Hallo lieve allemaal,
Hierbij het topic voor de eerste online maanviering. Als eerste: brainstormen! Wat willen jullie graag tijdens deze online maanviering, wat zijn jullie verwachtingen, wat zouden jullie toe kunnen voegen? Wat vinden jullie van de maan in december, wat voor associaties komen er boven?
Als er behoefte aan is zal ik morgen wat meer informatie plaatsen over de volle maan in december.
Liefs, MysticFaerie
Online Maanviering December 2013Nou hier is ie dan! De eerste online maanviering van Belise! Omdat dit het eerste keer is dat we dit doen heb ik voor deze keer zoveel mogelijk voor mijn rekening genomen. Zo hebben we een voorbeeld en kunnen mensen daarna makkelijker voorstellen hoe een maanviering er uit kan zien. Maar denk eraan dat dit mijn manier is van een ritueel/viering, en dat dit niet de “ideale” of “juiste” manier is.
Ik heb zoveel mogelijk gekeken naar wat jullie hebben opgeschreven en ik zag drie thema’s langskomen: loslaten, reiniging en rust. Daarnaast heb ik uit vorige rituelen die ik zelf heb geschreven overgenomen hoe ik mijn voorbereiding doe en een cirkel trek.
Op- en aanmerkingen zijn welkom!
Benodigheden- Een rustige kamer waar je even niet gestoord kan worden
- Comfortabele kleding
- Een kaars (een kleine kaars is handig, grote kaars mag ook. Geen kaars? Waxine lichtje werkt net zo goed)
- Een mesje of iets scherps om in een kaars te schrijven
- Divinatiemethode (tarot, runen, kaarten enz.)
VoorbereidingVoordat ik een ritueel begin, vind ik het altijd prettig om de ruimte om me heen opgeruimd te hebben, zodat ik tijdens het opruimen al bezig ben met het verwijderen van dingen of zaken die niet nodig zijn. Ik vind het ook lekker om comfortabele kleding aan te trekken of lekker te gaan douchen, de kamer te verlichten met heel veel kaarsjes en alvast lekkere wierook aan te steken. Deze dingen zijn voor mij vaak al een ritueel op zich en ik merk dat ik op deze manier ook goed in de stemming kom voor het ritueel. Maar dit hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden, dus doe lekker wat goed voelt als voorbereiding.
Wat ik wel kan aanraden is om voordat je begint, eerst even lekker te gaan zitten of te gaan staan en je even helemaal bewust te zijn van je eigen lichaam. Voel je voeten, je benen, je buik, billen, rug, borst, armen, vingers, schouders, nek en je hoofd. Wees je bewust van je ademhaling en probeer je lichaam helemaal te ontspannen.
Ik vind dit soort oefeningen heel prettig om te doen en deze oefeningen helpen mij altijd om mijn eeuwige wervelwind aan gedachten tot stilstand te brengen en ook even aandacht te geven aan mijn lichaam.
Trekken van een cirkelTrek de cirkel zoals jij gewend bent. Zelf vind ik het prettig om de cirkel drie keer rond te lopen of als ik weinig ruimte heb om mee heen te visualiseren. Ik loop de cirkel dan rond met aangestoken salie en een veer (voor vuur en lucht) en sprenkel ik de tweede keer ook met water met zout (voor water en aarde). Alleen met wierrook rond lopen is ook een optie en als je geen water rond kan strooien kun je ook de wierrook in een schelp zetten. Op deze manier heb je water (schelp), vuur (aangestoken salie), lucht (rook) en aarde (de salie zelf). De derde keer visualiseer ik de cirkel om me heen. Daarna zet ik op elke windrichting een waxinelichtje met een voorwerp die voor mij voor een element staat (een veer, stuk lavasteen, een edelsteen en een schelp).
Nodig de windrichtingen/elementen uit, roep de God en de Godin aan op jou manier.
Ik doe dit zelf met weinig woorden, ik ben meer een "voel" persoon tijdens rituelen dan dat ik bijvoorbeeld hardop de Godin aanroep. Als ik wel woorden gebruik, gebruik ik woorden die op dat moment bij me opkomen. Hier laat ik jullie dus lekker vrij in

.
Voel hoel je vanavond niet alleen bent, maar dat er op dit moment meerdere mensen zijn van Belise die zich proberen te verbinden. Als je wil kun je de (forum)namen noemen en deze welkom heten in de cirkel.
Ga lekker zitten, sluit je ogen en probeer je te ontspannen. Wees je bewust van je ademhaling en laat alle gedachten die in je opkomen aan je voorbij gaan zonder er iets mee te doen. Als je voor je gevoel een staat van rust bereikt hebt kun je beginnen met het ritueel.
Het ritueelLaat het afgelopen jaar in je hoofd voorbij gaan. Wat zijn de dingen waar je van geleerd hebt, welke dingen waren mooi, welke moeilijk. Hoe heb je het jaar over het algemeen ervaren? Misschien komen er dingen langs die lastig waren en die geen functie meer hebben. Sta hier bij stil en kijk of je deze dingen/ervaringen kan samenvatten in een woord. Neem hier rustig de tijd voor.
Als je het gevoel hebt dat een woord heb gevonden open dan je ogen een neem de kaars voor je. Pak je mesje/iets anders scherps en kerf in de kaars het woord (in het Nederlands of misschien in symbolen, wat jij wilt). Vraag dan aan de God/Godin/Universum/Moeder Aarde/spirithelpers of dit woord getransformeerd tot iets bruikbaars. Als je het gevoel hebt dat je hier voldoende aandacht aan hebt besteedt steek dan de kaars aan. Richt je aandacht op je kaars en visualiseer hoe het woord wegsmelt en transformeert tot iets anders. Misschien komt er een woord die het “gestransformeerde” voorstelt, misschien ook niet. Dat maakt niet uit. Je kunt het extra kracht bij zetten door te chanten, door te dansen, door energie te verzamelen en te versturen. Dat ligt aan jou. Je kunt ook rustig kijken naar de kaars en nadenken waarom dit woord zo vervelend voor je is en hoe je dit zou kunnen veranderen. Laat de kaars in ieder geval branden. Als de kaars niet opbrandt tijdens het ritueel, is dit niet erg. Net als het gene wat je wil loslaten, heeft dit namelijk tijd nodig

.
Pak daarna je divinatiemethode en gebruik dit om eventueel meer inzicht te krijgen in wat je wil veranderen of waar je het komende jaar naar toe wil. Ik wil bijvoorbeeld vanavond aandacht besteden door middel van divinatie hoe ik in deze periode en in het komende jaar de rust in mezelf kan bewaren.
Als je nog iets anders wil doen tijdens het ritueel, neem hier dan de tijd voor.
AfsluitingSluit het ritueel af zoals jij het gewend bent. Bedank de God en de Godin, de windrichtingen, Belise leden en sluit de cirkel. Je kunt visualiseren hoe de cirkel langzaam weer opengaat en oplost. De Belise chant die wij vaak gebruiken op meetings is deze:
KLIK!:
“May the circle be open, but unbroken. May the God and the Goddess be ever in your heart. Merry meet and merry part, and merry meet again”. (Let op: in de video wordt “May the peace of the Goddess be ever in your heart” gezonden. Je kunt zelf kiezen waar je voorkeur ligt).
Niet onbelangrijk, aard jezelf goed door te visualiseren hoe de energie langs je voeten/stuitje de grond in zakt en neem wat te eten en te drinken.