Het is nu zo jul 22, 2018 5:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: .
Geplaatst: wo dec 04, 2013 4:55 pm 

.

Laatst bijgewerkt door Elora Willow op ma maart 09, 2015 1:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichttitel: Re: Online Maanviering December 2013
Geplaatst: wo dec 04, 2013 11:39 pm 

Leuke ideeën hier al!

Ik heb niet veel ervaring met maanvieringen, maar mijn opvatting sluit grotendeels aan bij datgene dat er al gezegd is. Ik maak enkel iets meer het onderscheid tussen loslaten en reinigen, denk ik.
Voor mij persoonlijk is het nu tijd voor loslaten. De volle maan van december associeer ik nu met het einde van de cyclus. Ik moet een rustperiode inlassen in deze "donkere tijd" om oude zaken te verwerken zodat ik ruimte kan maken voor het nieuwe dat er aan staat te komen.
In januari is het dan tijd voor reinigen. Daartegen moet alles losgelaten zijn zodat de volle maan me dan rein kan maken voor het nieuwe begin dat eraan komt.

Geplaatst: do dec 05, 2013 11:45 am 

Ik ben heel benieuwd.

Geplaatst: za dec 14, 2013 8:39 pm 

Mijn gedachten over een kalender:

Mijn voorkeur ligt bij de kalender van Ko Lankester. Hij begint de maancyclus met de Maan van de Langste Nacht. Dit is de eerste maan ná 21 december (vanaf 21 dec. om 0.00 uur). Ons nieuwjaar is van het wintersolstitium afgeleid en ook de Germanen begonnen hun maancyclus met de eerste volle maan ná Joel.
In de 17e eeuw was het in Europa gebruikelijk het jaar te beginnen met de voorjaarsequinox (vroeger werd ook de geboorte van Christus daar geplaatst, tot het ivm kerstening naar het tijdstip van de geboorte vd Zonnegod verhuisde), maar wegens historische redenen trekt mijn gevoel mij meer naar 21 dec.
De Zon begint weer aan het wiel, het licht keert terug, dus bij uitstek een goed 'begin'. Als ik anderen hier hoor over reinigen en vernieuwen, denk ik dat ik hier wel weerklank vindt. Het gaat deze maan echter niét om de Maan vd Langste Nacht, ik leg straks uit waarom.

We gaan verder: alle volle manen volgen na deze Maan vd Langste Nacht. Je hoeft dus niet te kijken naar schema's met data wanneer je wilt weten wat de maan is, je hoeft alleen te weten hoeveelste volle maan na Yule het is. Er is overigens wel door Ko berekend wat voor elke maan de mogelijke periode is, de maan heeft immers een vaste gemiddelde omlooptijd van 29,530588 dagen.

Het rijtje van Lankester:
1. Maan van de Langste Nacht
2. IJsmaan
3. Sneeuwmaan
4. Maan van de Dood
5. Maan van het Ontwaken
6. Grasmaan
7. Plantmaan
8. Maan van de Roos
9. Maan van het Weerlicht
10. Oogstmaan
11. Jachtmaan
12. Bloedmaan
13. Boommaan

Soms zijn er 12, soms 13 manen in een jaar. Wanneer er slechts 12 zijn, vervalt de Boommaan. Een simpele, effectieve en in mijn ogen de meest eerlijke oplossing. De eerste kalenders waren maankalenders (de moslims bijvoorbeeld gebruiken als 1 van de weinige groepen nog een echte maankalender die niet beïnvloed wordt door het zonnejaar), maar tegenwoordig verbinden we de manen aan het zonnejaar. Dat is niet vreemd, daar de omloop van de zon op ons van veel meer invloed en dus veel belangrijker is dan die van de maan. Speciale magische vermogens toekennen aan de tweede volle (of nieuwe) maan in een maand is onzin. De Blue Moon van Z. Budapest (tweede volle maan in een maand) heeft niets met de maankalender te maken. Immers, een maankalender is geënt op lunaties. Derhalve kúnnen geen twee volle of nieuwe manen in een maand vallen. Dat gebeurt omdat onze kalender met onze maanden is gebaseerd op het zonnejaar!
Sorry, maar geen speciale openbaringen tijdens Blauwe Maan. Het is gewoon een prachtige volle maan zoals alle anderen.
Juist wanneer je je meer op de maanomloop wilt richten, moet je de zonnekalender even laten voor wat hij is.

Dit zijn mijn gedachten over kalenders.

Over deze Volle Maan: zij valt op 17 december en is dus niet de Maan vd Langste Nacht. Het is de Boommaan, als ik het goed heb is het namelijk de 13e maan dit jaar (tellend vanaf Yule vorig jaar). Als dat niet klopt, laat maar weten!!

Waar de Maan vd Langste Nacht vooral in het teken van een Nieuw Begin staat, gaat het bij de Boommaan om het noodzakelijke Loslaten. Het gaat samen, maar zijn twee heel verschillende handelingen. Dus vóór het nieuwe begin schud je alle oude ballast van je af. Het is een tijd van reflectie. Wat heb je het afgelopen jaar bereikt? Van alles wat er gebeurd is, wat er gezegd en gedaan is, wat wil je daarvan meenemen en wat laat je achter? Je laat alles even los en dat wat je geoogst heb mag zich in de duisternis roeren om pas met Yule of de Maan vd Langste Nacht tot de kiem te worden die de oogst van volgend jaar zal brengen.
Bij de Boommaan past dus geen wens voor het nieuwe jaar, maar een vereffening van de weg zodat je wens kan worden geuit bij het tijdstip van het Nieuwe Begin.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: za dec 14, 2013 10:14 pm 

Oh, kijk eens aan, nu je het zegt, deze maan is inderdaad niet de Maan van de Langste Nacht, maar de Boommaan... Waarom heb ik ook alweer niet naar mijn notities gekeken? *slaat zichzelf* Ik schrijf het op met een reden, namelijk dat ik daarna makkelijk en snel aan de informatie kan komen... Wat is daar in godsnaam het nut van als ik het niet raadpleeg wanneer ik zou moeten...

Ahum, dus, Boommaan, geen Langste Nacht. Zoals Diana al zei, is dit een tijd van loslaten. Dus wat er eerder gezegd werd over afstand doen van slechte gewoonten en negativiteit blijft gelden, als ik me niet vergis.
Je kan nadenken over wat er dit jaar zoal gebeurd is, en welke gebeurtenissen zijn blijven hangen tot op de dag van vandaag. Is het nuttig dat deze je zo levendig zijn bijgebleven, kan je er iets uit leren of komen ze je op een andere manier ten goede? Of brengen ze alleen maar onnodige stress en zorgen met zich mee? Beslis wat je mee wilt nemen naar het volgende jaar, zij het letterlijk of figuurlijk, en laat de rest achter.

How could someone love butterflies but hate moths? That's like appreciating the sun with no regards to the moon.

Having a low opinion of yourself is not modesty. It's self-destrution. - Bobby Sommer

Geplaatst: zo dec 15, 2013 7:24 pm 

Diana Ferona Interessant stukkie.

Geplaatst: zo dec 15, 2013 11:22 pm 

Hehe ik ben het niet helemaal eens met die maankalender 8-) . Het voelt niet helemaal lekker voor mij. Ik vind tijd van loslaten meer rond de herfst passen, en daarom zou de Boommaan voor mij in November vallen en de Maan van de Langste Nacht rond de langste nacht in December ;). Dit voelt logischer. Daarnaast vind ik de maan van het Ontwaken echt passen in april, als de wereld aan het ontwaken is, en niet in mei ;).
Maar nogmaals, iedereen zijn eigen ding. Ik vind het vooral van belang om te voelen hoe een volle maan aanvoelt in een bepaalde maand. Daarom legde ik daar ook de focus op in mijn eerste post :). Intuïtief aanvoelen werkt voor mij beter dan het volgen van een kalender die een ander heeft geschreven. Maar natuurlijk kunnen we beiden namen/thema's meenemen.

Zelf heb ik meer een gevoel van afsluiten in deze periode. Tijd voor afronden en voor een nieuw begin. De wereld is koud en donker, de dagen zijn korter en mens en dier wordt gedwongen om rustiger aan te doen. Deze tijd staat daarom voor mij ook voor rust en opladen. Rust in jezelf vinden en introspectie.

Zijn er nog mensen die het leuk vinden om een bepaald stuk te schrijven voor het ritueel? Zoals aan het aanroepen van de elementen, God en Godin? Zoals het er nu uit ziet zal het ritueel grofweg uit deze delen bestaan:
1. Trekken van de cirkel
2. Uitnodigen elementen
3. Uitnodigen God en Godin
4. Ritueel/meditatie/visualisatie
5. Bedanken God en Godin
6. Bedanken elementen
7. Cirkel sluiten
Ik hoor ook graag als er andere delen toegevoegd kunnen worden :).

Ik zal morgen proberen een ritueel te schrijven met de informatie die er nu gepost is en dit posten op het forum zodat iedereen hier op kan schieten :)

Liefs

Geplaatst: ma dec 16, 2013 9:38 am 

Ik zou voor de volgende keer best een stuk ritueel willen schrijven, maar omdat ik nog beginnend ben, kijk ik nu de eerste keer wat liever hoe jullie het doen :)

Geplaatst: ma dec 16, 2013 12:09 pm 

Ik weet nog niet of ik iets ga doen. Ik heb morgen eerst de crematie van oma. Daarna moet ik even kijken wat ik doe. Mocht ik wel iets gaan doen, dan zal het in het teken hiervan zijn.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: ma dec 16, 2013 1:01 pm 

Boireann Elois schreef:
Ik zou voor de volgende keer best een stuk ritueel willen schrijven, maar omdat ik nog beginnend ben, kijk ik nu de eerste keer wat liever hoe jullie het doen :)

Ik sluit me hier bij aan. :D

Sterkte morgen Diana Ferona!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur