Het is nu zo dec 16, 2018 4:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Magie
Geplaatst: ma nov 17, 2014 9:25 am 

Cecilia schreef:
Ik had gehoopt op een interessantere discussie, Sheridan.

@ Cecilia: Het is absoluut niet mijn bedoeling mensen theorieën op te dringen, ik geef mijn visie. Als je er iets mee kunt, geweldig! Zo niet, ook even goed. Mijn excuus als het zo is overgekomen.

Mijn visie: Als je jezelf voor de gek kunt houden tegen beter weten in, dan weet je niet beter maar heb je twijfel en omdat het wel eens waar zou kunnen zijn doe je het maar, als een soort van reserve. Voor mij, en ik zeg het er maar even bij: niet noodzakelijk voor iemand anders, is het redelijk zwart-wit. Als je niet gelooft dat magie werkt, moet je er zeker niet aan beginnen, je zou wel eens resultaten kunnen krijgen waar je in het geheel niet bewust om hebt gevraagd.

Geplaatst: ma nov 17, 2014 11:18 am 

Sheridan, het voelde absoluut niet alsof je jouw theorieën wilde opdringen, eerder alsof je niet bereid was ze te verdedigen. En dat vond ik jammer.

Ik geloof wel degelijk in energieën die te sturen zijn, wat dan magie te noemen is. Mijn twijfel gaat vooral over dingen als edelstenenleer, over de vele boeken die lijsten met stenen en hun eigenschappen bieden. Het komt op mij nogal gekunsteld over.

Hoe ik het zie, is meer zo: stel, je wilt meer liefde in je leven. Je leest dat rozenkwarts hier een goede steen voor is. Je mediteert met die steen, waarbij jouw intenties in de vorm van energie op de steen geprojecteerd worden. De steen kan die energie als het ware uitstralen, en daarbij hoeft het niet zo te zijn dat dit letterlijk zo gebeurt. Maar het is een gevoel van degene die met de steen werkt dat dit zo gebeurt, en daardoor gebeurt het. Maar als jij voor ditzelfde doel geen rozenkwarts zou gebruiken maar bijvoorbeeld bergkristal (ik noem maar wat), dan is volgens mij het effect exact hetzelfde.

Ik geloof in de kracht van intenties en het gebruik van stenen/tarot/wat dan ook als hulpmiddelen daarbij. Maar ik geloof niet dat stenen vaststaande eigenschappen hebben waar je je aan houden moet en dat als je een steen gebruikt voor een eigenschap niet in de boeken genoemd staat, dat dan je magie zal falen.

Geplaatst: ma nov 17, 2014 3:49 pm 

Als je magie beoefent is het ook het beste een journaal bij te houden en alles te noteren. Oefening baart kunst, ook in magie. Schrijf je resultaten op en leg die tegen het bijgehouden journaal. We zijn allemaal verschillend, de magie werkt daarom ook verschillend in een ieder van ons.
Het zou nogal makkelijk zijn als alles altijd hetzelfde zou werken. Iemand hoeft dan maar 1 keer een goede spreuk, ritueel, voorbereiding te hebben ontdekt en voila! Een kant en klaar recept voor succes! Helaas, zo werkt het niet. Magie vereist toewijding en oefening. Geloven in jezelf is daarbij absoluut een voorwaarde. Zonder dat, is het bij voorbaat al gedoemd te mislukken, een verkeerde steen is daarbij vergeleken peanuts.

Voor mij zijn de volgende aspecten van belang voor het laten slagen van magie:
maanfase
planetaire uur en dag
materialen en benodigdheden
toestand van de uitvoerder
de wil van het Universum
de ervaring van de behandelaar
de magische energie opgebouwd door de uitvoerder
het geloof in de magie die je bewerkstelligt
de juiste spreuk

Ik hoor graag wat jullie visie is aangaande genoemde aspecten!

Geplaatst: di nov 18, 2014 11:13 pm 

Voor een ieder die nog twijfelde:
http://www.the-open-mind.com/scientific ... l-reality/

Magie is echt!

Geplaatst: wo nov 19, 2014 6:24 am 

Sommige aspecten daarvan gebruikte ik ooit eens voor het inwijden van mijn runen. Jij gebruikt magie met edelstenen. Edelstenen wekken ook bij mij interesse. Afgezien ik er weinig, of vrijwel geen ervaring mee hebt, heb ik wel een aantal aan edelstenen gespaard in mijn kindertijd. In mijn kindertijd geloofde ik en een enkele klaskameraadje dat sommige stenen geluk brachten. Dit was dan wel vanuit kinderlijke ogen gezien, maar misschien is dat juist niet verkeerd! Thuis ligt bij mij een boek, dat heet kristallen ontcijfert. Een lief gaf mij eens een rozekwarts toen ik op mijzelf ging wonen. Als kind kreeg ik ook tijgeroog omdat dit goed voor mij was. Mijn eerste edelsteen was een amozeniet. Als klein klein kind had ik die van mijn vader gekregen toen wij in Schokland waren, bij hele grote dinosauriërs die echt bewogen :D

PS: die link werkt niet. En ook nog een van harte welkom, doe ik het even hier ;)

Geplaatst: wo nov 19, 2014 10:50 pm 

P.S.S. Link werkt bij mij wel? En dankjewel :-)
Hier nog een keer voor de zekerheid:
http://www.the-open-mind.com/scientific ... l-reality/

Voor mij is de Godin de bron van alle energie. Als je een steen koestert omdat je hem mooi en bijzonder vindt, wordt die steen een doorgeefluik van energie en versterkt je wezen. In dat opzicht kunnen stenen een talisman zijn, en geluk brengen.

Geplaatst: do nov 20, 2014 12:42 am 

@cecilia, ik vind jouw blik op de magische werking van edelstenen erg interessant. Ik heb zelf al van jongs af aan wat met stenen gehad, juist vanwege de energie die ze uitstralen.

Jouw visie doet me erg denken aan een theorie over de werking van magische symbolen die ik een paar jaar terug tegen gekomen ben. De korte versie is dat de symbolen in kwestie uit zichzelf geen betekenis of 'kracht' hebben, maar dat we die er zelf aan geven. Als genoeg mensen het idee delen over een bepaald symbool wordt het onderdeel van de collectieve geest, wat onder andere zou verklaren dat bepaalde symbolen op meerdere plekken tegelijk opduiken, en waarom mensen vaak intuitief kunnen afleiden waar een bepaald symbool voor staat.

Of het met stenen ook zo werkt weet ik niet. Als ik uit ga van wat ik zelf kan zien hebben stenen wel degelijk hun eigen unieke energie, maar dat zegt natuurlijk niks over de oorsprong daarvan.

Ik zie magie als meer dan een middel om de werkelijkheid aan te passen. Het is ook het ervaren van delen van de wereld die niet onder de 'normale' werkelijkheid vallen, zoals bijvoorbeeld via intuitie, trance, astraal reizen, telepathie, etc.

In een bepaald opzicht zijn we continu bezig met de werkelijkheid aanpassen. Al onze acties hebben gevolgen voor onszelf en anderen. Magie is daar geen uitzondering op, en net als niet-magisch handelen ben je verantwoordelijk voor die gevolgen.

@Sheridan Dane Ik denk dat 'niemand kwaad doen' een onmogelijke opgave is daarin. Met elke hap lucht die je neemt sterven ontelbare bacterien, als je het niet doet beschadig je jezelf, als je iemand probeert te helpen neem je misschien wel een belangrijk leermoment van iemand af, en als je voor jezelf iets aantrekt betekent dat dat iemand anders dat weer misloopt. In ons dagelijks leven laten we ons daar niet door tegenhouden, waarom zou magie daar anders in zijn? Dat werkt twee kanten op uiteraard, ik zou iemand niet slaan, net als dat ik geen magie zou gebruiken met als doel iemand te beschadigen. Kwestie van je eigen overtuigingen over goed en fout doortrekken in het paranormale.

Dit betekent overigens niet dat ik voor het minste geringste naar magie grijp. Ik ben er eigenlijk best terughoudend in.

Geplaatst: do nov 20, 2014 11:26 am 

In alle jaren dat ik er mee te maken had heb ik vreemde dingen meegemaakt, maar de werking van magie echt bewijzen is nog nooit gelukt. Magie is een manier om naar de wereld te kijken, om het hoe en waarom in te vullen op een wijze die men meestal aanduidt met het causaliteitsbeginsel. Dat wil zeggen dat een handeling op het ene punt een reactie veroorzaakt op het andere zonder dat er een wetenschappelijk natuurkundig verband bestaat. De vraag of toeval bestaat, of er vrije wil bestaat, of mensen zichzelf wel besturen etc hangen er nauw mee samen, en je vliegt al snel uit de bocht als je gaat zoeken naar verslagen van bewijsvoering. Ik zou een ieder aanraden alleen uit te gaan van de eigen ervaring en alle teksten hierover ten sterkste te wantrouwen. Bestaat magie? Die vraag is volledig irrelevant wanneer een gewenst resultaat wordt bereikt. Het doel is er en de weg heeft een verklaring. Wat wil je nog meer.

Omdat de mens echter alles verklaard wil hebben, bestaat er echter een sterke drang tot verklaring van het onverklaarbare. Boeken met schema's en associaties zijn er geschreven om te komen tot een soort handleiding voor het verrichten van magie. Er werd ook hier een lijstje gegeven van maanstanden, materialen etc. Die lijstjes zijn eindeloos. Liber 777 van Crowley helpt degene die daar aan wil beginnen vast een beetje op weg. Het idee er achter is dat hoe complexer de handeling wordt, hoe nauwkeuriger je te werk zult moeten gaan, met als gevolg een optimale concentratie en extreem sterke wilskracht. Maar mijn ervaring heeft aangetoond dat de magie er niet beter of slechter van wordt. Er bestaat zelfs een volledig estroming, chaosmagie genoemd, die bewust al deze regels ridiculiseert en overhoop haalt, en er vervolgens toch in slaagt de gewenste effecten te bereiken. Maakt dat wat uit? Wederom nee, want het gaat om een persoonlijke keuze voor de werkwijze waar de beoefenaar het beste resultaat mee bereikt.

Magie beoefenen heeft als ultieme doel dat je jezelf leert kennen. Je denkt dat je van alles wilt, dat je weet hoe de dingen in elkaar zitten, en alleen door vallen en opstaan kan je ontdekken hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit. Dat ligt voor iedereen anders, en de een weet meer te bereiken dan de ander. Maar wat je vooral niet moet doen is denken dat je de waarheid in pacht hebt. Dan is alle magie bij voorbaar al gedoemd te mislukken.

Als je magie beoefent is het ook het beste een journaal bij te houden en alles te noteren. Oefening baart kunst, ook in magie. Schrijf je resultaten op en leg die tegen het bijgehouden journaal. We zijn allemaal verschillend, de magie werkt daarom ook verschillend in een ieder van ons.
Het zou nogal makkelijk zijn als alles altijd hetzelfde zou werken. Iemand hoeft dan maar 1 keer een goede spreuk, ritueel, voorbereiding te hebben ontdekt en voila! Een kant en klaar recept voor succes! Helaas, zo werkt het niet. Magie vereist toewijding en oefening. Geloven in jezelf is daarbij absoluut een voorwaarde. Zonder dat, is het bij voorbaat al gedoemd te mislukken, een verkeerde steen is daarbij vergeleken peanuts.

Voor mij zijn de volgende aspecten van belang voor het laten slagen van magie:
maanfase
planetaire uur en dag
materialen en benodigdheden
toestand van de uitvoerder
de wil van het Universum
de ervaring van de behandelaar
de magische energie opgebouwd door de uitvoerder
het geloof in de magie die je bewerkstelligt
de juiste spreuk

Ik hoor graag wat jullie visie is aangaande genoemde aspecten!

Geplaatst: do nov 20, 2014 11:30 am 

Nih schreef:
@Sheridan Dane Ik denk dat 'niemand kwaad doen' een onmogelijke opgave is daarin. Met elke hap lucht die je neemt sterven ontelbare bacterien, als je het niet doet beschadig je jezelf, als je iemand probeert te helpen neem je misschien wel een belangrijk leermoment van iemand af, en als je voor jezelf iets aantrekt betekent dat dat iemand anders dat weer misloopt. In ons dagelijks leven laten we ons daar niet door tegenhouden, waarom zou magie daar anders in zijn? Dat werkt twee kanten op uiteraard, ik zou iemand niet slaan, net als dat ik geen magie zou gebruiken met als doel iemand te beschadigen. Kwestie van je eigen overtuigingen over goed en fout doortrekken in het paranormale.

Magie is gericht op het manipuleren van de werkelijkheid, dat is de definitie die ik een aantal berichten eerder al gaf. Ik ben juist geïnteresseerd in de visie van anderen over HOE die werkelijkheid te manipuleren is. Binnen Wicca, en dat is mijn leidraad, mag je magie niet gebruiken op of voor iemand zonder toestemming van de persoon in kwestie EN mag niet gericht zijn op toebrengen van schade aan wie dan ook. Zwarte magie is verboden. Terughoudend zijn spreekt van wijsheid, als je het inzicht en overzicht niet hebt, doe het dan niet. Het komt drievoudig terug!

Geplaatst: do nov 20, 2014 12:39 pm 

@Nih: interessant, die visie over symbolen sluit inderdaad heel nauw aan bij mijn theorie over stenen. Voor mij is het ook zo dat iedere steen eigen eigenschappen heeft, maar ik ken die zelf toe in plaats van me te laten leiden door de boeken die daarover geschreven zijn. Ik mediteer, voel aan, schrijf mijn intuïties op en op basis daarvan gebruik ik de stenen. Hoewel ik daaraan moet toevoegen dat ik (nog) geen "magisch" werk doe. Ik leg de stenen neer als talismannen, "reminders" van waar ik mijn aandacht op wil richten of als focuspunt voor meditatie. Of puur als symbool voor een bepaald seizoen of iets dergelijks.

@Phaedrus en @Sheridan, voor jullie is dus exact hetzelfde rijtje aspecten van belang voor het laten slagen van magie? Ik heb altijd (dat wil zeggen, als ik erover lees) getwijfeld over het belang van maanfase en planetaire uur en dag... Ik weet er wellicht te weinig over maar de associaties van welk magisch werk je op welk moment het beste kunt doen klinken mij altijd nogal "bedacht" in de oren. Maar ik heb alleen boeken gelezen die veel onderwerpen behandelen en daardoor nogal op de oppervlakte blijven. Boeken met lijsten van maanfases en hun associaties, zonder uitleg over waar die associaties vandaan komen en hoe ze ertoe doen. Ik ben benieuwd naar wat jullie visie hierop is. Waarom is zijn deze aspecten van belang? Hoe beïnvloeden ze jullie magische werk?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur