug 24, 2014 12:02 pm 

Ja natuurlijk, als je wil kan je ook gewoon ipv wierook bloemen neerzetten of n huisparfum gebruiken of gewoon niks gebruiken.

Je kan naakt zijn, of een gewoon iets aan doen wat je alleen voor rituelen gebruikt. Of je doet gewoon iets aan wat lekker zit.

Je kan alles doen waar jij je prettig bij voelt.

Geplaatst: zo aug 24, 2014 9:09 pm 

Er zijn voor zover ik weet geen regels over geurgebruik bij rituelen, dus doe wat voor jou het beste werkt. Sommige mensen kunnen wierook niet eens verdragen, dus is het goed dat er olie bestaat.
Wij als Wicca kennen de term skyclad, dwz gekleed met lucht oftwel naakt. Daar zijn bepaalde redenen voor of tegen voor aan te voeren, maar een inwijding is sowieso altijd skyclad juist om die reden, namelijk dat je letterlijk naakt de goden tegemoet dient te treden. Maar eigenlijk bestaan er verder ook geen algemeen geldende regel. Zeker als je alleen werkt kan je doen en laten wat je wilt. Wel is het zo dat je je werk kan intensiveren door kleding aan te trekken die enkel en alleen voor deze functie gebruikt. Dat kan een gewaad zijn, maar in mijn pre/Wicca tijd werkte ik met een magische hoofdband, die ik nog steeds als een zeer sterk object beschouw.

Geplaatst: zo aug 24, 2014 9:43 pm 

Volg vooral je gevoel. Je hebt zelf vaak associaties bij bepaalde elementen in een ritueel en die zullen dan het sterkst voor jezelf werken. Toen ik begon had ik hele altaren gemaakt ( vond ik ook leuk) maar tegenwoordig houdt ik het heel simpel. Mijn gevoel moet goed zijn.

Vaak wordt wierook in rituelen gezien als vertegenwoordiger van element lucht (of ook vuur vanwege verbrandingsproces). Maar lucht is ook overal om ons heen. Wierook wordt ook gebruikt als middel om de stemming te verhogen en voor deze taak kun je ook goed andere middelen gebruiken zoals oliebrandertje.

Geplaatst: ma aug 25, 2014 1:04 pm 

Ik gebruik altijd mijn oliebrandertje en bijna nooit wierook.
Het mooie vind ik dat mijn oliebrandertje alle elementen in één vertegenwoordigd: het brandertje zelf is van steen - aarde, er brandt een lichtje in - vuur, er zit water met olie in het bakje - water, het verdampende water geeft een geur - lucht.

Verder kies ik er vaak voor om me te kleden in de kleuren die passen bij mijn intenties van een ritueel.

Geplaatst: ma aug 25, 2014 9:00 pm 

Qua kleding ... ik draag meestal gewone dagdagelijkse kleding. Soms heb ik zin om mij te kleden naar het feest of de tijd van het jaar, hoe ik me voel op dat moment. Soms heb ik helemaal geen zin om uit mijn warme kleding te komen (meestal in de winter :) ) en dan doe ik het in mijn jeans en trui. Voor mij werkt het allemaal prima.

Wil ik echt tijd voor mezelf nemen (in groepsritueel of alleen) dan doe ik wel eens kleding aan die ik niet dagdagelijks aan doe. Zo heb ik een jurk die ik elke keer bij Beltaine terug aan doe, ik vind dat die jurk er bij past en voel me er goed in, kan ik lekker vrij in dansen rond de meipaal.
Ook heb ik een soort van gewaad (eigenlijk een jurk die veel te groot voor mij is haha) en die heeft nog niemand gezien, die draag ik enkel als ik me helemaal reinig en echt tijd voor mezelf uitneem en langdurig wil mediteren. De laatste tijd heeft ze meer in de kist gezeten dan ik ze heb aangehad, helaas.

Groetjes Hibou

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur