Het is nu di okt 16, 2018 11:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Staf
Geplaatst: di jul 07, 2015 3:41 pm 

Hoi,

Ik weet geen andere plek om te plaatsen dan dit, dus zet ik het hier maar meer.

Onlangs heb ik een staf gemaakt van lijsterbeshout, maar daar voelde ik me niet echt verbonden mee. Enkele weken later zag ik in de berm een lange stok staan, eigenlijk een dode tak. Ik had daar al meteen het gevoel bij: die hoort bij mij! Die heb ik dus meegenomen op de fiets.
Ik heb hem een tijdje in de tuin laten staan en ook een tijdje onder een afdak. Kortgeleden ben ik begonnen hem te bewerken.
Nu vrees ik echter dat er allemaal dood hout etende beestjes in zitten, en die wil ik liever niet op mijn kamer of in mijn staf, want die wordt dan snel uitgehold...
Wat kan ik tegen deze beestjes doen (ik heb al dode beestjes erin gezien maar die kunnen eieren gelegd hebben)?? Hij is veel te groot voor de vriezer of om boven het vuur te houden of zo. En anti-insectensprays wil ik helemaal niet gebruiken.
En, misschien een rare vraag, maar is het wel ethisch verantwoord? Ik bedoel je maakt er wel diertjes mee dood.

Groetjes Cran

Berichttitel: Re: Staf
Geplaatst: di jul 07, 2015 3:56 pm 

Wat mij betreft is insecten doden prima ethisch verantwoord. Ik sla muggen fruitvliegjes gewoon dood (spinnen worden wel netjes naar buiten gebracht).

Maar dan: hoe?

Ik neem aan dat je de tak als die nogal groot is niet in z'n geheel gaat gebruiken als staf. Als dat zo is, kun je beginnen met hem buiten op maat zagen, eventueel meerdere stukken zodat je later keuze hebt welk stuk je gaat gebruiken. Dan is invriezen misschien alsnog een optie?

Misschien is onder water stoppen ook een idee, maar ik weet niet of je tak daar bestand tegen is en ook niet of eventuele eitjes dat niet gewoon overleven...

Je kunt het ook zien als een teken van de natuur dat je op zoek moet naar een andere tak, maar daar kun je het beste zelf over oordelen.

Meer ideeën heb ik niet voor je.

Geplaatst: di jul 07, 2015 4:29 pm 

O haha nee, ik bedoel niet als 'wand' staf, maar als grote staf. Hoe noem je zo'n ding?
Anyway, ik ga die tip van het water zeker proberen. Denk dat de stok daar wel tegen kan... En dan is ie ook mooi meteen gewijd met water. Dank je wel!

Geplaatst: wo jul 08, 2015 7:15 pm 

Ik zal heel eerlijk zijn, ik heb meerdere malen een kleine staf geprobeerd te maken van dood hout, zonder beestjes, maar dat voelde niet het zelfde als het enige stafje dat ik gemaakt had van een appelboom die mijn opa in zijn tuin heeft staan, en die had ik eraf geknipt.

Nou met grote stokken. Ik zou die stok niet gebruiken als staf. Wat ik had gedaan, was na een grote storm gewoon in het park gelopen tot ik een stok vond die langer is dan ik. Die ga ik binnenkort hopelijk gebruiken. Omdat hij vers was gevallen, geen dode beestjes, en met de storm had hij ook een mooie energie.

Om dode beestjes weg te krijgen, ik vind dat niet ethisch verantwoord, ik vermoord geen dieren tenzij zij mij willen vermoorden of mogelijk kunnen vermoorden (net als muggen in afrika, malaria, daar heb ik geen zin in). Maar dat moet je zelf een beetje bekijken. Je kan misschien citroen gebruiken? Ik kan me niet voorstellen dat die beestjes goed tegen zuur kunnen. Of misschien helpt azijn ook. Als je misschien heel veel citroen en azijn gebruikt, dat mooi buiten laat, misschien schrikken die beestjes af en gaan ze weg. Je ka misschien pure alchohol gebruiken, dan gaan ze ook dood denk ik. Ik weet alleen niet in hoeverre al deze dingen hout beschadigen, citroen en azijn doen waarschijnlijk niks, maar alcohol wel denk ik.

Ik vroeg me af hoe je aan zo'n staf gaat beginnen, en waarom? Hoe ga je het gebruiken?

Groetjes, Mele

Geplaatst: wo jul 08, 2015 7:53 pm 

Dank je Mele, voor de tips!
Eigenlijk vind ik de staf vooral mooi, en nou ja het staat wel gaaf, zo'n Gandalfachtige staf :mrgreen: Weet niet of ik er echt iets mee ga doen, in de praktijk, maar hij is heel mooi en ik wil er graag eentje hebben staan.
Ik heb overigens juist een soort binding met deze (dode) stok, en niet met die die van de (levende) lijsterbes kwam. Grappig dat dat bij ons omgekeerd is.
Nu heb ik trouwens besloten hem verder zo te laten; ik heb niks tegen de eventuele beestjes gedaan. Als hij nu vanbinnenuit wordt opgevreten, so be it. Ik denk dat zelfs zwakke zuren als citroen en azijn het hout wel aan zouden kunnen tasten, maar tsjaa, dat ga ik niet uitproberen. Ga hem verder ook niet bewerken denk ik, alleen iets aan hangen of zo.
Van die storm en die energie vind ik overigens ook heel mooi, dat kan ik ook wel eens doen!

Dit is hem trouwens:
Afbeelding

O fijn ik weet echt niet hoe je hier afbeeldingen plaatst :evil:. Laat maar zitten :D

Geplaatst: do jul 09, 2015 6:02 am 

afbeeldingen kan je gewoon kopieeren en plakken

Ik zou hem gebruiken vooral in buiten rituelen, of voor wandelen denk ik. Maar zolang ik in de stad woon is dat erg onhandig en weet ik niet zeker of ik dat zou doen. Toen ik net geinteresseerd was in Hekserij, ik was iets van 14 geloof ik toen ik voor het eerst een serieus boek over las, zag ik een man met een staf. De staf was geolied, de hars was eraf en er waren allemaal touwtjes met stenen en houten kralen, Die staf was echt super mooi en iets geweldigs, alles stond voor iets en dat was te zien. Het prikkelde me nog meer.

Geplaatst: do jul 09, 2015 2:48 pm 

Wat leuk dat je een staf gaat maken, Cran! Ik heb er twee gemaakt (een lange en een korte) en vond het erg leuk om te doen. Ik gebruik ze bij rituelen en tijdens Castlefest. :) Ik hoop dat je er uit komt met die beestjes.

Geplaatst: do jul 09, 2015 6:23 pm 

ik zou graag een foto van jouw staf willen zien Ferda :)

Geplaatst: za jul 11, 2015 3:45 am 

Wat ik persoonlijk zou doen is drogen en impregneren met natuurlijke houtolie. Dat verstevigd het hout. Uiteraard is het ook mooi om `m zo te laten :) Jammer dat die foto het niet doet. Je kunt ook via zo`n foto upload programma proberen; picture plus website. En dan de link gebruiken en tussen twee van deze [img] plaatsen.

Geplaatst: za jul 11, 2015 5:59 am 

Als ie klaar is ga ik het nog een keer proberen ;)
Ga hem idd nog wel oliën, dan blijft ie langer goed. En droog is hij al.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur