Het is nu vr sep 21, 2018 8:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Magie
Geplaatst: do nov 20, 2014 3:09 pm 

Veel stof voor nadenken in dit topic. Veel interessante punten.

Ik moet zeggen dat ik het met @Nih eens ben dat 'Doe wat je wilt maar breng niemand schade toe' wel een beetje simplistisch is... Je brengt met van alles en nog wat jezelf en anderen schade toe en het is onmogelijk om dit waarlijk na te volgen. Nih gaf het voorbeeld al van het ademen maar een meer 'magisch' voorbeeld dat ik al op een paar Wicca sites heb zien verschijnen is bijvoorbeeld een spreuk om geld te krijgen. Klinkt allemaal heel mooi, maar zodat jij het krijgt moet iemand anders het ook 'verliezen'. Dat kan natuurlijk op een positieve manier zijn dat je iets verkoopt bijvoorbeeld, maar vaak heb ik het idee dat mensen dan denken dat dingen dan uit de lucht vallen en niet dat ze wel degelijk ergens vandaan moeten komen en dat die ander daar ook schade van kan lijden... Net zoals de drievoudige wet vind ik ook dat dit een principe is want als in steen gegraveerde wet is het gewoonweg niet na te volgen.
En dan over de kritiek van Sheridan over zwarte magie, tja dat is natuurlijk lastig en ik ga het niet proberen goed te praten, maar de Wicca heeft veel invloed gekregen (en bestaat alleen maar, als je het mij vraagt) van Aleister Crowley, die er nou niet bepaald om bekend staat een heilig boontje geweest te zijn. Ook is het bekend dat Gardner en zijn volgelingen tijdens de WWII rituelen gedaan hebben om de duitsers tegen te houden. Dan kun je misschien zeggen dat dat geen zwarte magie is, maar het was wel degelijk tegen iemand gericht. Dus die lijn vind ik moeilijk te trekken... Wat is witte magie en wat is zwarte magie? En wie beslist dat?
Zelf heb ik net als Cecilia en Nih wel wat met het idee dat we een zekere betekenis aan dingen geven die ze niet
uit zichzelf hebben, maar door het geloof hierin gebeuren er wel dingen. Een praktisch voorbeeld is het placebo effect... Ik zou zeggen dat het niet een kwestie is van jezelf voor de gek houden maar het zelf creeeren van een betekenis. Magie is toch vooral gebaseerd op het geloof erin. En daarvoor is het wel degelijk nodig dat we meerdere elementen samenvoegen waardoor ons geloof erin groeit. Nou vind ik ook wel dat men er tegenwoordig wel een beetje te simplistisch mee omgaat, alsof een rubberen bad eend hetzelfde effect zou hebben als een athame. Ik zou zeggen dat de wijzen uit de oude religies veel van de elementen die ze gebruikten voor rituelen (en die we nu nog gebruiken) zeker niet uit het niets verzonnen. Daar is over nagedacht en heeft een simbolische betekenis, dus zou ik zeggen dat het veilig is ons daar een beetje aan te houden. Maar ook dit is niet echt een stenen tafel lijkt me...
En @Cecilia, volgens mij heeft @phaedrus de lijst van @Sheridan gekopieerd maar er daarna niets meer overgezegd want ze zijn precies hetzelfde met ook de zin ervoor en erna.

Geplaatst: do nov 20, 2014 5:20 pm 

Eldridge Brody schreef:
Magie is toch vooral gebaseerd op het geloof erin.

Nogmaals de link: http://www.the-open-mind.com/scientific ... l-reality/

Het kunnen richten van de kracht van je gedachten, hoe was het ook weer? het manipuleren van de werkelijkheid..... Rituelen, voorwerpen, spreuken, de juiste tijd noem maar op, deze aspecten concentreren energie op een gesteld doel, ze vormen een brandpunt en laten magie gebeuren! Dat is geen geloof, dat is realiteit.

Geplaatst: do nov 20, 2014 7:12 pm 

Ik bedoelde het werken van de magie Sheridan, dat als je er niet in gelooft en je het probeert het sowieso niet werkt. En ik weet zeker wel dat het werkt, al moet ik zeggen dat dit artikel niet echt sterk is, het is al door allerlei mensen bewezen dat dit zeker geen wetenschappelijk onderzoek is : http://is-masaru-emoto-for-real.com/

Dus ik zeg zeker niet dat het allemaal geloof is, ik weet dat er dingen gebeuren door magie, maar als je het wetenschappelijk wilt bewijzen moet je het wel goed doen. En anders gewoon niet zeggen dat het wetenschappelijk is...

Geplaatst: do nov 20, 2014 7:40 pm 

@Eldridge... ik had het gezien, maar trok daaruit de conclusie dat Phaedrus het met Sheridan eens is.

Geplaatst: vr nov 21, 2014 10:52 am 

Eldridge Brody schreef:
Dus ik zeg zeker niet dat het allemaal geloof is, ik weet dat er dingen gebeuren door magie, maar als je het wetenschappelijk wilt bewijzen moet je het wel goed doen. En anders gewoon niet zeggen dat het wetenschappelijk is...

Je zegt wel dat het niet goed is gedaan maar niet wat er niet goed is gedaan, noem dan ook man en paard. Wat is volgens jou dan wel goed en wetenschappelijk bewijs?

Geplaatst: vr nov 21, 2014 11:40 am 

Hallo Sheridan! Sorry als het zo klonk, het kan best zijn dat het wel degelijk allemaal zo werkt als hij zegt, I don't know, en heb de tijd ook niet om het allemaal uit te proberen. Ik bedoelde dat het niet wetenschappelijk is omdat veel van de omstandigheden van zijn onderzoek niet neutraal zijn of niet bekend zijn. Dus enkele van de opmerkingen over zijn onderzoek (sorry heb de tijd niet het te vertalen... Ik hoop dat iedereen het kan begrijpen...):

* Eliminate the possibility of the scientist’s bias affecting the experiment’s results by implementing double blind procedures.
* Publish the entire collection of photos for all water sample tests that he has performed, not just the ones that support his claim.
* Minimize the sources of possible error in his procedures, such as variation in temperature and humidity between sample.
* Pay more attention to the time-tested methods of the scientific community rather than disregarding them. Emoto’s research could go much farther if he could interest scientists around the world in testing his hypothesis.

En verder het effect van muziek op de vorming van meerdere dingen is al vaak onderzocht en bewezen, maar zeggen dat het mooiere kristallen vormt is natuurlijk een mening en geen wetenschap net zoals ik kan zeggen dat ik Rembrandt mooier vind schilderen dan Picasso en jij het daar mee oneens kan zijn...

Nou moet ik zeggen dat ik vind dat de wetenschappelijk methode zeer overrated is, en dat de wetenschap zeker niet de absolute waarheid bevat, dus ook al is iets niet wetenschappelijk bewezen kan het voor mij gewoon waar zijn, maar zoals ik eerder zei, als je het wetenschappelijk wilt noemen moet je daarvoor de hele wetenschappelijke methode nou eenmaal volgen...

Maar ik bedoel er niets persoonlijks mee @Sheridan, ik hoop dat je niet denkt dat ik hier probeer mijn punten op te dringen... Ik geef alleen mijn mening.

@Cecilia dat zou ook goed kunnen ja, zo had ik er nog niet over gedacht :)

Geplaatst: vr nov 21, 2014 11:45 am 

Sheridan Dane schreef:
Eldridge Brody schreef:
Magie is toch vooral gebaseerd op het geloof erin.

Nogmaals de link: http://www.the-open-mind.com/scientific ... l-reality/

Het kunnen richten van de kracht van je gedachten, hoe was het ook weer? het manipuleren van de werkelijkheid..... Rituelen, voorwerpen, spreuken, de juiste tijd noem maar op, deze aspecten concentreren energie op een gesteld doel, ze vormen een brandpunt en laten magie gebeuren! Dat is geen geloof, dat is realiteit.

Het hangt er ook weer vanaf in welk licht je realiteit en geloof bekijkt :mrgreen:
in die zin van dat voor anderen geloof realiteit is ;)

Geplaatst: vr nov 21, 2014 12:33 pm 

@Eldrige: Ben ik wel met je eens hoor, maar dit is een verslag wat niet geschreven is door de wetenschapper zelf maar eerder door een journalist. Verder vind ik zelf enig bewijs niet eens belangrijk, ik weet uit eigen ervaring.

Ik probeerde antwoord te geven op de originele vragen van Saralee gesteld in dit topic:
Wat verstaan jullie onder magie? Hoe bedrijven jullie magie? Hoeveel soorten magie bestaan er en wat zijn de belangrijkste of meest gebruikte? Is magie wel echt? Wat zijn jullie ervaringen met magie?

Mijn (en dus mijn visie, ik zeg het er even bij :p) antwoorden op een rijtje:

Magie is het manipuleren van de werkelijkheid.

Magie bedrijf ik door middel van het op lijn krijgen van een aantal aspecten:
-maanfase (Godin en magie zijn één in mijn ogen met bepaalde maanfasen werkt magie voor een beoogde doel
beter)
-planetaire uur en dag (het voelt gewoon juist om ook aan dit detail aandacht te geven)
-materialen en benodigdheden (dit vind ik belangrijk, hierbij hoort ook de juiste voorbereiding)
-toestand van de uitvoerder (als je ziek bent, of je kunt je niet goed concentreren gaat het gewoon niet dus)
-de wil van het Universum (soms is het gewoon nee!)
-de ervaring van de behandelaar (hoe meer je bedreven bent, des te beter het resultaat)
-de magische energie opgebouwd door de uitvoerder (hier is weer voorbereiding een verplichting, ik schrijf mijn
spreuken op in Theban, dat geeft voor mij een extra mystieke dimensie waardoor mijn concentratieniveau hoger
is daarnaast zijn ze niet meer direkt toegankelijk voor iedereen, er moet moeite voor worden gedaan ze te lezen)
-het geloof in de magie die je bewerkstelligt (voor mij geen probleem, ik weet dat het werkt)
-de juiste spreuk (woorden hebben kracht, het beste is een spreuk in de vorm van een gedichtje zodat je het
kunt herhalen, de woorden moeten inzinken en in je geest betekenis krijgen)

Je kan magie definiëren aan de hand van motieven. Bijvoorbeeld beschermende magie, herstellende, aantrekkende, vernietigende, transformerende... Er is voor mij in basis maar 1 soort magie. Ik geloof niet in dualiteit, niet van goden en dus ook niet in dualiteit van magie. Het doel bepaald de aard en of kleur zo je wilt. Ik noemde eerder wel zwarte magie, voor mij is dat magie die tegen wil en tegen iemand wordt gebruikt.

Magie is echt! (al genoeg over gezegd en gevonden)

Ik beperk voor 99% het uitoefenen van magie tot het bewerkstelligen van genezingen en kleine uiterlijke veranderingen. Tot nu toe hebben ze allemaal zeer goed gewerkt. Het resultaat kon alleen wel eens op zich laten wachten, vaak moest ik het ritueel herhalen of kleinere of wat grotere veranderingen aanbrengen om beter resultaat te krijgen.

Geplaatst: za nov 22, 2014 1:16 am 

Voor mij is een wetenschappelijke basis voor magie niet relevant, ik ben het wat dat betreft met Phaedrus eens. Het resultaat is er, of dat nou toeval, of confirmation bias, of placebo effect, of magie is maakt niet uit.

Wat betreft de manier van magie beoefenen, zit ik ergens in het midden. Met te veel uiterlijke ceremonie en regels raak ik afgeleid, en wordt een ritueel een leeg en mechanisch iets. Aan de andere kant krijg ik weinig gedaan als ik niet genoeg houvast heb en alles innerlijk moet plaatsvinden. Dat zal voor iedereen een persoonlijke balans zijn denk ik. Ik denk dat er wel een overeenkomst is, wat voor systeem je ook gebruikt: discipline.

Ik zie magie als een vaardigheid die je aan kan leren, net als het bespelen van een instrument. Alleen is magie zo sterk verweven met je persoonlijke ontwikkeling dat de twee hand in hand gaan, en magie eigenlijk onlosmakelijk verbonden is geraakt met spiritualiteit (en daarmee ook religie).

Dan nog even mijn visie op de lijst:

-maanfase: Ik denk zeker dat de maanfase kan helpen, en ik let er wel op bij het uitoefenen van magie, maar ik laat me er ook niet door tegen houden. Met een afnemende maan kan je prima opbouwende magie uitvoeren, het is alleen iets moeilijker.

-planetaire uur en dag: Ik heb zelf helemaal niks met astrologie, en let hier dus ook niet op. Ik sluit niet uit dat het invloed heeft.

-materialen en benodigdheden: Materialen en benodigdheden zie ik als hulpmiddelen. In de meest pure vorm heb je alleen jezelf nodig voor magie. Dat maakt het niet beter of slechter dan andere manieren van magie beoefenen, alles met eigen voor- en nadelen.

-toestand van de uitvoerder: Als ik gestressed ben, of me om een of andere reden afsluit, heeft dat enorm veel invloed op de effectiviteit van de magie. Ik denk dat ziekte daar weinig mee te maken heeft, als ik van mijn eigen ervaring uitga in ieder geval. Soms heeft ziekte wel invloed op je energie niveau, en dat kan wel weer invloed hebben, maar ik denk dat fysieke gezondheid verder niet veel met de kracht van magie te maken heeft.

-de wil van het Universum: Ja, ik denk dat sommige dingen niet veranderd kunnen worden, en dat heeft volgens mij niets te maken met limiteringen van magie. Of je nou geloofd dat dat vanwege de wil van het universum is, de wil van een godheid, of bijvoorbeeld je hogere zelf die een bepaald pad voor dit leven voor ogen heeft, of afspraken heeft met andere zielen.

-de ervaring van de behandelaar: Zeker. Magie is iets wat oefening vergt. Uiteraard hebben sommige mensen meer aanleg dan andere, maar ook met talent is magie volgens mij iets wat voornamelijk veel oefening, zelfinzicht, discipline en experimentatie vergt. Iets wat mij van jongs af aan ingepeperd is: het is 1% talent en 99% hard werk.

-de magische energie opgebouwd door de uitvoerder: Ja. Al zou ik dat zelf niet op deze lijst zetten, omdat ik de factoren waardoor je meer of minder energie op kan bouwen veel interessanter vind.

-het geloof in de magie die je bewerkstelligt: Ik denk dat als je niet gelooft in wat je doet, het dan moeilijk is om effectief de intentie te uiten die nodig is voor magie. Maar als ongeloof het opbouwen van energie en je intentie niet in de weg staat, denk ik niet dat het uit maakt. Het ligt er een beetje aan hoe sterk het ongeloof is denk ik. Een beetje gezonde twijfel zal geen kwaad kunnen denk ik.

-de juiste spreuk: Ik denk niet dat er een 'juiste' spreuk bestaat. Zolang het maar juist is voor de uitvoerder. Een spreuk helpt om intentie te uiten, maar het heeft nog een ander doel: helpen om in de juiste state of mind te komen. Iets wat jij associeert met magie dus. Zelf vind ik rijm al heel snel stom klinken, en dat is dus absoluut niet behulpzaam voor mij. Ik schrijf al mijn teksten zelf, en zoek daarbij naar een bepaalde toon die voor mij werkt. Maar ik ken ook mensen die magie kunnen bedrijven zonder ook maar een woord uit te spreken of een letter op papier te zetten.

Hiermee is voor mij het lijstje niet klaar
-menstruatie (sorry mannen, daar hebben jullie niks aan): rond mijn menstruatie vliegt de energie er vanaf - dit kan een enorme hulp zijn.

- emotie: de hoeveelheid emotie die ik achter een intentie kan zetten bepaalt voor mij eigenlijk vrijwel hoofdzakelijk of ik mijn doel bereik.

- zelfonderzoek/zelfinzicht: Ik heb gemerkt dat het belangrijk is om mijn motivatie te onderzoeken, omdat je anders niet krijgt wat je voor ogen had.

-gestelde limiteringen: Magic works in strange ways. Als je bijvoorbeeld de wens zou uiten dat je op 13 oktober om 4:17 uur een lotto ticket wilt vinden met als prijs een vakantie voor 2 personen naar hotel hoteldebotel, etc, verwacht ik geen resultaat te zien. Ik zie magie als een subtiele kracht. Een zetje hier, en duwtje in de juiste richting daar. Als je wenst voor een vakantie, of beter nog, een mogelijkheid om even tot jezelf te komen, dan laat je de ruimte voor de magie om dat te verwezelijken. Dat zal alleen niet altijd volgens je verwachting gaan.

Hangt ook sterk samen met mijn puntje hier boven volgens mij, als je je stiekem niet lekker voelt bij je baan, waardoor je aan rust toe bent, zou het resultaat wel eens kunnen zijn dat je je baan kwijt raakt. Terwijl je echte wens dan misschien wel werk zou zijn waar je je gelukkig bij voelt en waar je energie uit put.

Ik denk niet dat het onmogelijk is om magie in strakke banen te leiden en heel specifiek te zijn, dat is alleen zo verschrikkelijk moeilijk... Ik geloof ook dat het belangrijk is om subtiel te zijn, juist omdat het moeilijk is de gevolgen te overzien van een wens. Hoe subtieler je te werk gaat, hoe minder je de natuurlijke orde in de war schopt.

Voor mij speelt synchroniciteit ook een rol; of het 'juist' voelt. Maar dat heeft verder weinig met magie te maken, meer met mijn persoonlijke overtuigingen.

Geplaatst: zo nov 23, 2014 6:49 pm 

Afbeelding

[ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur