Het is nu wo nov 14, 2018 7:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Online Maanviering December 2013
Geplaatst: di dec 03, 2013 7:44 pm 

Hallo lieve allemaal,

Hierbij het topic voor de eerste online maanviering. Als eerste: brainstormen! Wat willen jullie graag tijdens deze online maanviering, wat zijn jullie verwachtingen, wat zouden jullie toe kunnen voegen? Wat vinden jullie van de maan in december, wat voor associaties komen er boven?

Als er behoefte aan is zal ik morgen wat meer informatie plaatsen over de volle maan in december.

Liefs, MysticFaerie

Online Maanviering December 2013

Nou hier is ie dan! De eerste online maanviering van Belise! Omdat dit het eerste keer is dat we dit doen heb ik voor deze keer zoveel mogelijk voor mijn rekening genomen. Zo hebben we een voorbeeld en kunnen mensen daarna makkelijker voorstellen hoe een maanviering er uit kan zien. Maar denk eraan dat dit mijn manier is van een ritueel/viering, en dat dit niet de “ideale” of “juiste” manier is.
Ik heb zoveel mogelijk gekeken naar wat jullie hebben opgeschreven en ik zag drie thema’s langskomen: loslaten, reiniging en rust. Daarnaast heb ik uit vorige rituelen die ik zelf heb geschreven overgenomen hoe ik mijn voorbereiding doe en een cirkel trek.

Op- en aanmerkingen zijn welkom!

Benodigheden

- Een rustige kamer waar je even niet gestoord kan worden
- Comfortabele kleding
- Een kaars (een kleine kaars is handig, grote kaars mag ook. Geen kaars? Waxine lichtje werkt net zo goed)
- Een mesje of iets scherps om in een kaars te schrijven
- Divinatiemethode (tarot, runen, kaarten enz.)

Voorbereiding

Voordat ik een ritueel begin, vind ik het altijd prettig om de ruimte om me heen opgeruimd te hebben, zodat ik tijdens het opruimen al bezig ben met het verwijderen van dingen of zaken die niet nodig zijn. Ik vind het ook lekker om comfortabele kleding aan te trekken of lekker te gaan douchen, de kamer te verlichten met heel veel kaarsjes en alvast lekkere wierook aan te steken. Deze dingen zijn voor mij vaak al een ritueel op zich en ik merk dat ik op deze manier ook goed in de stemming kom voor het ritueel. Maar dit hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden, dus doe lekker wat goed voelt als voorbereiding.

Wat ik wel kan aanraden is om voordat je begint, eerst even lekker te gaan zitten of te gaan staan en je even helemaal bewust te zijn van je eigen lichaam. Voel je voeten, je benen, je buik, billen, rug, borst, armen, vingers, schouders, nek en je hoofd. Wees je bewust van je ademhaling en probeer je lichaam helemaal te ontspannen.
Ik vind dit soort oefeningen heel prettig om te doen en deze oefeningen helpen mij altijd om mijn eeuwige wervelwind aan gedachten tot stilstand te brengen en ook even aandacht te geven aan mijn lichaam.

Trekken van een cirkel

Trek de cirkel zoals jij gewend bent. Zelf vind ik het prettig om de cirkel drie keer rond te lopen of als ik weinig ruimte heb om mee heen te visualiseren. Ik loop de cirkel dan rond met aangestoken salie en een veer (voor vuur en lucht) en sprenkel ik de tweede keer ook met water met zout (voor water en aarde). Alleen met wierrook rond lopen is ook een optie en als je geen water rond kan strooien kun je ook de wierrook in een schelp zetten. Op deze manier heb je water (schelp), vuur (aangestoken salie), lucht (rook) en aarde (de salie zelf). De derde keer visualiseer ik de cirkel om me heen. Daarna zet ik op elke windrichting een waxinelichtje met een voorwerp die voor mij voor een element staat (een veer, stuk lavasteen, een edelsteen en een schelp).

Nodig de windrichtingen/elementen uit, roep de God en de Godin aan op jou manier.
Ik doe dit zelf met weinig woorden, ik ben meer een "voel" persoon tijdens rituelen dan dat ik bijvoorbeeld hardop de Godin aanroep. Als ik wel woorden gebruik, gebruik ik woorden die op dat moment bij me opkomen. Hier laat ik jullie dus lekker vrij in ;).

Voel hoel je vanavond niet alleen bent, maar dat er op dit moment meerdere mensen zijn van Belise die zich proberen te verbinden. Als je wil kun je de (forum)namen noemen en deze welkom heten in de cirkel.

Ga lekker zitten, sluit je ogen en probeer je te ontspannen. Wees je bewust van je ademhaling en laat alle gedachten die in je opkomen aan je voorbij gaan zonder er iets mee te doen. Als je voor je gevoel een staat van rust bereikt hebt kun je beginnen met het ritueel.

Het ritueel

Laat het afgelopen jaar in je hoofd voorbij gaan. Wat zijn de dingen waar je van geleerd hebt, welke dingen waren mooi, welke moeilijk. Hoe heb je het jaar over het algemeen ervaren? Misschien komen er dingen langs die lastig waren en die geen functie meer hebben. Sta hier bij stil en kijk of je deze dingen/ervaringen kan samenvatten in een woord. Neem hier rustig de tijd voor.

Als je het gevoel hebt dat een woord heb gevonden open dan je ogen een neem de kaars voor je. Pak je mesje/iets anders scherps en kerf in de kaars het woord (in het Nederlands of misschien in symbolen, wat jij wilt). Vraag dan aan de God/Godin/Universum/Moeder Aarde/spirithelpers of dit woord getransformeerd tot iets bruikbaars. Als je het gevoel hebt dat je hier voldoende aandacht aan hebt besteedt steek dan de kaars aan. Richt je aandacht op je kaars en visualiseer hoe het woord wegsmelt en transformeert tot iets anders. Misschien komt er een woord die het “gestransformeerde” voorstelt, misschien ook niet. Dat maakt niet uit. Je kunt het extra kracht bij zetten door te chanten, door te dansen, door energie te verzamelen en te versturen. Dat ligt aan jou. Je kunt ook rustig kijken naar de kaars en nadenken waarom dit woord zo vervelend voor je is en hoe je dit zou kunnen veranderen. Laat de kaars in ieder geval branden. Als de kaars niet opbrandt tijdens het ritueel, is dit niet erg. Net als het gene wat je wil loslaten, heeft dit namelijk tijd nodig :).

Pak daarna je divinatiemethode en gebruik dit om eventueel meer inzicht te krijgen in wat je wil veranderen of waar je het komende jaar naar toe wil. Ik wil bijvoorbeeld vanavond aandacht besteden door middel van divinatie hoe ik in deze periode en in het komende jaar de rust in mezelf kan bewaren.

Als je nog iets anders wil doen tijdens het ritueel, neem hier dan de tijd voor.

Afsluiting

Sluit het ritueel af zoals jij het gewend bent. Bedank de God en de Godin, de windrichtingen, Belise leden en sluit de cirkel. Je kunt visualiseren hoe de cirkel langzaam weer opengaat en oplost. De Belise chant die wij vaak gebruiken op meetings is deze: KLIK!:
“May the circle be open, but unbroken. May the God and the Goddess be ever in your heart. Merry meet and merry part, and merry meet again”. (Let op: in de video wordt “May the peace of the Goddess be ever in your heart” gezonden. Je kunt zelf kiezen waar je voorkeur ligt).
Niet onbelangrijk, aard jezelf goed door te visualiseren hoe de energie langs je voeten/stuitje de grond in zakt en neem wat te eten en te drinken.

Berichttitel: Re: Online Maanviering December 2013
Geplaatst: di dec 03, 2013 8:31 pm 

Een vraagje: Hoe ben je van plan dit uit te gaan voeren?

Adieussatz!

Geplaatst: di dec 03, 2013 9:19 pm 

Wellicht handig om eerst te bepalen welke maankalender je gaat volgen. Ikzelf vind de kalender van Ko Lankester een aanrader.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: di dec 03, 2013 10:00 pm 

Ik was van plan om samen met elkaar een ritueel te schrijven, deze rond volle maan definitief te plaatsen en daarna een tijd afspreken om op elkaar af te stemmen en het ritueel uit te voeren. Achteraf is het misschien leuk om ervaringen te delen.

Over de maankalender. Ik heb gemerkt dat er veel verschillende maankalenders zijn. Ik zou denken dat het nu de Maan van de Langste Nacht zou zijn, terwijl bij een andere maankalender dit weer anders heet. Maar het is zeker mogelijk om alle namen mee te nemen, zodat mensen zelf kunnen kiezen wat het beste bij je past. We zouden bijvoorbeeld ook naar de astrologische maankalender kunnen kijken, deze volle maan staat bijvoorbeeld in het teken van Tweelingen, en kijken hoe je je daar bij voelt.
Ik zelf ben meer van het "aanvoelen" hoe de maan in het jaar valt en wat voor associaties bij mij op komen. Dit heb ik liever dan het geven van een bepaalde naam. (Dit neemt niet weg dat ik maankalenders nog steeds interessant vind :) ).

Ik zal zeggen Diana, zoek informatie over de maankalender die jij interessant vindt, en plaats het vooral in dit topic :). We kunnen er vast wat leuks uithalen :)

Geplaatst: wo dec 04, 2013 11:16 am 

Ok, ik weet niet of ik mee ga vieren, hoor. Maar ik zal zeker meedenken.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: wo dec 04, 2013 2:15 pm 

o leuk idee :) 21 december toch, met Yule?

Ik kijk eind van het jaar altijd terug naar het afgelopen jaar. Op welk punt was ik vorig jaar en waar ben ik nu? Wat heb ik dit jaar geleerd? Wat wil ik het komende jaar leren? Of bereiken. Ik schrijf deze overdenkingen altijd uit in mn BOS. En ook een lijstje met doelen voor het nieuwe jaar.

Ik vind het ook mooi om te kijken wat je niet mee wil nemen ( dat kan wat mij betreft elke volle maan wel, heerlijk. Lekker opruimen in je hoofd :) ) Dingen die je los wil laten, bijvoorbeeld slechte gewoontes en negatieve emoties, opschrijven en dit papiertje verbranden.

Na deze langste nacht worden de dagen weer langer en daar kijk ik altijd erg naar uit! Deze volle maan voelt altijd als een nieuw begin voor mij. Ook altijd erg verwarrend aangezien het pas december is haha en de winter nog wel even duurt. De voorjaarskriebels komen bij mij ook altijd te vroeg daardoor en ik droom al van narcissen terwijl ik door de sneeuw banjer lol

Maar goed, tot zover mijn associaties met de maan van de langste nacht :)

BB
Autumn

Geplaatst: wo dec 04, 2013 3:05 pm 

Even pauze nemen tussen al dat studeren, dus kom ik even kijken! :) Ik heb morgen mijn eerste examen D:

Wat Autumn zegt over slechte gewoonten en negativiteit los laten lijkt me een goed idee, en iets waar ik ook al aan zat te denken. Dit is eigenlijk iets dat ik met alle vieringen probeer te doen, want ik vind dat, om een gezonde geest te behouden, je zo veel mogelijk afstand moet proberen te doen van je negatieve gevoelens/handelingen.

Aangezien deze maan (als je de associaties van de Maan van de Langste Nacht gebruikt, tenminste) voor reiniging en een nieuw begin staat, lijkt het me ook heel fijn om een reinigingsritueel te houden. Dat kan zo groot of zo klein zijn als men maar wil, en zo letterlijk of figuurlijk als men maar wil.
Iets wat ik in dit geval graag doe, is het echt heel groots en uitgebreid maken. Dan neem ik eerst een lekker heet, lang bad, verzorg ik mijn lichaam tot in de puntjes, om daarna mijn kamer volledig op te ruimen en ritueel te zuiveren. Dan zet ik de ramen open, en ga ik in dit geval lekker beneden in de warmte gaan zitten terwijl mijn kamer doorlucht, bij voorkeur met een lekker kopje thee :)
Ik zal het nodig hebben, want de 17de heb ik mijn laatste examen... Lekker ontstressen ^^

How could someone love butterflies but hate moths? That's like appreciating the sun with no regards to the moon.

Having a low opinion of yourself is not modesty. It's self-destrution. - Bobby Sommer

Geplaatst: wo dec 04, 2013 3:43 pm 

Ide schreef:
.....Aangezien deze maan (als je de associaties van de Maan van de Langste Nacht gebruikt, tenminste) voor reiniging en een nieuw begin staat, lijkt het me ook heel fijn om een reinigingsritueel te houden. Dat kan zo groot of zo klein zijn als men maar wil, en zo letterlijk of figuurlijk als men maar wil.
Iets wat ik in dit geval graag doe, is het echt heel groots en uitgebreid maken. Dan neem ik eerst een lekker heet, lang bad, verzorg ik mijn lichaam tot in de puntjes, om daarna mijn kamer volledig op te ruimen en ritueel te zuiveren. Dan zet ik de ramen open, en ga ik in dit geval lekker beneden in de warmte gaan zitten terwijl mijn kamer doorlucht, bij voorkeur met een lekker kopje thee :)
...

jaaa, dit klinkt ook heel goed :) doe ik ook wel eens!
(maar voor nu ga ik alleen even mn kattenbak doorluchten trouwens :lol: )

Geplaatst: wo dec 04, 2013 3:46 pm 

Ik heb nog nooit maanvieringen gedaan, maar ik wil graag meedoen. Hopelijk leer ik er ook veel van :) Als ik later nog tijd heb zal ik me eens inlezen in deze maan.

if you don't mind, I'll keep on going"

Geplaatst: wo dec 04, 2013 3:51 pm 

Ik vind eigenlijk de ideeën van Autumn en Ide echt heel erg goed. Ik heb eigenlijk nog nooit een echte maanviering gedaan, dus ik weet zelf verder niet zo goed nog wat erbij kan, maar ik hoop, net als Luna Ostara, dat ik hiervan veel ga leren. :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur